Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 02:47 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 108

Het belang van SERMI-certificering

Foto: Adobe Stock

U heeft het mogelijk al voorbij zien komen: de SERMI-certificering, verplicht vanaf 1 april 2024. Maar wat houdt het precies in en waarom is het relevant in de hedendaagse autosector? Hieronder leest u meer over deze certificering en het belang ervan voor de branche.

SERMI staat voor Security Repair and Maintenance Information. Het is een certificering die waarborgt dat autobedrijven op een veilige en beveiligde manier toegang hebben tot technische informatie en beveiligingsfeatures van voertuigen. In een tijd waarin auto’s steeds geavanceerder worden en voorzien zijn van diverse technologieën, is de veiligheid en beveiliging van deze informatie van essentieel belang.

Kiwa ondersteunt de autosector daarbij met SERMI-certificering. Bedrijven die beschikken over deze certificering, laten zien dat zij voldoen aan de strenge eisen die gesteld worden op het gebied van veiligheid en beveiliging. Zo wordt ervoor gezorgd dat zorgvuldig wordt omgegaan met vertrouwelijke en technische informatie van auto’s en dat deze niet zomaar in verkeerde handen kan vallen.

Autobedrijven tonen met SERMI-certificering aan dat zij voldoen aan de hoogste standaarden van veiligheid en beveiliging. Dit wekt vertrouwen bij klanten en partners. Bovendien kunnen bedrijven met deze certificering gemakkelijker toegang krijgen tot technische informatie van autofabrikanten, wat essentieel is voor reparatie en onderhoud.

SERMI-certificering is een belangrijke ontwikkeling in de autosector. Het waarborgt de veiligheid en beveiliging van technische informatie en biedt zowel autobedrijven als autobezitters tal van voordelen. In een wereld waarin technologie en beveiliging hand in hand gaan, is het cruciaal dat er normen en certificeringen zijn die deze aspecten waarborgen.

Geïnteresseerd in SERMI-certificering? Als een van de eerste in Europa geaccrediteerde inspectie-instellingen voor SERMI, maakt Kiwa werken aan voertuigbeveiliging eenvoudiger, voordeliger, sneller en zorgeloos. Met één enkele inlog bij alle fabrikanten, directe toegang tot diverse voertuigfabrikanten, snellere certificeringsdoorlooptijden en een gecertificeerde periode van 5 jaar.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Atradius voorziet meer bankroeten in solarsector en fietsbranche

AMSTERDAM – Kredietverzekeraar Atradius voorziet meer faillissementen in de solar- of zonne-energiesector en de fietsbranche. In die sectoren ziet Atradius dat er veel meer aanspraak wordt gemaakt op kredietverzekeringen, die een vangnet vormen voor onbetaalde facturen. Hoewel dergelijke claims niet direct een faillissement inluiden, laat deze ontwikkeling volgens de firma wel zien dat er sprake is van toenemende betalingsproblemen in deze sectoren.

In de eerste acht maanden van dit jaar verdubbelde het aantal claims in de installatiebranche ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die toename is volgens Atradius niet alleen toe te rekenen aan de situatie voor bijvoorbeeld installateurs van zonnepanelen, maar wel voor een deel. De claims in de fietsenbranche bij de verzekeraar zijn daarnaast met de helft toegenomen.

“De solarsector blijkt kwetsbaar voor mogelijke overheidsmaatregelen”, zegt Edwin Kuhlman, hoofd risicoacceptatie bij Atradius Nederland. “Zo heeft het voornemen om de salderingsregeling per 1 januari 2027 in te trekken al tot faillissementen geleid.” Bedrijven zouden ook in de problemen kunnen komen doordat de maatregel om een cv-ketel per 2026 te vervangen door een warmtepomp is geschrapt.

Coronapandemie

De fietsbranche, waar VanMoof en QWIC al te maken kregen met een faillissement, kampt volgens Kuhlman met overcapaciteit, grote voorraden en veel concurrentie. “Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe merken op de markt gekomen, in het bijzonder e-bikes. Na de enorme piek tijdens de coronacrisis viel de vraag min of meer stil, terwijl nog veel bestellingen werden geleverd”, stelt de deskundige. “Op overheidsgebied zal de discussie rondom fatbikes ongetwijfeld ook impact gaan hebben.”

