Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 16:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 108

Van Vroonhoven benadrukt: Omtzigt keert terug als NSC-leider

DEN HAAG – Vicefractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven (NSC) benadrukt dat haar partijleider Pieter Omtzigt slechts tijdelijk een stap terug doet. Hij keert terug als leider van de NSC-fractie en de partij. Ondanks berichten hierover staat zijn partijleiderschap “geenszins” ter discussie, aldus Van Vroonhoven. De politica neemt de komende weken zijn taken over.

“We hebben een bizar jaar gehad”, zegt Van Vroonhoven, en wijst daarbij op het oprichten van de partij, de campagne en de formatie. “Op een gegeven moment is de beker een beetje leeg. Dus hij neemt even een beetje gas terug.”

Van Vroonhoven: “Ik sta hier echt als vicefractievoorzitter. Zodra hij weer op kracht is, voegt hij zich gewoon weer in.”

Op vragen over Omtzigts geschiktheid als partijleider wil Van Vroonhoven niet ingaan. “We kennen hem allemaal als een ongelooflijk bevlogen man die vecht voor de zaak.” De vraag of de fractie nadenkt over een eventuele opvolger is volgens haar “niet aan de orde”. Op de vraag of zij de rol van Omtzigt eventueel definitief kan overnemen zegt ze: “Oh, alles kan, alles kan.”

De politica zinspeelt erop dat Omtzigt bij terugkomst zijn functie misschien anders moet invullen. “Hij werkt als een dolle. Ook ‘s avonds zit hij hier echt nog heel lang te werken. Misschien is het dat we zo’n gesprek nog met hem kunnen voeren. Van: weet je, doe maar rustig aan, kan best.”

Onder meer in De Telegraaf, NRC en EW klonk afgelopen weken kritiek uit Omtzigts partij over zijn leiderschap. “Ik kan u zeggen, er zijn dingen waar, er zijn ook dingen apert onwaar”, zegt Van Vroonhoven daarover. Over specifieke voorvallen wil ze niets zeggen.

De nummer 2 van NSC gaat komende tijd ook het coalitieoverleg voeren, laat ze doorschemeren. “Ik ben net toegevoegd aan de appgroep.” Ze zegt “redelijk stevig in mijn schoenen” te staan als wordt gevraagd of ze het aankan om de verantwoordelijkheden tijdelijk van Omtzigt over te nemen.

Inflatie VS gedaald tot 2,5 procent, laagste niveau sinds 2021

WASHINGTON – De inflatie in de Verenigde Staten is in augustus gedaald tot 2,5 procent op jaarbasis. Dit is het laagste niveau sinds februari 2021. Daarmee is de kans groter dat de Federal Reserve volgende week de rente voor het eerst in jaren verlaagt om de economie van het land te steunen.

Het inflatiecijfer is iets lager dan sommige economen hadden verwacht. Het meevallende cijfer is voor de Fed mogelijk een reden om de rente met meer dan een kwart procentpunt te verlagen.

Vorige maand waren beleggers op de aandelenmarkten nog bang voor een recessie in de VS. Ze vreesden dat de Fed mogelijk te lang heeft gewacht met het verlagen van de rente. Die angst leidde toen tot een grote verkoopgolf op de wereldwijde aandelenbeurzen. Zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt en de industrie hadden die angst aangewakkerd.

Renteverlaging

In juli lagen de consumentenprijzen nog 2,9 procent hoger dan in die maand een jaar eerder.

Een ander inflatiecijfer, waarin de schommelende prijzen voor voedsel en energie niet zijn meegenomen, kwam in augustus uit op 3,2 procent. De Amerikaanse centrale bank ziet juist liever dat de inflatie richting de 2 procent beweegt voordat beleidsmakers de rente willen verlagen.

Eurozone

De Europese Centrale Bank (ECB) maakt donderdag bekend of de rente in de eurozone opnieuw omlaaggaat. De ECB deed dit in juni voor het eerst sinds 2019. Kenners verwachten dat de Europese beleidsmakers de leenkosten donderdag opnieuw verlagen.

Goederen gaan steeds minder over het spoor

ZOETERMEER – evofenedex, de ondernemersvereniging voor handels- en productiebedrijven, roept de politiek dringend op om in te grijpen om het Nederlandse spoorgoederenvervoer te redden. Spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland en speelt een cruciale rol voor ons vestigingsklimaat.

