Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 12:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 106

IJTG Logistics neemt transportbedrijf Middelkoop Beverwijk b.v. over

BEVERWIJK – Het transportbedrijf IJTG Logistics (IJmond Transport Groep) heeft per 1 september 2024 een overeenkomst bereikt met Middelkoop Beverwijk b.v. over de overname van het bedrijf.

Middelkoop Beverwijk is sinds de oprichting in 1904 een begrip in de regio en is met haar activiteiten in de transport en logistiek een mooie uitbreiding van IJTG. Het is een belangrijke overname voor beide partijen.

“Het is voor Middelkoop belangrijk om de continuïteit naar de toekomst voor klanten en personeel te waarborgen”, zegt Hans Blauwen namens Middelkoop. “Daarnaast hebben we met Middelkoop inmiddels een degelijke en goede reputatie opgebouwd in de regio.”

Het familiebedrijf, inmiddels de vierde generatie, vierde dit jaar haar 120-jarige lustrum.

“Voor IJTG Logistics is de toevoeging van Middelkoop een belangrijke stap in de groei van onze activiteiten. Waarbij we niet alleen de bestaande klanten, maar ook nieuwe klanten en markten kunnen gaan bedienen. Naast puur transport zal IJTG ook logistieke diensten in de vorm van op- en overslag kunnen aanbieden. Daarnaast wordt de afdeling wegtransport van IJTG sterker door een betere mix van klanten en voertuigen”, zegt Wim Strijk, directeur en eigenaar van IJTG Logistics.

Stevig fundament voor verdere groei

Met deze overname bouwt IJTG Logistics verder aan het verstevigen van de (internationale) transport tak van het bedrijf. Naast het specialistische transport voor de pharma sector en de logistieke diensten voor Tata Steel is dit een belangrijke tak waar mooie kansen liggen voor het bedrijf.

Continuïteit gewaarborgd

De naam Middelkoop zal behouden blijven en voor de klanten zal er niets veranderen. Daarnaast zullen Hans en Yvon Blauwen nog gedurende geruime tijd hun activiteiten voor de organisatie blijven inzetten.

“We kijken ernaar uit om met de medewerkers van Middelkoop Beverwijk het vertrouwde gezicht in de regio te verstevigen”, aldus Wim Strijk.

Middelkoop Beverwijk is een familiebedrijf met 120 jaar ervaring in transport, verhuizingen en logistieke diensten. Door een breed scala aan activiteiten is Middelkoop de flexibele en betrouwbare partner waar maatwerk en dienstverlening vanzelfsprekend is. Middelkoop beschikt over meer dan 7.000 m2 terreinen en gebouwen in Beverwijk.

IJTG Logistics is gespecialiseerd in vele soorten transport: van geconditioneerd transport voor medische producten tot bulk en wegvervoer voor rollen staal met gewichten tot 100.000 kilo.

Twaalf kilo cocaïne gevonden in verlaagd plafond van schip

Foto: FIOD

AMSTEDRDAM – In de nacht van 9 op 10 september is in het Westelijk Havengebied in Amsterdam twaalf kilo cocaïne aangetroffen in een schip afkomstig uit Colombia. De drugs waren verstopt in een verlaagd plafond van het schip.

Een 48-jarige Rotterdammer is op het haventerrein aangehouden, nadat hij probeerde met een onwaarschijnlijk verhaal aan boord van het schip te komen. De politie en Douane hebben daarop besloten hem aan te houden en zijn telefoon en voertuig zijn in beslag genomen en doorzocht.

Met een speurhond is vervolgens op het schip gekeken en zijn twaalf blokken cocaïne gevonden. De drugs zijn inmiddels vernietigd. Het onderzoek zal verder worden opgepakt door het HARC-team Amsterdam.

Het schip is een zogenoemd risicoschip. Dat is een schip dat verdacht wordt van betrokkenheid bij de illegale handel in drugs of wapens, of dat door zijn bestemming, bemanning of lading een verhoogd risico vormt op criminele activiteiten. Zo’n schip vraagt om extra controles en veiligheidsmaatregelen om bijvoorbeeld illegale transporten te voorkomen.

De verdachte man wordt vrijdag 13 september voorgeleid aan de rechter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam.

Het HARC-team Amsterdam is een samenwerkingsverband van de politie, Douane, FIOD en het Openbaar Ministerie in Amsterdam en Noord-Holland.

