Clicky

donderdag 14 november 2024 - 06:18 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 11

Krant: Trump wil protectionist Lighthizer weer als handelsman

LONDEN – Robert Lighthizer, die onder Donald Trump handelsgezant was toen de Verenigde Staten een handelsoorlog met China begonnen, is gevraagd deze functie opnieuw te bekleden nu de aankomend president zijn kabinet samenstelt. Dat schrijft de Britse zakenkrant Financial Times op basis van bronnen.

Volgens de krant wil Trump Lighthizer graag weer als handelsgezant, hoewel hij zelf lobbyde voor een andere positie zoals minister van Economische Zaken. Maar volgens ingewijden gaat die laatste functie waarschijnlijk naar Linda McMahon, zakenvrouw en voormalig directeur van worstelorganisatie World Wrestling Entertainment (WWE).

Lighthizer (77), die van oorsprong advocaat is, had ook interesse in de functie van minister van Financiën, weet de Financial Times. Die post gaat naar verwachting evenwel naar een financieel expert. Mogelijke kandidaten zouden hedgefondsmanagers Scott Bessent en John Paulson zijn.

Hoge invoertarieven

De mogelijke herbenoeming van Lighthizer, een fervente voorstander van een protectionistisch economisch beleid, maakt handelspartners van de VS volgens de krant waarschijnlijk nerveus. Trump heeft beloofd hoge invoertarieven in te stellen op alle importen, met name op Chinese goederen.

In een opiniestuk in de Financial Times, gepubliceerd vlak voor de Amerikaanse verkiezingen, noemde Lighthizer vrijhandel nog als de oorzaak van het verlies van Amerikaanse banen. Hij beoordeelde daarbij het Amerikaanse handelstekort als “alarmerend”. “Geconfronteerd met een systeem dat ons land ernstig in de steek laat, heeft Trump besloten dat er actie moet worden ondernomen”, schreef hij.

Het is wel nog onduidelijk of Lighthizer de functie zal accepteren. Hij reageerde tegenover de Financial Times niet op verzoeken om commentaar. Ook een woordvoerder van Trump gaf niet direct een reactie.

Miljardair VS wil investeringsbedrijf weg van Damrak na rellen

NEW YORK – De bekende Amerikaanse miljardair Bill Ackman wil de notering van zijn investeringsbedrijf Pershing Square Holdings op het Damrak schrappen. Ackman, van Joodse komaf, wees vrijdag naar de gewelddadigheden van die nacht tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam. Hij stelde dat de “gebeurtenissen van de afgelopen 24 uur in Amsterdam een toepasselijk kantelpunt” waren om tot dit besluit te komen.

Ackman wil dat Pershing Square alleen nog een notering heeft op de Londense aandelenbeurs LSE omdat daar het overgrote deel van de aandelen van het bedrijf wordt verhandeld. Hij gaat het bestuur van Pershing Square nu om goedkeuring vragen voor het schrappen van de Amsterdamse notering. Ackman en zijn familie bezitten 23 procent van de aandelen van het bedrijf.

In een verklaring op X stelde Ackman dat “het concentreren van de notering op één beurs, de LSE, en het verlaten van een jurisdictie die er niet in slaagt om haar toeristen en minderheden te beschermen, zowel goede zakelijke als morele principes combineert”. Daarmee wees hij dus naar Amsterdam. “Bovendien kunnen we geld besparen en de liquiditeit voor aandeelhouders verbeteren”, voegde Ackman toe.

Verder wil de Amerikaan ook dat muziekconcern Universal Music Group (UMG), dat sterren als Taylor Swift en Billie Eilish vertegenwoordigt, zijn hoofdkantoor uit Nederland verhuist naar de Verenigde Staten. Dan zou UMG een beursnotering op Wall Street moeten krijgen in plaats van in Amsterdam.

Ackman bezit meer dan 10 procent van UMG, dat zijn hoofdkantoor nu in Hilversum heeft. Volgens de zakenman wordt het aandeel UMG op de Amsterdamse beurs verhandeld tegen een grote korting vergeleken met de waarde van de onderneming, met ook een beperkte liquiditeit. Dat is volgens Ackman grotendeels te wijten aan het feit dat UMG geen hoofdnotering in New York heeft.