Het spoorgoederenvervoer is voor veel handels- en productiebedrijven een belangrijke schakel in de logistieke keten, maar de hoge kosten, onbetrouwbaarheid en beperkte capaciteit zorgen ervoor dat bedrijven het spoor massaal links laten liggen. evofenedex doet een oproep aan de politiek om spoedig maatregelen te nemen om de toekomst van het spoorgoederenvervoer veilig te stellen.

“Handels- en productiebedrijven zijn de dupe van de hoge kosten en onbetrouwbaarheid van het spoor,” aldus evofenedex. “Als we niets doen, dreigt de ambitie om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 met 50% te laten groeien, onhaalbaar te worden,” geeft beleidsadviseur Geert van Eijk aan.

De afgelopen jaren is het spoorgoederenvervoer structureel minder aantrekkelijk geworden. Met een krimp van kleine 12% vorig jaar en ook dit jaar een te verwachten krimp, wordt duidelijk dat het spoor onder druk staat. Het spoor wordt steeds duurder, Europese grensovergangen vormen knelpunten en er is onvoldoende capaciteit om goederenvervoer en reizigersvervoer in balans te houden.

Het spoorgoederenvervoer is essentieel voor het functioneren van de Nederlandse economie en speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van het transport. Spoor biedt een efficiënte en milieuvriendelijke manier om grote hoeveelheden goederen over lange afstanden te vervoeren, wat bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot en minder druk op het wegverkeer. Toch zien we dat bedrijven steeds vaker kiezen voor alternatieve modaliteiten door de stijgende kosten en de onbetrouwbaarheid van het spoor.

“De Nederlandse logistiek kan niet zonder een goed functionerend spoorgoederennetwerk,” stelt Van Eijk. “We roepen de politiek op om nu in te grijpen, want zonder actie dreigen we het spoorgoederenvervoer en daarmee de concurrentiepositie van Nederland te verliezen.”

NSC-leider Omtzigt doet tijdelijk stap terug, mist begrotingdebat

DEN HAAG – NSC-leider Pieter Omtzigt ontbreekt volgende week bij het belangrijke debat over de plannen voor volgend jaar die het kabinet op Prinsjesdag presenteert. Hij doet “even een stap terug” en laat zich vervangen door Nicolien van Vroonhoven, de vicevoorzitter van de NSC-fractie. Dat meldt Omtzigt op X.

“Het afgelopen jaar is buitengewoon intensief geweest en dat betekent dat ik, om gezondheidsredenen, de komende weken meer op de achtergrond werk en even minder in de spotlight”, aldus Omtzigt, die drie jaar geleden als CDA-Kamerlid al eens lange tijd uit de roulatie was door een burn-out.

Haagse bronnen meldden de afgelopen weken dat de onderhandelingen in de coalitie over de begroting voor volgend jaar door het gedrag van Omtzigt veel langer duurden dan gedacht. De NSC-leider zou de gesprekken met huilbuien en woede-uitbarstingen onnodig onder druk hebben gezet.

De verhalen voedden de zorgen die bij sommige NSC’ers al leefden over de gezondheid en de gemoedstoestand van hun politiek leider, meldde EW Magazine woensdag op basis van ingewijden. Kort na het verschijnen van dat artikel maakte Omtzigt zijn besluit bekend.

Douane ziet voorlopig af van aankoop containerscanners

DEN HAAG – De douane ziet voorlopig af van de aankoop van vijf mobiele scanners waarmee drugs kunnen worden opgespoord in containers. De aanbesteding die daarvoor al liep, is ingetrokken. Dat meldt verantwoordelijk staatssecretaris Nora Achahbar aan de Tweede Kamer.

De douane besloot dit voorjaar de keuze in deze aanbesteding voor zich uit te schuiven, omdat er zorgen waren over de veiligheid van de scanners. Een belangrijke Chinese producent die wel eens goede kans zou kunnen maken de opdracht binnen te halen, ligt onder vuur in verband met mogelijke overheidsbemoeienis.

Inmiddels verwacht de douane meer dan vijf van deze scanners te gaan aanschaffen. “Omdat de lopende aanbesteding daardoor wezenlijk wordt gewijzigd, is besloten dat de aanbesteding niet wordt voortgezet”, schrijft Achahbar.

