Clicky

woensdag 13 november 2024 - 03:13 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 11

Strengere handhaving in België: gebruik van smartphone achter het stuur leidt tot rijbewijsinname

WEESP – In België is recentelijk het aantal innames van rijbewijzen door gebruik van mobiele telefoons achter het stuur sterk toegenomen. Meer dan 30 chauffeurs zijn in korte tijd betrapt op het vasthouden of gebruiken van hun telefoon tijdens het rijden, wat in alle gevallen heeft geleid tot een rijverbod van ruim twee weken. Deze sanctie heeft ingrijpende gevolgen voor zowel de chauffeurs als de transportbedrijven die zij vertegenwoordigen, aldus Transport in Nood.

Het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden wordt in België streng aangepakt vanwege de verkeersveiligheid. De Belgische wegcode, in artikel 8.4, verbiedt het gebruik van een telefoon die niet in een houder is geplaatst. Voor beroepschauffeurs zijn de sancties extra streng vanwege hun verhoogde verantwoordelijkheid in het verkeer.

Een overtreding kan direct leiden tot de inname van het rijbewijs voor 15 dagen, een maatregel die inmiddels consequent wordt toegepast door de politie en de lokale parketten in diverse Belgische provincies, zoals West-Vlaanderen en Antwerpen.

Deze directe sanctie heeft aanzienlijke gevolgen. Chauffeurs die tijdens hun dienst betrapt worden met hun telefoon in de hand kunnen niet verder rijden. Dit betekent dat het transportbedrijf onmiddellijk een vervangende chauffeur moet inzetten of een andere oplossing moet vinden om de reis voort te zetten. Na de schorsingsperiode van 15 dagen kan de chauffeur zijn rijbewijs ophalen bij het lokale politiebureau.

Naast de tijdelijke intrekking van het rijbewijs kunnen overtreders rekenen op een aanvullende boete, die kan oplopen tot 500 euro. Ook is het mogelijk dat de chauffeur na afloop van de schorsing een proces-verbaal ontvangt, waarin verdere sancties worden geëist.

Een tijdelijke rijontzegging van twee weken is ingrijpend voor de chauffeur, maar heeft ook gevolgen voor de planning en logistiek van transportbedrijven. De rijbewijsinname betekent voor een chauffeur niet alleen een onderbreking van het werk en inkomen, maar ook een complicatie in het dagelijks functioneren van het bedrijf.

In België geldt het rijverbod officieel alleen binnen de landsgrenzen. Toch is het voor de chauffeur praktisch onmogelijk om in andere landen te rijden, aangezien het tonen van een geldig rijbewijs altijd verplicht is.

Het risico voor bedrijven is groot als zij besluiten om een chauffeur met een tijdelijk ingenomen rijbewijs in andere landen in te zetten. Het ontbreken van een geldig rijbewijs maakt de chauffeur namelijk onverzekerd, en bij een incident kunnen de financiële en juridische gevolgen daardoor ernstig zijn. Dit vormt een duidelijke belemmering voor bedrijven om hun chauffeurs in te zetten tijdens deze periode, zelfs buiten België.

De strengere aanpak in België onderstreept het belang dat het land hecht aan verkeersveiligheid en is een krachtig signaal dat het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden niet wordt getolereerd. Doet men dit toch dan zijn de sancties verstrekkend, zowel voor chauffeurs als voor de betrokken bedrijven.

“Wij adviseren transportbedrijven om deze situatie te bespreken met hun chauffeurs en hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen van het gebruik van hun mobiel achter het stuur. Het is van essentieel belang dat bedrijven hun chauffeurs attenderen op deze regelgeving en stimuleren om gebruik te maken van handsfree-systemen”, aldus Transport in Nood.

Moeder van Zutphens jongetje verdacht van poging tot moord

Openbaar Ministerie

ARNHEM – De moeder van het 5-jarige jongetje dat zondagavond van een balkon viel in Zutphen wordt verdacht van poging tot moord, dan wel poging tot doodslag. Dat bevestigt het Openbaar Ministerie na berichtgeving van Omroep Gelderland.

De rechter-commissaris besloot donderdagochtend dat ze nog zeker veertien dagen vast blijft zitten.

