Clicky

woensdag 13 november 2024 - 07:33 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 107

DHL mikt op 50 procent omzetgroei met nieuwe strategie

BONN – De Duitse post- en pakketbezorger DHL Group heeft maandag een nieuwe strategie aangekondigd. Daarmee wil het bedrijf zijn omzet tegen 2030 met 50 procent verhogen. “Door onze capaciteiten uit te breiden en nieuwe marktkansen te benutten, willen we onze impact op de logistieke sector en daarbuiten maximaliseren”, stelt het moederbedrijf van Deutsche Post.

De nieuwe strategie spitst zich toe op vijf segmenten, waaronder ‘New Energy’. Volgens DHL vraagt de energietransitie speciale logistieke oplossingen, bijvoorbeeld als het gaat om het vervoeren van windmolenwieken of energieopslagsystemen. Binnen dit segment ziet het bedrijf een “significant groeipotentieel” van meer dan 15 procent over de periode 2023 tot 2030.

Een ander segment is ‘Life Sciences & Healthcare’, waar onder meer de farmaceutische markt onder valt. Ook dit segment is volgens DHL afhankelijk van gespecialiseerde logistieke oplossingen, zoals de opslag en het vervoer van medicijnen die onder het vriespunt moeten blijven. Voor dit segment voorziet de Duitse onderneming een groei van ruim 10 procent tot het einde van het decennium.

“Dankzij onze goed gebalanceerde, gevarieerde portefeuille zijn we uitstekend gepositioneerd om groeikansen te benutten in een snel veranderende wereld. We willen sneller en winstgevender groeien”, zegt DHL-topman Tobias Meyer. “We zullen onze leidende positie in de wereldwijde logistiek versterken door ons sterk te richten op kwaliteit en het bedienen van de behoeften van snelgroeiende industriesectoren.”

Botlekbrug ook dinsdagochtend paar uur dicht voor wegverkeer

A15

ROTTERDAM – Weggebruikers moeten ook dinsdagochtend rekening houden met hinder op de A15 in het Rotterdamse havengebied. Rijkswaterstaat sluit de Botlekbrug over de Oude Maas dan opnieuw een paar uur af voor verkeer op die snelweg, om de brug lokaal te kunnen openen voor wachtende zeeschepen. Door een technische storing, die zondagochtend ontstond, kan de brug niet vanuit de verkeerscentrale worden opengezet en moet dat handmatig gebeuren.

De brug is daarom dinsdag van 09.00 uur tot 13.00 uur gesloten voor wegverkeer, meldt Rijkswaterstaat maandagavond. Verkeer wordt omgeleid via de Botlektunnel en moet rekening houden met een half uur extra reistijd. Ook de nabijgelegen Spijkenisserbrug gaat dinsdag langer open om de wachtende vaartuigen door te laten.

Zondagmiddag en maandagochtend was de Botlekbrug ook enkele uren dicht voor automobilisten en andere weggebruikers. Ook toen ging de brug open voor hoge zeeschepen die lagen te wachten tot ze onder de brug door konden varen.

Maandagavond is de Botlekbrug sinds 19.00 uur opnieuw gesloten voor wegverkeer. Naar verwachting duurt de wegafsluiting tot 23.00 uur. In die tijd worden enkele testen uitgevoerd voor een mogelijke oplossing voor de storing in het bedieningssysteem. Rond 20.30 uur kon een woordvoerster van Rijkswaterstaat nog niets zeggen over de resultaten daarvan. Naar verwachting wordt daar dinsdagochtend meer over bekend. Dat wordt ook duidelijk of de Botlekbrug dinsdagavond weer centraal kan worden bediend of niet.

Onderzoek omgang instanties met verdachte steekpartij Rotterdam

Foto: ANP

DEN HAAG – De Inspectie Justitie en Veiligheid (JenV) gaat onderzoek doen naar de omgang van justitiële organisaties met de man die wordt verdacht van het dodelijke steekincident bij de Erasmusbrug in Rotterdam. Het onderzoek draait om de vraag “hoe justitiële organisaties hebben gehandeld die betrokken waren bij onder meer de begeleiding en behandeling van Ayoub M.”, meldt de inspectie.

