Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 04:42 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 110

Bijrijder zwaargewond nadat vrachtwagen tegen boom rijdt [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

SOTTRUM – Een 56-jarige man raakte maandagochtend ernstig gewond bij een verkeersongeval op Duitse B75 tussen Hassendorf en Sottrum.

Volgens de huidige bevindingen reed een 43-jarige chauffeur van een trekker met oplegger rond 09.30 uur richting Sottrum. Door nog onbekende redenen is de vrachtwagen in een rechte lijn naar rechts van de weg afgeweken en aan de bijrijderskant tegen een boom gebotst.

De bijrijder kwam bekneld te zitten in de cabine. De brandweer moest de man uit het wrak  bevrijden. Vervolgens werd hij met een reddingshelikopter naar een ziekenhuis gevlogen.

De chauffeur van de vrachtwagen raakte lichtgewond.

Voor de bergings- en reddingswerkzaamheden moest de B75 enkele uren afgesloten worden.

ACM spreekt Meta aan op misleiding consumenten met term ‘gratis’

DEN HAAG – Europese consumententoezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM), spreken Meta aan op misleiding van consumenten bij de introductie van betaalde accounts. Volgens de waakhonden heeft het Amerikaanse techbedrijf consumenten onder druk gezet bij het bieden van de keuze tussen een betaalde en een zogenaamd ‘gratis’ versie van Facebook of Instagram.

Die gratis versie is niet helemaal gratis. Bij de keuze voor die versie geven consumenten Meta namelijk toestemming om hen op basis van hun gegevens gepersonaliseerde advertenties te tonen. Daarmee accepteren consumenten dus dat Meta geld verdient met het gebruik van hun gegevens.

De toezichthouders zien bij Meta verschillende praktijken die mogelijk in strijd zijn met de regels voor de bescherming van consumenten. De informatie over hoe Meta voorkeuren en gegevens van consumenten gebruikt voor de advertenties, is bijvoorbeeld ook lastig te vinden. Pas na veel doorklikken in de app of op de website kom je er iets over te weten.

Gedwongen

Ook stellen de waakhonden vraagtekens bij het feit dat consumenten gedwongen worden te kiezen voor een bepaalde abonnementsvorm en geen toegang krijgen tot hun account totdat zij een keuze hebben gemaakt. Dit terwijl platforms als Facebook en Instagram volgens de ACM en de andere organisaties tegenwoordig belangrijk zijn voor het sociale leven van veel mensen.

Meta krijgt nog tot 1 september de tijd om te reageren op een brief die de toezichthouders samen met de Europese Commissie hebben opgesteld. Daarna volgt mogelijk handhavend optreden, zoals een boete, als Meta niet ingrijpt en de nodige stappen onderneemt.

Meer passagiers maar opnieuw minder vracht voor Schiphol in juni

SCHIPHOL – Er reisden bijna 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in juni 2024. Het is een toename van 5 procent ten opzichte van 2023. De meeste passagiers gingen op reis naar Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 40.857. Dat is een stijging van 5 procent ten opzichte van 2023.

Aantal passagiers

In juni 2024 reisden er bijna 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 3,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. 2,1 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen

4,3 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.

Vluchten

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 40.857 in juni 2024. Dat is een stijging van 5 procent vergeleken met 2023. 33.555 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.302 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer

Het aantal volledige vrachtvluchten was 7 procent lager dan in juni 2023. In juni 2024 waren er 1.241 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.337. Het totale vervoerde volume was in juni 2024 121.648 ton. Dat is een toename van bijna 8 procent ten opzichte van 2023.

Lichaam in Frankrijk vermiste Nederlandse vrouw (73) gevonden

Marjan Roozendaal vermist in Frankrijk

VACQUIÈRES – Het lichaam van de in Frankrijk vermiste Nederlandse vrouw is gevonden, laat Stichting Reddingshonden RHWW weten. De 73-jarige Marjan Roozendaal had op 14 juli camping Parc Le Duc in Vacquières verlaten, daarna ontbrak elk spoor. Haar lichaam is “redelijk dicht bij de camping gevonden”, aldus een woordvoerder van RHWW. Duidelijk is dat ze door een ongeval om het leven is gekomen.