De zakenman heeft eerder al felle kritiek geuit op de anti-Israëlische protesten op Amerikaanse universiteiten.

Man (31) overleden na auto-ongeluk

ROOSENDAAL – Bij een auto-ongeluk in de nacht van donderdag op vrijdag op de Rucphensebaan is een 31-jarige man uit Roosendaal om het leven gekomen. Hij was de bijrijder, meldt de politie.

Ondanks de inzet van hulpverleners is de man overleden. De bestuurder van de auto raakte gewond en is naar het ziekenhuis gebracht.

De auto reed rond 23.30 uur over de Rucphensebaan tussen Rucphen en Roosendaal richting Spectrum. De 30-jarige bestuurder uit Roosendaal verloor waarschijnlijk de macht over het stuur. De auto slingert, raakt met de zijkant een boom en komt tot stilstand op de weg. Beide inzittenden zijn naar het ziekenhuis gebracht. De bijrijder is daar aan zij verwondingen overleden.

Uit een alcohol- en drugstest bleek dat de bestuurder niet onder invloed was. De politie doet verder onderzoek naar hoe het ongeluk kon gebeuren.

Hapag-Lloyd bestelt 24 nieuwe containerschepen

HAMBURG – Hapag-Lloyd heeft twee contracten getekend met twee Chinese scheepswerven voor in totaal 24 nieuwe containerschepen. Hiervan worden twaalf nieuwbouwschepen – elk met een capaciteit van 16.800 TEU – gebouwd door Yangzijiang Shipbuilding Group. Deze eenheden worden gebruikt om de capaciteit van de reeds bestaande diensten uit te breiden. Er zijn nog eens twaalf schepen, elk met een capaciteit van 9.200 TEU, besteld bij New Times Shipbuilding Company Ltd. en deze zullen oudere eenheden in de Hapag-Lloyd-vloot vervangen die in dit decennium het einde van hun levensduur naderen.

Alle nieuwbouwschepen worden uitgerust met ultramoderne lage-emissie hogedruk vloeibaar gas dual-fuelmotoren die extreem brandstofefficiënt zijn. Bovendien kunnen deze schepen worden bediend met biomethaan, wat de CO2e-uitstoot met 95 procent kan verminderen in vergelijking met conventionele voortstuwingssystemen. De nieuwe schepen zijn ook ammoniak-ready.

Hapag-Lloyd zal de nieuwe schepen tussen 2027 en 2029 in ontvangst nemen. De nieuwbouwschepen hebben een gezamenlijke capaciteit van 312.000 TEU en zijn goed voor een gezamenlijk investeringsvolume van ongeveer vier miljard dollar. Een langetermijnfinanciering van drie miljard dollar is al toegezegd.

“Deze investering is een van de grootste in de recente geschiedenis van Hapag-Lloyd en het vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf, aangezien het de doelen van zijn Strategie 2030 nastreeft, zoals groeien en tegelijkertijd onze vloot moderniseren en koolstofvrij maken. Het exploiteren van een vloot met efficiëntere schepen zal ook onze concurrentiepositie verbeteren en dankzij de toename van de capaciteit zullen we onze klanten een wereldwijd, hoogwaardig product blijven bieden”, aldus Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd AG.

Hapag-Lloyd zet zich volledig in voor de 1,5-gradendoelstelling van het Akkoord van Parijs. Tegen 2030 moeten de absolute broeikasgasemissies van de vlootactiviteiten van het bedrijf met ongeveer een derde zijn verminderd in vergelijking met 2022 – wat een nieuwe stap zal zijn richting netto-nul vlootactiviteiten tegen 2045.

Deze ambitieuze doelstelling zal worden bereikt door te investeren in moderne, efficiënte nieuwbouwschepen, slow steaming, vlootmodernisering en het gebruik van nieuwe voortstuwingstechnologieën en alternatieve brandstoffen, waardoor klanten tegelijkertijd kunnen profiteren van meerdere groene transportopties.

Gezien het recente investeringsbesluit dat op 16 april van dit jaar werd aangekondigd om vijf schepen om te bouwen naar methanolvoortstuwing, is deze investering een nieuwe stap in de inspanningen van Hapag-Lloyd om zichzelf voor te bereiden op een multifueltoekomst en om de decarbonisatie van de lijnvaartindustrie te stimuleren.

