Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 00:54 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 107

Links blok kiest onbekende ambtenaar als Franse premierskandidaat

linkse partij La France Insoumise

PARIJS – Het Franse linkse blok dat de verkiezingen in Frankrijk won, heeft de Parijse ambtenaar en econoom Lucie Castets naar voren geschoven als kandidaat-premier. De vier partijen van het Nieuw Volksfront laten dat in een verklaring weten.

De 37-jarige Castets is een onbekende voor het grote publiek. Het links blok prijst Castets voor onder andere het bestrijden van belasting- en andere financiële fraude. Ze heeft haar kandidatuur “in alle bescheidenheid en met grote overtuiging” geaccepteerd.

Onduidelijk is nog of het links blok een regering kan vormen. Het Nieuw Volksfront werd deze maand verrassend de grootste bij de verkiezingen, maar behaalde geen meerderheid en is ook verdeeld. Zo liep het radicaal-linkse La France Insoumise onlangs zelfs weg uit de onderhandelingen over de premierskandidaat. De partij steunt nu wel Castets.

Olympische Spelen

President Emmanuel Macron zei dinsdag dat hij geen nieuwe premier aanstelt voordat de Olympische Spelen ten einde zijn. Die beginnen vrijdag en duren tot en met 11 augustus. Macron weigerde in te gaan op de kandidaat van het linkse blok. Hij riep verder de partijen in het parlement op samen te werken om de komende weken tot een compromis te komen.

Ensemble, de politieke alliantie van Macron, eindigde bij de verkiezingen op de tweede plaats, gevolgd door het radicaal-rechtse Rassemblement National van Marine Le Pen.

Huidig premier Gabriel Attal heeft na de verkiezingen zijn ontslag ingediend, maar hij blijft voorlopig aan als demissionaire premier.

Forse toename kosten asielopvang: van 1,6 naar 2,7 miljard euro

DEN HAAG – De asielopvang heeft vorig jaar 2,7 miljard euro gekost, zo staat in het jaarverslag van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Dat is een flinke toename vergeleken met het jaar ervoor, toen het COA 1,6 miljard euro nodig had voor de opvang van vreemdelingen. De voornaamste oorzaak is de hoge prijs die betaald wordt voor (crisis)noodopvang.

De opvang kostte in 2023 gemiddeld 30.400 euro per bewoner in de reguliere opvang. De zorg voor mensen in de noodopvang is ruim twee keer zo duur: daar wordt gemiddeld 69.400 euro voor betaald. Onder die opvang valt niet alleen het fysieke huis of de kamer waar iemand verblijft, licht een COA-woordvoerder toe, maar vallen ook de kosten voor onder meer de beveiliging, catering en zorg. Door een tekort aan reguliere opvangplekken zijn er meer (tijdelijke) noodopvanglocaties bijgekomen. De capaciteitsbehoefte nam volgens het COA in 2023 met bijna een derde toe.

Ook de duur van de opvang zorgt voor de hoge kostenpost. Het aantal mensen dat in de asielopvang verblijft groeit snel, omdat ze door verschillende redenen vaak te lang in de opvang blijven. Zo wachten nog ongeveer 16.000 statushouders in een azc op een woning. Ook zorgen de achterstanden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) ervoor dat asielprocedures een langere behandeltijd kennen.

In 2021 kwamen de totale kosten voor de asielopvang nog uit op 726 miljoen euro. De stijgende kosten worden volgens het COA ook veroorzaakt door de nieuwe vluchtelingen en doordat de laatste jaren veel opvanglocaties moesten sluiten. Daarop moesten weer vervangende plekken gezocht en geopend worden.

Het COA meldt verder dat de instroom van alleenstaande minderjarige vreemdelingen vorig jaar steeg met 38 procent ten opzichte van 2022. Het ging om 5240 asielzoekers onder de 18 jaar. In 2022 waren het er 3250. Sommige jongeren verblijven nu in reguliere of noodopvanglocaties voor volwassenen, terwijl deze asielzoekers eigenlijk naar een opvanggezin of aparte locatie moeten om zo voldoende begeleiding te krijgen. Het COA verwacht dat er dit jaar ruim 8000 opvangplekken nodig zijn voor jongeren.