De reddingshonden van RHWW gaven zondag “een indicatie” van een spoor in het gebied waar werd gezocht, aldus de woordvoerder. RHWW zocht met veertien honden en negentien mensen naar de vrouw. Maandagochtend werd de zoektocht hervat, waarna het lichaam na een uur werd gevonden.

De woordvoerder kan in verband met de privacy niet meer delen over de situatie waarin de vrouw is gevonden. Wel zegt hij dat ze in de natuur is gevonden en dat er sprake is geweest van een ongeluk. Het lichaam moet nog geborgen worden.

Volgens verschillende media maakte de familie zich al snel zorgen over de vrouw omdat zij beginnende Alzheimer zou hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken verleent de nabestaanden consulaire bijstand en staat in contact met de lokale autoriteiten.

De medewerkers van RHWW delen momenteel hun bevindingen met de politie. Zij gaan maandag nog niet weg uit Frankrijk, ze nemen “nog even de tijd om de zaak te verwerken”, aldus de woordvoerder. Ze gaan dinsdag of woensdag weer naar huis.

EC stelt 60 miljoen beschikbaar voor extra truckparkeerplaatsen, maar niet in Nederland

ZOETERMEER – De nieuwe Europese Commissie stelt een bedrag van 60 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van een achttien nieuwe truckparkings in zeven Europese Lidstaten.

TLN zegt blij te zijn met de toegekende subsidiegelden en heeft daar samen met zusterorganisaties en koepelorganisatie IRU lang voor gelobbyd. De subsidies zijn bedoeld voor de ontwikkeling van nieuwe beveiligde parkings, maar ook voor de opwaardering van enkele bestaande parkings.

Het gaat om locaties in Bulgarije, Spanje, Frankrijk, Roemenië, Hongarije, Italië en Slovenië. Nederland heeft dit keer geen aanvragen ingediend, omdat er al bij twee eerdere subsidierondes met succes een beroep was gedaan op de Brusselse subsidiepot.

Het bedrag van 60 miljoen euro komt bovenop het bedrag van 141 miljoen euro dat door de vorige Commissie was toegekend aan de ontwikkeling van nieuwe truckparkings.

De IRU verwacht dat er eind september dit jaar nog een bedrag van 320 miljoen euro bij komt.

Overigens laat de Nederlandse ervaring zien dat Europese subsidies alleen geen garantie zijn dat de parkings daadwerkelijk worden gerealiseerd. Van de negen projecten waar Nederland de laatste zes jaar EU-subsidies voor ontving, zijn er nog maar twee daadwerkelijk gerealiseerd. Dat is de uitbreiding van Maasvlakte Plaza en Truckparking Venlo. “Het is te hopen dat de ontwikkeling van de parkings in de andere landen sneller gaat”, aldus TLN.

Blauwtongvirus op meer dan 500 plekken

schapen

DEN HAAG – Het blauwtongvirus is inmiddels op meer dan vijfhonderd plekken in Nederland opgedoken. De teller staat maandag op 503 gevallen, tegen 94 vorige week maandag. Dat heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit laten weten.

De meeste gevallen zijn in Overijssel en Gelderland, het oosten van Noord-Brabant en het noorden van Limburg.

Het blauwtongvirus dook in september vorig jaar op in Nederland, voor het eerst sinds 2009. Daarna verspreidde het virus zich snel. Ruim een week na het eerste geval meldde de overheid dat er zo veel besmettingen waren dat maatregelen geen zin meer hadden. Begin oktober waren meer dan duizend veehouderijen getroffen en in november stond de teller op meer dan vijfduizend getroffen bedrijven.

Na de winter werd het even rustig, maar vorige maand keerde het virus terug. Het is niet duidelijk of de vaccins misschien niet goed gewerkt hebben, of uitgewerkt zijn.

