Clicky

woensdag 20 november 2024 - 05:24 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 106

Hermans: risico op gastekort na komende winter waarschijnlijk weg

DEN HAAG – Alleen wanneer het extreem koud wordt en tegelijkertijd een aanzienlijk deel van de aanvoer van gas wegvalt, kunnen komende winter nog tekorten ontstaan. In de jaren daarna zal dat ‘waarschijnlijk’ helemaal niet meer kunnen gebeuren. Dat schrijft klimaatminister Sophie Hermans, die ook verantwoordelijk is voor energie, aan de Tweede Kamer.

Nederland is na het begin van de oorlog in Oekraïne in februari 2022 vrijwel geheel afgestapt van Russisch gas. De binnenlandse productie is ook fors gedaald door de sluiting van het Groningenveld. Toch is de weerbaarheid tegen schokken op de internationale gasmarkt toegenomen, zegt een woordvoerder van Hermans. Er is sprake van een “stabiele import” en de capaciteit om gas op te slaan is toegenomen. En mede dankzij energiebesparing daalt de vraag.

Nederland begint dinsdag aan een nieuw gasjaar met opslagen die voor meer dan 90 procent zijn gevuld. Ook in omringende landen zijn de voorraden op peil, mede dankzij afspraken die daar in Europees verband over zijn gemaakt. Voldoende voorraad blijft ook in de daarop volgende jaren een harde voorwaarde om niet alsnog tegen problemen aan te lopen bij bijvoorbeeld een langere vorstperiode.

Gasunie Transport Services (GTS) heeft de minister geadviseerd over de gasleveringszekerheid. In het basisscenario is er inderdaad niks aan de hand, zegt een woordvoerster van de beheerder van het landelijk gastransportnet in Nederland. Dat scenario gaat uit van een normaal temperatuursverloop en geen problemen in de gasaanvoer. Als er een koude winter komt en de gasopslag leger raakt, kunnen er nog wel tekorten ontstaan, waarschuwt GTS tegelijkertijd.

Het dochterbedrijf van Gasunie blikt in het advies ook vooruit. Nederland is met de sluiting van het Groningenveld voor een groot deel afhankelijk van import en het goed functioneren van Europese markten, stelt GTS. Belangrijke maatregelen voor een stabiele gaslevering de komende jaren zijn het voldoende vullen van de gasopslagen, genoeg technische aansluitingen met buurlanden en op verschillende manieren aan gas komen.

Voordeel elektrische auto verdwijnt sneller na fout Financiën

DEN HAAG – Het belastingvoordeel voor elektrische auto’s verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën een rekenfout heeft gemaakt. Dat bevestigt het ministerie na berichtgeving door De Telegraaf.

Het voordeel zou geleidelijk worden afgebouwd, maar om het gat van 1,5 miljard euro in de begroting te vullen dat door de fout is ontstaan, gaat dat nu met grotere stappen.

Voor elektrische auto’s geldt nu nog een vrijstelling van de . Dat zou het gebruik ervan bevorderen. Het ministerie hield alleen te weinig rekening met het gewicht van elektrische auto’s. Die zijn zwaarder dan reguliere auto’s, waardoor er een hogere belasting zou gelden. Door de misrekening loopt de schatkist dus 1,5 miljard euro mis.

Het voordeel zou de komende jaren in stappen worden afgebouwd naar 75, 40, 35 en 30 procent. In 2031 zou de vrijstelling dan helemaal verdwenen zijn. Maar nu kiest het kabinet ervoor om in 2026 al naar 25 procent te gaan, en dan in 2030 naar 0.

Drukke avond- en ochtendspits verwacht door nat en onstuimig weer

Foto: Adobe Stock

HOUTEN – De maandag begint op veel plaatsen nog droog met soms wat zon, maar in de loop van de ochtend komt daar snel verandering in. Tot en met dinsdagavond is het vaak onstuimig en nat herfstweer. Door een combinatie van veel wind en fikse regenval kunnen vooral de maandagavondspits en dinsdagochtend spits extra druk verlopen. In de loop van dinsdag volgt een weersverbetering, meldt Weeronline.