Zes jaar celstraf voor vrouw uit Nijmegen voor laten verdrinken baby

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 32-jarige vrouw uit Nijmegen tot een gevangenisstraf van 6 jaar voor het doden van haar één dag oude baby.

De vrouw kwam de dag na de bevalling in het ziekenhuis thuis en deed haar dochter in bad. Op dat moment kwam de kraamverpleegkundige met haar stagiaire de kamer in. Op grond van de verklaringen van deze getuigen stelt de rechtbank vast dat het kindje alleen in het badje lag, met haar hoofd onder water. De vrouw had het kindje niet vast en had haar rug naar het badje gekeerd.

Enkele uren nadat het kindje uit het badje werd gehaald overleed zij. Toen de politie arriveerde, was het kindje al blauw en koud. Uit forensisch onderzoek door een patholoog volgt dat de dood van het kindje kan worden verklaard op basis van verdrinking met een uitgesteld overlijden. Ook onderkoeling kan hebben bijgedragen aan het overlijden. Van een andere doodsoorzaak is niet gebleken.

De door de patholoog beschreven doodsoorzaak past bij de verklaringen van de kraamverpleegkundige en haar stagiaire en bij de bevindingen van de politie. De rechtbank stelt op basis hiervan vast dat de baby is overleden als gevolg van de onderdompeling in het badje.

De gedragingen van de vrouw, het loslaten van de één dag oude baby in het water en het afwenden van het badje, kunnen, nu hiervoor geen enkele plausibele verklaring is gekomen – volgens de rechtbank niet anders dan bewust zijn gebeurd. De rechtbank concludeert daarom dat de vrouw haar baby opzettelijk heeft gedood.

De vrouw maakt zich hiermee schuldig aan een buitengewoon ernstig strafbaar feit. De pasgeboren, nog weerloze baby was voor haar welzijn en verzorging volledig afhankelijk van haar moeder. De rechtbank rekent het de vrouw aan dat zij de baby niet de geborgenheid en veiligheid heeft geboden die zij nodig had en waar zij recht op had.

De rechtbank heeft geen antwoord kunnen krijgen op de vraag waarom de vrouw haar dochter heeft gedood. Het is onduidelijk gebleven wat verdachte hiertoe heeft gebracht. De vrouw ontkende van meet af aan iets met de dood van haar dochter te maken te hebben gehad. Uit onderzoek door een psycholoog bleek verder dat geen sprake was van een psychische stoornis bij de vrouw. Gezien deze omstandigheden en gelet op de ernst van het delict, kan niet anders worden gereageerd dan met de oplegging van een lange gevangenisstraf.

Bij het bepalen van de hoogte van die gevangenisstraf houdt de rechtbank rekening met de persoonlijke omstandigheden van de vrouw. Zij is vanuit Somalië gevlucht en is de Nederlandse taal niet machtig. Ook kan zij niet lezen en schrijven. In detentie leeft de vrouw daardoor in isolement. Dit maakt een detentie voor haar in het bijzonder zwaar, zwaarder dan voor een gemiddelde gedetineerde. Daarbij moet zij leven met het verlies van haar dochter en met het feit dat zij verantwoordelijk is voor haar dood. De rechtbank legt aan de vrouw een gevangenisstraf op van 6 jaar. De straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

MAN lanceert de TGX Commander Next Level

LEISDEN – MAN introduceert de volgende in de Commander Series: de TGX Commander Next Level. Ook deze nieuwste Commander is een echte chauffeurs-truck. Hij beschikt om te beginnen over de krachtigste D26-motor (520 pk) en is ‘full option’ uitgevoerd met specifieke features die het design, het comfort én de efficiency naar een nog hoger plan trekken. Al deze maatwerk-elementen zijn verkrijgbaar bij de MAN dealer.