Nederland zou voor de aanschaf van de scanners een EU-subsidie ontvangen van 12 miljoen euro, op voorwaarde dat de apparaten uiterlijk in juni volgend jaar in gebruik zouden worden genomen. De douane is hierover in gesprek met de Europese Commissie, die volgens Achahbar “begrip heeft getoond” voor de ontstane situatie.

Royal Schiphol Group geeft 600 miljoen euro aan obligaties uit voor investeringen in infrastructuur

SCHIPHOL – Royal Schiphol Group heeft obligaties ter waarde van 600 miljoen euro uitgegeven om te investeren in de luchthaveninfrastructuur. De obligatie-uitgifte draagt bij aan financiële stabiliteit en is een belangrijke mijlpaal om de uitvoering van de grote investeringsopgave van 6 miljard euro mogelijk te maken. De obligaties vallen onder het Euro Medium Term Note (EMTN) programma en hebben een looptijd van twaalf jaar met een rentecoupon van 3,375 procent.

“We zijn blij met de succesvolle obligatie-uitgifte. De grote vraag van investeerders getuigt van hun vertrouwen in Royal Schiphol Group en onze strategische richting. We moeten de grootste investeringsopgave in onze geschiedenis waarmaken om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Robuuste financiën zijn essentieel en deze transactie vertegenwoordigt de eerste belangrijke stap in het veiligstellen van de benodigde financiering voor ons investeringsplan”, aldus Robert Carsouw, CFO Royal Schiphol Group.

Royal Schiphol Group plaatste de obligaties bij een breed scala aan institutionele beleggers. Het definitieve orderboek bedroeg ongeveer 2,1 miljard euro. De obligaties worden genoteerd op Euronext Amsterdam. ABN AMRO, BNP Paribas, NatWest Markets en Rabobank fungeerden als joint bookrunners voor de transactie.

Investeringsportefeuille: 6 miljard euro in vijf jaar

Schiphol investeert de komende vijf jaar zes miljard euro ter verbetering van de luchthavenfaciliteiten, waaronder onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Rust op vluchtstrook: 300 euro boete

Foto: WIS Ivo | X

BREDA – Een vrachtwagenchauffeur heeft een boete van 300 euro gekregen omdat hij op de vluchtstrook, ergens in Zuid Nederland, zijn rust nam.

Het is verboden om zonder noodzaak op de vluchtstrook te staan, laat een weginspecteur op X weten.

Het leverde de chauffeur een boete van 300 euro op met nog eens extra 9 euro administratiekosten.

Kremlin ontkent raketten van Iran te hebben ontvangen

MOSKOU – Het Kremlin zegt dat westerse claims over de levering van Iraanse ballistische raketten aan Rusland nergens op gebaseerd zijn. Ook de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi ontkent die berichten.

De Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kondigden dinsdag sancties aan tegen Iran. De drie Europese landen schrappen onder meer luchtvaartverbindingen met Iran.

Volgens de Amerikaanse buitenlandminister Antony Blinken heeft Rusland de raketten al ontvangen en gaat het land die waarschijnlijk binnen enkele weken gebruiken in Oekraïne.

Teheran leverde eerder al gevechtsdrones aan Rusland, maar het Westen ziet het beschikbaar stellen van deze raketten als een belangrijke escalatie.

“Sancties zijn niet de oplossing, maar deel van het probleem”, schrijft Araghchi op X. Zijn ministerie dreigde eerder al met een “gepaste en proportionele reactie” te komen op de sancties.

Opnieuw fake-carrier actief, tips gevraagd na ladingdiefstallen [+foto]

HELMOND/BRÜGGEN – Op dinsdag 3 september en woensdag 4 september zijn in respectievelijk Helmond en het Duitse Brüggen twee trailerladingen opgehaald door wat achteraf een fake-carrier blijkt te zijn geweest.

De fake-carrier deed zich in beide gevallen voor onder de naam van TSL-MARCISZ. Over de telefoon en via de e-mail werd in het Nederlands gecommuniceerd.

De vracht van dinsdag 3 september is geladen door een zwarte DAF en grijze zeilentrailer met blauw kopschot. Beide waren voorzien van valse Belgische kentekenplaten.

De vracht van woensdag 4 september is geladen door een witte MAN met een blauwe zeilentrailer met witte deuren. Ook deze was voorzien van valse Belgische kentekenplaten.

Heeft u informatie over deze voertuigen? Neem dan alstublieft contact op met BARBUSS KVDS (rens@kvds.be) of TT Experts (info@ttexperts.nl).

