Clicky

vrijdag 24 januari 2025 - 12:21 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 106

Wilders opnieuw tegen Faber: maak vaart met asielwetgeving

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders herhaalt zijn oproep aan het kabinet en in het bijzonder partijgenoot en asielminister Marjolein Faber om vaart te maken met asielwetgeving. “Want we zitten er met smart op te wachten”, aldus de radicaal-rechtse politicus. “Er zijn veel plannen en nog niet zoveel wetten.”

Na de zomerstop ging het in politiek Den Haag maandenlang over een asielnoodwet. Dit was een vurige wens van de PVV, maar NSC had er moeite mee om hiervoor het noodrecht in te zetten. Eind oktober sloten de coalitiepartijen na lang overleg een compromis: de noodwet was van tafel en in ruil daarvoor werden enkele asielregels aangescherpt. Zo is het plan om geen asielvergunningen meer te verstrekken voor onbepaalde tijd en de duur van tijdelijke vergunningen te verkorten van vijf naar drie jaar.

Deze regels komen in de zogenoemde ‘asielnoodmaatregelenwet’ die Faber nog dit jaar naar de Raad van State wil sturen om een spoedadvies op te vragen. Ze heeft nog ruim twee weken de tijd. Ze moet haar plan namelijk voorleggen aan de ministerraad en op woensdag 18 december is de laatste voor de kerstvakantie.

Begin vorige maand deed Wilders ook al een oproep aan Faber om haast te maken.

Voormalig premier Mark Rutte noemde Faber afgelopen weekend bij het congres van zijn partij VVD “een wat zwakke minister”. Wilders noemde Rutte zondag op X daarop nog “een faalhaas”, maar uitte zich dinsdag in mildere bewoordingen. Toen noemde hij het “een beetje een zure opmerking” en “niet echt gepast”, en relativeerde dat zulke porren wel vaker worden uitgedeeld bij congressen. Volgens Wilders heeft Rutte onder zijn kabinetten een “rotzooi” van het asielbeleid gemaakt en moet Faber die “opruimen”. De PVV-leider verwacht daarom van Rutte “iets meer begrip en respect” voor de asielminister.

Anders dan andere partijen is de PVV amper bereikbaar voor de pers. Dinsdagmiddag is doorgaans een van de weinige momenten in de week waarop Wilders vragen van journalisten beantwoordt.

Roordink truck- en trailerservice neemt Müller European Truck & Trailer Care over

HOLTEN – Twee vooraanstaande familiebedrijven bundelen hun krachten: Roordink truck- en trailerservice neemt per 1 januari aanstaande officieel de truck- en trailerwerkplaats van Müller European Truck & Trailer Care in Holten over.

De werkplaats zal verder gaan onder de naam Roordink European Truck- en Trailer Care B.V.

Met deze strategische overname versterken de bedrijven elkaar. Hierdoor blijft de bestaande dienstverlening behouden en kan verder worden ontwikkeld voor zowel bestaande als nieuwe klanten in de regio.

Zowel Müller als Roordink hebben al decennialang een sterke reputatie opgebouwd in de transportsector, dankzij hun vakmanschap, klantgerichte service en betrokkenheid. Door deze overname wordt de continuïteit gewaarborgd en ontstaat er een synergie tussen de werkplaatsen van beide bedrijven, wat leidt tot een versterkte positie in de markt.

Focus op kwaliteit en innovatie voor de toekomst

Deze overname is een belangrijke stap voor beide bedrijven. Bert Roordink van Roordink truck- en trailerservice: “Wij zijn bijzonder trots op deze overname. Het biedt ons de kans om de expertise van beide bedrijven te combineren en zo een breder scala aan diensten aan te bieden aan onze klanten. Onze focus blijft onverminderd liggen op kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie.”

Ook Anton Müller van Müller European Truck & Trailer Care kijkt positief naar de toekomst:
“Deze samenwerking is een logische stap voorwaarts. Door onze krachten te bundelen, leggen we een stevige basis voor groei en ontwikkeling. Ik ben ervan overtuigd dat onze medewerkers en klanten hier veel baat bij zullen hebben.”