NSC’er: ‘geen Gronings gas meer’ geldt ook voor kleinere velden

DEN HAAG – Als het aan coalitiepartij NSC ligt stopt de gaswinning in Groningen helemaal, ook uit de kleinere velden die in de provincie liggen. Dat zegt Tweede Kamerlid Daniëlle Jansen in een debat over de Staat van Groningen, een jaarlijks rapport dat beschrijft hoe het gaat met het beloofde herstel voor de provincie na de decennialange gaswinning.

In het hoofdlijnenakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB staat de zin: “geen Gronings gas meer”. Over de interpretatie van deze belofte ontstond vorige week onduidelijkheid toen minister Sophie Hermans, die mijnbouw in haar portefeuille heeft, zei dat dit alleen het Groningenveld zou betreffen. Maar die afbakening leest Jansen er niet in, zegt zij.

Het Groningenveld werd afgelopen voorjaar definitief gesloten. Maar er wordt nog wel gas gewonnen uit kleinere velden in de provincie, bijvoorbeeld bij Warffum. De vergunning voor dat veld loopt eind dit jaar af, maar gasbedrijf NAM heeft een verlenging met acht jaar aangevraagd waar het kabinet nog geen besluit over heeft genomen. Oppositiepartijen als SP, GroenLinks-PvdA, D66 en ChristenUnie willen dat de minister het verzoek afwijst.

Jansen wil niet expliciet toezeggen dat zij het voorstel waar de oppositie mee komt, zal steunen. Maar: “als in het hoofdlijnenakkoord staat: geen Gronings gas meer, dan interpreteer ik dat ook als: geen Gronings gas meer.”

Coalitiepartners PVV en VVD leggen “geen Gronings gas meer” evenwel anders uit. Zij stellen dat daarmee wel degelijk alleen het Groningenveld wordt bedoeld. VVD’er Peter de Groot wil dan ook geen toezeggingen doen over de winning bij Warffum, anders dan dat die wat hem betreft alleen door kan gaan “als het veilig kan en met de hand aan de kraan”.

Ondanks een oproep vanuit de oppositie is Hermans niet bij het debat aanwezig. Namens het kabinet is alleen staatssecretaris Eddie van Marum (Herstel Groningen) erbij. D66’er Mpanzu Bamenga noemt dat “beschamend”, gezien de grote zorgen die in Groningen leven over mogelijke nieuwe gaswinningsvergunningen. “De minister had hier gewoon moeten zijn.”

Oud-voetballer Ronnie S. verdacht van handel in 2200 kilo cocaïne

BREDA – Het Openbaar Ministerie verdenkt voormalig profvoetballer Ronnie S. (40) van de handel in cocaïne en witwassen. In de rechtbank in Breda somde de officier van justitie donderdag de verdenkingen op, waarbij het opgeteld gaat om 2217 kilo cocaïne. S. was niet in de rechtbank aanwezig.

De oud-speler van NAC Breda en FC Twente werd op 10 juni in alle vroegte met meerdere leden van zijn familie gearresteerd op verdenking van drugshandel en witwassen in de periode 2021 en 2022. De politie baseert de verdenking op ontsleutelde gesprekken tussen criminelen via de gekraakte berichtendienst Sky ECC.

Na de aanhoudingen doorzocht de politie zes woningen en een camper en vond 100.000 euro contant geld. Er is beslag gelegd op het gevonden geld, evenals op bankrekeningen, zes luxe horloges, drie voertuigen, sieraden, fitnessapparatuur, drie woningen en een jacht.

S. uit Eindhoven is de enige van de vijf familieleden die nog in voorarrest zit. De andere verdachten in deze zaak zijn de ouders van S., zijn vriendin en broer.

De advocaat van S. maakte in de rechtszaal duidelijk dat S. wordt bedreigd. Zo zouden er twee aanslagen zijn geweest op een woning waarin zijn kinderen lagen te slapen. Tevergeefs vroeg de raadsman de rechtbank een einde te maken aan het voorarrest van S. Dit omdat de zaak waarschijnlijk lang gaat duren en de verdenkingen van enkele jaren geleden zijn.

De officier van justitie verzette zich daartegen en is bang dat hij naar Dubai zal vluchten, waar ook zijn broer zou verblijven na een eerdere veroordeling eerder dit jaar. “Het gaat bovendien om honderden kilo’s per keer. Dan stel ik vast dat S. een grote speler was in de drugswereld”, zei de aanklager.

