Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 11:08 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 109

CLdN bestelt tien nieuwe LoLo containerschepen

ROTTERDAM – CLdN heeft vandaag, woensdag 25 september 2024, de plaatsing van een order bevestigd voor tien nieuwbouw load-on/load-off (LoLo) containerschepen met levering vanaf januari 2027. De grote order is een beslissende stap van CLdN om zich met zijn eigen containerschepenvloot te begeven in het LoLo-segment.

De nieuwbouwschepen hebben een laadvermogen van 1.100 TEU en vormen een aanvulling op de vloot van CLdN van meer dan dertig roll-on/roll-off (RoRo) schepen. De nieuwe schepen hebben een uitstekende brandstofefficiëntie en een innovatief open-top ontwerp om de afhandelingstijden in de haven te verkorten.

Eerder dit jaar introduceerde CLdN een succesvol LoLo-aanbod op haar Ierland-service met gecharterde schepen die opereren vanuit haar onlangs verworven Distriport-terminal in Rotterdam.

Deze service is onlangs uitgebreid met de toevoeging van een derde wekelijkse directe afvaart tussen Rotterdam Distriport en Dublin. De uitbreiding naar het LoLo-segment is een uitstekende aanvulling op de short-sea RoRo-diensten van CLdN en biedt uitstekende operationele flexibiliteit, snelle doorlooptijden in de haven en optimale vaarfrequentie voor klanten. Dit product met korte doorlooptijd en hoge frequentie is uniek in de huidige short sea-containermarkt, die momenteel wordt gedomineerd door deep sea feeder-carriers die langere doorlooptijden en minder frequente diensten bieden.

LEES OOK
COSCO SHIPPING bouwt twaalf 14.000 TEU dual-fuel methanol containerschepen

De nieuwe schepen worden gebouwd door HD Hyundai Mipo in Ulsan, Zuid-Korea. Hyundai is een langetermijn scheepsbouwpartner van CLdN en rondt momenteel de bouw af van twee 8.000 lane meter G9e RoRo-schepen die naar verwachting in de eerste helft van 2025 aan CLdN worden geleverd.

Florent Maes, CEO van CLdN, gaf een reactie op de bestelling: “Deze bestelling is een belangrijke stap in de richting van het realiseren van onze langetermijn groeiambities en het verstevigen van CLdN’s positie als leider in de onbegeleide short-sea-vrachtmarkt in Europa. Onze recente toetreding tot het LoLo-segment, gefaciliteerd door de overname van de Distriport-terminal in Rotterdam eerder dit jaar, is zeer goed ontvangen door klanten en blijkt een uitstekende aanvulling te zijn op onze RoRo-diensten.”

Weening Trucking BV uit Ulrum opnieuw failliet verklaard

Weening Trucking Ulrum

ULRUM – Voor de rechtbank van Noord-Nederland is op dinsdag 24 september 2024 Weening Trucking BV uit Ulrum failliet verklaard.

Het is niet de eerste keer dat het Groningse transportbedrijf failliet wordt verklaard. In 2021 werd het bedrijf ook failliet verklaard echter werd toen het faillissement door de rechter een paar weken later vernietigd. De eigenaar van het transportbedrijf was, met succes, in beroep gegaan tegen het faillissement.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er inmiddels nog slechts twee werknemers bij het bedrijf.

Wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom is op dit moment nog niet bekend.

Hezbollah zegt raket op Mossad afgevuurd te hebben

TEL AVIV – Hezbollah zegt een ballistische raket afgevuurd te hebben op het hoofdkwartier van de Israëlische inlichtingendienst Mossad, bij Tel Aviv. De organisatie houdt de dienst verantwoordelijk voor de aanvallen met ontploffende communicatieapparatuur van vorige week. Volgens Israël is het voor het eerst dat een Hezbollahraket richting Tel Aviv geschoten wordt.

Hezbollah zegt in een verklaring dat de raket om 06.30 uur lokale tijd (05.30 uur in Nederland) is gelanceerd. Het zou gaan om een Qader 1. Dat type raket is ontwikkeld door Iran. “Dit hoofdkwartier is verantwoordelijk voor de moord op leiders en de ontploffing van piepers en draadloze apparaten”, staat in de verklaring. De organisatie zegt dat de aanval “ter verdediging van Libanon en zijn inwoners” was.