Een samenwerking met familiaire waarden

Wat deze overname extra bijzonder maakt, is dat het om twee familiebedrijven gaat die dezelfde waarden delen. Beide bedrijven hebben een sterke band met hun medewerkers en klanten, en de cultuur van persoonlijke betrokkenheid en passie voor het vak blijft ook in de nieuwe samenwerking centraal staan.

De truck- en trailerwerkplaats in Holten zal volledig geïntegreerd worden in de activiteiten van Roordink truck- en trailerservice. Voor bestaande klanten verandert er weinig; zij kunnen blijven rekenen op de vertrouwde service en expertise die zij gewend zijn.

Anton Müller zal voor een aantal dagen per week actief blijven voor Roordink European Truck- en Trailer Care, verder zal hij zichzelf richten op Müller Trailer Rentals, Transport en repatriëring van diverse voertuigen en bandenservice. Ook zal hij in samenspraak met Roordink de internationale pechservice blijven ondersteunen.

Moederbedrijf Jack’s Casino sluit 23 van de 87 vestigingen

DEN BOSCH – JVH Gaming & Entertainment, het bedrijf achter Jack’s Casino, Flash Casino en Flamingo Casino, gaat op korte termijn 23 van zijn 87 vestigingen sluiten. Het bedrijf schrijft de maatregel toe aan de aankomende verhoging van de kansspelbelasting.

“De aanstaande verhoging van de kansspelbelasting raakt JVH Gaming zwaar en structureel. De directie heeft moeten concluderen dat bijna 30 procent van de vestigingen niet langer levensvatbaar is”, stelt de onderneming. JVH Gaming zegt ook last te hebben van stijgende kosten, zoals hogere huren en energierekeningen, het fors gestegen wettelijke minimumloon en de nadelige gevolgen van de hogere inflatie. Ook de hogere rentestand en “een sterk toegenomen regeldruk” spelen het bedrijf parten.

Bijna de helft van de ruim veertig vestigingen van Flash Casino wordt gesloten. Het merk Flamingo Casino, dat in 2018 door JVH is overgenomen, verdwijnt helemaal uit het straatbeeld.

Hoeveel banen er verdwijnen is vooralsnog niet bekend. “We zijn nog in gesprek met de medewerkers die het betreft en we voeren graag eerst deze persoonlijke gesprekken, voordat we hier verdere uitspraken over doen. We kunnen daarom helaas geen aantallen geven”, aldus een woordvoerder. Bij het bedrijf werken ongeveer 1250 mensen.

President Zuid-Korea kondigt krijgsrecht af om dreiging noorden

SEOUL – De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol heeft in een toespraak een militaire noodtoestand uitgeroepen. Hij sprak van invoering van het krijgsrecht om de constitutionele orde te verdedigen tegen communistische krachten uit het noorden. Alle elementen die tegen de liberale Zuid-Koreaanse staat zijn, moeten volgens de president worden uitgeschakeld. Hij lijkt daarmee vooral de Zuid-Koreaanse oppositie te bedoelen. Daar heeft hij een politiek conflict mee.

“Ik heb de inzet van het krijgsrecht afgekondigd om de Republiek Korea te beschermen tegen de dreiging van communistische Noord-Koreaanse krachten, om de verwerpelijke pro-Noord-Koreaanse antistaatskrachten weg te vagen die de vrijheid en het geluk van ons volk plunderen en om de grondwettelijke orde te beschermen”, zei president Yoon. Welke concrete maatregelen getroffen worden, specificeerde hij niet.

Yoon deed de aankondiging in een televisietoespraak die niet vooraf was aangekondigd. Als aanleiding noemde hij het verzet van de grootste oppositiepartij tegen zijn begroting en een motie om een aantal hoge openbaar aanklagers af te zetten. Die Democratische Partij (DP) heeft een meerderheid in het parlement. Volgens persbureau Yonhap noemt de leider van de DP het aanwenden van het krijgsrecht “ongrondwettig” en niet in het belang van de bevolking.