Atradius heeft geen cijfers over het aantal bankroeten in verschillende sectoren. Over de gehele linie houdt de kredietverzekeraar dit jaar rekening met een toename van het aantal faillissementen met 31 procent, mede als gevolg van de kwakkelende economie. Meerdere kenners hebben al voor een toename van de faillissementen gewaarschuwd.

Atradius-econoom Theo Smid nuanceert de stijging wel enigszins. “Eigenlijk komen we met deze stijging weer terug op het niveau dat voor de coronapandemie normaal was.” Hij verwacht dan ook dat de toename volgend jaar afzwakt tot 7 procent. Het totale aantal faillissementen in Nederland zou dan uitkomen op ruim 5000, nog altijd beduidend minder dan het recordaantal van 12.500 in 2013.

Bulthuis Truck en Traileronderdelen BV neemt Van der Burg Parts BV over

Foto: Stella Dekker Fotografie

GRONINGEN – Bulthuis Truck en Traileronderdelen BV, een toonaangevende leverancier van truck- en traileronderdelen, zal per 1 oktober Van der Burg Parts BV in Woudenberg overnemen. Met deze strategische overname versterkt Bulthuis haar positie in de markt en breidt zij haar dienstverlening verder uit.

“Wij zijn verheugd om Van der Burg Parts BV te verwelkomen binnen de Bulthuis-familie. Deze overname stelt ons in staat om de klanten in die regio nog beter van dienst te zijn, met een uitgebreid assortiment truck- en traileronderdelen die eenvoudig zijn te bestellen via de webshop van Bulthuis”, aldus Ronald Bulthuis, directeur van Bulthuis Truck en Traileronderdelen BV.

Veranderingen voor klanten

Voor de huidige klanten van Van der Burg Parts BV verandert er voorlopig niets. Om een soepele overgang voor de klanten te waarborgen, blijven alle processen en diensten aanvankelijk ongewijzigd. De administratie wordt per 1 oktober centraal vanuit het hoofdkantoor van Bulthuis in Groningen gevoerd. Vanaf 1 januari 2025 zullen de activiteiten worden ondergebracht in Bulthuis Utrecht.

Bulthuis Truck en Traileronderdelen is een familiebedrijf met een lange traditie en staat bekend om haar klantgerichte aanpak. Sinds de oprichting in 1860 heeft Bulthuis zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers in de markt voor truck- en traileronderdelen in Nederland.

Foto: Stella Dekker Fotografie

Bulthuis levert met een landelijke dekking vanuit de hoofdvestiging in Groningen en nevenvestigingen in Alkmaar, Heerenveen, Holten, Ravenstein, Ridderkerk, Tilburg en Utrecht. Het bedrijf biedt een breed scala aan producten en diensten en blijft zich inzetten voor hoogwaardige kwaliteit en service.

Met de overname van Van der Burg Parts BV blijft de dienstverlening voor klanten gewaarborgd en worden zij bediend met een breed assortiment en goede expertise. Bij Bulthuis werken 160 personen die samen in 2024 een omzet hebben gerealiseerd van 55 miljoen euro.

Verzakking A10 verholpen, alle rijstroken weer open

A10

AMSTERDAM – Het deel van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam dat verzakt was, is hersteld, meldt een woordvoerster van Zuidasdok.

Bij het aanbrengen van een damwand ontstond er een grote scheur in het wegdek.

Daardoor was er sinds maandagochtend een rijstrook dicht voor verkeer dat vanaf de A4 kwam, maar inmiddels zijn alle rijbanen dus weer open.

LEES OOK
Scheur in wegdek door verzakking A10, rijstrook dicht [+foto's]

Op verschillende plekken langs de A10 worden damwanden geplaatst. Er wordt gewerkt om de weg tussen knooppunt Nieuwe Meer en knooppunt Amstel te verbreden met extra rijbanen.

Segers Internationaal Transport overgenomen door Heppner

OOSTERHOUT – Heppner heeft Segers Internationaal Transport uit Oosterhout overgenomen. Het bedrijf is gespecialiseerd in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje. Segers Internationaal Transport is bij de transactie begeleid door overnameadviseur Marktlink.

Een nieuwe locatie in de Benelux

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport.