In de loop van de ochtend neemt vanuit het zuidwesten de bewolking snel toe. Dit gaat gepaard met een regengebied dat over ons land trekt. Rond het middaguur ligt het regengebied over de zuidwestelijke helft van het land en gedurende de middag trekt het gebied verder noordoostwaarts.

Tijdens de avondspits regent het op veel plaatsen stevig door, ook in de Randstad. Daarbij staat ook nog eens een matige tot harde wind aan zee uit verschillende richtingen, 4-7 Bft. Bovendien zijn aan zee windstoten mogelijk tot circa 75 km/uur. In combinatie met de fikse regenval kan de avondspits extra druk verlopen.

Onstuimig herfstweer

De dinsdagochtendspits wordt er waarschijnlijk niet veel beter op. In de nacht naar dinsdag is het op veel plaatsen tijdelijk wat droger, al blijven enkele buien zeker mogelijk. De wind neemt echter nog verder in kracht toe. Vooral in het zuidwestelijk kustgebied kan het stormachtig waaien en kunnen de windstoten lokaal oplopen tot 90 km/uur.

Aan het einde van de nacht intensiveert een regengebied boven de Noordzee, dat vervolgens dinsdag in de vroege ochtend weer het land optrekt. Tijdens de spits regent het wederom op veel plaatsen stevig door, en vooral in het zuidwesten is het echt onstuimig door een zeer stevige zuidwester met mogelijk zware windstoten.

Dinsdag overdag wordt het vervolgens wat betreft wind snel wat rustiger, maar gedurende de hele dag blijft het op veel plaatsen regenachtig. Pas in de nacht naar woensdag wordt het op de meeste plaatsen droog. Op uitgebreide schaal valt er tot woensdagochtend meer dan 20 millimeter. Zeer lokaal kan er zelfs 60 tot 70 millimeter vallen, en dan komen we alweer in de buurt van het maandgemiddelde. In september valt gemiddeld ongeveer 79 millimeter en in oktober zo’n 83 millimeter. De meeste neerslag wordt verwacht in de kustgebieden en over een strook van het midden van het land richting de Achterhoek. Wateroverlast is in deze regio’s dan ook zeker niet uit te sluiten.

Rest van de week beter

Vanaf woensdag komen we in een beduidend rustigere periode terecht. De neerslagkansen nemen aanzienlijk af, en de zon schijnt weer een stuk vaker. Daarmee wordt het weer een stuk aangenamer om naar buiten te gaan. Door een combinatie van weinig wind en heldere omstandigheden kan het ’s nachts echter flink afkoelen.

Overdag krijgen we te maken met temperaturen rond of net iets onder normaal voor de tijd van het jaar met maxima van 14 of 15 graden. Met een zonnetje erbij is het dan heerlijk buitenweer. In de ochtend kan het echter vrij koud zijn met in de vroege uurtjes temperaturen die nog maar net boven het vriespunt uitkomen. In de nacht naar vrijdag is in het binnenland op uitgebreide schaal zelfs vorst niet uit te sluiten.

Nieuwe Franse contracten voor waterstof- en batterij-elektrische bussen voor IVECO BUS

TURIJN – IVECO BUS, het stads-, intercity- en toeristenbusmerk van Iveco Group, ontving drie nieuwe contracten voor elektrische mobiliteitsoplossingen in Frankrijk, waarmee het merk zijn leiderschap in de transitie naar schoner, groener openbaar vervoer versterkt. In totaal zijn er sinds begin september 31 waterstofbrandstofcelbussen en 20 batterij-elektrische bussen besteld.