Het incident gebeurde zondag rond 19.30 uur aan de Van Drinenstraat. Het jongetje werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Maandagavond werd bekend dat hij niet in levensgevaar was. Hoewel hij van “vrij hoog” viel, aldus de OM-woordvoerder, is hij inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Hij is opgevangen “in een zorgkader”. Meer details over de situatie geeft het OM niet.

De politie bevestigt berichten in de media dat agenten eerder op de dag ook al langs waren geweest bij het adres, maar wil eveneens niet meer kwijt en verwijst voor verdere berichtgeving naar het OM.

Brand Roosendaal onder controle, wel nog veel rook bij blussen [+foto’s&video]

Foto: SQVision

ROOSENDAAL – De grote brand in een loods op een industrieterrein in Roosendaal is onder controle, meldt een woordvoerster van de veiligheidsregio. De brandweer heeft uitbreiding naar andere panden weten te voorkomen. Bij het nablussen, wat volgens de woordvoerster nog een flinke klus zal zijn, komt wel veel rook vrij. Daardoor kan er overlast ontstaan voor de omgeving.

De veiligheidsregio verwacht dat het nog lang kan duren voordat de brand helemaal uit is. In de loods zit veel brandbaar materiaal.

De brand in de loods waar PET-flessen liggen opgeslagen, ontstond donderdag aan het begin van de middag. Er werd meerdere keren een NL-Alert verstuurd om mensen in de omgeving te waarschuwen om uit de rook te blijven, ramen en deuren te sluiten en mechanische ventilatie uit te zetten. Verkeer op de A17 bij de Brabantse stad kreeg het advies om te rijden via de A16. Niemand raakte door de brand gewond.

GRIP 2

Er werd vanmiddag al snel opgeschaald naar GRIP 2. Bij GRIP 2 krijgt het CoPI-team steun van een extra team: een Regionaal Operationeel Team. Er komt ook andere leiding. De burgemeester stelt een Operationeel Leider aan. De Operationeel Leider neemt namens de burgemeester beslissingen over de inzet van de (hulp)diensten. Het Regionaal Operationeel Team ondersteunt het CoPI door de effectbestrijding over te nemen, en ze bereiden de inzet van een Gemeentelijk Beleidsteam (GBT) voor.

Jansen: nog geen besluit over Lelylijn en Nedersaksenlijn

DEN HAAG – Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft nog geen definitief besluit genomen over de vraag of de plannen voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn naar de volgende fase kunnen. De twee spoorlijnen moeten de verbinding met en in Noord-Nederland verbeteren, maar de projecten komen miljarden euro’s tekort. “Ik ga er positief verder aan werken”, zegt hij in een verklaring.

Vertegenwoordigers van de provincies kwamen woensdag naar Den Haag voor een overleg over infrastructuur. Friesland, Groningen en Drenthe hoopten daar te horen dat de zogeheten ‘verkenning’ van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn kon beginnen, schrijven diverse media. Dat heeft Jansen tot hun teleurstelling niet toegezegd.

Het is niet bekend wanneer Jansen een concreet besluit neemt. Zijn woordvoerder wil niet zeggen dat de twee spoorlijnen tot die tijd in de ijskast staan. “Mensen zijn hard aan het werk om alle opties op een rij te zetten.” Voor het eind van het jaar is er een nieuw overleg.

Voor de Lelylijn is mogelijk 10 miljard euro meer nodig dan het vorige kabinet opzij heeft gezet. Voor de Nedersaksenlijn staat slechts 85 miljoen euro klaar, tegenover de 1,7 miljard die het project naar verwachting kost. Om de volgende fase in te gaan is zicht op driekwart van de totale kosten nodig, en dat halen beide spoorlijnen bij lange na niet. Jansen liet vorige maand in een debat blijken dat hij weinig ruimte ziet om van de norm af te wijken. “Dan staan er namelijk nog honderd projecten in de wachtrij die precies hetzelfde willen.”

OM eist acht jaar cel voor doden 2,5 maand oude zoon in Assen

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een gevangenisstraf geëist van acht jaar tegen een 28-jarige man uit Assen. Hij wordt verdacht van doodslag op zijn bijna drie maanden oude zoon. Het OM verwijt hem dat hij dusdanig veel geweld op zijn kind heeft toegepast, dat de baby aan de gevolgen daarvan op 9 oktober 2022 is komen te overlijden.