Hapag-Lloyd beheert 287 moderne containerschepen met een totale transportcapaciteit van 2,2 miljoen TEU. Daarmee is het bedrijf een van de grootste lijnvaartmaatschappijen ter wereld. Daarnaast exploiteert het de grootste vloot die onder Duitse vlag vaart.

E-bikemerk Stella Fietsen is failliet verklaard

NUNSPEET – E-bikemerk Stella Fietsen is vrijdag door de rechter in Gelderland failliet verklaard. Eerder deze week had Stella Fietsen uitstel van betaling aangevraagd. Volgens curator Frans van Oss zijn er nog steeds kansen op een doorstart van het bedrijf.

De afgelopen dagen hebben ongeveer tien partijen zich gemeld met interesse. Maar volgens Van Oss waren ze alleen geïnteresseerd om verder te gaan met het merk als dit eerst failliet zou worden verklaard. Dan hoeven ze de schulden niet over te nemen.

Het faillissement van Stella Fietsen was volgens de curator “gelet op de hoogte van de schulden” niet te voorkomen. De schulden bedragen tientallen miljoenen euro’s, zegt hij.

Miljoenenverliezen

Bij de geïnteresseerden in een doorstart zitten “heel serieuze partijen”, zegt Van Oss verder. Volgende week spreekt hij weer met de gegadigden. Hij verwacht dat hierover meer duidelijk wordt in de loop van volgende week.

De winkels van Stella Fietsen zijn sinds dinsdag dicht. Op die dag werd het uitstel van betaling bekend. Het in 2011 opgerichte Stella Fietsen leed dit jaar en vorig jaar miljoenenverliezen. Van Oss denkt dat de geldproblemen komen, doordat de markt voor elektrische fietsen is veranderd na de coronapandemie. “Er zijn meer partijen die fietsen verkopen in hetzelfde segment en in coronatijd zijn er grote voorraden geweest. Alle fietsfabrikanten hebben daar last van gehad en dat heeft al geleid tot meer problemen in deze markt.”

De nasleep van de coronacrisis leidde eerder al tot het faillissement van branchegenoten VanMoof en Qwic. Beide e-bikebedrijven hebben een doorstart gemaakt. VanMoof werd overgenomen door een fabrikant van elektrische steppen, het Britse Lavoie. Een consortium van investeerders heeft Qwic overgekocht.

Rederij de Jong kiest voor HVO100 voor duurzamer transport voor SIF

Rederij de Jong heeft de volgende stap gezet naar duurzamer transport en vaart vanaf het derde kwartaal van dit jaar volledig op HVO100 voor haar klant SIF.

Al meer dan twintig jaar verzorgt Rederij de Jong het transport van steeds grotere windmolenonderdelen voor SIF vanuit Roermond naar diverse binnenhavens. De onderdelen worden geladen in duwbakken, die dienen als drijvende opslag tussen productie en eindbestemming, en worden vervolgens just-in-time afgeleverd in Hoboken (bij partner Smulders) of op de Maasvlakte 2 in Rotterdam bij SIF.

Het transport van deze onderdelen vergt jaarlijks tussen de 1 en 1,5 miljoen liter gasolie. In samenwerking met SIF heeft Rederij de Jong besloten de volledige behoefte te vervangen door HVO100, een duurzame biodiesel, waardoor de CO2-uitstoot met maar liefst 89 procent vermindert. Dit komt neer op een jaarlijkse besparing van ruim 2,5 miljoen kilogram CO2. Naast deze forse reductie levert de overstap ook aanzienlijke voordelen op in termen van fijnstof (PM), stikstofoxiden (NOx) en roetuitstoot.

Duurzaam partnerschap

Met deze overstap onderstrepen SIF en Rederij de Jong hun gezamenlijke inzet voor een duurzamere binnenvaart. De keuze voor HVO100, dat volledig hernieuwbaar en fossielvrij is, past binnen de ambitie van beide bedrijven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en een positieve bijdrage te leveren aan de energietransitie.