De stedelijke gemeenschap van Cannes Lérins heeft haar vertrouwen in IVECO BUS hernieuwd en twaalf GX 337 H2 LINIUM BRT waterstofbrandstofcelbussen besteld. De leveringen starten in de tweede helft van 2025 als aanvulling op de vijfendertig IVECO BUS GX ELEC batterij-elektrische bussen die al in de vloot zitten.

Ook Lorient Agglomération heeft voor haar netwerk gekozen voor de waterstoftechnologie van IVECO BUS, met negentien GX 337 H2 Linium-bussen, waarvan er vijf in de tweede helft van 2025 in gebruik worden genomen.

Het derde contract is met Grand Reims Mobilités, dat IVECO BUS heeft geselecteerd om twintig (met een optie voor nog eens negen) GX 437 ELEC Linium BRT batterij-elektrische bussen te leveren. Deze voertuigen zullen in het najaar van 2025 op de straten van Reims gaan rijden.

De waterstofbrandstofcelbus die door Cannes en Lorient is gekozen, is een van de resultaten van het partnerschap tussen Iveco Group en Hyundai Motor Company dat in 2022 van start ging. Het model is uitgerust met een geavanceerd brandstofcelsysteem dat is ontwikkeld door HTWO, het waterstofmerk van Hyundai Motor Group, en een batterijpakket van FPT Industrial, het merk van Iveco Group dat zich toelegt op het ontwerp en de productie van aandrijflijnen met een lage impact op het milieu. De elektrische batterijbus voor Reims maakt deel uit van het succesvolle assortiment dat al door meer dan honderd klanten in Europa is gekozen met meer dan drieduizend bestelde eenheden.

Domenico Nucera, President, Bus Business Unit, Iveco Group, merkte op: “We zijn trots op het vertrouwen dat deze vooruitstrevende stedelijke gemeenschappen in ons stellen. Deze projecten onderstrepen de expertise van IVECO BUS op het gebied van duurzame mobiliteit, die alle reeksen en technologieën voor voertuigen met lage tot nul emissies omvat. Bovendien bevestigen we ons leiderschap op de Franse markt, waar we ons blijven inzetten voor het leveren van hoogwaardige mobiliteitsoplossingen die voldoen aan de uiteenlopende behoeften van klanten. We kijken ernaar uit om onze reis naar duurzamer openbaar vervoer en een groenere toekomst voort te zetten met onze partners in Frankrijk en overal in Europa.”

Slechts één vrachtwagenchauffeur dronken bij vertrekcontrole op Duitse parkeerplaats

STROMBERG – Een vertrekcontrole aan het einde van het weekendrijverbod door de Duitse politie resulteerde in een aangenaam laag overtredingspercentage.

In de avond van zondag 29 september controleerde de politie 21 vrachtwagenchauffeurs op de tank- en rustplaats Hunsrück-West langs de A61 terwijl de vrachtwagenchauffeurs zich voorbereidden op hun vertrek.

Alleen een 30-jarige vrachtwagenchauffeur moest zijn vrachtwagen verlaten omdat zijn alcoholniveau bijna twee promille bedroeg. Zijn vertrek werd daardoor een paar uur uitgesteld.

Alle andere gecontroleerde vrachtwagenchauffeurs waren nuchter, meldt de politie maandagochtend.

Bijna 22.000 adressen Noordoost-Groningen zonder stroom

Elektriciteit

WEIWERD – In Noordoost-Groningen zitten bijna 22.000 huishoudens en bedrijven maandagochtend zonder stroom, meldt netbeheerder Enexis.

Onder andere Delfzijl, Appingedam, Wagenborgen, Loppersum en Siddeburen zijn getroffen door de storing, die rond 10.00 uur ontstond. Door de storing rijden er geen treinen tussen Sauwerd en Delfzijl.

Volgens Enexis is de storing ontstaan in het hoogspanningsnet van TenneT. Die netbeheerder meldt dat de stroom is uitgevallen tijdens werkzaamheden bij het hoogspanningsstation Weiwerd, in de buurt van Delfzijl.