Twee dagen daarvoor ontvangt Veilig Thuis een melding vanuit het ziekenhuis over de baby die daar op 6 oktober 2022 in kritieke toestand was binnen gebracht. Er wordt ernstig schedelhersenletsel en een breukje in de pols geconstateerd. Ook zijn er bloedingen in de ogen te zien. Het letsel dat hij heeft past niet bij de verklaring die de vader er voor heeft gegeven, namelijk een val van een commode. Een strafrechtelijk onderzoek wordt gestart.

In het onderzoek hebben een patholoog en twee forensische kinderartsen, waarvan één op verzoek van de verdediging, onderzoek gedaan naar het letsel. Er bestaat geen onduidelijkheid over de doodsoorzaak; de baby is overleden als gevolg van het ernstige letsel in de hersenen. Wel is er discussie over hoe het letsel is ontstaan, mede omdat de verdachte in alle toonaarden ontkent zijn zoon te hebben geslagen, gestompt dan wel door elkaar te hebben geschud.

De officier van justitie concludeert dat er uitgebreid en zorgvuldig onderzoek is gedaan door medisch deskundigen, waarbij ook de door verdachte en zijn omgeving aangedragen oorzaken zijn meegenomen. Uit dat onderzoek volgt dat er geen enkele aanwijzing is voor een ziekelijke of medische oorzaak van het letsel. Ook zijn alle deskundigen het er over eens dat het letsel het gevolg is van een forse krachtsinwerking. Daarnaast is niet gebleken dat naast de val van de commode een ongeluk of ongeval naar voren is gekomen, waarbij dergelijk fors letsel zou kunnen zijn ontstaan. Volgens de deskundigen kan de val van de commode het bestaan van alle letsels niet verklaren.

De officier van justitie zegt dat er op die 6de oktober in 2022 misschien wel een val heeft plaatsgevonden, maar dan moet er naast de val nog iets zijn gebeurd. Iets waarbij zodanig veel kracht op het hoofd van de baby is uitgeoefend, dat hij vrijwel meteen onwel is geworden. Anders kan het fatale hersenletsel niet verklaard worden.

Hoewel de verdachte ontkent en zijn familie niet gelooft dat hij verantwoordelijk is voor de dood van zijn zoon, ziet het OM dat anders. “Alle alternatieve verklaringen voor het letsel zijn uitgesloten. (…) Duidelijk is dat hij de enige is geweest die in de buurt was van zijn zoon op die noodlottige dag.”

De officier van justitie rekent het de verdachte zwaar aan dat hij zijn jonge, weerloze zoon niet de veiligheid en geborgenheid heeft geboden die hij nodig had, “en die van hem als vader mocht worden verwacht. (…) Daarvoor neemt hij bovendien geen verantwoordelijkheid.”

De rechtbank in Assen doet oop 3 december uitspraak in deze zaak.

FNV wil treinen regionaal urenlang stilleggen met acties ProRail

AMSTERDAM – Vakbond FNV wil het treinverkeer regionaal meerdere keren urenlang platleggen met de stakingen bij spoorbeheerder ProRail. Volgende week woensdag is er bijvoorbeeld een werkonderbreking bij de verkeersleiding van het spoor voor de regio Amsterdam/Alkmaar. FNV-bestuurder Carl Kraijenoord denkt dat er in dat gebied tijdens de ochtendspits dan helemaal geen treinen zullen rijden, afgezien van treinen naar Schiphol.

FNV had ProRail vorige week een ultimatum gestuurd met eisen voor een nieuwe cao. ProRail liet woensdag weten het ultimatum te verwerpen, omdat de looneis van FNV niet realistisch zou zijn. Daarop werd meteen al duidelijk dat FNV een stakingstraject zou opstarten. Inmiddels zijn er meer details bekend, waardoor ook de mogelijke impact duidelijker wordt.

De acties zijn gepland bij de zogenoemde verkeersleidingsposten. Dit zijn centrale punten van waaruit verkeersleiders het treinverkeer in een bepaald gebied controleren en aansturen. “Dan moet je ervan uitgaan dat een deel van het treinverkeer plat wordt gelegd”, stelt Kraijenoord. “Dat willen we liever niet. Maar als ProRail niet meer verder wil praten, dan moeten we wel.”