De volgende zitting staat gepland op 28 november. Het is nog niet bekend wanneer de zaak inhoudelijk kan worden behandeld. Wel kondigde de officier aan dat S. gelijktijdig met zijn nog voortvluchtige broer zal worden berecht.

S. voetbalde tot 2016 bij NAC en werd in 2010 landskampioen bij FC Twente. Hij stond ook bij Standard Luik in België en Wigan Athletic in Engeland onder contract.

Beveiligingsbranche wil strenge handhaving schijnzelfstandigheid

GORINCHEM – De Nederlandse Veiligheidsbranche roept het kabinet op streng op te treden tegen schijnzelfstandigheid. De regering heeft aangekondigd vanaf 1 januari te gaan handhaven op de regels voor zzp’ers, maar werkgevers krijgen dan nog geen boete als zij kunnen aantonen stappen te zetten tegen schijnzelfstandigheid. De brancheorganisatie vindt echter dat bedrijven die de regels overtreden daardoor onterecht worden ontzien. “En beveiligers die zich wel aan de wet hebben gehouden, worden benadeeld.”

Door het handhaven van de regels voor zelfstandigen zouden werkenden volgens het kabinet meer zekerheid moeten krijgen en schijnconstructies worden uitgebannen. De wet die bedoeld is om een einde te maken aan deze misstand op de arbeidsmarkt werd al in 2016 van kracht, maar tot dusver werd alleen opgetreden in gevallen van overduidelijk misbruik.

Volgens de Nederlandse Veiligheidsbranche is schijnzelfstandigheid de afgelopen jaren een groot probleem geworden in de sector en gebruiken veel beveiligers een dergelijke constructie. “Een zogenoemde zzp’er die door een bedrijf wordt ingehuurd, krijgt in de meeste gevallen een uniform van dat bedrijf aan en doet wat de leidinggevende zegt”, aldus de branchevereniging. “Daarmee ontstaat een gezagsverhouding en dat betekent dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan.”

Veel beveiligers zijn volgens de belangenvereniging zzp’er geworden “door de lokroep van een hoger inkomen” en laten zich vaak alleen inhuren onder gunstige voorwaarden, zoals het niet hoeven draaien van nachtdiensten. “Ook blijkt het met een deel van hen moeilijk om afspraken te maken. Bedrijven hebben hierdoor in toenemende mate planningsproblemen, terwijl de lasten vaak worden gedragen door vast personeel. Deze worden ook nog eens benadeeld doordat er minder wordt bijgedragen aan het verplichte pensioenfonds.”

Ook in de glastuinbouw werken veel zzp’ers. Glastuinbouw Nederland kan geen cijfers geven, maar zegt in te zetten op goed werkgeverschap en van de overheid te verwachten dat zij handhavend optreedt als ondernemers zich niet aan regels houden. Volgens de organisatie vragen ondernemers vooral om duidelijkheid. “Als brancheorganisatie wijzen wij ze op de veranderende regelgeving en de verwachte sterkere handhaving.”

Donderdagmiddag wordt in de Tweede Kamer een commissiedebat gehouden over de regels voor zzp’ers met minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en staatssecretaris Folkert Idsinga (Financiën).

Brand in een oplegger geladen met lithium-ionbatterijen op Duitse A61 [+foto]

Foto: Duitse Politie

DAXWEILER – Donderdagochtend rond 05.00 uur is brand ontstaan in een oplegger geladen met dertien gebruikte lithium-ionbatterijen bij de tank- en rustplaats Hunsrück-Ost op de Duitse A61, richting Koblenz.

De chauffeur kon de trekker tijdig losmaken van de oplegger zodat deze gespaard bleef voor de brand. De brandweer had de brand redelijk snel onder controle. Alle accu’s moeten echter nog steeds continu worden gekoeld en geleidelijk worden ontladen.

De bluswerkzaamheden gaan door en het einde is nog niet in zicht. Volgens de huidige status wordt aangenomen dat de batterijen spontaan is ontstoken.

De rustplaats is gedeeltelijk afgesloten, maar het tankstation is wel toegankelijk, meldt de Duitse politie.

ILT legt beslag op ruim 16.500 fatbikes

Foto: ILT

ROTTERDAM – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft tot nu toe beslag gelegd op ruim 16.500 fatbikes. Het gaat om ongekeurde bromfietsen met het uiterlijk van een fatbike, die als elektrische fietsen te koop (zouden) worden aangeboden.