Het in 1974 opgerichte Segers Internationaal Transport is, net als Heppner, een familiebedrijf dat bekend staat om zijn kwalitatief hoge dienstverlening en deskundigheid op het gebied van internationaal vervoer. Het bedrijf heeft expertise in het transport van hoogwaardige producten en een sterke positie in het handelsverkeer tussen Nederland en Spanje.

Segers Internationaal Transport heeft ongeveer dertig medewerkers in dienst en de omzet bedroeg in 2023 ongeveer € 24 miljoen. Het bedrijf beschikt over een moderne opslagloods van 14.000 m² in Oosterhout, strategisch gelegen tussen Rotterdam en Antwerpen, op 12 km afstand van de Heppner-vestiging in Gilze.

Dankzij dit nieuwe magazijn heeft Heppner nog meer capaciteit om haar klanten logistieke en transportoplossingen te bieden op een strategische markt, in het middelpunt van het economische verkeer tussen Noord- en Zuid-Europa.

Een transactie in lijn met Heppners strategie voor internationalisering

Segers Internationaal Transport behaalt ongeveer 70 procent van zijn bedrijfsinkomsten uit import-exportroutes tussen Nederland en Spanje. Dankzij de opname van het bedrijf binnen het Heppner-concern kan het profiteren van de sterke aanwezigheid van de groep in Europa. Bovendien kan het nieuwe diensten en bestemmingen ontwikkelen voor zijn klanten. In de huidige tijd, die gekenmerkt wordt door een steeds verdere internationalisering van de goederenhandel, is deze overname een nieuwe mijlpaal voor Heppner. Hij past dan ook binnen de strategie om zijn positie als koploper in internationaal transport en logistiek te consolideren.

“Met de overname van Segers Internationaal Transport en daarmee de uitbreiding van ons netwerk kunnen we ons werkgebied uitbreiden en onze operationele capaciteiten in Nederland verder ontwikkelen. Deze nieuwe faciliteit biedt onze klanten nog effectievere en betrouwbaardere oplossingen voor hun internationale verkeersstromen en behoeften op het gebied van lokale distributie. Hiermee laten we de toenemende internationalisering van ons bedrijf zien”, aldus Jean-Thomas Schmitt, voorzitter en CEO van de Heppner Groep.

”We zijn erg blij dat Segers Internationaal Transport nu deel uitmaakt van het Heppner-concern. We wilden graag samenwerken met een grootschalige transportonderneming. Segers Internationaal Transport heeft hiermee de kans om zijn groeipotentieel te verhogen en zich te ontwikkelen op een steeds globalere markt. We zijn verheugd om dat te doen met een familiebedrijf waarmee we dezelfde waarden delen”, aldus Ludwig Segers, aandeelhouder van Segers Internationaal Transport.

KNMI waarschuwt voor zware windstoten aan de kust op vrijdag

DE BILT – In de nacht van donderdag op vrijdag gaat het hard waaien. In de kustgebieden kunnen zware windstoten plaatselijk leiden tot schade en overlast, meldt het Koninklijke Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI). “De zware windstoten kunnen hinder opleveren voor het verkeer en er is kans op het afbreken van boomtakken. Ook kunnen rondvliegende voorwerpen zoals dakpannen gevaar opleveren.”

De zware windstoten komen uit het zuidwesten en bereiken snelheden van 75 tot 90 kilometer per uur, aan de kust mogelijk plaatselijk tot 100 kilometer per uur. In de loop van de middag draait de wind naar het noordwesten.

Het KNMI heeft wegens de situatie code geel afgegeven voor de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Flevoland, Friesland en voor het IJsselmeergebied en de Waddenzee. De weerwaarschuwing gaat in om middernacht en eindigt in Zeeland om 15.00 uur en in de andere regio’s om 18.00 uur.

Meteoroloog Amara Onwuka van Buienradar zegt dat het gaat om storm Aitor, die onderweg is naar de Nederlandse kust. Verkeer moet oppassen voor windstoten, waarschuwt ze. “Vooral verkeer met caravans of aanhangers moeten beducht zijn op plotselinge windstoten.” Daarnaast verwacht ze overlast van vallende takken en bomen die omwaaien. “De bomen staan nog in blad, die zullen echt wel wat takken gaan verliezen.”