Woensdagochtend ging het luchtalarm af. De Israëlische krijgsmacht meldde ongeveer twintig minuten nadat de raket gelanceerd zou zijn dat een grond-grondraket uit de lucht zou zijn geschoten door het luchtverdedigingssysteem dat Slinger van David genoemd wordt. Het ging daarbij om de raket van Hezbollah, bevestigde de krijgsmacht later op de ochtend. De luchtmacht zegt ook een aanval uitgevoerd te hebben op de lanceerinstallatie in of bij Nafakhiyeh in het zuiden van Libanon.

Aanvallen in Libanon

In de loop van de ochtend ging in verschillende delen van Israël het luchtalarm af. De Israëlische krijgsmacht meldde dat er opnieuw raketten richting het land werden afgevuurd. Ook zou de luchtmacht een onbemand vliegtuig hebben neergehaald dat via Syrië richting het land vloog. In Libanon zijn opnieuw meerdere doelen aangevallen.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu stond op het punt om richting de Verenigde Staten te reizen voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Hij heeft zijn vertrek uitgesteld vanwege overleggen over de aanvallen in Libanon, zegt zijn kantoor. Hij zal donderdag alsnog naar New York reizen en keert zaterdagavond terug, is nu het plan.

Montea mikt op ruim 50 procent meer portefeuillewaarde eind 2027

In Waddinxveen leverde Montea recent het nieuwe duurzame, state-of-the-art Distripark A12 van Lekkerland op.

BRUSSEL – Montea, een leidende ontwikkelaar en belegger in logistiek vastgoed, zet met een nieuw groeiplan, genaamd Track27, in op een waardestijging van ruim 50 procent van de portefeuille tegen het einde van 2027. Het bezit van de beursgenoteerde onderneming moet dan 3,5 miljard euro waard zijn. Om dat doel te bereiken, gaat Montea tot en met 2027 zo’n 1,2 miljard euro investeren in de uitbreiding, ontwikkeling en verduurzaming van het portfolio van vastgoedobjecten en grondposities in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

Montea zet met het nieuwe groeiplan Track27 in op een waardestijging van ruim 50 procent van de portefeuille tegen het einde van 2027.

Het bedrag van 1.2 miljard euro is opgebouwd uit verschillende investeringsbedragen per jaar. In het lopende jaar 2024 gaat het om in totaal 400 miljoen euro. In 2025 wil Montea in totaal 300 miljoen investeren. En de jaren daarna, 2026 en 2027, telkens 250 miljoen euro per jaar. Montea plant het EPRA-resultaat (het resultaat uit operationele activiteiten zoals huurinkomsten en inkomsten uit zonnepanelen) te laten stijgen tot en met eind 2027 tot 5,60 euro per aandeel, wat overeenkomt met een gemiddeld jaarlijkse groeipercentage van 6 procent van het EPRA-resultaat.

Forse uitbreiding in Frankrijk

Montea vergroot ook zijn aanwezigheid in Frankrijk door de verwerving van een portefeuille, genaamd Reverso, bestaande uit 17 sites op strategische locaties. Hierdoor stijgt het aantal Franse sites van 18 naar 35.

Een essentiële pijler van het groeiplan van Montea is het vermeerderen van de portefeuillewaarde door verduurzaming.

Montea Nederland-directeuren Hylcke Okkinga (l.) en Cedric Montanus (r.).
LEES OOK
Montea verwerft veelzijdige locatie in Beatrixhaven Maastricht

45 procent minder CO2-uitstoot 

Een essentiële pijler van het groeiplan van Montea is het vermeerderen van de portefeuillewaarde door verduurzaming. Tegen eind 2027 wil het bedrijf ruim 75 miljoen euro hebben geïnvesteerd in het verlagen van de CO2-uitstoot door het opwekken, opslaan en benutten van groene energie. De emissies van koolstofdioxide van de bestaande Montea-portefeuille moeten eind 2027 met maar liefst 45 procent verminderd zijn. Alle nieuwe gebouwen zullen klimaatneutraal zijn.

Stroomproductie genoeg voor 135.000 huishoudens  

De maximum productiecapaciteit van de zonnepanelen op Montea-locaties moet in 2027 zijn verdubbeld naar 135 megawattpiek, genoeg om een equivalent van 135.000 gemiddelde huishoudens te voorzien van stroom. Montea streeft daarnaast naar een totale opslagcapaciteit van de batterijparken van 100 megawattuur.