Een woordvoerder van ProRail stelt enorm te schrikken van de acties. “Hoe en wat precies dit treinen raakt zal duidelijk worden. Maar FNV zet groot in en wil kennelijk de hele sector raken.”

Transavia reageert nog niet op eisen technici na dreiging acties

SCHIPHOL – Transavia is nog niet ingegaan op de eisen van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT) voor onder andere meer loon. Dit melden NVLT-voorzitter Piet Visser en ook de luchtvaartmaatschappij zelf. Eerder deze week had de vakbond Transavia een ultimatum gesteld tot de nacht van donderdag op vrijdag om acties van luchtvaarttechnici te voorkomen. Dat zijn de mensen die onder meer het onderhoud aan vliegtuigen doen.

Als de luchtvaartmaatschappij donderdag niet ingaat op de eisen, vinden vrijdag de eerste acties plaats op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Het zou in eerste instantie gaan om werkonderbrekingen. Passagiers zouden daarvan hinder kunnen ondervinden, bijvoorbeeld door vertraagde vluchten.

“We proberen het eerst qua lengte zo te houden dat we een signaal afgeven, maar niet passagiers te veel hinderen. Maar op enig moment moet je toch de druk opvoeren”, aldus Visser. Hoe laat de acties beginnen, wil hij nog niet zeggen.

Een woordvoerster van Transavia meldde dat de luchtvaartmaatschappij afwacht totdat de NVLT weer aan de onderhandelingstafel komt. Visser zegt dat de NVLT kijkt of de twee partijen elkaar informeel kunnen spreken en hoopt dat Transavia alsnog op de eisen ingaat. “Als Transavia daadwerkelijk in gesprek wil komen dan moeten ze ingaan op de eisen”, stelde hij.

Dieseldieven op heterdaad betrapt

HOHBERG – Donderdagochtend vroeg merkten oplettende langsrijdende agenten op een parkeerplaats aan de Duitse A5 bij Hohberg een trekker met oplegger op die parallel aan de daar geparkeerde vrachtwagens geparkeerd stond. Vanwege een groot aantal dieseldiefstallen in het verleden besloten de agenten de opvallend geparkeerde trekker met oplegger te controleren.

Bij het naderen van het voertuig stapten de bestuurder en passagier in de cabine. Op de naast geparkeerde vrachtwagen werd naast een sterke diesellucht ook een kapotte tankdop aangetroffen.

Op de trekker met oplegger, bestuurd door de 31-jarige Roemeense chauffeur en zijn 37-jarige passagier, werd een professioneel pompmechanisme aangetroffen.

Volgens de eerste bevindingen werd ongeveer 300 liter diesel gestolen uit de vrachtwagen die ernaast geparkeerd stond. Op een andere vrachtwagen werd een met geweld verwijderde tankdop aangetroffen.

De bestuurder en passagier zijn aangehouden en meegenomen naar het politiebureau voor verder politieverhoor. Of er in deze omgeving nog meer dieseldiefstallen hebben plaatsgevonden, is onder meer onderwerp van het politieonderzoek.

Geen ruimere bezoekregeling kinderen van gedetineerde in EBI Vught

DEN HAAG – De drie minderjarige kinderen van een man die gedetineerd is in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught, krijgen geen ruimere mogelijkheden om hun vader te bezoeken. Dat volgt uit een uitspraak na een kort geding bij de rechtbank Den Haag.

De vader en moeder van de kinderen traden in deze procedure op als hun wettelijke vertegenwoordigers, maar worden niet-ontvankelijk verklaard. Als zij wel ontvankelijk waren, zouden hun vorderingen zijn afgewezen, oordeelt de voorzieningenrechter.

De man is in september 2022 veroordeeld tot een celstraf van 19 jaar en 10 maanden voor onder meer medeplegen van uitlokking van vijftien aanslagen bij medewerkers van een fruitbedrijf in Hedel, waaronder aanslagen die zijn gepleegd terwijl hij gedetineerd was. De man zit vast in de EBI in Vught. Volgens de huisregels kunnen gedetineerden in de EBI gedurende één uur per week persoonlijk bezoek van gescreende personen ontvangen, uitsluitend op maandag tot en met woensdag gedurende een aantal uren in de ochtend en in de middag.