Deze nieuwe MAN zal komend weekend gelanceerd worden. Deze ultieme truck voor de lange afstand heeft álles. Dat begint met de full option-uitvoering waarbij onder meer het luchtgeveerde onderstel, een elektrisch stuurhuis en LED-verlichting, inclusief adaptief grootlicht zijn inbegrepen.

In goede Commander-traditie komen daar fraaie accessoires van officieel MAN toeleverancier Solar Guard bij zoals de opvallende bumperspoiler, de zijdelingse chassis-skirts, koplampspoilers en een aerodynamisch gelijnde zonneklep met verlichting en geïntegreerde verstraler LED-lightbar. De glanzende, lichtgewicht Alcoa Dura Bright wielen en het speciale spuitwerk van Van Winkoop, eveneens een partner van MAN Truck & Bus, ronden de stijlvolle look af. In de cabine springt de fraaie lederen bekleding in het oog en uiteraard is ook MAN OptiView, het innovatieve, digitale spiegelvervangingssysteem inbegrepen.

Voor de chauffeur

De TGX Commander Next Level is ook in technologisch opzicht een echte chauffeurstruck. Zo beschikt hij over de krachtigste motorvariant van de D26-range: de uitvoering met een vermogen van 520 pk en een maximaal koppel van 2.650 Nm.

De power van de D26-motor gaat samen met maximale efficiency. Door zijn aantoonbaar zuinige karakter valt de TGX Commander Next Level in de meest gunstige VECTO-klasse 3 ! (VECTO: Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Daarbij speelt het standaard inbegrepen MAN Predictive Drive, dat samenwerkt met MAN Efficiënt Cruise een belangrijke rol. Deze systemen ‘lezen’ de route. Bij het naderen van hellingen/hellende trajecten en rekening houdend met de omstandigheden wegen ze mogelijke snelheids- en schakelstrategieën tegen elkaar af om uiteindelijk te kiezen voor de meest verbruiksvriendelijke optie.

Ook de 500ste oplegger van NVO is een Schmitz Cargobull

ZUIDBROEK – De Noordelijke Vervoer Organisatie in het Groningse Zuidbroek ontving onlangs oplegger nummer 500. Het gaat hierbij om een compleet uitgeruste Schmitz Cargobull SCS, oftewel een schuifzeil oplegger. Van de 500 opleggers die NVO sinds de oprichting in 1965 aanschafte is ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

NVO heeft zelf geen trekkende eenheden, die zijn van de leden, net als de meeste koeltrailers. Daarvan heeft de NVO er zes in eigen beheer. De NVO vloot van schuifzeil opleggers loopt inmiddels op naar 120 eenheden, waarvan dus ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

“Sinds de opleggers in onze poule zitten hebben we gestreefd naar standaardisatie. Aanvankelijk waren de opleggers van onze leden, maar door ze centraal onder te brengen binnen NVO werden we flexibeler. Aanvankelijk waren er allerlei trailermerken vertegenwoordigd, maar met dit type van Schmitz Cargobull hebben we een standaard- en veelzijdig inzetbare trailer die uitwisselbaar is”, aldus Managing Director Mark Bos.

NVO standaard

De NVO standaard betekent dat de trailers zijn uitgerust met midden rongen voor het transport van hout, zijborden en een verstelbaar dak. De opleggers voor NVO zijn geen Mega trailers maar hebben de maximale inwendige hoogte die mogelijk is met een standaard trekker. Standaard is de insteekhoogte 270 cm maar dat kan verhoogd worden als dat nodig is door middel van het Varios systeem. Daarmee kan het dak versteld worden als dat nodig is.

Verder zijn de trailers uitgerust met verstevigde schuifdaken, anti- diefstal schuifzeilen en de nieuw ontwikkelde achterbumper met ferry- sjorogen en glijsledes ter voorkoming van schade. De opleggers zijn verder uitgerust met een liftas en Schmitz Telematica voor tracking & tracing en met een TPMS bandenspanning bewakingssysteem. Zoals alle Schmitz Cargobull schuifzeiltrailers zijn de opleggers volledig gebout en gegalvaniseerd wat bij schadeherstel en reparaties eenvoudiger maakt.