Onwuka verwacht dat de piek van de windkracht vrijdag “rond lunchtijd” zal liggen. “In de kustprovincies en rondom het IJsselmeer staat dan kracht 7 of 8, maar op sommige plekken kan het zelfs windkracht 9 worden.” Dat zal vooral in het noorden zijn: de kop van Noord-Holland, de Wadden en Friesland. Windstoten van boven de 100 kilometer per uur zijn dan mogelijk, zegt ze.

Ook voorziet ze flinke regenval. “Volgens de laatste weermodellen kan lokaal in Noord-Holland de komende 24 uur meer dan 50 millimeter aan hemelwater naar beneden komen.”

Weeronline spreekt van een “onstuimige vrijdag” en voorspelt “stormachtig” weer aan zee. “Zeker de combinatie van neerslag met veel wind kan in een groot deel van Nederland zorgen voor een ronduit drukke vrijdagavondspits. Houd hier rekening mee wanneer je de weg op moet”, aldus de weersite.

Treinverkeer rond Schiphol weer even verstoord door kapotte trein

UTRECHT – Het treinverkeer tussen Schiphol Airport en Leiden Centraal is donderdagochtend korte tijd verstoord geweest, meldt de NS op de site. Dat kwam door een stilgevallen trein bij Den Haag.

De treinen reden rond 07.00 uur weer normaal.

Woensdag waren er ook al problemen rond Schiphol en daardoor ook elders in de Randstad. Door meerdere oorzaken, zoals twee kapotte treinen en een wisselstoring, was het treinverkeer een groot deel van de dag verstoord.

Een NS-woordvoerder sprak woensdag van een “hard gelag” voor reizigers.

Qantas misleidde bijna miljoen passagiers met ‘spookvluchten’

MASCOT – De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas heeft bijna een miljoen passagiers misleid door tickets te verkopen voor vluchten die al geannuleerd waren. Dat blijkt uit rechtbankdocumenten die openbaar zijn gemaakt.

Uit bekentenissen en getuigenverklaringen blijkt dat “senior managers” op de hoogte waren van de praktijken. “Qantas was zich bewust van de manier waarop haar systeem werkte”, is in de documenten te lezen.

De vliegtuigmaatschappij schikte de rechtszaak vorig jaar en stemde ermee in 120 miljoen Australische dollar (74 miljoen euro) te betalen aan boetes en compensatie. Het schandaal leidde vorig jaar tot het vroegtijdige vertrek van topman Alan Joyce, maar het was toen nog niet duidelijk hoeveel Qantas wist van haar eigen tekortkomingen in de ticketverkoop.

884.000 klanten gedupeerd

De zaak was aangespannen door de Australische mededingingsautoriteit Competition & Consumer Commission (ACCC). Door kaartjes te blijven verkopen voor vluchten die al geschrapt waren, hadden klanten minder tijd om een andere reis te boeken, aldus de ACCC. Daardoor moesten ze mogelijk meer betalen voor alternatieve vluchten.

Het draait om 71.000 vluchten die tussen mei 2022 en mei 2024 werden geboekt. In totaal werden 884.000 klanten de dupe. Volgens de rechtbankdocumenten had Qantas de geannuleerde vluchten handmatig direct uit de verkoop kunnen halen, maar dat gebeurde nooit. De systemen van de luchtvaartmaatschappij zijn inmiddels aangepast.

Poetin dreigt met kernwapens bij aanval op Rusland

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin heeft gedreigd dat Rusland kernwapens zou kunnen gebruiken als het land wordt aangevallen. Hij zei bij een vergadering van de Russische Veiligheidsraad dat hij elke aanval die gesteund wordt door een kernmacht beschouwt als een gezamenlijke aanval.

Oekraïne beschiet Rusland geregeld, met name met drones, maar president Volodymyr Zelensky wil ook toestemming van westerse bondgenoten om langeafstandswapens te gebruiken op Russisch grondgebied. Daar willen onder meer de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, beide kernmachten, nog niet aan. Poetin lijkt met zijn dreigement die landen te waarschuwen dat ze het verzoek uit Kyiv niet moeten goedkeuren.