Agema erkent: Nederland heeft ook nog voorraad oude mpox-vaccins

DEN HAAG – Nederland heeft ook nog een voorraad oude vaccins tegen het mpox-virus, geeft zorgminister Fleur Agema toe in een Kamerdebat.

Dat zijn wel “lastige vaccins met veel bijwerkingen”, zegt de PVV-minister, en ze heeft ze daarom niet meegeteld bij de vraag of Nederland vaccins aan getroffen landen in Afrika kan schenken.

De Kamer dringt op zo’n donatie aan en reageert onthutst op de onthulling over een aanvullende voorraad.

16-jarig meisje komt om het leven na aanrijding met vrachtwagen in Uithoorn

UITHOORN – Een 16-jarig meisje uit De Kwakel is woensdagochtend 11 september om het leven gekomen bij een aanrijding op de Koningin Maximalaan in Uithoorn.

Rond 08.15 uur kregen de hulpdiensten melding van een aanrijding tussen een vrachtwagen en een fietser.

Het slachtoffer is helaas ter plekke aan haar verwondingen overleden, meldt de politie.

Door het Opsporing Team Verkeer (OTV) en de Verkeers Ongevallen Analyse (VOA) wordt onderzoek gedaan naar de toedracht van het ongeval.

Oud-topman Jumbo hoeft niet voor geleverde Mercedes te betalen

DEN BOSCH – Oud-topman van Jumbo Frits van Eerd hoeft niet te betalen voor de Mercedes die hij in 2018 geleverd kreeg. Dit heeft de rechtbank in Den Bosch bepaald.

Een autobedrijf uit Assen had de Mercedes SL uit 1957 aan hem geleverd, maar Van Eerd zou het aankoopbedrag van 155.000 euro nooit hebben betaald. De verkoper stapte naar de rechter om het geld alsnog op te eisen.

Maar de verkoper deed dit te laat en kan geen aanspraak meer maken op het geld, heeft de rechtbank geoordeeld. De verkoper had het bedrag binnen twee jaar na de levering moeten opeisen. De verjaringstermijn is dus al in 2020 verstreken, benadrukt de rechtbank.

Contant

Of Van Eerd voor de auto heeft betaald is volgens de rechtbank niet meer relevant omdat de verkoop is verjaard. Van Eerd stelde dat hij de auto contant heeft afgerekend voor 50.000 of 60.000 euro, staat in de uitspraak. Ook zou hij hebben gezegd nooit een deal voor 155.000 euro te sluiten, “want dat zou de auto volgens hem lang niet waard zijn geweest”, aldus de rechtbank.

Het FD meldde vorige week op basis van bronnen dat het Openbaar Ministerie (OM) Van Eerd alsnog vervolgt voor het witwassen van geld. Die verdenking komt bovenop de vervolging om corruptie en valsheid in geschrifte die het OM eerder dit jaar aankondigde. Binnenkort begint de zaak in de rechtbank in Assen.

De autoverkoper, Theo E., is overigens de hoofdverdachte in het witwasonderzoek. Hij heeft zich volgens het OM schuldig gemaakt aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie.

Deelstaatpremier: Volkswagen moet snel in gesprek met personeel

EMDEN – Volkswagen moet snel in gesprek gaan met werknemers, nu ontslagen en sluitingen van fabrieken in Duitsland dreigen bij de autofabrikant. Premier Stephan Weil van de deelstaat Nedersaksen heeft daarop aangedrongen tijdens een bezoek aan een Volkswagen-fabriek in Emden. Weil sprak daar onder meer met vertegenwoordigers van de ondernemingsraad en vakbond IG Metall.

Volkswagen maakte begin vorige week bekend te overwegen om voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten als gevolg van overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa. Die plannen en de dreiging van grootschalig banenverlies hebben tot grote onvrede geleid bij het personeel. De vakbondsleiders hebben gezworen fel te strijden tegen eventuele fabriekssluitingen of ingrijpende inkrimpingen van het personeelsbestand bij het bedrijf.

“Je kunt duidelijk merken dat de gebeurtenissen sinds begin vorige week tot grote bezorgdheid hebben geleid bij Volkswagen”, zegt Weil na zijn gesprekken. Volgens hem moeten het management van het bedrijf in samenspraak met het personeel tot oplossingen komen om Volkswagen internationaal concurrerend te houden. “Tot nu toe is het altijd mogelijk geweest om gezamenlijke resultaten te bereiken tussen de raad van bestuur en de werknemers en ik zie niet in waarom het deze keer niet mogelijk zou zijn.”