Nummer 500

De nieuwste Schmitz Cargobull met vlootnummer NVO-500 is op het moment dat de foto’s gemaakt worden onderweg. Zoals dat hoort eigenlijk, maar gelukkig is nummer 498 uit dezelfde serie van drie stuks wel aanwezig. Voor reparatie en onderhoud van het trailerpark maakt NVO gebruik van een aantal gespecialiseerde partners in Nederland.

NVO: Duurzaam op weg

NVO werkt aan duurzaamheid door de inzet van LNG trucks, door gebruik te maken van HVO en door de toepassing van 1400 zonnepanelen die onder meer zorgen voor de eigen stroom in de koel- vriescellen en het voeden van de koelmotoren van opleggers op het terrein.

Verder zorgt het optimaliseren van stukgoed routes voor een vermindering van kilometers. Daarvoor heeft NVO een modern overslagcentrum in Zuidbroek waar de routes naar Scandinavië worden samengesteld. Een andere manier waarop kilometers beperkt worden is de inzet van zes LZV combinaties van leden van de coöperatie.

NVO is gespecialiseerd in transporten vanuit de Benelux naar Scandinavië met full load en groupage, zowel voor droge goederen als voor gekoelde en diepgevroren goederen. Daarbij worden de transporten altijd door de eigen chauffeurs uitgevoerd.

Verkeer rond Amsterdam staat vast door werkzaamheden en ongeluk

A10

AMSTERDAM – Het verkeer staat dinsdag opnieuw vast op de wegen rond Amsterdam. Door de werkzaamheden op de A10 stond er rond 18.45 uur nog zo’n 18 kilometer file op die snelweg.

Weggebruikers moeten rekening houden met ruim een half uur vertraging. Ook op de A9 richting Alkmaar is het ook nog altijd druk, met ruim een half uur vertraging door een ongeluk.

“Normaal zijn de meeste files rond half 7 wel voorbij. Dit is onvoorzien erg druk, zowel gisteren als vandaag”, zegt een ANWB-woordvoerder dinsdagavond. “Gisteren waren de files pas rond half 8, kwart voor 8 opgelost.”

Ook op de wegen in de stad is veel verkeer. Veel mensen proberen via de lokale wegen de noordkant te bereiken, onder meer via de Wibautstraat. “Dat is vaak al geen oplossing. In heel de stad, zeker de zuidoostkant, is het heel erg druk”, aldus de ANWB.

‘Misleidende’ Roombeter moet uit schappen, beslist rechter

UTRECHT – Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam ‘Roombeter’. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag bepaald. Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming ‘room’ alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.

De zaak werd aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). Die eiste een verbod op het gebruik van de productnaam Roombeter, omdat Upfield deze gebruikt voor een plantaardig product, geen zuivelproduct. Upfield stelt echter dat met de naam, in combinatie met overige vermeldingen, niet wordt “aangegeven, geïmpliceerd of gesuggereerd dat het een zuivelproduct betreft”. Zo valt op de verpakking te lezen dat het om een “100 procent plantaardig alternatief voor roomboter” gaat.

Maar de rechter gaat niet mee in het verhaal van Upfield. Hij beveelt het bedrijf de verkoop van de producten onder de naam Roombeter binnen drie maanden te staken “en gestaakt te houden”. Als Upfield dat niet doet, volgt een dwangsom van 5000 euro voor iedere dag dat het product buiten de gestelde termijn op de markt is. Daarbij geldt een maximum van 250.000 euro.

Teleurstellend vonnis

Organisatie foodwatch riep Roombeter vorig jaar nog uit tot meest misleidende product. De eerste e in de naam van Roombeter is namelijk zo ontworpen dat de letter precies lijkt op een o. Daarom weten consumenten niet of ze roomboter of een alternatief kopen, zo stelde foodwatch destijds.