Deze illegale bromfietsen zijn afkomstig van meerdere Chinese fabrikanten. De ILT heeft de invoer hiervan in de Rotterdamse haven tegengehouden.

Daarnaast heeft de inspectie ongeveer 1000 ongekeurde bromfietsen in beslag genomen bij de distributiecentra van een Nederlandse aanbieder. De inbeslagname is onderdeel van het onderzoek dat de ILT sinds juli 2024 verricht. Na afronding van het onderzoek wordt het dossier overgedragen aan de officier van justitie van het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie.

De inspectie waarschuwt dat een ongekeurde bromfiets niet met een simpele druk op de knop of software-update opeens wél voldoet aan de wettelijke eisen van een elektrische fiets. De fatbikes die te hard gaan, hebben vaak al een te sterke motor en andere technische eigenschappen van een bromfiets. De prestaties van deze illegale bromfietsen zijn via manipulatie begrensd. Consumenten denken daardoor een elektrische fiets te kopen, terwijl het feitelijk een bromfiets (fatbike) is.

Met bijvoorbeeld een code of een app kan de verkoper of gebruiker zelf heel gemakkelijk de fatbike manipuleren. De snelheid kan dan oplopen tot soms wel 35 tot 45 kilometer per uur. Frame, remmen en banden zijn niet getest op en gemaakt voor dit soort snelheden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties met een groot risico op ongelukken en letsel.

Volgens de ILT kan je niet van jongeren en hun ouders verwachten dat zij het verschil zien tussen een elektrische fiets en een illegale bromfiets. Als zij de deur uitlopen met een sjoemelbromfiets terwijl ze denken een elektrische fiets te kopen, dan komt dat door de sector zelf. Want fabrikanten, importeurs en verkopers moeten ervoor zorgen dat de voertuigen voldoen aan de wettelijke regels, voordat ze worden verkocht.

Hoewel er ook fatbikes zijn die voldoen aan de regels voor elektrische fietsen, ziet de ILT dat een groeiend aantal goedkopere, onveilige en ongekeurde bromfietsen wordt aangeboden op de Nederlandse markt. De ILT vindt het van maatschappelijk belang dat deze illegale bromfietsen zo snel mogelijk uit ons straatbeeld verdwijnen. En dat begint door de verkoop ervan via de officiële handelskanalen een halt toe te roepen.

Een fatbike is geen speciale categorie voor de wet. Het zegt alleen iets over een uiterlijk kenmerk van een tweewielig voertuig: het heeft onder andere brede banden. Aan de buitenkant is vaak niet te zien of het gaat om een elektrische fiets of een bromfiets. In welke categorie het voertuig valt, hangt af van de technische kenmerken. Voor bromfietsen zijn er bestaande wettelijke regels: (type)goedkeuring, kenteken, WA-verzekering, helm- en rijbewijsplicht (16 jaar).

Het probleem ontstaat als een fatbike wordt verkocht als elektrische fiets, maar volgens de technische eigenschappen en prestaties een bromfiets is.

Vijftien nieuwe Volvo’s FM voor Hoogvliet

BLEISWIJK – Supermarktketen Hoogvliet heeft zijn vloot vernieuwd met Volvo FM Electrics en custom made Volvo FM bakwagen-aanhangercombinaties. Met de vijftien nieuwe Volvo’s FM kan Hoogvliet zijn supermarkten duurzamer en efficiënter bevoorraden. De Volvo’s FM zijn geleverd door Volvo Group Truck Center.

Hoogvliet heeft 74 winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland. De supermarkten worden bevoorraad vanuit het distributiecentrum in Bleiswijk. De supermarktketen gebruikt daarvoor een uniek systeem met wissellaadbakken. De wissellaadbak wordt in het distributiecentrum volgeladen met goederen voor een vestiging. De chauffeur levert de volle wissellaadbak met bestellingen af bij de supermarkt, en neemt een andere wissellaadbak met retouren en emballage, weer mee terug. Het grote voordeel is de tijdwinst die dit oplevert bij het laden en lossen.

Eerste elektrische trucks

Hoogvliet voert distributie uit met 37 eigen trucks, waarvan vijftien Volvo-trucks. De volledige Volvo-vloot is de afgelopen maanden vervangen. Daarbij heeft Hoogvliet een aantal bijzondere configuraties in gebruik genomen, waaronder drie Volvo FM Electric 6×2-bakwagens.