Blauwtong is een ziekte die vooral schapen treft, maar ook geiten, runderen, herten en sommige dierentuindieren kunnen een besmetting oplopen. Het virus veroorzaakt onder meer een blauwe tong, hoge koorts en zwellingen bij vee. Daardoor kunnen ze sterven. Blauwtong wordt onder meer verspreid door besmette knutten, piepkleine steekvliegjes. Het virus is niet besmettelijk voor mensen.

Staatsschulden eurolanden lopen verder op

LUXEMBURG – De staatsschulden van de eurolanden zijn in het eerste kwartaal van dit jaar verder opgelopen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat.

De staatsschuld van het eurogebied blijft daarmee op een torenhoog niveau en is nog altijd veel hoger dan EU-lidstaten hebben afgesproken in hun stabiliteits- en groeipact uit 1997.

De schulden in de eurozone waren in de eerste drie maanden van 2024 even hoog als 88,7 procent van de omvang van de economie. In het vierde kwartaal van vorig jaar was dat nog 88,2 procent.

Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023 was wel sprake van een daling. Toen bedroegen de staatsschulden nog 90,1 procent van het bruto binnenlands product (bbp), de maatstaf voor de omvang van de totale economie, van de eurolanden. Over heel 2023 was dat 88,6 procent.

In 2020, 2021 en 2022 bedroegen de staatsschulden ruim 90 procent van het bbp. De schulden liepen in die jaren flink op doordat overheden veel geld moesten bijlenen om alle economische steunmaatregelen te bekostigen na de uitbraak van de coronapandemie. Ook de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne zorgden voor extra uitgaven. De begrotingsregels, die een staatsschuld van hoogstens 60 procent voorschrijven, werden opgeschort om deze grootscheepse overheidssteun mogelijk te maken.

Omvaren vanaf 12 augustus 2024 door stremming Julianakanaal

UTRECHT – Rijkswaterstaat start vanaf maandag 12 augustus met het droogzetten van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Hiermee komt een einde aan de onveilige situatie waarbij een kapotte bouwkuip in de vaarweg ligt. Rijkswaterstaat gaat deze kuip tijdens de stremming verwijderen.

Daarna wordt het laatste deel van het Julianakanaal dat nog niet verruimd is aangepakt en geschikt gemaakt voor grotere schepen. Het kanaal is daarom tot het voorjaar van 2025 gestremd. Het gevolg hiervan is dat scheepvaartverkeer een tijd zal moeten omvaren via het noorden over de Maas of via het zuiden over het Albertkanaal.

Het scheepvaartverkeer dat regelmatig gebruikmaakt van de doorvaarroute van het Julianakanaal moet vanaf 12 augustus 2024 omvaren. Dat kan via de noordelijker gelegen vaarroute over de Maas (eventueel met een doorsteek via de Zuid-Willemsvaart) en de Bergsche Maas. Schippers kunnen er ook voor kiezen om via het Zuiden hun vaarroute te vervolgen over het Albertkanaal via Antwerpen en zo hun route naar Zeeland te varen, meldt Rijkswaterstaat.

Om schippers vooraf een goede keuze te laten maken wordt voorzien in lichtkranten op de belangrijke knooppunten.

Omvaarroute in het zuiden

Op de zuidelijke omvaarroute zal deze zomer extra hinder ontstaan. Er wordt namelijk gewerkt aan de Kreekraksluizen in Zeeland en aan de Oosterweelverbinding, aan het Albertkanaal bij Antwerpen.

Kreekraksluizen

In de periode van 5 augustus tot 27 september 2024 zijn aan de Kreekraksluizen werkzaamheden gepland. Alleen de Westkolk is beschikbaar en daarom is de capaciteit bij dit sluiscomplex tijdens die periode minder groot. De wachttijd kan oplopen tot 10 uur.