De man heeft afgelopen augustus een schriftelijk verzoek ingediend bij de directeur van de Penitentiaire Inrichting (PI) Vught om ervoor te zorgen dat hij zijn kinderen alle drie tegelijk in het weekend kan ontvangen. De directeur wees dit af, waarop de vader een klaagschrift indiende bij de beklagcommissie. Deze klacht werd ongegrond verklaard.

In deze kort gedingprocedure vragen de vader en moeder een ruimere bezoekregeling voor hun kinderen. Ze vinden dat er geen deugdelijk contact mogelijk is omdat de kinderen hun vader niet kunnen bezoeken zonder schoolverzuim. Ook stellen ze dat het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) wordt geschonden. De kinderen willen hun vader in de avonduren en tijdens het weekend kunnen bezoeken.

De rechtbank oordeelt dat de vader en moeder in hun rol als wettelijke vertegenwoordiger van hun drie minderjarige kinderen niet-ontvankelijk zijn. De wet bepaalt dat de vader en moeder een machtiging van de kantonrechter nodig hebben om hun kinderen te mogen vertegenwoordigen. Deze machtiging hebben zij niet.

Als de vader en moeder wel ontvankelijk waren, zouden de vorderingen niet zijn toegewezen, oordeelt de rechter. De Staat heeft voldoende onderbouwd dat en waarom beperkingen in de bezoektijden noodzakelijk en gerechtvaardigd zijn. De vader is veroordeeld tot een lange gevangenisstraf vanwege het plegen van ernstige strafbare feiten. Hij heeft zich ook vanuit detentie schuldig gemaakt aan (voortgezet) crimineel handelen. Om die reden is hij in de EBI geplaatst, waar het gevangenisregime er mede op is gericht om maximale controle uit te oefenen op de contacten tussen de man en de buitenwereld.

Bij die controle past een beperking in de mogelijkheden om bezoek te ontvangen. Het bezoek vindt altijd plaats onder toezicht van meerdere inrichtingswerkers. Er zijn weer andere inrichtingsmedewerkers nodig om de gedetineerde naar de bezoekruimte te brengen en om het bezoek te controleren, zowel bij de ingang van de PI als bij de ingang van de EBI. Daarbij is bovendien ook afstemming tussen de verschillende afdelingen binnen de PI nodig.

De rechter oordeelt dat het EVRM niet wordt geschonden. Uit het Verdrag volgt niet dat gedetineerden zonder meer ‘recht’ hebben op bezoek van hun kinderen in de avonduren of in het weekend. In de afgelopen periode hebben de kinderen hun vader meerdere keren per maand bezocht.  Weliswaar moesten de kinderen lesuren verzuimen om hun vader te kunnen zien, maar dit gaat om niet meer dan een enkel lesuur per bezoek. Het is niet gebleken dat hun schoolprestaties daaronder lijden of dat dit problematisch is geweest voor wat betreft hun leerplicht.

Roel Ottenheim Logistics kiest voor definitieve vestiging in Roermond

ROERMOND – Het in Roermond gevestigde bedrijf Roel Ottenheim Logistics B.V. is een logistieke dienstverlener. Zij zijn gespecialiseerd in het oplossen van logistieke vraagstukken voor hun klanten. Momenteel zijn zij gevestigd in een huurlocatie in het centrum van Roermond. De ideale definitieve vestigingslocatie is nu gevonden op het bedrijventerrein Oosttangent (Roerstreek-West) aan de oostkant van de stad. Van hieruit kan het grote netwerk binnen Europa uitstekend worden bediend.

“Vanwege de uitstekende ligging, dichtbij de diverse verkeeraders, is de keuze van de heer Ottenheim voor bedrijventerrein Oosttangent, een logische keuze. De ambitie voor expansie past goed in de bedrijfsvisie van OML om lokale en regionale bedrijven te ondersteunen en te faciliteren bij hun ontwikkelingsproces”, aldus Hans Coppus, directeur van OML.

Het bedrijf Roel Ottenheim Logistics, vernoemd naar de eigenaar, is een transportbedrijf en expediteur. Zij gaan een nieuwe bedrijfslocatie ontwikkelen voor de bouw van een kantoorpand, een overslagloods en trailerparkeerplaats.