“Onze eerste elektrische trucks”, zegt Kees Twilt, transportmanager van Hoogvliet. “Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de bedrijfsvoering van Hoogvliet. Bij het transport proberen we de uitstoot van schadelijke stoffen zo veel mogelijk te beperken. De inzet van elektrische trucks helpt daarbij en daarom willen we daar nu graag ervaring mee opdoen. Hoe werkt het in de praktijk? Welke actieradius is haalbaar? Hoe zit het met opladen? Elektrische trucks zijn ook een oplossing voor de zero-emissiezones waar we steeds vaker mee te maken krijgen.”

De Volvo FM Electrics rijden vanaf de eerste dag volledig mee in de planning van Hoogvliet. “We hebben voor de Volvo FM Electric gekozen omdat we met deze trucks hetzelfde werk kunnen doen als met onze andere trucks, maar dan volledig elektrisch. Ons distributie is zeer geschikt om elektrisch te doen. Trucks komen vier tot zes keer per dag terug bij het distributiecentrum. Hier hebben we een snellader waar we kunnen bijladen als dat nodig is.”

Primeur voor Hoogvliet

Ook bijzonder: Hoogvliet heeft voor het eerst Volvo FM 380 6×2 bakwagen-aanhangercombinaties in de vloot opgenomen. Deze combinaties zijn op maat gespecificeerd. “Voorheen deden we de distributie alleen met bakwagens”, zegt Twilt. “Met het gebruik van een aanhanger kunnen we het transport nog efficiënter uitvoeren. Onze wissellaadbakken zijn ruim acht meter lang en het was de uitdaging om een combinatie uit te tekenen die binnen de wettelijke kaders blijft. Dat hebben we samen met Volvo Group Truck Center, Pacton Trailers, Trans-Com en Zuidwijk Carrosserieën gedaan. Het was een intensief traject om onze wensen technisch voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt.”

‘Mooie stap in verduurzamen van transport’

Naast de drie Volvo FM Electric en acht Volvo FM 380 6×2 bakwagen-aanhangwagen-combinaties heeft Hoogvliet ook vier nieuwe Volvo FM 330 6×2-bakwagens in gebruik genomen. Met de nieuwe Volvo FM-trucks kan Hoogvliet distributie duurzamer en efficiënter uitvoeren. “Dankzij de Volvo FM-bakwagens met aanhangwagen kunnen we het aantal transportkilometers en de CO2-uitstoot beperken omdat we nu twee wissellaadbakken kunnen meenemen in plaats van één. De elektrische trucks hebben helemaal geen CO2-uitstoot. Al met al is dit een hele mooie stap in de ambitie om ons transport verder te verduurzamen.”

Hoog servicelevel

Hoogvliet heeft voor alle trucks een servicecontract afgesloten. Het onderhoud wordt uitgevoerd in de werkplaatsen van Volvo Group Truck Center in Zoetermeer en Alphen aan den Rijn. Twilt: “We hebben al jarenlang goede ervaringen met Volvo-trucks en Volvo Group Truck Center. Het servicelevel van de dealer is heel goed.”

Leen Hoogvliet legde in 1968 de basis voor de supermarktketen. Hij opende toen in Kwintsheul de eerste zelfbedieningszaak, onder de naam Cash & Carry. Al snel volgden er meer vestigingen en in 1974 kreeg de supermarktketen de naam Hoogvliet. Anno 2024 heeft het bedrijf filialen in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant. Het service- en distributiecentrum is gevestigd in Bleiswijk. De organisatie telt ruim 6.500 medewerkers. Naast de inzet van 37 eigen trucks, maakt Hoogvliet voor de distributie ook gebruik van de diensten van Duivenvoorde Transport.

Depay met uitgebreide show gepresenteerd in stadion Corinthians

SÃO PAULO – Memphis Depay is met een uitgebreide show gepresenteerd in het stadion van Corinthians. De Braziliaanse club pakte rondom de bekerwedstrijd tegen Juventude uit met een lichtshow en vuurwerk.

Depay sprak op het veld de uitzinnige fans toe. Hij poseerde op het veld ook met een shirt met daarop zijn nieuwe rugnummer: 94. Dat nummer verwijst naar zijn geboortejaar 1994.

Corinthians won het bekerduel met 3-1. Na afloop meldde Depay zich ook in de kleedkamer, waar hij op de foto ging met zijn ploeggenoten.