In Nedersaksen bevinden zich onder meer het hoofdkantoor van Volkswagen en enkele grote fabrieken. Bovendien heeft de deelstaat een flink minderheidsbelang in het autoconcern. De fabriek in Emden biedt werk aan ongeveer 8000 mensen en is daarmee een van de grootste industriële werkgevers in de regio.

Vrachtwagenchauffeur van bijna 32 meter lange combinatie heeft zeven keer toegestane hoeveelheid alcohol op [+foto]

Foto: Guardia Civil

BAILÉN – De Guardia Civil heeft vorige week langs de Spaanse A4 een extra lange combinatie van bijna 32 meter gecontroleerd. Na de papieren bekeken te hebben en een gesprek met de chauffeur moest hij een alcoholtest doen.

De vrachtwagen had een totale lengte van 31,7 meter en een maximaal toegestane massa (MMA) van 72 ton. In Finland, Zweden en Spanje mogen deze extra lange combinaties rijden. In Duitsland en Denemarken zijn inmiddels testen gestart met deze combinaties van bijna 32 meter lang.

De ademtest resulteerde in een hoeveelheid van 1,24 mg/l bij de eerste test en 1,19 mg/l bij de tweede. Een hoeveelheid dat zeven keer hoger is dan dat voor beroepschauffeurs is toegestaan. Het toegestane alcoholpromillage voor beroepschauffeurs bedraagt in Spanje 0,15 mg/l.

De chauffeur wordt nu vervolgd voor het rijden onder invloed van alcohol. In Spanje wordt dit wanneer men boven de 0,50 mg/l uitkomt aangemerkt als misdrijf en zwaar gestraft.

RCC: supermarkten misleidden consumenten over vrije-uitloopeieren

eieren

AMSTERDAM – Meerdere supermarkten hebben consumenten misleid door een “onvoldoende genuanceerd beeld” te schetsen van de leefomstandigheden van legkippen tijdens een ophokplicht. Tot dat oordeel komt de Reclame Code Commissie (RCC) in een reeks uitspraken over vrije-uitloopeieren.

Normaal gesproken kunnen hennen die deze eieren leggen naar buiten lopen. De afgelopen jaren kon dat vaak echter niet, omdat de overheid meerdere keren een ophokplicht instelde om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Supermarkten bleven ook toen eieren verkopen met plaatjes erop van rondscharrelende kippen in weilanden en teksten als: “Lekkere verse eieren van onze eigen boerderij waar de kippen vrij in de buitenlucht kunnen rondscharrelen.”

Foodwatch ergerde zich daaraan en diende klachten in bij de RCC. Die heeft de organisatie op meerdere punten gelijk gegeven. Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegman (verkocht bij DekaMarkt) hebben in periodes waarin een ophokplicht gold de reclameregels overtreden, oordeelt de commissie.

In de zaken bij de RCC ging het niet over de aanduiding ‘vrije-uitloopeieren’ zelf, maar wel over de overige informatie die bedrijven op de doosjes en bijvoorbeeld hun websites zetten. Ook in die informatie stond geen woord over de ophokplicht. De RCC oordeelt dat als supermarkten uit eigen beweging informatie geven over vrije uitloop, ze consumenten “in enige mate op de mogelijkheid van een ophokplicht dienen te attenderen”.

Tot eind vorig jaar mochten eieren niet meer als vrije-uitloopei worden verkocht als een kip langer dan zestien weken binnen had gezeten. De EU besloot echter tot een versoepeling: als de overheid tijdelijke beperkingen oplegt, behouden de eitjes hun status. Daar is onder meer voor gekozen, omdat pluimveehouders investeringen moeten doen voor de vrije uitloop. Die eieren zijn over het algemeen ook duurder dan scharreleieren.

Momenteel gelden overigens geen beperkingen voor pluimveehouders. De laatste ophokplicht werd eind april ingetrokken, omdat het risico op vogelgriep is afgenomen.

Foodwatch noemt de oordelen “een belangrijke stap in de richting van transparantie en eerlijkheid voor consumenten”.

LAATSTE NIEUWS

Fake-carriers nog steeds actief: Niet opdracht aan, maar opdracht ván een...

De meest voorkomende fake-carrier methode is nog altijd dat aanbieders van lading op een platform buiten dat platform om worden benaderd door een fraudeur....