Oosttangent is voor het bedrijf de ideale locatie omdat dit dicht tegen de binnenstad van Roermond aan ligt. Daardoor is het bedrijf goed bereikbaar. Allereerst een ideale locatie voor haar klanten vanwege de uitstekende ligging bij de A73, op korte afstand van de A2 én het Duitse en Belgische achterland. Daarnaast ook de goede bereikbaarheid voor de eigen medewerkers.

Roel Ottenheim, directeur en eigenaar: “Wij zijn een ambitieus bedrijf en de ambitie is dan ook om een nieuw, modern en vooral fijne locatie te realiseren met veel mogelijkheden. De nieuwbouw zorgt voor een vrije indeling van de oppervlakte van de kavel en daarom heeft dit de voorkeur gekregen ten opzicht van het kopen van een bestaand bedrijfspand.”

“Daarnaast ligt er een serieuze groeiambitie om binnen 3 tot 5 jaar het volume te verdubbelen. Wij kijken er naar uit om op de nieuwe locatie het bedrijf te laten uitgroeien van 14 medewerkers naar ongeveer 30 medewerkers, verdeeld over de functies voor zowel kantoor als warehouse.”

Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg (OML) realiseert bedrijfslocaties in Midden-Limburg voor de aandeelhoudende gemeenten Roermond, Leudal, Echt-Susteren, Maasgouw en Roerdalen. De samenwerking zorgt voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en de versterking van de economische structuur in de regio.

OML realiseerde recent de tweede fase van het bedrijventerrein Oosttangent in Roermond. Dit terrein grenst aan een zijde dicht aan de A73 en aan de ander zijde aan de bestaande bedrijvenzones Roerstreek-Zuid en -Noord. Op zeer korte afstand van de A2, en met het Duitse achterland om de hoek. OML realiseert de bedrijventerreinen van de toekomst op een duurzame en circulaire wijze.

De ontwikkelplannen van Roel Ottenheim ziet OML als een welkome invulling van de tweede fase Oosttangent.

Zeven pallets met beeldschermen gestolen uit geparkeerde vrachtwagen

BRAUNSCHWEIG – Gisteren, woensdag 6 november, in de vroege uren werd er aan de staatsgrens met Saksen-Anhalt lading gestolen uit de oplegger van een trekker met oplegger die geparkeerd stond op een parkeerplaats langs de Duitse A2.

De daders konden de lading bekijken door het dekzeil van de oplegger op verschillende plaatsen door te snijden. Vervolgens werden de deuren van de oplegger geopend en werden de goederen van in totaal zeven pallets gestolen. De lading bestond uit gloednieuwe beeldschermen.

Voordat de daders de plaats delict verlieten, sproeiden de daders met een brandblusser om de achtergelaten sporen uit te wissen.

De bestuurder merkte het misdrijf in de ochtend op en belde de politie. Er werd een strafzaak gestart. De schade wordt door de politie geschat op 30.000 euro.

Faber krijgt meteen uitzoekopdracht van geërgerde Kamer

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber heeft bij de verdediging van haar begroting in de Tweede Kamer meteen de ergernis van de oppositie gewekt. Die kreeg geen antwoord op herhaaldelijke vragen en concludeerde dat de minister kennelijk geen antwoord had en zich daarin eerst verder moest verdiepen. Met de belofte dat Faber na de lunch op de vragen zou terugkomen werd de boel voorlopig gesust.

Faber botst al van meet af aan geregeld met Kamerleden over haar beantwoording van hun vragen. Dat speelde bij het belangrijke begrotingsdebat donderdag onmiddellijk weer op.

SP’er Michiel van Nispen vroeg haar hoe ze kan beweren juist voor de allerzwaksten op te komen en tegelijkertijd minder erkende vluchtelingen wil opnemen voor wie de Verenigde Naties onderdak zoeken. Faber antwoordde slechts dat ze haar aandacht richt op het verminderen van het aantal onwelkome asielzoekers, die volgens haar echte vluchtelingen verdringen. VN-vluchtelingen komen echter niet in azc’s terecht, maar krijgen bij aankomst meteen een woning.