Blue Band laat weten dat nog “alle details van het teleurstellende vonnis” bestudeerd worden, maar dat gehoor gegeven wordt aan de uitspraak van de rechter. “Blue Band gelooft niet dat via de rechter keuze voor de consument beperken, de juiste weg is. Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van ‘Blue Band Roombeter’ te herkennen”, aldus het bedrijf.

Vrachtwagen aanhanger geschaard en verliest gedeelte lading op N381 [+foto]

Foto: Anton Kappers

DONKERBROEK – Dinsdagmiddag even na 16:00 uur is door nog onbekende oorzaak de aanhanger van een vrachtwagen geschaard op de N381.

Het ongeval gebeurde ter hoogte van Donkerbroek.

Uit de aanhanger is een heftruck en enkele betonblokken op de weg terechtgekomen.

Voor zover bekend raakte er niemand gewond bij het ongeval.

De politie heeft de N381 in de richting van Appelscha afgesloten. Door de afsluiting staat er inmiddels een forse file.

Hoofd van Secret Service stapt op na kritiek op beveiliging Trump

WASHINGTON – Het hoofd van de dienst die onder meer Amerikaanse presidenten beveiligt, is opgestapt. Kimberly Cheatle was als directeur van de Secret Service (USSS) verantwoordelijk voor de bewaking bij het evenement waar oud-president Donald Trump werd beschoten. De Amerikaanse president Joe Biden heeft haar bedankt voor haar werk.

Trump werd anderhalve week geleden onder vuur genomen bij een campagnebijeenkomst in Pennsylvania. De schutter lag op een dak, vlak bij de plek waar de Republikein sprak. Maandag moest Cheatle voor het Huis van Afgevaardigden uitleggen hoe dat kon gebeuren. Ze sprak toen zelf van “de grootste operationele blunder van de Secret Service in decennia”.

Zowel Republikeinen als Democraten pleitten voor het vertrek van Cheatle. Onder de parlementariërs was er ook irritatie over haar opstelling tijdens de commissievergadering. Veel vragen kon of wilde ze niet beantwoorden, tot frustratie van de leden van het Huis.

President Joe Biden heeft Cheatle bedankt voor haar “decennia in overheidsdienst”. “Ze heeft haar leven onbaatzuchtig gewijd en in de waagschaal gesteld tijdens haar carrière bij de United States Secret Service”, schrijft hij in een verklaring. “Het onafhankelijke onderzoek om tot op de bodem uit te zoeken wat er is gebeurd op 13 juli gaat verder en ik zie ernaar uit om de bevindingen te bestuderen. We weten allemaal dat wat die dag gebeurd is, nooit meer mag gebeuren.” Hij zegt “spoedig” een nieuwe directeur aan te willen stellen.

Cheatle gaf sinds 2022 leiding aan de USSS, op verzoek van Biden. Ze had eerder 27 jaar bij de dienst gewerkt, maar was toen ze voor de topfunctie gevraagd werd directeur beveiliging bij PepsiCo.

RTL Nieuws-redacteuren aangesproken na opsteken middelvingers [+video]

Twee redacteuren van RTL Nieuws zijn aangesproken op gedrag dat zij maandag vertoonden tijdens de uitzending van Editie NL, waarin op dat moment live werd geschakeld met RTL Nieuws. Dat laat een woordvoerder van RTL weten aan het ANP.

In het bewuste fragment, dat rondgaat op sociale media, is op de achtergrond te zien hoe de twee redacteuren hun middelvingers naar elkaar opsteken.

De werknemers in kwestie hadden geen ruzie, maar “lol” met elkaar, aldus de zegsman. “Maar de kijker zou het geïnterpreteerd kunnen hebben als ruzie. Hoewel iedereen weleens lol maakt op de werkvloer, was dit uiteraard onwenselijk, en de bewuste redacteuren zijn erop aangesproken.”