“Mijn eerste dag in Brazilië heeft voor mij bevestigd dat God om veel redenen wilde dat ik hiernaartoe zou gaan”, schreef Depay nadien op X.

De 30-jarige Depay werd een dag eerder al door veel fans onthaald op het vliegveld van São Paulo.

Corinthians is qua fans een van de grootste clubs van Brazilië, maar is de afgelopen jaren ver verwijderd van een plek bij de topploegen. Met de Braziliaanse verdediger André Ramalho staat bij de club uit São Paulo nog een speler onder contract met een verleden bij PSV. Ramalho bepaalde tegen Juventude in blessuretijd de eindstand.

WDP vergroot aanwezigheid in Frankrijk opnieuw met cross-dockportefeuille van 50 miljoen euro

De portefeuille van WDP in Frankrijk wordt uitgebreid met zes cross-dock warehouses van in totaal ruim 43.000 m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000 m². De panden zijn verspreid over verschillende toplocaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified Very Good. De investering bedraagt 50 miljoen euro en zal onmiddellijk bijdragen tot de winst per aandeel met verder upside potentieel op lange termijn gelet op het reversionary potential.

Met deze investering wordt opnieuw een stap gezet in de verdere uitbouw van WDP France; de portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

De nieuwverworven portefeuille werd gekocht van Groupe Samfi Invest en Groupe Valinvest en betreft zes cross-dock warehouses die alle zijn verhuurd voor een gewogen gemiddelde looptijd van 11 jaar aan high-end klanten: Chronopost, Mondial Relay en Geodis. Elk van
de cross-docks vormt een cruciale schakel binnen hun last mile netwerk voor distributie naar de nabijgelegen grote steden en zijn dan ook elk ingeplant in de directe nabijheid van snelwegknooppunten die de efficiëntie van de goederenbelevering optimaliseren.

Zoals aangekondigd binnen de doelstellingen van het groeiplan #BLEND2027, zet WDP volop in op de verdere ontplooiing en verankering van zijn activiteiten in
Frankrijk om zo uit te groeien tot een pan-Europees logistiek vastgoedplatform. Inclusief deze investering, kon WDP in de afgelopen twaalf maanden ruim 130 miljoen euro aan nieuwe investeringen in Frankrijk identificeren, hetgeen de totale Franse portefeuille (na afwerking van de lopende projecten en investeringen) naar een volume van 300 miljoen euro brengt. Deze investering past volledig binnen WDP’s multi-driver, multiple markets aanpak met niet-aflatende focus op de gestelde rendementseisen – year-to-date werd een
totaalvolume van 600 miljoen euro aan nieuwe investeringen aan een gemiddeld rendement van ~7% geïdentificeerd.

Studie: vol stroomnet kost Nederland tot 40 miljard euro per jaar

DEN HAAG – Het volle stroomnet kost Nederland elk jaar tot 40 miljard euro, heeft adviesbureau Boston Consulting Group berekend.

Dit probleem hindert de woningbouw, belemmert de groei van bedrijven en vertraagt de verduurzaming, melden de onderzoekers in een rapport.

De overheid en netbeheerders doen volgens de onderzoekers niet genoeg om de problemen op het stroomnet op te lossen. Een grote hoeveelheid groene energie kan niet worden aangesloten op het stroomnet en in Almere dreigt de bouw van 75.000 huizen vast te lopen, omdat er onvoldoende ruimte is op het net voor de woningen en publieke voorzieningen.

Het geld dat Nederland door de problemen elk jaar verliest kan volgens de onderzoekers oplopen als bedrijven die veel energie verbruiken Nederland verlaten door stijgende energiekosten. De problemen aanpakken stimuleert de economie en levert het land jaarlijks ongeveer 4 tot 12 miljard euro op, aldus het rapport.

ING: woningnood dwingt jongeren grote levenskeuzes uit te stellen

AMSTERDAM – Door de woningnood stelt meer dan de helft van de starters belangrijke levensgebeurtenissen zoals samenwonen, trouwen of kinderen krijgen uit, meldt ING in een rapport over de huizenmarkt.

Ongeveer 49 procent stelt het krijgen van kinderen minstens twee tot drie jaar of langer uit. Ook zegt 66 procent van de thuiswonende starters graag uit huis te willen maar dat niet te kunnen. Daarnaast stelt 75 procent dat het onontkoombaar is dat beide partners blijven werken als er eenmaal een woning is gekocht.