P3 verwelkomt eerste huurder in nieuw P3 park Herkenbosch

Foto: Palazzo

AMSTERDAM – P3 Logistic Parks, een toonaangevende Europese investeerder, ontwikkelaar en eigenaar van logistiek vastgoed, heeft voor P3 Herkenbosch een huurovereenkomst getekend met een wereldwijde pakketdienst. P3 Herkenbosch is momenteel in aanbouw en wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2024 opgeleverd.

Deze eerste huurder zal vanaf december 2024 28.000 m² in gebruik nemen, goed voor ongeveer 45 procent van de totale capaciteit van de locatie. Vanaf december komt ook de resterende 35.000 m² hoogwaardige verhuurbare ruimte beschikbaar. Makelaars Uijthoven Vastgoedadvies en JLL ondersteunen P3 bij de verhuur.

Léon Vié, Managing Director voor Nederland en België bij P3: “We zijn verheugd de eerste huurder te mogen verwelkomen in ons gebouw in Herkenbosch. We bieden hen alle voordelen van dit ultramoderne pand, dat zorgvuldig is ontworpen en waarbij duurzaamheid centraal staat. Wij kijken ernaar uit om hun activiteiten in dit hoogwaardige, energiezuinige magazijn te ondersteunen en een huurder te verwelkomen voor de resterende 55 procent.”

P3 Herkenbosch, gelegen op een topbedrijvenpark in Limburg, zal bij oplevering ruim 62.000 m² magazijnruimte bieden met een uitstekende bereikbaarheid via de N570 en A73, waardoor de verbindingen naar België en Duitsland worden gefaciliteerd.

De faciliteit is ontworpen met duurzaamheid in het achterhoofd en is voorzien van LED-verlichting, een watermanagementsysteem, fietsenstalling en de mogelijkheid voor installatie van zonnepanelen. P3 streeft naar het behalen van een BREEAM ‘Excellent’ certificering voor deze ontwikkeling.

Grote havenstaking in VS gaat door, zegt vakbond

Foto: Freepik

NEW YORK – Werknemers in havens langs de Amerikaanse oostkust en in de Golf van Mexico gaan vanaf dinsdag staken in een conflict over hoger loon. Dat heeft de vakbond voor havenarbeiders International Longshoremen’s Association gezegd. Via de havens van onder meer Boston, New York en Texas wordt ongeveer de helft van de zeevracht van de Verenigde Staten verwerkt.

De havenarbeiders willen een forse loonsverhoging om zo de inflatie te compenseren. Ook willen ze een deel van de winsten die rederijen maken door de hoge vrachttarieven. De staking hing al langere tijd in de lucht, want de vakbond had een deadline gesteld voor 1 oktober om tot een oplossing te komen, maar de gesprekken met werkgevers zijn vastgelopen.

Door de staking kan bijvoorbeeld de levering van levensmiddelen, auto’s en containers via die havens plat komen te liggen. De vakbond maakt wel uitzonderingen voor militair scheepsvervoer en cruiseschepen. Het Amerikaanse bedrijfsleven vreest voor grote schade aan de economie door de staking. Rederij Maersk heeft al gewaarschuwd voor een grote impact op het zeevervoer van goederen, met verstoringen van toeleveringsketens.

De Amerikaanse regering heeft in het weekend nog gesproken met de vakbond en de werkgeversorganisatie United States Maritime Alliance om de partijen te bewegen tot een overeenkomst te komen en af te zien van de staking. President Joe Biden heeft wel gezegd niet in te zullen grijpen als de staking daadwerkelijk doorgaat. Hij kan namelijk van een soort noodwet gebruikmaken als stakingen gevolgen kunnen hebben voor de nationale veiligheid. De president kan dan een afkoelperiode van tachtig dagen opleggen.