Poetin vertelde de Veiligheidsraad dat er plannen zijn opgesteld om de nucleaire doctrine aan te passen. Dat aanvallen met steun van kernmachten als gezamenlijke aanvallen worden gezien is een van die aanpassingen. De president zei dat Rusland kernwapens zou kunnen gebruiken als het een massale aanval met bijvoorbeeld raketten waarneemt.

Straf Groningse burgemeester Schuiling om ‘schennis eerbaarheid’

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie heeft de 65-jarige burgemeester van Groningen, Koen Schuiling, een zogeheten strafbeschikking opgelegd wegens “schennis van de eerbaarheid”, wordt woensdag gemeld door het Openbaar Ministerie (OM). Wat Schuiling precies heeft gedaan, wordt niet gemeld.

Schuiling is tegen de strafbeschikking in verzet gegaan. “Omdat dit verzet tegen de strafbeschikking nog behandeld moet worden door de rechtbank, zal het OM nu niet ingaan op de details van de zaak. Het OM zal om die reden ook niet reageren op de verklaring van de burgemeester”, aldus het OM.

Volgens Dagblad van het Noorden, dat eerder woensdag publiceerde over de kwestie, legt het OM Schuiling een boete op van 250 euro. In maart zou hij zijn aangesproken in zijn auto door politieagenten na een melding van een medeweggebruiker.

De burgemeester zegt tegen de krant dat hij door zijn “medische situatie” last had gekregen van “plotselinge heftige buikpijn”. Een poging door de burgervader om die pijn te bestrijden was volgens een andere weggebruiker opgevat als “aanstootgevend”, aldus het Dagblad van het Noorden.

Taakstraf

Tegen de krant zegt Schuiling dat daar “uiteraard geen sprake van was”. Over de medische situatie gaf hij geen toelichting. Schuiling zegt tegen Dagblad van het Noorden verbaasd te zijn over de boete omdat hij uitleg heeft gegeven over de situatie. Volgens hem is er “aantoonbaar sprake van een misverstand”, zo zegt hij tegen de krant.

Een strafbeschikking kan door een officier van justitie worden opgelegd voor misdrijven als overtredingen. Dan kan het gaan om strafbare feiten zoals winkeldiefstal, openbare dronkenschap, rijden onder invloed of ordeverstoring. Er kan een taakstraf of een boete worden opgelegd.

‘Energie’

Als iemand in verzet gaat tegen de beschikking dan moet de rechter erover oordelen.

Schuiling (VVD) liet eerder deze maand weten eind oktober te stoppen als burgemeester omdat hij “niet langer de benodigde energie” heeft voor de job. Hij werd in 2019 geïnstalleerd in de stad waar hij is opgegroeid en heeft gestudeerd.

Drie verdachten aangeklaagd voor afpersen oud-kampioen Michael Schumacher

BERLIJN – In Duitsland zijn drie mannen aangeklaagd voor het afpersen van de familie van zevenvoudig Formule 1-wereldkampioen Michael Schumacher.

De hoofdverdachte zou 15 miljoen euro hebben geëist voor het niet openbaren van privéfoto’s en -video’s van de Duitse oud-coureur.

Schumacher (55) liep bij een zwaar ski-ongeluk in 2013 ernstig hersenletsel op. Hij lag lang in coma en leeft afgeschermd van de buitenwereld. Hij is na het ongeluk niet meer in het openbaar verschenen en zijn familie is er tot dusver in geslaagd zijn privacy te beschermen.

De hoofdverdachte, een 53-jarige man uit Wuppertal in Duitsland, zou beelden in handen hebben gekregen van Schumacher van voor en na het ongeluk. Deze zouden zijn gekocht van een andere 53-jarige man, die tot 2021 als beveiliger voor de familie van Schumacher heeft gewerkt.

De derde verdachte is de 30-jarige zoon van de hoofdverdachte. Hij zou hebben geholpen met het aanmaken van een e-mailadres, waarmee beelden naar de familie zijn gestuurd.

Volkswagen wijst looneisen vakbonden af, hamert op minder kosten

HANNOVER – Volkswagen heeft woensdag tijdens de cao-onderhandelingen de looneisen van de Duitse vakbonden afgewezen. De partijen stonden al lijnrecht tegenover elkaar omdat de autofabrikant de kosten flink wil terugdringen en daarbij mogelijk veel banen schrapt en fabrieken sluit.