Om de wachtende scheepvaart te faciliteren worden de voorhavens en de vluchthaven Tholen ingericht als wachtlocaties voor de sluis. Rijkswaterstaat zorgt verder voor 24-uurs scheepvaartbegeleiding (vaartuig met bemensing) ter plaatste.

Daarnaast is het afzetten van auto’s tijdelijk verboden, wat de schuttijd bij de sluis kan verkorten. De pleziervaart wordt aangeraden om tijdens de werkzaamheden bij de Kreekraksluizen een andere vaarroute te nemen.

Scheepvaart wordt zo goed mogelijk geïnformeerd over de actuele wachttijden, zodat zij hun plannen daarop kunnen aanpassen en vroegtijdig een keuze kunnen maken om de route te varen met de minste hinder. Toch zullen deze maatregelen lange wachttijden bij de Kreekraksluis niet kunnen voorkomen.

Oosterweelwerken Vlaanderen

Een andere reden dat er hinder kan ontstaan voor scheepvaart op de zuidelijke omvaarroute is de bouw van de kanaaltunnels in het kader van de Oosterweelwerken in het Albertkanaal bij Antwerpen. Hiervoor wordt het Albertkanaal langs één zijde een grote bouwkuip waardoor tijdens het werken slechts eenrichtingsverkeer mogelijk is.

“We hebben intensief overleg met Vlaanderen en de communicatie aan de schippers wordt gezamenlijk afgestemd. Schippers die hun reis via deze route willen voorbereiden wordt aangeraden te kijken op de website Port of Antwerp-Bruges”, adviseert Rijkswaterstaat.

Reden samenloop

“De reden dat we het Julianakanaal stremmen per 12 augustus 2024 is om de totale uitvoeringsduur van het verruimingsproject zo kort mogelijk te houden. We verwachten dat het droge weer bepalend kan zijn voor de doorloopsnelheid van het hele project”, licht Rijkswaterstaat toe.

“De eerste weken waarin we het kanaal over een lengte van 4 km droogzetten, zijn daarom zeer belangrijk. Door deze al in het midden van de zomer te hebben, met naar verwachting droger en zonniger weer, werken we sneller en kunnen we de totale stremming uiteindelijk inkorten. Een definitieve opleverdatum is nog niet te noemen.”

Uitstellen werk Kreekraksluizen niet wenselijk

Het uitstellen van het werk aan de Kreekraksluizen is ook niet wenselijk. Dat zal naar verwachting leiden tot ongeplande stremmingen en niet aanvaardbare veiligheidsrisico’s. De verwachting is dat de sluis zonder het geplande onderhoud binnen afzienbare tijd wordt afgekeurd en dus ongepland gestremd zal worden voor een niet voorzienbare periode (veel langer dan door het geplande onderhoud).

EU-buitenlandchef Borrell houdt ernstig gesprek met Hongarije

Borrell

BRUSSEL – De Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken wacht een ernstig gesprek met de 26 andere EU-ministers van Buitenlandse Zaken. Centraal staat het recente solobezoek van de Hongaarse premier Viktor Orbán aan onder anderen de Russische president Vladimir Poetin. EU-buitenlandchef Josep Borrell kondigde het gesprek aan bij binnenkomst voor een vergadering van EU-ministers in Brussel.

Diplomaten en assistenten zullen, zeer ongebruikelijk, de zaal uit worden gestuurd. “Alleen ministers”, aldus Borrell, die deze vergadering leidt. De EU-buitenlandchef wil onder meer van de ministers horen of zij een voor volgende maand geplande buitenlandvergadering in Boedapest willen boycotten.

Volgens Borrell zou een dergelijke vergadering op die plek namelijk een blamage zijn voor de Europese diplomatie. Het is zijn ogen “compleet onacceptabel” dat Orbán tijdens zijn recente reizen naar Kyiv, Moskou en Beijing de indruk heeft gewekt dat de Europese Unie “op voortzetting van de oorlog in Oekraïne uit is”. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne draait om een “zichzelf verdedigend Oekraïne ten opzichte van agressie”, aldus Borrell. Ook de EU wil dat de oorlog stopt. Maar Orbán heeft tot ergernis van de andere EU-landen verwarring gecreëerd over de positie van de EU als geheel tegenover Rusland.