Vitens overweegt hoger tarief voor grootverbruikers

ZWOLLE – Drinkwaterbedrijf Vitens werkt aan een plan om de zakelijke klanten met het grootste verbruik meer te laten betalen voor drinkwater. Het zou mogelijk gaan om enkele tientallen bedrijven die meer moeten betalen om drinkwater in hun bedrijfsprocessen te gebruiken, liet een woordvoerder maandag weten na berichtgeving in de Gelderlander.

De toeslag zou er komen “in het kader van drinkwaterbewustzijn”. Het drinkwaterbedrijf wil het geld bijvoorbeeld steken in toekomstige investeringen, nu de vraag naar drinkwater in Nederland toeneemt. Het hogere tarief zou gelden voor bedrijven in de industrie, maar ook voor bedrijven die producten of voeding maken. “Het gaat echt om onze allergrootste afnemers”, benadrukte de woordvoerder, die niet wilde zeggen welke bedrijven dat zijn.

Het is nog niet zeker of het hogere tarief er ook echt komt. “We zijn een onderzoek gestart. Of dit plaats gaat vinden, moet nog blijken”, aldus de zegsman. Eind november moet er meer duidelijk worden over het plan, wanneer de aandeelhouders van Vitens vergaderen.

Vitens maakt zakelijke afspraken met bedrijven voor het leveren van drinkwater voor hun productieprocessen. “Dat biedt ruimte om met verschillende tarieven voor huishoudelijk en niet-huishoudelijk drinkwatergebruik te werken”, zei bestuursvoorzitter Tjeerd Roozendaal tegen De Gelderlander. “We zijn van plan die ruimte te gaan gebruiken.”

Slachtoffers auto-ongeluk Amersfoort mannen van 21, 25 en 27

AMERSFOORT – De drie slachtoffers die in de nacht van zondag op maandag omkwamen bij een auto-ongeluk in Amersfoort zijn mannen van 21, 25 en 27 uit de gemeente Amersfoort. Dat laat een politiewoordvoerder weten.

Rond 01.30 uur zou de auto tegen een boom gebotst zijn aan de Stadsring, waarna het voertuig in het water belandde. Hoe het ongeluk precies kon gebeuren is nog niet duidelijk.

Agenten die op de Stadsring reden zagen bandensporen en voertuigonderdelen aan de rand van het water en schakelden de overige hulpdiensten in. De brandweer rukte uit met een duikteam, dat het drietal uit het water heeft gehaald.

De politie doet verder onderzoek en vraagt getuigen zich te melden. “We hopen dat mensen die in de buurt van de Stadsring wonen camerabeelden hebben waarop iets te zien is. Of misschien zijn er mensen die rond de klok van half twee ‘s nachts wakker schrokken door een harde knal. Dat helpt al bij het reconstrueren van de tijdslijn van het ongeluk”, aldus de woordvoerder.

Brussels Airport en skeyes voeren testvluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes

ZAVENTEM – Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met testvluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.

skeyes en Brussels Airport nemen sinds vorig jaar deel aan het “Highly Efficient Green Operations (HERON) project”. Zij dragen bij aan het project door operationele vluchttests van groene landingen uit te voeren, welke vanaf 1 oktober van start gaan.

Het doel van de tests is om de milieu-impact van de ‘Increased Second Glide Slope’-oplossing te beoordelen, die zich specifiek richten op het verminderen van de geluidshinder tijdens de naderingsfase van de vliegtuigen. Door onder een steilere hoek de landing aan te vatten, blijft het vliegtuig langere tijd hoger vliegen en zullen de vliegtuigen ook trager vliegen, waardoor er minder geluidsimpact is voor de omwonenden.