Rederij de Jong, dat vorig jaar haar 100-jarig jubileum heeft gevierd, is een toonaangevende speler in de binnenvaart. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten, waaronder duwvaart met duwbakken en duwboten en binnenvaarttransporten. Via haar dochteronderneming C-Shipping & Logistics is Rederij de Jong ook actief in de zeevaart en biedt het port agency services aan in de ARAG-havens. Met deze uitgebreide expertise staat Rederij de Jong voor betrouwbare en duurzame logistieke oplossingen.

TIP Group neemt Britse Trailer Auto Group over

TIP Group, een van Europa’s toonaangevende leveranciers van vrachtwagen- en traileruitrustingsdiensten, kondigt met genoegen de overname aan van Trailer Auto Group (TAG), een ultramoderne trailerrevisiefaciliteit in Stoke-on-Trent, Groot-Brittannië. Deze strategische stap vergroot de mogelijkheden van TIP en breidt zijn toewijding uit om uitzonderlijke diensten te leveren in de transportsector.

TAG, opgericht in 2022, beschikt over een moderne werkplaats met 41 baaien en een toegewijd personeelsbestand van 105 werknemers, waaronder 85 bekwame monteurs. TIP Group verwacht dat alle TAG-werknemers naadloos overstappen naar TIP, wat zorgt voor continuïteit en expertise binnen het team.

TAG heeft een reputatie opgebouwd als een vertrouwde servicepartner voor blue-chipbedrijven en kleinere transportbedrijven en de overname komt op een moment dat trailerrevisie steeds belangrijker is geworden vanwege stijgende kosten voor nieuwe apparatuur en ESG-eisen (Environmental, Social and Governance) van bedrijven.

“De overname van TAG zal onze mogelijkheid om de levensduur van onze vloot te verlengen aanzienlijk verbeteren en ons aanbod aan zowel bestaande als nieuwe klanten uit te breiden”, aldus Mike Furnival, managing director UK & Ireland bij TIP Group. “De centrale locatie van de werkplaats zal trailerrenovatie, schadeherstel, onderhoud en APK-voorbereiding vergemakkelijken.”

LEES OOK
TIP neemt Secure Truck Parking Isoparc in Franse Sorigny over

Deze overname zal naar verwachting kansen bieden om de revisie-activiteiten van TIP te versterken en het uitgebreide assortiment producten en diensten te verkopen. Met de toevoeging van TAG heeft TIP nu 30 locaties in Groot-Brittannië.

TIP streeft ernaar een soepele overgang van de bedrijfsactiviteiten te garanderen, de hoge servicestandaard te behouden die klanten verwachten, terwijl de gevestigde lokale contacten van TAG behouden blijven.

De revisie van trailers is steeds belangrijker geworden om de levensduur van de vloot te verlengen en duurzaamheid te omarmen. De overname van TAG, met zijn expertise in grootschalige revisie, betekent dat TIP zijn revisiediensten aan klanten verder kan versterken. Klanten ondersteunen bij het opknappen naar bijna nieuwe kwaliteit en prestaties helpt operationele kosten te minimaliseren en de impact op het milieu te verminderen, terwijl er bespaard wordt op de kosten van de aanschaf van nieuwe apparatuur.

De overname markeert een belangrijke stap in de groei van TIP in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Schoof toch eerder terug na gewelddadige nacht in Amsterdam

BOEDAPEST – Premier Dick Schoof keert toch wat eerder dan gepland vanuit Boedapest terug naar Nederland na de gewelddadigheden tegen Israëlische voetbalfans in Amsterdam in de nacht van donderdag op vrijdag.

Hij sluit niet uit dat hij vrijdag nog een bezoek brengt aan de hoofdstad, zei hij na afloop van overleg met de Europese regeringsleiders in de Hongaarse hoofdstad.

Schoof wilde vrijdagochtend nog niet weten van een vervroegd vertrek. Dat besluit verdedigde hij opnieuw tegenover de Nederlandse pers. “Ik had als premier ook belangrijke zaken te doen hier in Boedapest.” Hij belde wel met onder anderen justitieminister David van Weel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en constateerde “dat iedereen vervolgens datgene ging doen wat ze ook moesten doen”.

De premier vindt dat hij daarmee voldoende “zichtbaar” is geweest en herkent zich niet in kritiek van met name PVV-leider Geert Wilders die bij hem een “gevoel van urgentie” zei te missen. “Ik had niks kunnen toevoegen aan datgene wat de ministers, de burgemeester, de politiecommissaris en de officier met elkaar aan het doen waren.”