“Dat jongeren levensgebeurtenissen uitstellen door de woningnood, heeft grote impact op hun leven, maar ook op de maatschappij. Denk aan later samenwonen, later kinderen en moeilijker van baan kunnen wisselen. Naast het gegeven dat het moeilijk is om een woning te bemachtigen speelt mogelijk ook mee dat beide inkomens nodig zijn waardoor de animo voor kinderen mogelijk ook wordt geremd”, aldus ING.

Machteloos en gefrustreerd

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat twee derde van de starters die levensgebeurtenissen hebben moeten uitstellen zich hierdoor machteloos en gefrustreerd voelt. “Slechts 2 procent ervaart hier geen negatieve emoties bij”, stelt de bank.

Dat jongeren moeilijk een geschikte koopwoning kunnen vinden is al jaren een probleem, hoewel het de laatste maanden wel is verergerd. Toch eisen potentiële kopers dat een woning minstens drie slaapkamers heeft, in een veilige buurt ligt en dicht bij werk is gelegen. Het liefst heeft de woning ook een buitenruimte zoals een balkon of een tuin. Bijna een kwart zou een tiny house eventueel overwegen, maar ruim de helft (60 procent) ziet dit niet zitten. Ook het delen van een woning zien ze niet zitten.

Koningin Máxima opent innovatieve Bio-LNG installatie in Wilp

WILP – Op donderdag 11 september 2024 opende Hare Majesteit Koningin Máxima officieel de bio-LNG installatie van Attero en Nordsol in Wilp. De installatie produceert duurzame bio-LNG van biogas uit de vergisting van groente-, fruit- en tuinafval (gft). Hiermee komt het verduurzamen van maritiem en zwaar wegtransport een belangrijke stap dichterbij.

De installatie zal jaarlijks 6 miljoen Nm3 biogas uit huishoudelijk gft-afval omzetten in 2,400 ton hoogzuivere bio-LNG en 5,000 ton vloeibare bio CO2. Uitgaande van een gemiddeld verbruik kunnen vrachtwagens met deze hoeveelheid bio-LNG meer dan 10 miljoen kilometer afleggen. De transformatie van afval naar energie vermindert bovendien de uitstoot van broeikasgassen. Over de komende tien jaar verwachten Attero en Nordsol een vermindering van de CO2-uitstoot met 87,500 ton, vergelijkbaar met de CO2-opname van meer dan 4 miljoen bomen.

“We zijn vereerd dat Koningin Máxima onze installatie heeft geopend,” zegt John van Haeff, Business Unit Manager Organisch van Attero. “Deze installatie bewijst dat afval een bron is voor schone energie en nieuwe grondstoffen. Samen met Nordsol leveren we een directe bijdrage aan de CO2-reductie en stimuleren we de circulaire economie.”

“Deze Nederlandse innovatie maakt lokale productie van bio-LNG uit organische afvalstromen erg aantrekkelijk,” zei Robert Goevaers, directeur van Platform Groen Gas. “Dit gaat niet alleen de verduurzaming van zwaar transport versnellen, maar het draagt ook bij aan een echt circulaire en fossielvrije economie.”

Duurzame Bio-LNG als oplossing voor de transportsector

Bio-LNG uit fossielvrije bronnen kan een sleutelrol spelen in sectoren waarin volledige elektrificatie uitdagend is. Met name voor zwaar vrachtvervoer over grote afstanden, scheep- en luchtvaart is volledig elektrificeren nog geen optie en daarmee de inzet van hernieuwbare brandstoffen cruciaal. Dankzij de directe toepasbaarheid van bio-LNG in de bestaande infrastructuur biedt bio-LNG een schaalbare en kosteneffectieve oplossing.
“Met onze technologie maken we echte bio-LNG, dus niet uit fossiele bronnen, maar uit organisch afval,” zegt Léon van Bossum, CEO van Nordsol.

“We kunnen deze technologie nu al toepassen op vele van de 20,000 biogasinstallaties in Europa en zo de afhankelijkheid van geïmporteerde fossiele brandstoffen verminderen.”

In 2021 kende de Europese Unie het project 4,3 miljoen euro subsidie toe. De EU ziet een belangrijke rol weggelegd voor bio-LNG bij het verduurzamen van zwaar transport over lange afstand. In 2022 nam het Europees Parlement de FuelEU Maritime Regulation aan. Deze is gericht op het geleidelijk verminderen van de broeikasgasintensiteit van brandstoffen in de sector, beginnend met een afname van 2 procent tegen 2025 en stijgend tot een reductie van 80 procent tegen 2050. De bio-LNG installatie van Attero en Nordsol ondersteunt de Europese doelstellingen voor klimaat- en energietransitie.