“Dit is superpijnlijk”, constateert CDA-leider Henri Bontenbal. “Dit maakt duidelijk dat de minister niet weet hoe dit werkt. We gaan met een minister praten die de verschillen niet kent.” De oppositie vroeg daarom om een lees- en overlegpauze voor Faber, maar daar zagen zij en de regeringspartijen niets in. De minister komt later in het debat op de kwestie terug, spraken ze af.

Berte Simons nieuwe Chief Operating Officer (COO) van Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – Met ingang van 1 januari 2025 is Berte Simons door de aandeelhouders benoemd tot Chief Operating Officer (COO) van Havenbedrijf Rotterdam N.V. Zij treedt daarmee toe tot de algemene directie en volgt Boudewijn Siemons op, die in februari 2024 tot CEO en COO a.i. werd benoemd. Met ingang van 1 januari 2025 bestaat de algemene directie van het Havenbedrijf uit CEO Boudewijn Siemons, CFO Vivienne de Leeuw en COO Berte Simons.

De aandeelhouders van het Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam en de Rijksoverheid, hebben Berte Simons voor vier jaar benoemd, op voordracht van de Raad van Commissarissen (RvC).

Voorzitter van de RvC Koos Timmermans: “We zijn als RvC zeer verheugd dat Berte Simons haar brede expertise als maritiem ingenieur wil inzetten voor het Havenbedrijf. Ze brengt met haar internationale ervaring in het leiden van grootschalige en complexe infrastructurele projecten in havens en industriegebieden, de kennis en ervaring mee die we nodig hebben voor een succesvolle en gecoördineerde transitie naar een fossielvrije en circulaire haven.”

Na het afronden van haar opleiding tot maritiem officier, begon Berte Simons haar carrière in 2003 als beleidsmedewerker bij North Sea Port, waar zij tot 2006 heeft gewerkt. Vanaf 2006 tot 2021 vervulde Berte diverse managementfuncties bij internationaal advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, waar ze internationale projecten heeft geleid in de mijnbouw, zware industrie, luchtvaart en de maritieme sector.

Berte Simons is op dit moment werkzaam bij Energie Beheer Nederland (EBN) als directeur van de business unit CO2 Opslag en Transportsystemen. In deze functie is ze nauw betrokken bij het Porthos project, wat Havenbedrijf Rotterdam samen met Gasunie en EBN ontwikkelt.

Berte Simons: “In de rol van COO van het Havenbedrijf komt voor mij alles samen. De haven is een plek die constant in beweging is en in verbinding staat met de hele wereld. Een plek waar de bedrijvigheid van de industrie, logistiek en de leefomgeving bij elkaar komen. Ik kijk ernaar uit om samen met collega’s en stakeholders bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de haven in harmonie met de omgeving.”

Rutte: Noord-Koreanen ook gevaar voor Verenigde Staten

BOEDAPEST – NAVO-baas Mark Rutte waarschuwt dat Noord-Korea niet alleen een bedreiging vormt voor de Europese bondgenoten van de NAVO, maar ook voor de Verenigde Staten.

Rusland ‘betaalt’ Noord-Korea voor de inzet van Noord-Koreaanse soldaten in Oekraïne met de nieuwste technologie, zei Rutte bij aankomst van de vergadering van de Europese Politieke Gemeenschap.

Rutte wil deze bedreiging bespreken met Donald Trump. De secretaris-generaal van de NAVO zei nogmaals dat de NAVO-bondgenoten “veel meer” dan 2 procent van hun bruto nationaal product aan defensie moeten besteden. Een concreet percentage noemde hij niet. De percentages hoeven niet voor alle bondgenoten hetzelfde te zijn, zei Rutte.

De steeds innigere samenwerking tussen Rusland, Noord-Korea, China en Iran “zijn gevaarlijke nieuwe ontwikkelingen”, zei Rutte. “Daar moeten we het vandaag over hebben, maar ik kijk er ook naar uit om met president Trump om tafel te gaan zitten en te bespreken hoe we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat we deze dreiging het hoofd kunnen bieden en dat we ons deel van de wereld veilig houden.”