Schoof weet nog niet zeker of hij vrijdag nog naar Amsterdam gaat. “Dat zou goed kunnen”, zei hij. “Er zijn op dit moment contacten om te kijken of dat gewenst is of niet.”

UEFA gaat rapporten en bewijs verzamelen na geweld in Amsterdam

NYON – De Europese voetbalbond UEFA gaat alle rapporten en bewijs verzamelen naar aanleiding van het geweld richting Israëlische voetbalfans in Amsterdam. Dat stelt de bond in een verklaring die in handen is van Sky News. De ongeregeldheden vonden plaats rond de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv in de Europa League.

“De UEFA veroordeelt de gewelddadige gebeurtenissen voor en na de wedstrijd in Amsterdam met klem”, staat in het statement. “We vertrouwen erop dat de autoriteiten de daders zullen identificeren, straffen en passende maatregelen treffen.”

Mocht uit de rapporten van waarnemers en het verzamelde bewijs blijken dat Ajax tekort heeft geschoten, dan kan de club een straf verwachten. Ajax sprak vrijdagmiddag in een verklaring echter van een goede sfeer in het stadion en een goede samenwerking met alle betrokken partijen. Het ging uiteindelijk mis in het centrum van Amsterdam. Clubs dragen de verantwoordelijkheid voor de gebeurtenissen in het stadion.

De UEFA is de organisator van de Europa League, het tweede clubtoernooi van Europa.

Commissie en nationale autoriteiten dringen er bij Temu op EU consumentenbescherming te respecteren

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – Vandaag, vrijdag 8 november, heeft het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network van nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie , na een gecoördineerd onderzoek op Europees niveau, de online marktplaats Temu op de hoogte gebracht van een aantal praktijken op haar platform die inbreuk maken op de EU-consumentenwetgeving.

Het CPC Network heeft Temu opgedragen om die praktijken in overeenstemming te brengen met de consumentenwetgeving van de Europese Unie. Temu wordt nog steeds onderzocht en is verzocht om nadere informatie te verstrekken aan het netwerk. De actie van het CPC Network tegen Temu wordt geleid door de bevoegde nationale autoriteiten van België (Directoraat-generaal Economische Inspectie), Duitsland (Federaal Milieuagentschap) en Ierland (Commissie Mededinging en Consumentenbescherming), onder coördinatie van de Europese Commissie.

Het gecoördineerde onderzoek van het CPC Network bestrijkt een breed scala aan praktijken waarmee consumenten worden geconfronteerd tijdens het winkelen op Temu, waaronder praktijken die consumenten kunnen misleiden of hun aankoopbeslissingen onterecht kunnen beïnvloeden. Het CPC Network onderzoekt ook of Temu voldoet aan specifieke informatieverplichtingen voor online marktplaatsen onder consumentenrecht.

Vorige week opende de Commissie een formele procedure tegen Temu onder de Digital Services Act (DSA). De DSA-procedure en de gezamenlijke handhavingsactie van het CPC Network zijn complementair aan elkaar. Ze zijn gericht op het waarborgen van een veilige en betrouwbare online omgeving waarin de rechten van consumenten in Europa volledig worden beschermd.

Vanaf 13 december vereist de Algemene Verordening Productveiligheid (GPSR) dat er een economische operator in de EU is gevestigd die verantwoordelijk is voor het waarborgen van de naleving van productveiligheidseisen, waaronder specifieke verplichtingen voor online marktplaatsen die zich richten op consumenten. Onder de GPSR kunnen de nationale markttoezichtautoriteiten een takedown order uitvaardigen om het product van internet te halen als zij vaststellen dat het onveilig is. Deze verplichtingen zijn complementair aan de DSA.

Belangrijkste elementen van de gecoördineerde actie van het CPC-netwerk

Het CPC-netwerk heeft op Temu verschillende soorten problematische praktijken geïdentificeerd die zij als een schending van de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming beschouwen, zoals:

Nepkortingen: De valse indruk wekken dat producten met korting worden aangeboden, terwijl dat niet het geval is.