Tijdens de onderhandelingen met de vakbonden hamerde Volkswagen opnieuw op kostenbesparingen. “We hebben geen kostenverzwaringen nodig, maar kostenverlichting”, zei personeelshoofd Arne Meiswinkel van de autofabrikant. “Dit vereist ook een bijdrage van de werknemers.”

Vakbond IG Metall, die een groot deel van de werknemers vertegenwoordigt, heeft een loonsverhoging van 7 procent geëist. De bond wil dat de salarissen in de hele Duitse autobranche met dat percentage omhooggaan. De vakbonden eisten van Volkswagen ook meer informatie over de mogelijke banenreductie en fabriekssluitingen. Maar dat weigerde de top van het bedrijf, aldus vakbondsvertegenwoordigers.

Ontslagronde

Duizenden medewerkers van Volkswagen hebben geprotesteerd tegen de kostenbesparingsplannen van Volkswagen voor het gebouw in Hannover waar de onderhandelingen plaatsvonden. IG Metall-districtsleider Thorsten Gröger zegt dat de vakbond bij de looneis van 7 procent blijft en dat werknemers bereid zijn tot “felle weerstand” als de kostenbesparingen doorgaan. Daarbij waarschuwde hij voor mogelijke stakingen na 1 december.

De nieuwe cao moet gelden voor zo’n 120.000 werknemers in de zes grote fabrieken van Volkswagen in het westen van Duitsland. De hoofdonderhandelaar namens de vakbonden meldt dat vervolgafspraken met de autofabrikant nog niet zijn gepland, maar hij hoopt dat die voor eind november plaatsvinden. De onderhandelingen zouden eigenlijk pas in oktober beginnen, maar zijn naar voren gehaald om de ingrijpende bezuinigingsplannen.

Eerder deze maand had Volkswagen een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst opgezegd, waardoor het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde zou kunnen doorvoeren. Het Duitse vaktijdschrift Manager Magazin meldde vorige week op basis van bronnen dat Volkswagen overweegt 30.000 van de 130.000 banen te schrappen in Duitsland.

Veel klachten over busvervoerder EBS in Flevoland

LELYSTAD – In september zijn veel klachten over busvervoerder EBS binnengekomen bij de provincie Flevoland en meerdere politieke partijen. De vervoerder rijdt al een aangepaste dienstregeling, omdat de volledige beloofde dienstregeling niet haalbaar is. PVV en ChristenUnie maken zich zorgen, omdat het deze maand zo vaak is misgegaan.

EBS rijdt onder de naam RRReis in Flevoland, Overijssel en Gelderland. Sinds het begin van de concessie in 2023 rijden veel bussen niet of te laat en zijn er niet voldoende chauffeurs. Daarom legden de provincies het bedrijf een boete van 3,5 miljoen euro op, 50.000 euro daarvan ging naar Flevoland.

“Veel bussen vertrokken te vroeg of te laat, waardoor mensen de bus misten of te laat aankwamen”, aldus Statenlid Jan Meindert Keuter van de PVV. “De bussen zitten ook vaak overvol. Gebruikers van het openbaar vervoer zijn dit alles zat. Wanneer wordt de beloofde serviceverlening realiteit?”

Gedeputeerde Jan de Reus (VVD, openbaar vervoer) zegt in oktober weer samen met zijn collega’s uit Overijssel en Gelderland met de vervoerder in gesprek te gaan en de problemen aan te kaarten. Hij verklaarde een deel van de problemen doordat buschauffeurs verplicht zijn tussen juni en september drie weken aaneengesloten vakantie op te nemen. “Maar bussen mogen nooit te vroeg vertrekken.”

Zowel Keuter als Ria Visser van CU vroeg of de concessie indien nodig gestopt kon worden. Dat is volgens De Reus nog niet aan de orde. Volgens de gedeputeerde gaat het steeds beter met de dienstverlening en hij is voorzichtig optimistisch dat EBS vanaf 15 december weer de volledige dienstregeling kan rijden. Het is volgens hem ook erg duur om een noodconcessie uit te schrijven en de dienstverlening daarin gaat nooit zo goed worden als EBS heeft beloofd.

