ARLINGTON – De Amerikaanse transporttoezichthouder NTSB waarschuwt voor een defect onderdeel in sommige vliegtuigen van het type 737. Daardoor kan het staartroer van deze toestellen blokkeren. Volgens de luchtvaartwaakhond FAA is United Airlines de enige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die door het defect wordt getroffen. Het is niet duidelijk of de problemen ook buiten de Verenigde Staten spelen. In Nederland vliegen onder meer KLM en Transavia met vliegtuigen van het type 737 NG.
De onderdelen werden geleverd door de Amerikaanse toeleverancier Collins Aerospace voor enkele 737 MAX- en 737 NG-toestellen. Volgens de NTSB was het onderdeel niet juist in elkaar gezet, waardoor het gevoeliger was voor vocht en kon bevriezen. Dat zou de beweging van het roersysteem kunnen beperken. De transporttoezichthouder ontdekte het defect tijdens onderzoek naar een incident op 6 februari. Die dag liep het roer van een 737 MAX 8 van United Airlines vast tijdens een landing. Het vliegtuig bereikte uiteindelijk wel veilig de grond en er vielen geen gewonden.
De FAA gaat met de bevindingen aan de slag. De NTSB heeft de luchtvaarttoezichthouder gevraagd ook buitenlandse luchtvaartwaakhonden te informeren, mochten de onderdelen verwijderd moeten worden.
Het is de zoveelste tegenslag voor Boeing, dat geplaagd wordt door schandalen die te maken hebben met kwaliteitscontroles. Begin dit jaar schoot een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines los. Naderhand bleken bouten te ontbreken. Ook over de kwaliteitscontroles bij andere toestellen kwamen kritische berichten naar buiten, waarna de Amerikaanse toezichthouder Boeing verplichtte een verbeterplan door te voeren.