Toekomstplannen Volkswagen zetten cao-gesprekken direct op scherp

WOLFSBURG – Duitse vakbonden gaan woensdag met Volkswagen om tafel voor de start van nieuwe loononderhandelingen.

De gesprekken vinden plaats op het moment dat Volkswagen de kosten flink wil terugdringen, door het schrappen van banen en het mogelijk sluiten van fabrieken. Daardoor staan de bonden en Volkswagen direct al lijnrecht tegenover elkaar.

De onderhandelingen hebben betrekking op de cao voor de 120.000 werknemers die werken voor Volkswagen verspreid over zes grote fabrieken.

Oorspronkelijk stonden de gesprekken pas voor oktober gepland, maar de ingrijpende bezuinigingsplannen hebben deze naar voren gehaald. Vakbond IG Metall eist onder meer een loonsverhoging van 7 procent, een verhoging die de bond eist in de gehele branche.

Stuk minder verkeersboetes in zomer door uitgeschakelde flitspalen

flitspaal

DEN HAAG – De politie heeft in mei, juni, juli en augustus flink minder verkeersboetes uitgeschreven dan in diezelfde periode vorig jaar. Toen waren het er nog meer dan 3 miljoen, maar dit jaar waren het er ruim 200.000 minder. Dat is een verschil van 7,6 procent, meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Vooral de boetes voor te hard rijden en bij politiecontroles liepen terug.

De politie wijt de daling aan het feit dat veel flitspalen en trajectcontroles tijdelijk zijn uitgeschakeld. Alle flitspalen worden in 2024 en 2025 vervangen en dat geldt ook voor een deel van de trajectcontroles.

Dertigkilometergebied in Amsterdam leverde wel extra boetes op. Daar wordt sinds juni bij wijze van proef op snelheid gecontroleerd. Er zijn duizenden overtredingen geconstateerd, aldus het ministerie.

Snelweg A12 weer vrij na aanrijdingen

Foto: Rijkswaterstaat | X

MAARN – De snelweg A12 (Utrecht richting Arnhem) is bij Maarn en Maarsbergen weer open.

Na een ongeluk eerder woensdagochtend ging dat wegdeel dicht en werd verkeer richting Arnhem over de vluchtstrook geleid. Ook was er een omleidingsroute.

Rijkswaterstaat Verkeersinformatie laat weten dat het bergingswerk is afgerond.

Er is nog wat vertraging richting Arnhem, maar dat neemt snel af.

TNO: nog flink wat nodig om iedereen elektrisch te laten rijden

elektrische auto

DEN HAAG – Als het kabinet wil dat vrijwel iedereen in Nederland in 2050 een elektrische auto heeft, in plaats van een auto die op diesel of benzine rijdt, dan moet er volgens een nieuw onderzoek nog “flink wat gebeuren”.

TNO heeft voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht wat mensen belangrijk vinden als ze een elektrische auto kopen.

Momenteel is een “volledig emissieloos wagenpark nog ver weg”, schrijft het onderzoeksinstituut. Een kleine groep Nederlanders zou altijd voor een elektrische auto kiezen, maar bij een veel groter deel moet die omschakeling nog komen. Belangrijke keuzes die meewegen zijn bijvoorbeeld de huidige benzineprijs en hoeveel het kost om een (tweedehands) elektrische auto aan te schaffen.

In het Klimaatakkoord staat dat de overheid milieuvriendelijker rijden wil stimuleren. Ook staat er dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen elektrisch moeten zijn. TNO wijst erop dat mensen dus ook meer informatie moeten krijgen over de elektrische auto’s.

Besteed ook aandacht aan de “groeiende mogelijkheden”, adviseert TNO, zoals het aantal kilometers dat de auto kan rijden voor deze weer opgeladen moet worden.

Consumentenbond: misleidende trucs bij prijsverlagingen supers

DEN HAAG – Supermarkten, vooral Aldi, Dirk en Jumbo, gebruiken “misleidende trucs” om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Dat zegt de Consumentenbond na een inventarisatie van honderden prijsverlagingen op de websites en in filialen van de supers.

Volgens de belangenorganisatie “rammelden” de meeste meldingen van prijsverlagingen. Soms zeiden de supers alleen maar dat de prijs omlaag was gegaan, maar was dit eigenlijk nooit gebeurd. Of de prijsverlaging vond al maanden eerder plaats. Maar volgens de Consumentenbond mogen supermarkten niet langer dan 30 dagen met zo’n verlaging adverteren.