Tijdens de testperiode zullen vliegtuigen nieuwe procedures gebruiken met grotere dalingshoeken van 3,2 en 3,5 graden, in plaats van de gebruikelijke 3,0 graden, op de meest gebruikte banen, 25R en 25L. Deze aanpassingen vereisten de ontwikkeling van specifieke RNP-vluchtprocedures (Required Navigation Performance) voor deze tests. Een belangrijke stap in de implementatie van deze nieuwe procedures werd enkele maanden geleden al gezet met een succesvolle validatie- en kalibratievlucht. Ondertussen zijn ook de nodige publicaties vrijgegeven en goedgekeurd door de bevoegde luchtvaartautoriteiten.

Testvluchten in twee fases

De eerste fase van testvluchten loopt van oktober tot december 2024 en gebeurt met een dalingshoek van 3,2 graden. Tijdens de tweede fase, van februari tot april 2025, zullen vluchten met een dalingshoek van 3,2 graden worden uitgevoerd op baan 25R, terwijl deze op baan 25L wordt verhoogd naar 3,5 graden. De luchtvaartmaatschappijen die hieraan deelnemen zijn DHL, Brussels Airlines, TUI en Vueling. De andere maatschappijen blijven de standaard dalingshoek van 3,0 graden gebruiken.

De oplossing ‘Increased Second Glide Slope’ (ISGS) wordt ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol en Airbus en maakt deel uit van het SESAR-programma, een ambitieus Europees initiatief om het luchtverkeersbeheer te moderniseren. Dit project wordt ondersteund door CINEA – het Europees Uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu – en is één van de toonaangevende projecten binnen de Digital Sky Demonstrators van SESAR 3 Joint Undertaking.

Met deze testvluchten zetten skeyes en Brussels Airport een belangrijke stap richting schonere, stillere en efficiëntere luchtvaart.

Deze tests maken deel uit van HERON (Highly Efficient Green Operations), een breed internationaal consortium. HERON wordt geleid door Airbus en heeft als doel een reeks ambitieuze ontwikkelingen en tests uit te voeren om het geluid, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het luchtvervoer te verminderen door reductiemaatregelen voor te stellen, waaronder efficiëntere vluchtoperaties. HERON omvat 26 partners uit elf landen en zal worden ondersteund door zes luchtvaartmaatschappijen, acht verleners van luchtnavigatiediensten en vijf luchthavens uit heel Europa.

Ook autobouwers Stellantis en Aston Martin verlagen verwachtingen

HOOFDDORP – Niet alleen de Duitse auto-industrie heeft het moeilijk, ook andere autobouwers zien zich genoodzaakt om hun financiële verwachtingen naar beneden bij te stellen.

Stellantis vreest dit jaar een lagere winstmarge te behalen dan eerder geraamd door onder meer kostenstijgingen bij de kwakkelende merken Jeep en Dodge in de Verenigde Staten. Ook Aston Martin is met een verlaging van zijn prognoses gekomen. De sportwagenfabrikant wijt dit aan verstoringen in de toeleveringsketen en een zwakke vraag in China.

De aankondigingen zijn in lijn met berichten van Duitse autofabrikanten, die recent al meldden dat ze hun eerdere voorspellingen voor dit jaar niet meer kunnen halen. Volkswagen waarschuwde beleggers vrijdag nog dat de omzet en winstgevendheid dit jaar lager uitvallen dan het Duitse autoconcern eerder had verwacht. Dat komt onder andere doordat de verkoop van onderdelen en nieuwe auto’s van het gelijknamige merk tegenvalt. Dat is volgens Volkswagen te wijten aan verslechterende economische omstandigheden.

Het was al de tweede keer dit jaar dat Volkswagen waarschuwde voor tegenvallende resultaten. Ook concurrenten Mercedes en BMW hebben de winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De Duitse auto-industrie gaat onder andere gebukt onder een lager dan verwachte vraag naar elektrische auto’s in de Europese Unie. Ook de economische malaise in China werkt de branche tegen, terwijl vanuit China wel nieuwe rivalen zijn opgestaan die met hun prijsstelling markten proberen op te schudden.