Drukverkopen: Consumenten onder druk zetten om aankopen te doen, bijvoorbeeld door valse beweringen te doen over beperkte voorraad of valse aankoopdeadlines.
Gedwongen gamification: Consumenten dwingen om een ​​draai aan het rad van fortuin te spelen om toegang te krijgen tot de online marktplaats, terwijl essentiële informatie over de gebruiksvoorwaarden die gekoppeld zijn aan de beloningen van het spel wordt verborgen.

Ontbrekende en misleidende informatie: Onvolledige en onjuiste informatie weergeven over de wettelijke rechten van consumenten om goederen te retourneren en restituties te ontvangen. Temu informeert consumenten ook niet vooraf dat hun bestelling een bepaalde minimumwaarde moet bereiken voordat ze hun aankoop kunnen voltooien.

Nepbeoordelingen: Onvoldoende informatie geven over hoe Temu de authenticiteit van beoordelingen op haar website waarborgt. Nationale autoriteiten vonden beoordelingen waarvan zij vermoeden dat ze niet authentiek zijn.

Verborgen contactgegevens: Consumenten kunnen Temu niet eenvoudig bereiken voor vragen of klachten.

Daarnaast heeft het CPC-netwerk informatie opgevraagd bij Temu om te beoordelen of het bedrijf voldoet aan verdere verplichtingen op grond van het EU-consumentenrecht. Denk hierbij aan de verplichting om consumenten duidelijk te informeren of de verkoper van een product een handelaar is of niet, om ervoor te zorgen dat productranglijsten, beoordelingen en waarderingen niet op een misleidende manier aan consumenten worden gepresenteerd, om ervoor te zorgen dat prijsverlagingen correct worden aangekondigd en berekend, en om ervoor te zorgen dat milieuclaims nauwkeurig en onderbouwd zijn.

Volgende stappen

Temu heeft nu een maand de tijd om te reageren op de bevindingen van het CPC-netwerk en toezeggingen voor te stellen over hoe zij de geïdentificeerde consumentenwetgevingsproblemen zullen aanpakken. Afhankelijk van Temu’s antwoord kan het CPC-netwerk een dialoog aangaan met het bedrijf. Als Temu de zorgen van het CPC-netwerk niet aanpakt, kunnen nationale autoriteiten handhavingsmaatregelen nemen om naleving te waarborgen. Dit omvat de mogelijkheid om boetes op te leggen op basis van de jaarlijkse omzet van Temu in de betrokken lidstaten. Dit doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van nationale autoriteiten om handhavingsmaatregelen te nemen in lopende procedures.

Achtergrondinformatie

Onder de Consumer Protection Cooperation (CPC) Regulation vormen de nationale consumentenautoriteiten van de 27 EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland samen het CPC-netwerk om EU-wetten ter bescherming van consumenten te onderzoeken en te handhaven tegen grensoverschrijdende inbreuken. De Europese Commissie faciliteert en coördineert onder bepaalde omstandigheden ook dergelijke gezamenlijke onderzoeks- en handhavingsacties.

De verplichtingen op het gebied van het consumentenrecht waarop het CPC-netwerk zich jegens Temu beroept, zijn te vinden in de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, de richtlijn consumentenrechten, de richtlijn prijsaanduiding, de richtlijn e-commerce en de richtlijn oneerlijke bedingen.

Temu werd op 31 mei 2024 aangewezen als Very Large Online Platform (VLOP) onder de Digital Services Act (DSA). Vier maanden na de aanwijzing moest Temu voldoen aan de strengste verplichtingen die van toepassing zijn op VLOP’s. Deze omvatten de verplichting om alle systemische risico’s die voortvloeien uit haar diensten naar behoren te beoordelen en te beperken.

Na een voorlopig onderzoek opende de Commissie op 31 oktober 2024 een formele procedure om te beoordelen of Temu mogelijk de DSA heeft geschonden op gebieden die verband houden met de beoordeling, het beheer en de beperking van risico’s, de transparantie van aanbevelingssystemen en de toegang tot gegevens voor onderzoekers.