Het kwam ook voor dat winkels producten eerst korte tijd in prijs verhoogden, “om daarna te kunnen pronken met een verlaging”. Zo trof de Consumentenbond bij Dirk margarine aan, waarbij stond ‘in prijs verlaagd’. “Maar eerst verhoogde Dirk de prijs van het product stapsgewijs met 0,30 euro, om het vervolgens met 0,06 euro te verlagen.”

De supers hebben de Consumentenbond laten weten dat ze hun prijzen niet eerst opzettelijk verhoogden om daarna te adverteren met een prijsverlaging. Ook gaven ze tegenover de organisatie aan dat schapkaarten door menselijke fouten soms te lang bleven hangen. Volgens de bond hebben ze beloofd de datum van de prijsverlaging voortaan te gaan vermelden en niet langer dan 30 dagen reclame te maken voor een prijsverlaging.

Meer nieuwbouwwoningen van woningcorporaties in eerste helft 2024

DEN HAAG – In de eerste helft van 2024 zijn er ruim 8,2 duizend nieuwbouwwoningen van woningcorporaties bijgekomen. Dat is een stijging ten opzichte van de eerste helft van 2023, toen bijna 6,3 duizend corporatie-nieuwbouwwoningen opgeleverd zijn. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS over nieuwbouwwoningen, een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VRO en Aedes.

In totaal zijn er in het eerste halfjaar van 2024 bijna 32,7 duizend nieuwbouwwoningen aan de woningvoorraad toegevoegd, waarvan bijna 23,7 duizend nieuwbouwwoningen een andere eigenaar hebben. Dit betekent dat deze woningen ofwel koopwoningen ofwel private huurwoningen zijn. Voor 800 nieuwbouwwoningen is de eigenaar nog onbekend.

Het gaat in dit bericht om voorlopige cijfers over alleen de nieuwbouw. Naast nieuwbouw ontstaan er ook woningen door bijvoorbeeld splitsing van bestaande woningen en transformaties van kantoren. Daarnaast verdwijnen er woningen, onder andere door sloop en samenvoeging.

Stijging aandeel en aantal nieuwbouwwoningen van woningcorporaties

Vergeleken met voorgaande jaren zijn er meer nieuwbouwwoningen van woningcorporaties gebouwd. In de eerste helft van 2023 werden bijna 6,3 duizend corporatiewoningen opgeleverd en in de tweede helft bijna 8,1 duizend woningen. In de eerste helft van 2024 is dat gestegen naar 8,2 duizend. Het totaal aantal nieuwbouwwoningen was in de eerste helft van het jaar met 32,7 duizend lager dan vorig jaar. Hierdoor is het aandeel van corporatie-nieuwbouwwoningen in de totale nieuwbouw groter. Corporatiewoningen maakten 25 procent uit van de totale nieuwbouw in de eerste helft van 2024. Dat is een stijging vergeleken met zowel de eerste helft van 2023 (18 procent) als de tweede helft van 2023 (20 procent).

Grote verschillen tussen gemeenten

Op gemeenteniveau zijn er verschillen op het gebied van eigenaren van nieuwbouwwoningen. Er zijn enkele gemeenten waarbij 100 procent van de nieuwbouwwoningen van corporaties zijn, waaronder IJsselstein en De Bilt. In absolute aantallen zijn in Amsterdam en Nijmegen de meeste corporatiewoningen gerealiseerd.

Tevens zijn er gemeenten waar wel nieuwbouw opgeleverd is, maar corporatiewoningen ontbreken. In Leiden zijn meer dan 500 nieuwbouwwoningen opgeleverd, maar geen van deze woningen vallen onder de corporatiewoningen.

In Veenendaal, Vlaardingen, Dijk en Waard, Amstelveen en Alkmaar zijn meer dan 200 nieuwbouwwoningen opgeleverd zonder dat in deze gemeenten corporatiewoningen deel uitmaken van de nieuwbouw.

Winsten stijgen harder dan lonen

DEN HAAG – In de periode 2019 tot en met 2023 kreeg de Nederlandse economie twee zware schokken te verduren, door COVID-19 en een sterke stijging van de energieprijzen als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne.