Eerder werd bekend dat de 22-jarige verdachte uit Amersfoort een bekende is van politie en justitie. Zo kreeg hij een paar jaar geleden een tbs-maatregel opgelegd voor een aanval op zijn moeder, die hij met een mes in haar nek en keel had gestoken. Deskundigen oordeelden toen dat de man lijdt aan een psychische stoornis.

Naar welke instanties onderzoek wordt gedaan, kan een woordvoerster niet zeggen. In ieder geval houdt de Inspectie JenV geen toezicht op het handelen van het Openbaar Ministerie en de rechtspraak, staat in een persbericht.

In een Kamerbrief wijst verantwoordelijk staatssecretaris Ingrid Coenradie erop dat M. tbs met voorwaarden opgelegd had gekregen. “Onder deze maatregel moet de betrokkene zich aan een aantal voorwaarden houden, waarbij de reclassering toezicht houdt op de naleving hiervan. Zo had verdachte onder andere een behandelverplichting als gestelde voorwaarde.”

Coenradie wil niet verder op de zaak ingaan, omdat ook het OM die nog onderzoekt. “Wel vind ik het van groot belang om een beeld te vormen van wat er is gebeurd in de aanloop naar het incident. Mogelijk volgen hier verbeterpunten voor de toekomst uit.”

Bij de steekpartij in Rotterdam kwam donderdagavond een 32-jarige man om het leven en raakte een 33-jarige Zwitser gewond. Het OM verdenkt M. van moord en poging tot moord met terroristisch oogmerk. De verdachte riep tijdens het steken een aantal keren Allahoe Akbar, aldus het OM.

Douane stuit op 317 kilo cocaïne in bodems bananendozen

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De Douane heeft op dinsdag 17 september in de Rotterdamse haven tijdens een controle met een containerscanner en met drugshonden een flinke partij cocaïne ontdekt. In de bodems van bananendozen in twee containers werd uiteindelijk 317 kilo aangetroffen. De straatwaarde bedraagt bijna 24 miljoen euro.

De containers waren beide afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, de bananen waren uiteindelijk bestemd voor een buitenlands bedrijf en zouden via Vlissingen verder vervoerd worden. Zo ver kwam het dus niet.

In totaal verwijderden douaniers in één van de containers 576 pakketten uit de dozen. Uit de tweede container werden 612 pakketten in beslag genomen. In totaal wogen de pakketten 317 kilogram netto.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 28 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Bert Huisjes komt ondanks kritiek terug als bestuurder bij WNL

Foto: ANP

AMSTERDAM – De raad van toezicht van WNL blijft bij het besluit om Bert Huisjes te laten terugkeren als bestuurder van de omroep. Dat bevestigt de rvt maandag aan het ANP na een bericht hierover van het AD. De aankondiging van de terugkeer van Huisjes leidde ruim een week geleden tot onrust binnen de omroep, omdat Huisjes eerder terugtrad als hoofdredacteur na meldingen van ongewenst gedrag.

In een interne mail aan de redactie van WNL meldt de rvt maandag dat die zich bewust is van het feit “dat er verschillende meningen zijn binnen de redactie”. “Maar er is ook een gedeelde verantwoordelijkheid voor de toekomst van WNL”, staat in de mail, die ook in bezit is van het ANP. Bij de beslissing om Huisjes terug te laten keren zou het “belang van alle medewerkers” zwaar hebben meegewogen. “Ook van de werknemer die Bert is.”

De rvt zegt in de mail dat het duidelijk is geworden dat Huisjes voorlopig zijn werk voor WNL op de redactie niet kan hervatten. Er moeten eerst onderdelen van een plan in stelling worden gebracht om “bij jullie het vertrouwen te krijgen dat zaken echt anders zullen gaan en we niet teruggaan naar de oude situatie.” De toezichthouders zeggen onder meer in gesprek te gaan met de redactieraad over de beste manier om iedereen met Huisjes in contact te brengen.

WNL maakte ruim een week geleden bekend dat Huisjes niet meer als hoofdredacteur zou terugkeren, maar wel als bestuurder. Eind februari kwam Huisjes onder vuur te liggen na berichtgeving van het AD over ongewenst gedrag van Huisjes tegenover medewerkers van de omroep. De rvt liet daarop onderzoek uitvoeren door KPMG.