“Ze betreuren de indruk die is ontstaan bij de kijker. De hoofdredactie van RTL Nieuws heeft ten slotte de redactie een mail gestuurd waarin ze iedereen er opnieuw bewust van heeft gemaakt dat de nieuwsvloer elk uur live te zien is”, zegt de woordvoerder.

Faillissement tv-klusbedrijf Vloerloods aangevraagd na moord

KAMPEN – Vakbond CNV heeft dinsdag namens werknemers het faillissement aangevraagd van vloerenbedrijf Vloerloods uit Kampen, bekend van tv-programma’s als ‘Eigen Huis & Tuin’ en ‘Help, mijn man is klusser’. Het bedrijf kwam eind vorig jaar in grote problemen nadat een van de eigenaren zijn zakenpartner had vermoord.

Sindsdien ging het snel bergafwaarts met Vloerloods. Eind mei zijn alle ongeveer dertig werknemers naar huis gestuurd. “Zonder opzegging of wat dan ook. Ze hebben sinds die tijd ook niks meer gekregen, geen salaris, geen vakantiegeld”, zegt CNV-onderhandelaar Martin van Eerde. Ook klanten van het bedrijf zijn gedupeerd.

CNV krijgt geen contact met Vloerloods. “We kregen geen enkele reactie op brieven en voice-mails. Intussen tikte de tijd door en was er geen enkel zicht op dat werknemers nog salaris zouden gaan krijgen. Dan hebben we helaas als vakbond nog maar één mogelijkheid: namens onze leden zelf het faillissement aanvragen”, zegt Van Eerde.

Het faillissement is aangevraagd bij de rechtbank in Overijssel.

Lichaam gevonden in Maas

MAASTRICHT – In de Maas bij Maastricht is dinsdagmiddag een stoffelijk overschot gevonden, meldt de politie.

Maandagavond raakte een man vermist in de Maas nadat hij van de Wilhelminabrug was gesprongen. De politie onderzoekt of het gevonden lichaam van de vermiste man is.

De man raakte maandagavond rond 21.15 uur vermist. Tot het donker werd om 23.15 uur werd naar hem gezocht. Dinsdagochtend werd de zoekactie rond 09.00 uur hervat.

De man was alleen toen hij van de brug sprong. De plek waar hij in het water inging is geen gebruikelijke zwemplek omdat de stroming er sterk is. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Betten en De Poel bundelen krachten


SURHUISTERVEEN – Sinds 9 juli heeft Transportbedrijf Betten BV een aandeel van 50 procent binnen De Poel Koel & Vrieshuis BV. Hiermee komt ook de volledige operationele en commerciële leiding van De Poel in handen van Betten. Met deze bundeling van complementaire kennis, faciliteiten en diensten zetten beide partijen een essentiële stap naar verbreding van hun activiteiten. De ambitie? Een onontkoombare partij zijn die alle facetten binnen de logistiek beheerst en in huis heeft.

50 procent deelname

Combineer een ervaren transportbedrijf in koelvers- en diepvries vervoer met een gespecialiseerd bedrijf in de opslag van koelvers- en diepvriesproducten en je hebt een gouden combinatie. Met die basisgedachte benaderden de broers Ewout (28) en Piet (31) Betten van Transportbedrijf Betten BV, directeur Auke Weening (55) van De Poel Koel & Vrieshuis BV. Het aanvankelijke idee was om nauwer samen te werken. Het klikte echter zo goed dat de gesprekken al snel uitmondden in een gedeeltelijke overname. Betten heeft nu een aandeel van 50 procent in De Poel.

Synergie

Ewout Betten: “In plaats van alleen te groeien in transport willen we onze activiteiten ook verbreden. Wanneer je als transportbedrijf ook opslagcapaciteit, value added services en cross docking kunt bieden, en vice versa, biedt je klanten een unieke toegevoegde waarde. Synergie waar alle partijen in de hele distributieketen voordeel bij hebben.” De broers speelden al langere tijd met de gedachten om uiteindelijk hun huidige klanten meer diensten aan te kunnen bieden.