De gecoördineerde actie van het CPC-netwerk tegen Temu doet geen afbreuk aan lopende procedures door nationale autoriteiten. Nationale procedures naar de commerciële praktijken van Temu zijn tot nu toe aangekondigd door de Hongaarse mededingingsautoriteit , het Poolse Bureau voor concurrentie en consumentenbescherming en het directoraat-generaal voor mededingingsbeleid, consumentenzaken en fraudebestrijding in Frankrijk. Evenzo doet de gecoördineerde actie geen afbreuk aan procedures die de Europese Commissie heeft gestart onder de DSA of in de toekomst kan besluiten te starten. Bovendien sluit de gecoördineerde actie geen lopende of toekomstige handhavingsacties uit door markttoezichtautoriteiten onder productveiligheidswetten.

Burgemeester Halsema: er is genoeg politie-inzet geweest

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam is van mening dat er genoeg politie op de been was rond de wedstrijd van Ajax en Maccabi Tel Aviv. De inzet van achthonderd agenten en zes ME-pelotons was voor Amsterdamse begrippen “uitzonderlijk groot”, zei politiechef Peter Holla van de eenheid Amsterdam.

“We zijn weken bezig geweest met de voorbereidingen. We voorzagen risico’s voor de openbare orde en hebben maximaal ingezet met ruim achthonderd agenten uit het hele land”, zei Holla. “De afgelopen 36 uur hebben mij geschokt. Supporters hebben angstige momenten gekend en zijn op een schandalige manier mishandeld.”

Holla kondigde aan dat de politie “de hoogste prioriteit geeft aan de opsporing van verdachten”. De politiechef gaf op de persconferentie van de driehoek een overzicht van de gebeurtenissen, die al op woensdagavond begonnen met opstootjes en incidenten bij Holland Casino in de binnenstad.

Flitsmomenten

Over het verloop op donderdag zei de politiechef dat vechtpartijen plaatsvonden bij een supportersbijeenkomst op de Dam, waar tegenstanders op afkwamen. Daarop volgde een kat-en-muisspel met de politie, waarbij ook zwaar vuurwerk werd afgestoken. “De politie heeft grote groepen uit elkaar kunnen houden.” Donderdagavond was er een demonstratie van pro-Palestijnse betogers op het Anton de Komplein in Amsterdam-Zuidoost. Die groep bleef niet bijeen en wilde op weg naar de Johan Cruijff ArenA, wat de politie “veel werk” opleverde in de omgeving. “We hebben grote incidenten weten te voorkomen”, zei de politiechef daarover.

Na de wedstrijd verliep de uitstroom uit het stadion volgens Holla “rustig”. Volgens hem ontstonden de problemen later in de binnenstad, waarbij relschoppers Israëlische supporters belaagden en ernstig mishandelden volgens het principe ‘hit en run’. “Het is moeilijk om tijdens deze flitsmomenten, die overal in de stad plaatsvonden, op te treden.”

Uiteindelijk zijn supporters van Maccabi Tel Aviv met bussen naar hun hotels gebracht. De politie schaalde rond 03.00 uur af “toen het weer rustig was”, zei Holla. In totaal waren er 2500 tot 3000 supporters van de Israëlische club in Amsterdam.

Halsema: vroeg NCTV om inschatting, zou geen dreiging zijn

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) gevraagd om een dreigingsinschatting te maken van de wedstrijd donderdag in de stad tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv en de herdenking van de Kristallnacht op dezelfde avond.

Dit zei Halsema tijdens een persconferentie over de gewelddadigheden die afgelopen nacht hebben plaatsgevonden. Er zou geen concrete dreiging zijn geweest, aldus de burgemeester.

Vrachtwagenchauffeur speelt Monopoly tijdens het rijden en trekt ‘boetekaart’ [+foto]

Foto: Duitse Politie

WÜRZBURG – Een vrachtwagenchauffeur speelde woensdag tijdens het rijden het bordspelletje Monopoly terwijl hij over de Duitse A3 reed.

De chauffeur had een tablet aan zijn voorruit bevestigd en speelde daarop Monopoly.

De Duitse politie stuurde hem niet direct door naar de gevangenis maar hij kreeg wel een boete van 230 euro.

De Duitse politie benadrukt nogmaals “geen mobiele telefoons of, in dit geval, een tablet tijdens het rijden te gebruiken! Jullie brengen jezelf en anderen in gevaar!”

Tiental kandidaten voor doorstart e-bikemerk Stella Fietsen

NUNSPEET – Zo’n tien gegadigden hebben zich de afgelopen dagen gemeld voor een doorstart van Stella Fietsen, dat eerder deze week uitstel van betaling aanvroeg.

