ZOETERMEER – evofenedex, de ondernemersvereniging voor handels- en productiebedrijven, roept de politiek dringend op om in te grijpen om het Nederlandse spoorgoederenvervoer te redden. Spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland en speelt een cruciale rol voor ons vestigingsklimaat.
Het spoorgoederenvervoer is voor veel handels- en productiebedrijven een belangrijke schakel in de logistieke keten, maar de hoge kosten, onbetrouwbaarheid en beperkte capaciteit zorgen ervoor dat bedrijven het spoor massaal links laten liggen. evofenedex doet een oproep aan de politiek om spoedig maatregelen te nemen om de toekomst van het spoorgoederenvervoer veilig te stellen.
“Handels- en productiebedrijven zijn de dupe van de hoge kosten en onbetrouwbaarheid van het spoor,” aldus evofenedex. “Als we niets doen, dreigt de ambitie om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 met 50% te laten groeien, onhaalbaar te worden,” geeft beleidsadviseur Geert van Eijk aan.
De afgelopen jaren is het spoorgoederenvervoer structureel minder aantrekkelijk geworden. Met een krimp van kleine 12% vorig jaar en ook dit jaar een te verwachten krimp, wordt duidelijk dat het spoor onder druk staat. Het spoor wordt steeds duurder, Europese grensovergangen vormen knelpunten en er is onvoldoende capaciteit om goederenvervoer en reizigersvervoer in balans te houden.
Het spoorgoederenvervoer is essentieel voor het functioneren van de Nederlandse economie en speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van het transport. Spoor biedt een efficiënte en milieuvriendelijke manier om grote hoeveelheden goederen over lange afstanden te vervoeren, wat bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot en minder druk op het wegverkeer. Toch zien we dat bedrijven steeds vaker kiezen voor alternatieve modaliteiten door de stijgende kosten en de onbetrouwbaarheid van het spoor.
“De Nederlandse logistiek kan niet zonder een goed functionerend spoorgoederennetwerk,” stelt Van Eijk. “We roepen de politiek op om nu in te grijpen, want zonder actie dreigen we het spoorgoederenvervoer en daarmee de concurrentiepositie van Nederland te verliezen.”