Toch groeiden de winsten van bedrijven en de beloning van werknemers. De winsten stegen harder dan de lonen, met 32 procent tegenover 24 procent (niet gecorrigeerd voor prijsveranderingen). Dat blijkt uit het artikel ‘Lonen en winsten in tijden van pandemie en prijsstijgingen, 2019-2023’ dat het CBS vandaag publiceert.

Reëel beschikbaar inkomen huishoudens stijgt met 5,4 procent

De beloning van werknemers nam aan de ene kant toe doordat er meer banen bij kwamen en aan de andere kant door hogere lonen. De sterke economische groei in 2021 en 2022 en de krapte op de arbeidsmarkt waren daarvoor belangrijke oorzaken.

De beloning van werknemers telt, samen met andere vormen van inkomen, zoals pensioenen, uitkeringen, inkomens van zelfstandigen en inkomen uit vermogen, op tot het totale beschikbaar inkomen van huishoudens. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen nam het beschikbaar inkomen in de periode 2019-2023 met 5,4 procent toe.

In deze periode groeide de bevolking ook, vooral door (arbeids)migratie. In 2023 was het gemiddeld beschikbaar inkomen per inwoner 2,2 procent groter dan in 2019. Dat gemiddelde geldt niet voor iedereen, en er kunnen grote verschillen tussen bevolkingsgroepen zijn. Uit de beschikbare cijfers over inkomensgroepen blijkt dat huishoudens in de lagere inkomensgroepen er meer op vooruit zijn gegaan dan huishoudens in hogere inkomensgroepen.

Winstquote bereikt recordniveau

De economische groei van de afgelopen jaren zorgde ervoor dat de winsten van niet-financiële bedrijven omhoog gingen. De hoge winsten werden onder andere bereikt door verschillende subsidies die onderdeel waren van de steunmaatregelen in de coronaperiode. Hogere winsten betekenen niet automatisch een hogere winstgevendheid, want ze kunnen ook komen door meer productie.

Een standaard die veel gebruikt wordt voor de winstgevendheid is de winstquote. Dit is de operationele winst als deel van de toegevoegde waarde. In 2022 was de winstquote 44,3 procent, het hoogste niveau sinds 1995, het eerste jaar waarvan dit cijfer bekend is.

In 2023 nam de winstquote iets af ondanks de beperkte economische groei. De winstquote bleef op een historisch hoog niveau.

Bovenleiding Schiphol hersteld, maar hinder op spoor houdt aan

SCHIPHOL – De bovenleiding bij Schiphol die dinsdagavond kapotging en sindsdien zorgt voor vertragingen en uitval van treinen, is hersteld. Dat laat een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail weten. Maar omdat er nog altijd een defecte trein op het spoor bij Schiphol staat, kan het treinverkeer nog niet volledig worden opgestart. De huidige prognose is dat dat nog tot ongeveer het middaguur duurt.

Dinsdagavond gingen de bovenleiding en een internationale trein van Eurostar bij Schiphol kapot. Die trein kan alleen door een andere Eurostar-trein worden weggesleept, legt de woordvoerder van ProRail uit. Naar verwachting gebeurt dat in de loop van de ochtend.

“We hopen dat het treinverkeer dan iets voor het middaguur volledig kan worden opgestart, maar we raden echt aan om de reisplanner in de gaten te houden”, zegt de woordvoerder. “Want het moet wel meezitten en gaan zoals we het nu bedacht hebben.” Waarom de trein alleen door een ander exemplaar van Eurostar kan worden weggehaald, weet hij niet.

Stroomstoring

Door de problemen bij Schiphol rijden woensdagochtend geen intercity’s tussen de luchthaven en Hilversum en Lelystad. Op andere trajecten rijden veel minder treinen, zoals tussen Leiden en Den Haag en tussen Den Haag en Dordrecht.

Ook op andere trajecten hebben treinreizigers woensdagochtend te maken met hinder. Zo rijden tussen Amersfoort en Zwolle geen treinen door een stroomstoring.

Tussen Dordrecht en Breda reden sinds maandag geen intercity’s door een seinstoring, maar rond 09.00 uur werd duidelijk dat het treinverkeer daar weer volledig wordt opgestart. Volgens de ProRail-woordvoerder is de oorzaak van de “ontzettend hardnekkige” storing nog niet duidelijk, maar is het spoor tussen Dordrecht en Breda met een soort noodoplossing toch volledig beschikbaar gemaakt.