Huisjes trad toen voorlopig terug als hoofdredacteur. Uit dat onderzoek concludeerde de raad van toezicht onlangs dat er geen sprake was van “juridisch verwijtbaar grensoverschrijdend gedrag” van Huisjes. Wel erkende de omroep dat Huisjes’ “té directieve stijl en soms horkerige manier van leidinggeven” bij medewerkers tot verdriet, gevoelens van onveiligheid en onzekerheid hebben geleid.

Meerdere redactieleden hebben maandag aan het AD laten weten woedend te zijn over de mail van de raad van toezicht en zeggen zich niet serieus genomen te voelen.

Luchtmacht neemt vrijdag afscheid van alle Nederlandse F-16’s

BREDA – De  neemt vrijdag vanaf vliegbasis Volkel afscheid van alle Nederlandse F-16’s. Na 45 gebruiksjaren gaan de toestellen weg. Minimaal zes toestellen maken in formatie een laatste afscheidstour over Nederland. Verschillende locaties “waar de straaljagers een band mee hebben” worden vanuit de lucht aangedaan, aldus een woordvoerder.

De afscheidsvlucht start rond 13.30 uur vanuit het vliegveld bij Breda en duurt een kleine twee uur. Vanaf Volkel gaat de formatie langs luchtmachtbasis De Peel, de oude vliegbasis in Twente, via Leeuwarden en Vlieland naar het commandocentrum Nieuw-Milligen. Vervolgens gaan de toestellen langs Soesterberg waar vliegers medisch gekeurd werden en naar Den Haag voor het ministerie van Defensie. Woensdrecht krijgt een luchtbezoek omdat daar de opleiding voor vliegers was en de F-16’s er werden onderhouden. Ook vanaf Gilze en Rijen en Eindhoven zijn de toestellen, die op een hoogte van minimaal 400 meter over Nederland gaan, te bewonderen.

De toestellen worden sinds 1979 gebruikt en zijn volgens de Luchtmacht verouderd, onderhoud wordt duurder. Ze worden vervangen door de nieuwere F-35’s. Oekraïne krijgt 24 van de oude F-16’s voor de strijd tegen Rusland, achttien toestellen gaan naar een trainingscentrum in Roemenië.

Niet alle F-16’s zullen bij het afscheid zijn. Meerdere toestellen zijn al naar het oefenterrein gebracht waar de Roemenen samenwerken met Denen en Belgen. Of er al straaljagers in Oekraïne zijn is niet bekend, vanwege de gevoeligheid van die informatie wordt daarover niets gedeeld.

Noordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

Foto: Adobe Stock

ASSEN – Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en Enschede met elkaar verbindt. “We zijn zeker van plan om na te denken over een regionaal bod”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet, voorzitter van de stuurgroep waarin de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel en de gemeenten langs de lijn in het noordoosten samenwerken. “We zien allemaal de mogelijkheden om financieel bij te dragen, zeker ook vanuit het bedrijfsleven. Maar het is lastig om nu een bedrag te noemen.”

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) meldde maandag aan de Tweede Kamer dat de verwachte kosten voor de Nedersaksenlijn hoger zijn dan eerder gedacht. De schattingen lopen uiteen van 1,7 tot ruim 3 miljard euro, afhankelijk van welke variant wordt gekozen. Volgens Jansen heeft het kabinet niet genoeg geld om de Nedersaksenlijn en de nog veel duurdere Lelylijn – tussen Groningen en Lelystad – mogelijk te maken. De staatssecretaris doet daarom een beroep op de Europese Unie en ‘de regio’.

“Het gaat om eenmalige kosten voor een treinverbinding die ons op termijn heel veel gaat opleveren”, zegt Jumelet. “We hebben ontzettend veel te bieden: zo’n 15.000 banen, nog eens 10.000 huizen extra rond stations, verbetering van de welvaart in de hele regio en een goede ontsluiting voor het noorden van het land. De rest van Nederland kan hiervan meeprofiteren. De aanleg van een klein stuk spoor en aanpassingen op bestaande stations, zorgen voor een enorme impuls.”

Voor de Nedersaksenlijn moet onder meer 44 kilometer spoor worden aangelegd tussen Veendam en Emmen. Daardoor zou tussen Groningen en Enschede een aaneengesloten lijn van 180 kilometer ontstaan.