Vier grote uitdagingen voor de supply chain sector

Foto: Adobe Stock

De wereld verandert razendsnel, en dat weegt ook op de supply chain sector. Geopolitieke conflicten, strengere regelgeving rond sustainability en toenemende eisen van klanten brengen een ongeziene druk met zich mee. Als organisatie ben je dus maar beter klaar om in te spelen op die sterke veranderingen. Dit zijn de vier grote uitdagingen voor de logistieke sector.

Door: Eric Geerts, Senior Director product management, TMS, carrier connectivity and ports bij Descartes Systems Group

1. Strengere regelgeving

Er heersen steeds meer strengere regels voor de logistieke sector. Enerzijds zijn er meer regels rond douane en handelsbeperkingen. Dat heeft te maken met geopolitiek en veranderingen in de wereld. Anderzijds is sustainability een hot topic. Europa legt de nieuwe corporate sustainability richtlijn op die bedrijven verplicht om hun CO2-emissies te monitoren en te berekenen. Daar spelen transport en logistiek een belangrijke rol in.

Descartes kan logistieke bedrijven hierbij helpen met de Global Trade oplossingen. Wij bieden data content aan over de laatste regels, welke partijen op zwarte lijsten staan, enzovoort. Om tegemoet te komen aan sustainability uitdagingen hebben we tools zoals TMS-systemen: we verzamelen data die nodig zijn om berekeningen te doen, waarbij we die berekeningen ook aanbieden als een service.

2. Regelmatige disrupties

Ook verschillende disrupties leggen druk op de logistieke sector. Klimaatstoringen, zoals de droogte in het Panamakanaal, of geopolitieke wijzigingen zorgen voor moeilijkheden. Denk maar aan landen waarmee je plots niet meer zo makkelijk handel kan drijven, waardoor de supply chain verstoord wordt. Door oorlogen in het Midden-Oosten en Oekraïne moeten schepen omvaren of ontstaan er problemen met voorraden. Bedrijven moeten alternatieven zoeken en worden op kosten gejaagd.

Met oplossingen rond realtime visibility kan Descartes bedrijven hierbij helpen. Wanneer je verzendingen en verschepingen nauwkeurig en realtime kan monitoren, kan je als organisatie snel actie nemen bij problemen, klanten proactief verwittigen over vertragingen, en snel alternatieven zoeken.

3. Meer nood aan efficiëntie

De hele sector zit met een tekort aan arbeidskrachten. En dus is het zaak om de krachten die er zijn zo efficiënt mogelijk in te schakelen. Hier kan technologie ook een grote rol in spelen. Acties die je onderneemt om de CO2-afdruk te verlagen kunnen ook bijdragen tot efficiëntie. Door gebruik te maken van technologische systemen die meer transport bundelen, kan je kosten verlagen en de arbeidskrachten efficiënter inzetten.

4. Klanten worden veeleisender

Eric Geerts

Bij Descartes voerden we zelf al heel wat studies uit rond logistiek. Zo onderzochten we resultaten rond last mile delivery bij e-commerce. Daaruit bleek dat de tevredenheid van klanten over de bezorging van pakjes voor verbetering vatbaar is. Bovendien zijn er steeds meer kleinere zendingen, en dus grotere volumes.

Zonder de nodige tools om die hele informatieflow te digitaliseren is het voor bedrijven bijna niet haalbaar om de nodige klantenservice te kunnen bieden. Digitalisering is noodzakelijk om competitief te blijven en verder te groeien.

Veel bedrijven worstelen met deze uitdagingen binnen de supply chain. Het is een moeilijk evenwicht tussen een optimale voorraad en genoeg wendbaarheid om klanten te kunnen bedienen. Wendbaarheid of resilience is dan ook een belangrijk begrip in de logistieke sector.

Als bedrijf moet je flexibel genoeg zijn om in te spelen op de trends van vandaag. Een belangrijke eerste stap om goed te kijken hoe je het evenwicht kunt houden tussen de efficiëntie en het kunnen bieden van een goede klantenservice.

De wereld draait steeds sneller, en dus is het zaak om te blijven investeren om up-to-date te blijven. Bij Descartes blijven we investeren om onze klanten extra oplossingen aan te bieden. Met ons platform word je als organisatie snel geïnformeerd bij wijzigingen in de supply chain. Zo kan je je sneller aanpassen, zodat je je supply chain onder controle houdt.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...