Auke: “Het is heel efficiënt om op een rijdende trein te springen en een bestaande opslaghal over te nemen, dan beschik je meteen over de kennis en ervaring van de medewerkers én heb je klanten die je hal vullen.”

Verjonging

De notaris had zelden meegemaakt dat twee partijen het zo snel met elkaar eens waren. De deal was binnen enkele maanden rond. Wat hier aan bijdroeg is het feit dat de overname samenvalt met de wens van Auke Weening om zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding van De Poel en zich te richten op andere interesses.

Auke: “Het is gewoon tijd dat een nieuwe generatie het roer overneemt en met nieuwe energie en elan voor verdere groei zorgt. Ewout en Piet Betten zijn net als ik nuchtere jongens, vol ambitieuze plannen en innovatieve ideeën. Geweldig om te zien en uiteraard blijf ik ze graag adviseren.”

Airbus moet soms orders afslaan door grote vraag, zegt topman

FARNBOROUGH – De Europese vliegtuigbouwer Airbus moest soms bestellingen voor nieuwe toestellen weigeren door de grote vraag en de hoeveelheid openstaande orders. Dat heeft Airbus-topman Guillaume Faury gezegd op de grote luchtvaartshow in het Britse Farnborough die deze week wordt gehouden.

Faury stelt dat er meer vraag in de markt is dan Airbus aankan met de leveringen. “Dus we moeten orders weigeren omdat we niet kunnen leveren in de tijdsperiode die wordt gevraagd. Als er dus wat zwakte komt in de markt dan is dat voor ons geen probleem”, zei de topman.

Door het sterke herstel in de luchtvaart van de coronapandemie en de investeringen van luchtvaartmaatschappijen in energiezuinigere vliegtuigen zitten de orderboeken van Airbus bomvol. Maar Airbus heeft te maken met problemen in de toeleveringsketen, waardoor het bedrijf zijn productie minder snel kan opvoeren dan gewenst. Faury vreest dat die problemen nog wel enkele jaren kunnen aanhouden. Het bedrijf heeft sommige afnemers dan ook gewaarschuwd dat leveringen vertraging kunnen oplopen.

Premier

Ook bij Boeing zitten de orderboeken helemaal vol, ondanks de kwaliteitsproblemen waar de Amerikaanse vliegtuigbouwer de laatste tijd mee kampt. Overigens zou vertrekkend topman Dave Calhoun van Boeing dit jaar niet aanwezig zijn op Farnborough om zijn aandacht te kunnen richten op het oplossen van de problemen bij Boeing.

De Farnborough International Airshow, even buiten Londen, wordt elke twee jaar gehouden en behoort samen met de airshows van Parijs en Dubai tot de grootste luchtvaarttentoonstellingen ter wereld. Dit jaar zouden er 1200 bedrijven meedoen aan Farnborough, waaronder ook defensiebedrijven. Het aantal bezoekers wordt op ongeveer 75.000 geraamd.

De nieuwe Britse premier Keir Starmer gaf maandag nog een openingsspeech op Farnborough.

Vliegveld Catania tijdelijk dicht na uitbarsting vulkaan Etna

CATANIA – Het vliegveld van Catania op het Italiaanse Sicilië is dinsdag gesloten na een uitbarsting van de vulkaan Etna. Het vliegverkeer ligt tijdelijk stil vanwege de vrijgekomen as.

De luchthaven ligt in het oosten van het eiland en ziet jaarlijks miljoenen passagiers. “Vanwege uitbarstingen en as-uitstoot is besloten de vluchtactiviteiten op te schorten”, aldus de luchthaven. Passagiers krijgen het advies voor verdere informatie contact op te nemen met hun vliegmaatschappij.

Het vliegveld moest vorige maand ook al dicht na een uitbarsting. De 3324 meter hoge Etna is een van de actiefste vulkanen ter wereld. De vulkaan spuwde de afgelopen dagen as en lava.

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×