Bewindvoerder Frans van Oss laat weten dat er vrijdagmiddag een beslissing valt over de manier waarop die doorstart moet plaatsvinden. Het zou kunnen dat het e-bikemerk eerst failliet moet gaan, maar het kan ook zijn dat investeerders het aantrekkelijker vinden om het bedrijf nu al over te nemen, inclusief bijvoorbeeld de schulden.

Volgens Van Oss is de ene partij serieuzer dan de andere en kunnen er ook nog kandidaten bijkomen. Pas na het besluit van vrijdagmiddag wordt concreter onderzocht welke overnamekandidaten uiteindelijk een rol zullen kunnen spelen.

De winkels van Stella Fietsen zijn dicht sinds dinsdag, de dag dat het nieuws over het uitstel van betaling naar buiten kwam. Dat blijft volgens Van Oss tot nader order zo.

Consumenten die een nieuwe fiets al hebben betaald maar nog wachten op levering, moeten volgens Van Oss nog even geduld hebben. De bewindvoerder is met eigenaar DM Equity Partners (DMEP) en de bank bezig te kijken wat mogelijk is. “Maar juridisch gezien is dit lastig.” Van Oss verwacht hier maximaal over een week duidelijkheid over te kunnen geven.

Het in 2011 opgerichte Stella Fietsen leed dit en vorig jaar miljoenenverliezen. Het bedrijf zelf wijst naar moeilijke omstandigheden op de markt voor elektrische fietsen als oorzaak. Zicht op herstel is er op korte termijn niet, schreef het bedrijf eerder deze week.

Floriway volledig eigendom van Royal FloraHolland

Marc Goudzwaard

AALSMEER – Royal FloraHolland heeft de resterende 15 procent aandelen van Floriway overgenomen en is daarmee nuhonderd procent eigenaar van het sierteelttransportbedrijf.

De afgelopen maanden heeft het managementteam van Floriway onder leiding van waarnemend directeur Marc Goudzwaard een succesvolle basis voor de toekomst neergezet. Tezamen met de overname van de resterende aandelen is ook Marc Goudzwaard definitief benoemd als directeur van Floriway.

Het volledige eigenaarschap en de definitieve benoeming van nieuw management markeren de weg naar verdere herstructurering en hernieuwde positionering van Floriway. Dit omvat de dagelijkse focus op klanten en dienstverlening en nauwere samenwerking en synergie tussen de diensten van Royal FloraHolland en Floriway. Financiële details over deze transactie worden niet bekendgemaakt.

“Deze stap toont allereerst het vertrouwen dat we hebben in de resultaten en de toekomst van Floriway en daarmee in Marc en zijn managementteam,” zegt CEO Steven van Schilfgaarde.

“Daarnaast vinden we het vanuit Royal FloraHolland essentieel dat onze leden met Floriway altijd kunnen rekenen op betaalbaar, efficiënt en duurzaam sierteelttransport. Voor de sierteeltketen is vervoer immers een onlosmakelijk onderdeel van de keten; we werken met verse bloemen en planten die tijdig en betaalbaar moeten worden vervoerd. Het 100% eigenaarschap maakt dat we dit ook altijd aan onze leden kunnen bieden. De gerealiseerde verbeteringen gedurende de afgelopen maanden in combinatie met het eerder aangekondigde plan biedt de directie van Royal FloraHolland vertrouwen in een gezonde toekomst voor Floriway. Belangrijk onderdeel hiervan is de maximale samenwerking en synergie tussen Royal FloraHolland en Floriway in de dienstverlening. Hoewel Floriway nog niet direct winstgevend is, is hiermee de basis gelegd voor een stabiele en gezonde toekomst.”

Benoeming Marc Goudzwaard

Marc Goudzwaard is per direct benoemd tot directeur van Floriway. Hij heeft deze rol de afgelopen 6 maanden waargenomen. Marc is afkomstig van Royal FloraHolland waar hij verantwoordelijk was voor logistieke middelen en hij heeft een achtergrond in de logistieke wereld. De afgelopen maanden heeft het managementteam onder leiding van Marc Goudzwaard tal van concrete ingrepen en verbeteringen doorgevoerd, met een helder plan naar een financieel gezonde toekomst.

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...