De Groningse gedeputeerde Johan Hamster wijst op het positieve effect dat de lijn op de regio zou hebben, ook voor de universiteiten in Groningen en Enschede. Hij wil vooralsnog geen financiële bijdragen toezeggen. “Het gaat niet om heel kapitaalkrachtige gebieden. Wij gaan er eens goed over nadenken”, aldus Hamster.

Jonge insluipers aangehouden in havengebied Vlissingen-Oost

NIEUWDORP/VLISSINGEN – In het havengebied van Vlissingen-Oost zijn zondagochtend 22 september 2024 een 15-jarige jongen uit Amsterdam en een 18-jarige man uit Almere aangehouden. De twee worden ervan verdacht onrechtmatig op een haventerrein te zijn geweest.

Politie, Douane en Koninklijke Marechaussee zijn de komende dagen extra alert op insluipers in het havengebied.

Nadat de Douane een melding had ontvangen dat zich op een haventerrein onbevoegden ophielden, is een grote zoekactie opgezet. De Douane, de Koninklijke Marechaussee (KMar) en de politie zochten het havengebied systematisch af.

Medewerkers van de KMar troffen de twee mannen vervolgens aan. De verdachten zijn aangehouden en zitten in beperkingen. Politiemensen van de Zeehavenpolitie doen nader onderzoek. Hierbij is onder andere een speurhond ingezet.

Toezicht in de haven

Douane, Koninklijke Marechaussee en de Zeehavenpolitie werken nauw samen in de zeehavens. Tijdens de surveillance zal de komende dagen extra gelet worden op de aanwezigheid van mogelijke insluipers in het havengebied.

Verdachte doden vrouw Rijswijk langer vast en ook verdacht van vier pogingen doodslag

DEN HAAG – De 57-jarige man die is aangehouden na een dodelijke schietpartij in Rijswijk, blijft veertien dagen langer vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris van de rechtbank Den Haag besloten. De man wordt verdacht van moord.

Op vrijdagavond 20 september werd het slachtoffer dood aangetroffen in een portiek van een flat aan de Galjoenstraat in Rijswijk. De verdachte was nog in de flat aanwezig toen de politie arriveerde en werd daar direct aangehouden.

De man wordt naast moord ook verdacht van poging doodslag op het kind van het slachtoffer, die was in de directe nabijheid van zijn moeder toen er werd geschoten. Ook wordt de man verdacht van poging doodslag op drie buurtbewoners, meldt het Openbaar Ministerie.

De verdachte moet binnen twee weken voor de raadkamer van de rechtbank verschijnen, die bepaalt of zijn voorarrest wordt verlengd.

Noordelijke ondernemers blijven ‘groot voorstander’ van Lelylijn

GRONINGEN – VNO-NCW Noord en MKB-Nederland Noord blijven “groot voorstander” van de Lelylijn, het spoortraject tussen Groningen en Lelystad. Maandag maakte staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer bekend dat de kosten voor het realiseren van deze spoorlijn flink hoger uitvallen.

“De Lelylijn is voor heel Noord-Nederland een gamechanger”, stellen de ondernemersorganisaties. Zo komt uit de brief van Jansen naar voren dat de spoorlijn zorgt voor tot 70.000 banen en tot 115.000 extra woningen. Ook wordt de reistijd tussen Groningen en Amsterdam een uur en een kwartier, dat is 45 minuten korter dan nu het geval is. “Grote baten voor heel Nederland”, aldus de regionale afdeling van VNO-NCW en MKB-Nederland.

Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen.

VNO-NCW Noord en MKB-Nederland Noord verwachten dat plaatsen als Drachten en Emmeloord met name profiteren van de Lelylijn. “De beide plaatsen liggen straks pal aan het spoor in de pas gepubliceerde plannen en verwachten daarmee een grote groei van bedrijvigheid, mobiliteit en leefbaarheid.”

Amerikaans verbod op auto’s met Chinese en Russische technologie

WASHINGTON – De Amerikaanse regering van president Joe Biden gaat de verkoop verbieden van auto’s die technologie bevatten uit landen die als “zorgwekkend” worden beschouwd, zoals China en Rusland.

Het verbod richt zich met name op technologieën die voertuigen verbinden met andere systemen of netwerken, zoals het internet en andere voertuigen, maakte Washington bekend. De maatregel is bedoeld om de Verenigde Staten “te beschermen tegen nationale veiligheidsrisico’s”.