Die verwarring komt vooral omdat Hongarije sinds 1 juli ook tijdelijk de EU-voorzitter is. Die voorzittersrol bekleden EU-landen bij toerbeurt voor een halfjaar. Na België is het nu de beurt aan Hongarije, dat hierdoor ook EU-vergaderingen mag beleggen en de agenda mede bepaalt. De Europese Commissie heeft recent besloten uit protest tegen Orbáns solistische optreden voorlopig alleen ambtenaren naar Hongaarse vergaderingen te sturen in plaats van Eurocommissarissen. Maar onder de EU-lidstaten zijn de meningen verdeeld hoe ze willen reageren op een Hongarije dat nu als voorzitter mede het EU-gezicht naar buiten is.

Zwarte Cross heeft 22 trekkers paraat om auto’s weg te slepen

festival Zwarte Cross

LICHTENVOORDE – Door de regenval zondag heeft de organisatie van festival Zwarte Cross maandag 22 trekkers paraat staan om auto’s van festivalgangers weg te trekken.

Volgens een woordvoerster verloopt dit tot nu toe “prima”. Ze weet niet hoeveel voertuigen weggesleept moeten worden.

De regen zorgde ervoor dat de bezoekers van festival in het Gelderse Lichtenvoorde nog een feestje in de modder konden vieren. “Ze gingen door de modder glijden, we hebben er het beste van gemaakt.”

De festivalgangers moeten maandag uiterlijk om 12.00 uur de camping verlaten.

Naar de 26e editie van het muziek-, theater- en motorcrossevenement in de Achterhoek kwam een recordaantal van 265.500 mensen.

ILT legt beslag op fatbikes van Chinese fabrikant

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft beslag gelegd op zo’n 3.500 fatbikes. Dit deed zij in overleg met de officier van justitie van het Functioneel Parket. Er werd beslag gelegd omdat de fatbikes mogelijk niet voldoen aan de wettelijke eisen en daardoor een risico kunnen vormen voor de veiligheid van de berijders en andere verkeersdeelnemers.

Het gaat om fatbikes die door een Chinese fabrikant in Nederland tegen zeer lage prijzen in de handel worden gebracht als elektrische fiets. Maar deze fatbikes hebben de technische kenmerken van een bromfiets. Voor een bromfiets zijn een typegoedkeuring, kenteken en WA-verzekering nodig en geldt er een helm- en rijbewijsplicht (16 jaar). Ook de instroom van deze fatbikes is door de ILT stilgelegd.

Makkelijke vuistregel

Kopers en gebruikers kunnen zelf snel bepalen of hun fatbike eigenlijk een bromfiets is. “Er is een makkelijke vuistregel”, aldus Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT. “Gaat de fatbike harder dan 25 km/u? Dan gaat het om een ongekeurde en onverzekerde brommer. Als je dat weet, laat je dan je kind op zo’n fatbike rijden? Zónder WA-verzekering, rijbewijs, helm en kenteken?”

Groot aanbod

De enorme populariteit, het grote aanbod van relatief goedkope fatbikes, de recente voorbeelden van (bijna) ongelukken en binnengekomen meldingen waren voor de ILT aanleidingen om te onderzoeken waar de fatbikes vandaan komen. In het belang van het onderzoek en het vervolg kan de ILT geen details geven over merken en typen fatbikes. Na afronding van het onderzoek wordt het dossier overgedragen aan de officier van justitie.

Te mooi om waar te zijn

Visser: “Ik begrijp dat er naar ons en andere toezichthouders wordt gekeken om in te grijpen. De ILT zet – met de beperkte mensen en middelen die ze tot haar beschikking heeft – zich in om in Nederland de handel in dit soort fatbikes tegen te gaan. Maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Van de toezichthouders, de fabrikanten, importeurs en distributeurs. Én van de gebruikers en kopers. Een fatbike die voor minder dan € 1.000 te koop wordt aangeboden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. De kans dat je voor dat bedrag een kwalitatief goede en veilige fatbike koopt, is klein.”