Bewindslieden moeten privémeningen voor zich houden, zegt Schoof

DEN HAAG – Bewindspersonen moeten publiekelijk geen persoonlijke opvattingen uiten, vindt premier Dick Schoof. Volgens hem moet “voorkomen worden dat het uitspreken van persoonlijke opvattingen leidt tot verwarring over het kabinetsbeleid”, meldt hij in antwoord op nieuwe vragen van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop.

Aanleiding zijn de uitspraken van staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) die maandag in een televisieprogramma zei dat hij nog steeds achter de ‘minder Marokkanen-uitspraak’ staat van zijn partijleider Geert Wilders.

De PVV-leider werd hierom door de hoogste rechter veroordeeld wegens groepsbelediging. De uitspraak van Jansen viel verkeerd bij meerdere partijen in de Tweede Kamer, waaronder ook de coalitiepartners VVD en NSC.

Jansen liet daarop in een korte Kamerbrief weten dat hij als staatssecretaris afstand neemt van deze uitspraken tijdens dit optreden. “Deze persoonlijke opvattingen reflecteren niet het kabinetsbeleid”, schreef hij, met medeweten van de premier.

De Hoop liet daarop weten dat hij het zorgelijk vindt dat Jansen als privépersoon wel achter de omstreden uitspraak bleef staan en wees de minister-president op de eenheid van kabinetsbeleid. Schoof is het met De Hoop eens dat “er staatsrechtelijk geen onderscheid is tussen de functie van staatssecretaris en de privépersoon van de bewindspersoon”. Dat betekent dat bewindspersonen geen persoonlijke opvattingen moeten ventileren, ook niet als privépersoon.

Schoof wijst er verder op dat de staatssecretaris afstand heeft genomen van de uitspraken en dat hij deze niet meer zal herhalen.

Zelensky: Poetin plant aanvallen op Oekraïense kerncentrales

NEW YORK – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky beschuldigt zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin ervan aanvallen te plannen op Oekraïense kerncentrales en nucleaire faciliteiten. Zelensky waarschuwde in New York op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties voor de catastrofale gevolgen van zo’n aanval.

De Oekraïense president zei recent “zorgwekkende berichten” te hebben ontvangen over de plannen van de Russen. Ze zouden met satellieten details verzamelen van de nucleaire infrastructuur, zodat ze die kunnen aanvallen. De Russische krijgsmacht beschiet al langer veelvuldig Oekraïense energiecentrales, maar nu zou Poetin er ook op uit zijn om de kerncentrales te vernietigen. Daardoor zouden Oekraïense burgers niet alleen zonder stroom komen te zitten, maar kan volgens Zelensky ook een kernramp ontstaan.

“Omdat Rusland het Oekraïense verzet niet kan breken op het slagveld, kijkt Poetin naar andere manieren om ons te kraken”, zei Zelensky. “Rusland heeft vandaag de dag al onze warmtecentrales verwoest en een groot deel van onze hydro-elektrische faciliteiten. Dit is hoe Poetin zich voorbereidt op de winter, in de hoop miljoenen Oekraïners te kwellen.”

‘Krankzinnig’

Oekraïne huisvest in de buurt van Zaporizja de grootste kerncentrale van Europa. Die staat in gebied dat door de Russen is veroverd, maar ligt al vanaf het begin van de oorlog dicht bij de frontlinie. Kyiv en Moskou beschuldigen elkaar regelmatig van beschietingen op de centrale.

Zelensky memoreerde dat de Russen er aan het begin van de oorlog niet voor terugdeinsden om te vechten in het gebied rond Zaporizja. “De tanks schoten direct op de gebouwen. Ze bestormden deze faciliteit net zo wreed als welke dan ook. Het was verschrikkelijk.” Hij zei dat zijn gedachten toen teruggingen naar de kerncentrale in Tsjernobyl, waar in 1986 de grootste kernramp uit de geschiedenis gebeurde.

Zelensky zei ook dat er snel een einde moet komen aan de oorlog. Hij zou in New York al met vele leiders van over de hele wereld hebben gesproken over zijn vredesplan en riep landen op om zijn voorstel te steunen. “Ik bedank elke leider en elk land dat ons steunt en ziet dat Rusland, een land dat twintig keer zo groot is als Oekraïne, nog steeds meer land wil. Het is krankzinnig.”

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...