Amerikaanse media meldden eerder al dat Washington met dit verbod zou komen. In reactie hierop waarschuwde China de VS om geen discriminerende maatregelen tegen Chinese bedrijven te nemen. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken riep Washington op om “marktprincipes te respecteren en een open, eerlijke, transparante en niet-discriminerende zakelijke omgeving te bieden voor Chinese ondernemingen”.

Volgens het Amerikaanse Ministerie van Handel creëert de toenemende connectiviteit van auto’s mogelijkheden om gevoelige informatie te verzamelen en te misbruiken. “Bepaalde hardware en software in deze voertuigen maken het mogelijk om informatie over geografische gebieden of kritieke infrastructuur vast te leggen, en bieden kwaadwillenden de kans om de werking van infrastructuur of de voertuigen zelf te verstoren”, meldde het ministerie.

Het verbod geldt voor systemen die auto’s met de buitenwereld verbinden, onder andere via bluetooth, mobiele netwerken, satelliet en wifi-modules en geautomatiseerde rijsystemen.

Bijdragen aan Lelylijn is voor Friesland nog niet aan de orde

LEEUWARDEN – De Friese bestuurder Matthijs de Vries (vervoer, ChristenUnie) wil nog niet praten over financieel bijdragen aan de ontwikkeling van de Lelylijn. Volgens De Vries is het belangrijker om eerst de volgende fase in te gaan en te kijken naar wat de Lelylijn kan betekenen voor Noord-Nederland.

De Vries, ook woordvoerder openbaar vervoer voor de drie noordelijke provincies, zegt ook voorstander te zijn van de Nedersaksenlijn en wil niet dat er een keuze tussen deze twee treinverbindingen moet worden gemaakt. “Wij willen de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en verbetering van het bestaande spoor.”

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) zei maandag dat de kosten voor de Lelylijn ongeveer 10 miljard euro hoger liggen dan de 3 miljard euro die nu is gereserveerd. Hij opperde dat de regio’s wellicht moeten bijdragen en dat hij daarover in gesprek wil. “Dat is een gekke uitspraak. In het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma wordt de Lelylijn genoemd als prioriteit en nu moeten de regio’s meteen bijdragen. Wij zijn altijd bereid om te praten, maar het is wel makkelijk om meteen te zeggen dat de regio moet betalen.”

Volgens De Vries moeten de kosten voor de aanleg worden gezien als langjarige investering waar het noorden zeker vijftig jaar profijt van kan hebben. “Het is realistisch als de aanleg van de Lelylijn over tien jaar begint. Als het kabinet de komende tien jaar jaarlijks 1 miljard euro opzijzet, dan ben je er. Dat is jaarlijks ongeveer 0,2 procent van de begroting.” De Vries noemt als voordelen meer banen, meer woningen en een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio.

Transacties na verdenking overtredingen Sanctiewet

Openbaar Ministerie

Twee verdachten zijn in het kader van een buitengerechtelijke afdoening met het OM een transactie overeengekomen wegens een verdenking van het overtreden van de Sanctiewet. Het gaat om een onderneming die statutair is gevestigd in Amsterdam en haar bestuurder.

Volgens het OM is er ten onrechte voor miljoenen aan dividend uitgekeerd aan een Russische onderneming waar iemand achter zat waar sancties voor golden. Verder is er volgens het OM een lening terugbetaald aan een andere Russische onderneming die op een sanctielijst van de EU staat.

De Amsterdamse onderneming betaalt de staat een geldsom van 195.000 euro. De bestuurder van die onderneming betaalt als feitelijk leidinggevende een geldsom van 20.000 euro. Volgens het OM hebben de verdachten de Sanctiewet overtreden. Het gaat om financiële sancties die zijn opgelegd in de periode na annexatie van de Krim in 2014 en voor de inval van Rusland in februari 2022 in Oekraïne.

In totaal keerde de Amsterdamse onderneming eind 2021 ongeveer 18 miljoen euro aan dividend uit aan één van haar twee aandeelhouders. Het gaat om een Russisch bedrijf. Het OM stelt dat een uit Rusland afkomstig gesanctioneerde persoon achter dit bedrijf zat. Voor hem golden op dat moment al financiële sancties die door de EU waren opgelegd. Het OM vindt daarom dat er geen dividend had mogen worden uitgekeerd.