“De Europese Commissie ziet veel potentie in de bio-LNG-installatie van Attero en Nordsol”, aldus Daniel Mes, lid van het Kabinet van Eurocommissaris Wopke Hoekstra. “We volgen met belangstelling en enthousiasme de ontwikkelingen.”

Minder faillissementen in augustus, relatief meeste in vervoer en opslag

Faillissement
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – In augustus zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, 71 minder bedrijven failliet verklaard dan in juli, meldt het CBS. Dat is een daling van 18 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter ruim 2 jaar stijgend. In de eerste 8 maanden van 2024 waren er 40 procent meer faillissementen dan in dezelfde periode van 2023.

Aantal faillissementen loopt op

Het aantal voor zittingsdagen gecorrigeerde faillissementen fluctueert aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 911 in mei 2013. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 af.

Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak. Daarna is het aantal faillissementen verder afgenomen en bereikte in augustus 2021 met 109 een laagterecord. Vanaf mei 2022 lag het aantal faillissementen onafgebroken hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Meeste faillissementen in de handel

Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in augustus 307 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 51. Dat is 53 procent minder dan in juli.

De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in augustus de meeste faillissementen uitgesproken in de sector vervoer en opslag.

Steeds meer nepagenten: dit jaar 167 arrestaties en 700 aangiftes

DEN HAAG – De politie heeft dit jaar tot nu toe 167 mensen aangehouden die ervan worden verdacht anderen te hebben opgelicht door zich voor te doen als agent. Dat zijn er nu al meer dan in heel vorig jaar, toen in totaal 132 mensen voor dit type misdrijf werden aangehouden, laat een woordvoerster van de politie weten. Ze verwacht dat de komende periode nog meer arrestaties zullen worden verricht, omdat veel onderzoeken nog lopen.

Vooral de laatste drie maanden is het aantal incidenten met nepagenten sterk toegenomen. Er zijn dit jaar al zevenhonderd aangiftes binnengekomen over dit soort zaken. Vooral de eenheden Den Haag, Oost-Brabant en Oost-Nederland kregen ermee te maken. Alleen bij de eenheid Amsterdam is het aantal meldingen niet gestegen, meldt de politie donderdag.

De politie vraagt al langer aandacht voor de toename van het aantal oplichtingsincidenten met nepagenten. Waar er vorig jaar zo’n vierhonderd incidenten waren, zijn dit jaar al 3400 gevallen bekend. Vorige maand sprak de politie in Opsporing Verzocht nog van 2400 meldingen. Een woordvoerster van de politie licht toe dat het verschil te maken heeft met “na-ijleffecten en registratie-effecten”. Soms melden mensen een incident bijvoorbeeld pas veel later dan het is gebeurd.

Mensen die zich eraan schuldig maken, doen zich in babbeltrucs voor als bijvoorbeeld wijkagent. Ze bellen vaak oudere mensen op om te vertellen dat er in hun buurt een inbraak is geweest en dat ze vrezen voor nieuwe inbraken. De nepagent biedt het slachtoffer vervolgens aan om eventuele kostbaarheden veilig te bewaren. Als het slachtoffer dat aanbod accepteert, komt de nepagent aan de deur, soms in kleding die lijkt op een politie-uniform en met een nagemaakte politiepas.

“Slachtoffers hebben vaak snel door dat er iets niet klopt”, zegt Sybren van der Velden Walda, landelijk projectleider Senioren en Veiligheid van de politie. “Maar de criminelen zetten mensen onder druk om snel te handelen. Vaak hebben ze persoonlijke informatie over mensen zoals namen en rekeningnummers van hun kinderen. Dat wekt vertrouwen. Deze criminelen zetten slachtoffers heel gewiekst onder druk.”

Soms schamen slachtoffers zich dat ze in de val van nepagenten zijn getrapt, aldus Van der Velden Walda. Hij benadrukt dat het altijd goed is om aangifte te doen van wat hij een “laffe oplichtingspraktijk” noemt, ook als er niets is buitgemaakt.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen voor overtredingen tijdens controle havengebied Moerdijk

MOERDIJK - De Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant hield donderdag 31 oktober samen met andere politieteams, Douane, Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst een verkeers- en transportcontrole...