Verantwoordelijkheid

Mocht blijken dat de in beslag genomen fatbikes niet voldoen aan de Europese regels, dan verwacht de ILT van de Chinese fabrikant dat deze alle voertuigen terughaalt. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van fabrikanten om te voldoen aan wet- en regelgeving. En ook importeurs en distributeurs hebben de verantwoordelijkheid om zich ervan te verzekeren dat aan wet- en regelgeving is/wordt voldaan.

Fiets of bromfiets?

Een fatbike is geen speciale categorie voor de wet. Het zegt alleen iets over een uiterlijk kenmerk van een tweewielig voertuig: het heeft onder andere brede banden. Aan de buitenkant is namelijk vaak niet te zien of het gaat om een elektrische fiets of een bromfiets. In welke categorie het voertuig valt, hangt af van de technische kenmerken. Het probleem ontstaat als een fatbike wordt verkocht als elektrische fiets, maar volgens de technische prestaties een bromfiets is.

Het is een bromfiets als de fatbike:

  • Harder gaat dan 25 km per uur. Bijvoorbeeld omdat de gebruiker of de aanbieder heel gemakkelijk de snelheid kan verhogen naar boven de 25 km per uur. Dit kan onder andere door het intoetsen van een code in een menu. Hierdoor wordt een hogere snelheid vrijgegeven en stopt de trapondersteuning niet bij 25 km per uur

en/of;

  • Een vermogen heeft van meer dan 250 Watt

en/of;

  • Zonder te trappen harder gaat dan 6 km per uur. Bijvoorbeeld door middel van een gashendel.

Toezicht ILT

De ILT is markttoezichthouder op voertuigen waarbij een (type)goedkeuring verplicht is, zoals bromfietsen. Bromfietsen moeten voldoen aan de vereisten in de Europese Verordening 168/2013.

Rijkswaterstaat onderzoekt hoe snelwegen Twente konden onderlopen

HENGELO – Rijkswaterstaat onderzoekt hoe het kan dat er zondagavond zo veel water op de snelwegen A1 en A35 bij Hengelo en Enschede bleef staan. Volgens een woordvoerder was de situatie uitzonderlijk. “Er viel een bijzondere hoeveelheid neerslag, maar ik kan nog niets zeggen over de precieze oorzaak van de hoeveelheid water op de snelwegen.”

Twente werd zondagavond getroffen door hevige regenval. De snelwegen werden in beide richtingen afgesloten omdat er veel water op het wegdek stond. Een nog onbekend aantal weggebruikers strandde hierdoor. Volgens de woordvoerder klommen mensen op hun auto om droog te blijven.

Mogelijk was een volgelopen naastgelegen weg een van de oorzaken van de overlast, maar Rijkswaterstaat onderzoekt nu of dat de enige aanleiding was. Aannemers hebben het water weggezogen, zei de woordvoerder.

Parkeergarages

De wegen waren maandagochtend weer toegankelijk voor verkeer. Alleen de op- en afrit van de provinciale weg N735 bij De Lutte, die op de A1 aansluiten, zijn nog dicht.

Naast de snelwegen liepen in onder meer Enschede, Losser en Oldenzaal ook straten, tunnels, huizen en parkeergarages onder.

Bulk Terminal Zeeland failliet verklaard

Foto: Adobe Stock

RITTHEM – Voor de rechtbank van Zeeland-West-Brabant is vrijdag 19 juli Bulk Terminal Zeeland failliet verklaard. De rechtbank verleende twee dagen eerder al uitstel van betaling aan het overslagbedrijf.

In verband met vermeende banden met de georganiseerde drugshandel moest het bedrijf op last van de burgemeester van Vlissingen vanaf 24 juli een jaar dicht.