Gam Bakker duurzaam op weg met twee Volvo FH-trekkers op Bio-LNG

MIDDENMEER – Gam Bakker heeft voor het eerst Volvo FH-trekkers op Bio-LNG in gebruik genomen. Het bedrijf zet hiermee in op duurzamer transport. De trucks worden ingezet voor dedicated transport van cacao in de regio Amsterdam, Zaandam en Wormer. Met de inzet van Volvo’s FH op Bio-LNG verkleint Gam Bakker zijn CO2-footprint. De trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Zwaag.

“Met deze Volvo FH-trekkers op Bio-LNG rijden we dedicated voor één opdrachtgever”, vertelt Gerjo Pater, bij Gam Bakker onder andere verantwoordelijk voor het wagenpark. “We brengen cacao vanuit de fabriek in Wormer naar ons warehouse in Amsterdam. We hebben gekeken hoe we de CO2-uitstoot op deze routes kunnen verkleinen en al snel bleek Bio-LNG het meest haalbare en betaalbare alternatief. Bio-LNG biedt een concurrerende kilometer-kostprijs ten opzichte van diesel. Een paar jaar geleden was de prijs van LNG skyhigh maar inmiddels is het tarief flink gedaald en is er een sluitend TCO-plaatje te maken, ook omdat onze opdrachtgever ons ondersteunt.”

Flinke CO2-reductie

“Deze trucks rijden zeven dagen per week en zo’n 100.000 kilometer per jaar in de regio Amsterdam, Zaandam en Wormer”, vertelt Pater. “Met de inzet van trucks op Bio-LNG zetten we een mooie stap richting duurzamer transport en een schonere toekomst. Door met Shell Bio-LNG te rijden, kunnen we de CO2-uitstoot tot 90 procent reduceren in vergelijking met een dieseltruck.”

Het is voor het eerst dat Gam Bakker rijdt met Volvo-trucks op Bio-LNG. “We hebben 36 Volvo-trucks in onze vloot, dus we zijn bekend met het merk en de dealer. De Volvo FH op Bio-LNG rijdt hetzelfde als een dieseltruck en daardoor is het voor chauffeurs heel makkelijk om de overstap te maken. Alleen het tanken is anders en daarvoor hebben de chauffeurs een instructie gehad van LVS Trucks. Bio-LNG tanken doen we bij het Shell tankstation aan de Radarweg in Amsterdam, dus dat ligt ook mooi op de route.”

De zekerheid van een servicecontract

De Volvo FH Globetrotters zijn zeer compleet uitgerust zodat ze eventueel ook kunnen worden ingezet voor internationaal transport. De trucks zijn voorzien van alle mogelijke veiligheidsopties, zodat ze voldoen aan de nieuwe GSR-veiligheidsregelgeving.

Onderhoud laat Gam Bakker doen bij LVS Trucks in Zwaag. “LVS is heel service- en klantgericht. We rijden veel internationaal. Chauffeurs vertrekken op zondag of maandag en dan ze zijn op donderdag of vrijdag weer terug. Dat betekent dat de tijd dat we trucks kunnen uitplannen voor service en onderhoud beperkt is. LVS Trucks denkt goed mee, door juist op die momenten de keuringen en servicebeurten te plannen. Voor beide trucks hebben we een Flexi-Gold-servicecontract afgesloten. Daarmee hebben we de zekerheid dat alles op het gebied van onderhoud en reparaties is afgedekt. Volvo Trucks kijkt ook op afstand mee via Real Time Monitoring. Ze volgen onze trucks en nemen contact met ons op als ze op basis van data zien dat er iets mis is. Ook kunnen ze op afstand foutcodes uitlezen en op basis daarvan bepalen welke actie nodig is.”

Gam Bakker is gespecialiseerd in transport en warehousing en biedt daarnaast diverse diensten aan zoals: value-added logistics, douaneafhandeling, procesoptimalisatie en business intelligence oplossingen.