Ook werd medio 2019 een lening ter hoogte van ruim 100.000 euro terugbetaald aan een Russisch bedrijf dat op de sanctielijst staat. Aan dat bedrijf werden in 2018 door de EU financiële sancties opgelegd.

Daarnaast meent het OM dat de verdachten ook de aandelen van haar Russische aandeelhouder niet hebben bevroren en dat het daarbij behorende stemrecht niet is geschorst. Dat had volgens de Sanctiewet wel gemoeten, stelt het OM. In de verweten periode vonden bij de verdachte onderneming verschillende wisselingen plaats bij één van de aandeelhouders en de structuur daar achter. Het OM meent dat de gesanctioneerde Russische persoon uiteindelijk steeds degene bleef die de touwtjes in handen had.

Verder vindt het OM dat sancties zijn omzeild door een poortwachter niet juist te informeren over de structuur achter de Russische aandeelhouder van de Nederlandse verdachte onderneming. Poortwachters hebben een belangrijke rol bij het voorkomen van sanctieovertredingen.

Financiële sancties zijn er niet voor niets. Sancties zijn belangrijke maatregelen om landen, partijen of personen te laten voelen het oneens te zijn met acties die ingaan tegen internationale afspraken. In deze zaak gaat het om sancties bedoeld tegen acties in en rondom Oekraïne.

Dode na aanrijding met vrachtwagen op A1 [+foto’s]

Foto: Fotomoment

DE LUTTE – Op de A1 ter hoogte van De Lutte in de richting van Duitsland heeft maandagmiddag een ernstig ongeval plaatsgevonden.

Een automobilist is met zijn auto onder de achterkant van een trailer gereden, meldt de politie. Hierbij is één persoon om het leven gekomen.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Foto: Rijkswaterstaat

Tussen Oldenzaal-Zuid en De Lutte is de snelweg afgesloten. Vanaf knooppunt Buren wordt je omgeleid via de A35 en A31(D).

Meer schepen met Russisch gas in haven Rotterdam, minister wil duidelijkheid EU

DEN HAAG – Sinds deze zomer meren twee keer zo veel schepen aan in Rotterdam die Russisch vloeibaar gas (LNG) vervoeren.

Een “zorgelijke en onwenselijke” ontwikkeling die mogelijk te maken heeft met het nieuwste sanctiepakket van de Europese Unie tegen Rusland, schrijft minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) aan de Tweede Kamer. Zij wil duidelijkheid van de Europese Commissie over mogelijk aanvullende maatregelen die het kabinet kan treffen.

De afgelopen jaren kwam er bij de Gate Terminal in Rotterdam maandelijks één LNG-carrier aan. In juli, augustus “en waarschijnlijk ook september” zijn het er steeds twee. Hermans wijst naar het nieuwe sanctiepakket van de Europese Unie, dat voor het eerst ook maatregelen tegen Russisch LNG treft. Het doorvoeren van vloeibaar gas uit Rusland naar landen buiten de EU wordt in het pakket verboden. Maar de import van Russisch LNG wordt niet aan banden gelegd. Door het doorvoerverbod “verleggen LNG-stromen zich”, legt Hermans uit. LNG dat in het verleden naar een ander land werd getransporteerd, “wordt nu mogelijk (alsnog) geïmporteerd door partijen die in de EU beschikken over LNG-importcapaciteit”.

Er is nog geen EU-sanctiemaatregel die de import van LNG op basis van bestaande contracten verbiedt, schrijft Hermans. Nederland heeft buiten de sanctie-afspraken om geen andere manieren om private contracten te ontbinden. Het kabinet wil juist de import van Russisch gas afbouwen, en zal daarom later dit jaar op een EU-bijeenkomst aandringen op verduidelijking van de regels. De toename van LNG in de Rotterdamse haven onderstreept wat de bewindsvrouw betreft “de noodzaak een duidelijke invulling te krijgen van de door de Europese Commissie geboden ruimte die individuele lidstaten krijgen om maatregelen te treffen”.

Hermans tekent aan dat de ontwikkeling “zeer waarschijnlijk niet leidt tot meer inkomsten voor de Russische federatie”.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...