Uitstel van betaling is vaak een voorbode van faillissement.

De burgemeester nam het besluit om de panden en het terrein van het op- en overslagbedrijf in het havengebied te sluiten op basis van onderzoek door de politie.

De politie en de FIOD hebben in mei gezamenlijk drie directeuren van het bedrijf aangehouden onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM). Deze mannen van 59, 56 en 43 jaar worden verdacht van het invoeren van cocaïne uit Zuid-Amerika, deelname aan een criminele organisatie en valsheid in geschrifte.

Hoeveel personeel er werkzaam is bij het overslagbedrijf is niet duidelijk. De Kamer van Koophandel vermeld maar één werknemer.

Het is op dit moment niet bekend of het bedrijf een doorstart zal maken.

Ook maandag minder treinen Sittard-Maastricht door verzakt spoor

UTRECHT – De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade “best wel groot” is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

Door de verzakking rijden er tussen Sittard en Maastricht al een dag veel minder treinen. Op beelden is te zien dat er bij het spoor ter hoogte van Lutterade in Geleen een gat in de ondergrond is ontstaan tussen de rails en de hekken naast het spoor. Ook zijn de stenen naast het spoor, de zogeheten ballast, verschoven en is een fietstunnel onder water gelopen.

Op een van de twee sporen kunnen nog treinen rijden, maar die gaan wel langzamer dan normaal. Om de beperkingen op het spoor op te vangen, zijn ook snelbussen ingezet.

Als de herstelwerkzaamheden beginnen, moeten de sporen “buiten dienst” zijn, laat de woordvoerster van ProRail weten. Dat betekent dat gedurende die werkzaamheden helemaal geen treinverkeer mogelijk is tussen Sittard en Maastricht. In de regel probeert ProRail dat soort werkzaamheden waar mogelijk in de nacht te plannen, aldus de woordvoerster.

Sluizen dicht en advies om niet te varen op Vecht na hevige regen

ALMELO – Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Het waterschap heeft ook de sluizen in de Vecht tussen De Haandrik (gemeente Hardenberg) en Ommen opnieuw gesloten. Vorige week gebeurde dat ook al omdat de waterstand erg hoog was. Aan het einde van de week konden de sluizen weer open, maar nu blijven ze voorlopig weer dicht.

“Door de hoge waterstanden kan de veiligheid bij het schutten niet worden gegarandeerd”, aldus een woordvoerster van Vechtstromen, dat een gebied van 225.000 hectare in de provincies Drenthe, Overijssel en een klein deel van Gelderland beheert.

‘Langjarig proces’

“Het is natuurlijk jammer dat er niet gevaren kan worden nu we eindelijk lekker weer hebben. Maar het is nu op sommige plekken te gevaarlijk. Met een gemiddeld bootje kan je nu niet varen op de rivier”, aldus de woordvoerster. “Het waterpeil moet eerst dalen en de snelheid van de waterafvoer moet zakken voordat dit weer kan.”

Met name de regio Twente kreeg zondagavond te maken met extreme regenval. De A1 bij Hengelo en de A35 bij Enschede moesten worden afgesloten omdat de snelwegen onder water kwamen te staan. “Hele heftige beelden uit Enschede, Oldenzaal en de A1 als gevolg van een ongekende wolkbreuk van soms 100 mm”, schreef de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema (water) op X. “Heel veel water!! Heel veel sterkte met de nasleep.”

Volgens een woordvoerder van de provincie Overijssel is met de programma’s ‘Ruimte voor de rivier’ en ‘Ruimte voor de Vecht’ al ingespeeld op extreem weer. “De rol van de provincie ligt vooral bij de lange termijn. We proberen in te spelen op voorspellingen van extremen. Het is een langjarig proces om je daarvoor klaar te maken. We kijken of de maatregelen die we nemen goed werken. Zondag kwam er wel heel erg veel water naar beneden. Dat geeft aan wat we de komende jaren kunnen verwachten, dit wordt niet minder.”

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×