Het bedrijf staat bekend om zijn klantgerichte en innovatieve aanpak. Dit blijkt onder meer uit de inzet van vrachtwagens met zijdeuren voor zijdelings laden, luchtontvochtiging in laadruimtes voor het transport van plantenstekken en de ontwikkeling van de inklapbare CER-kuubskist.

Als veelzijdige logistieke dienstverlener vervoert Gam Bakker een breed scala aan producten, waaronder cacao, pinda’s, plantenstekken, bloembollen en non-food goederen, zowel nationaal als internationaal. Gam Bakker heeft vestigingen en warehouses in Middenmeer, Westzaan en Amsterdam.

Drie Palestijnse leiders gedood in Libanon

BEIROET – Drie Palestijnse leiders van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina zijn bij een luchtaanval van Israël in de nacht van zondag op maandag gedood in Libanon. Dat maakte het Volksfront bekend.

De aanval werd uitgevoerd op het district Kola in de Libanese hoofdstad Beiroet.

Volgens The Jerusalem Post gaat het om Muhammad Abdel Aal, Imad Awda en Abdoel Rahman Abdel Aal.

Rover wil stokje steken voor nieuwe uitrol HSL-toeslagpaaltjes

AMSTERDAM – Zet een streep door het plan om stations in Noord- en Oost-Nederland uit te rusten met HSL-toeslagzuil en maak in plaats daarvan de Intercity Direct toeslagvrij totdat er een andere oplossing is. Daarvoor pleit Rover in een advies aan NS.

Vanaf december rijdt de Intercity Direct door naar meerdere stations in het noorden en oosten van Nederland. Omdat NS een toeslag rekent voor deze trein, zal op veel stations een toeslagzuil verrijzen. Vanaf december gaat het om onder meer stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum. Later komen daar nog onder meer stations Zwolle, Assen, Groningen, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Deventer en Enschede bij.

Niet alleen worden hierdoor meer reizigers geconfronteerd met een oerwoud aan paaltjes, het reizen zal ook fors ingewikkelder worden. Of een gang naar de toeslagzuil nodig is gaat namelijk afhangen van in welke trein je stapt, je reisroute en op welk station je weer uitstapt. De reiziger moet deze puzzel zelf leggen. Bij een HSL-reis die voor het eerste deel met een ander vervoersbedrijf wordt afgelegd betekent dit dus uitchecken bij de eerste vervoerder, inchecken bij NS en ook nog langs de HSL-toeslagzuil.

Rover-directeur Freek Bos is niet te spreken over de plannen: “De HSL is al tijden een zorgenkindje waarbij reizigers te maken hebben met veel vertragingen en uitval van treinen. Deze problemen zullen volgend jaar niet opgelost zijn waardoor reizigers nog steeds te maken krijgen met minder treinen. In plaats van reizigers tegemoet te komen door de toeslag af te schaffen, komt NS met een tsunami aan toeslagpaaltjes en een ingewikkelde opgave voor reizigers.”

Rover voelt zich extra gesterkt door het feit dat het in de toekomst mogelijk zal worden de toeslagen automatisch te laten berekenen door het nieuwe betaalsysteem OVPay. “Er is een oplossing in zicht, waarom dan al die reizigers opzadelen met extra OV-chippaaltjes?”, vraagt Rover zich af. Rover pleit er in het advies voor de HSL-toeslag tijdelijk helemaal af te schaffen of ten minste niet in te voeren op de nieuwe stations waar de HSL-treinen gaan stoppen.

LAATSTE NIEUWS

FrieslandCampina sluit locatie Born en noordelijk deel locatie Leeuwarden: 186 ontslagen

FrieslandCampina zet nieuwe stappen om zijn productienetwerk in Nederland efficiënter, duurzamer en toekomstbestendiger te maken. In dat kader heeft de onderneming het voornemen om...