DNB-baas: 32-urige werkweek ‘verkeerde medicijn’ voor economie

AMSTERDAM – Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), heeft zich kritisch uitgelaten over de looneis van 7 procent die FNV voor volgend jaar heeft gesteld. In het programma Nieuwsuur waarschuwde hij dat een dergelijke verhoging de inflatie verder zal aanwakkeren.

Volgens Knot zou een loonstijging van 7 procent de inflatie in 2026 met een extra procentpunt laten toenemen. “Dat betekent simpelweg dat de prijzen van uw en mijn boodschappen nog langer zullen blijven stijgen”, aldus Knot. Hij benadrukte dat de partijen aan de cao-tafel hier goed rekening mee moeten houden.

Knot merkte verder op dat de inflatie in Nederland steeds meer begint af te wijken van het Europese patroon, en dan niet in positieve zin. “Terwijl de inflatie in Europa gestaag afneemt richting de door ons gewenste 2 procent, begint de inflatie in Nederland juist weer te stijgen”, aldus de DNB-president.

Daarnaast sprak Knot zich uit tegen de FNV-eis voor een vierdaagse werkweek van 32 uur. Hij noemde dit “het verkeerde medicijn voor de Nederlandse economie op dit moment,” vooral gezien de krapte op de arbeidsmarkt, die hij als “het grote probleem” voor de komende jaren ziet.

Bovenleiding bij Schiphol nog steeds defect, ‘wel meer treinen’

SCHIPHOL – Door een defecte bovenleiding kan een deel van de sporen en perrons bij Schiphol dinsdagavond niet gebruikt worden maar “inmiddels rijden steeds meer treinen”, zegt een woordvoerder van de NS. Ook op andere trajecten heeft het defect gevolgen.

Zo rijden er tussen Schiphol Airport en Hilversum geen Intercity’s en tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal minder Intercity’s. Volgens de woordvoerder is dat allemaal het gevolg van het defect bij Schiphol Airport.

Een trein van Eurostar heeft problemen bij Schiphol. De trein zal weggehaald moeten worden. De verwachting is dat de operatie duurt tot ongeveer 23.00 uur. Dan, zo verwacht NS, kan de volledige dienstregeling worden hervat. “Met een uitzondering: de sprinter van Leiden naar Amsterdam Centraal”, aldus de zegsman. Op dat traject worden stopbussen ingezet in plaats van sprinters.

FNV vreest banenverlies toeleveranciers door Duitse autocrisis

DEN HAAG – De FNV vreest dat er veel banen verloren zullen gaan bij Nederlandse toeleveranciers door de problemen in de Duitse auto-industrie. “Ik maak me zorgen, de komende maanden zullen cruciaal zijn,” zegt Hans Wijers, vakbondsbestuurder bij FNV Metaal. Volgens hem is de grote vraag welke maatregelen bedrijven en overheden zullen nemen om de situatie het hoofd te bieden.

Duitse autofabrikanten kampen met tegenvallende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrisch rijden. Tegelijkertijd stagneert ook de buitenlandse afzetmarkt, met name in China. Zowel Mercedes als BMW heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Volkswagen wordt geconfronteerd met forse financiële tegenvallers als gevolg van zwakke autoverkopen. Voor het eerst in de geschiedenis overweegt VW zelfs fabrieken in Duitsland te sluiten.

Deze ontwikkelingen hebben een grote impact op Nederlandse toeleveranciers die sterk afhankelijk zijn van de Duitse auto-industrie. “De orders stromen momenteel niet binnen bij deze bedrijven. Als het in Duitsland stormt, hebben wij hier een zware stortbui”, waarschuwt Wijers. Hij voorziet dat de productie van sommige bedrijven mogelijk naar het buitenland zal worden verplaatst.

Nedschroef

Volgens hem is Nedschroef, gevestigd in het Brabantse Helmond, een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat lijdt onder de problemen in Duitsland. “Ze nemen al langere tijd in kleine stappen afscheid van medewerkers. Waar er ooit zo’n 300 mensen werkten, zijn dat er nu nog maar 125”, zegt hij. “Elke keer verdwijnt er weer een stukje productie.”

Nedschroef, fabrikant van bevestigingsmaterialen voor auto’s, wil niet inhoudelijk reageren. “De directie onderzoekt momenteel de gevolgen en op dit moment kunnen wij hier verder geen commentaar op geven”, aldus het bedrijf.

LAATSTE NIEUWS