Het krijgsrecht is wetgeving die gebruikt kan worden in het geval van oorlog. Yoon omschreef de oppositie als “antistaatskrachten die vastberaden zijn het regime omver te werpen”. Daardoor was het aanwenden van het oorlogsrecht volgens hem “onvermijdelijk”. “Ik zal de rust in het land herstellen door antistaatskrachten zo snel mogelijk te verdrijven.”

Taakstraffen van 150 uur voor leden harde kern Feyenoord

ROTTERDAM – De politierechter van de rechtbank in Rotterdam heeft taakstraffen van 150 uur opgelegd aan twee leden van de harde kern van Feyenoord voor het mishandelen van een 21-jarige scheidsrechter tijdens een supporterstoernooi in De Kuip op 16 juni dit jaar.

De rechter noemde het schoppen en slaan van de vrijwilliger “een kwalijke zaak en totaal ongepast.” De straf is conform de eis van de officier van justitie.

De twee verdachten waren niet bij hun strafzaak aanwezig, ze hadden zich beiden ziek gemeld. De zaak tegen hen ging toch door.

Grachtenpand in Amsterdam ingestort, één gewonde [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

AMSTERDAM – Een bouwvakker is dinsdag gewond geraakt in Amsterdam toen een pand aan de Amstel deels instortte. Dat gebeurde bij sloopwerkzaamheden aan het pand.

Een woordvoerder van de brandweer laat weten dat hij met een ladderwagen uit het puin is gehaald. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.

Volgens de brandweer is het pand naar binnen ingestort en zijn de constructies van de naastgelegen panden niet getroffen.

Het incident was ter hoogte van de Halvemaansteeg.

Vrachtwagen verliest chemisch afval op A58, snelweg hele middag dicht [+foto’s]

Foto: SQVision

TILBURG – De A58 van Tilburg richting Breda is sinds dinsdagochtend afgesloten nadat er bij Tilburg Reeshof chemisch puin op de weg terecht is gekomen. Het puin bestaat uit brokstukken van gesloopte chemische ovens die in een vrachtwagen zaten.

Naar verwachting zal er rond half drie in de middag weer een rijbaan worden opengesteld.

Eerder meldde Rijkswaterstaat dat de snelweg mogelijk tot vijf uur vanmiddag afgesloten zouden blijven.

Vanwege de aard van het chemische materiaal is de opruiming volgens Rijkswaterstaat een ‘lastige klus’. De brandweer draagt tijdens het opruimen speciale beschermende uitrusting om veilig te kunnen werken. Het chemische materiaal bestaat onder andere uit carbon en aluminium, aldus Rijkswaterstaat.

Foto: SQVision

De ANWB adviseert verkeer vanuit Eindhoven om om te rijden via Den Bosch (A2, A59, A27) om zo de afgesloten A58 te vermijden en vertragingen te beperken.

Goedkoop plastic uit China bedreigt Nederlandse bedrijfstakken

DEN HAAG – Goedkoop plastic uit China en de Verenigde Staten bedreigt Nederlandse bedrijven die kunststof produceren, verwerken en hergebruiken. Brancheorganisaties roepen het kabinet op meer gebruikt plastic te benutten, anders komen zowel de werkgelegenheid als de verduurzaming in gevaar.

De noodkreet is afkomstig van de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK), Plastics Europe, Vereniging Afvalbedrijven (VA) en de Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI). Hoewel de consumptie van plastic stijgt, daalt de productie van plastic en gaan veel recyclingbedrijven failliet. De verduurzaming van de hele keten staat op het spel, stellen zij.

Nederland is de op drie na grootste plasticproducent in de Europese Unie en behoort tot de koplopers in het inzamelen en recyclen van plasticafval. Goedkoop geïmporteerd plastic zet die positie steeds meer onder druk.

‘Meer terugwinnen’

Nederlands hergebruikt plastic is nu te duur om als grondstof te gebruiken voor producten. Goedkoop plastic, vooral uit de Verenigde Staten en China, overspoelt de Nederlandse en Europese markt.

De industrie staat op het punt om miljarden te investeren in nieuwe technologieën voor het produceren, sorteren, recyclen, en verwerken van ingezameld plastic. “We willen dan ook veel meer plastic uit afval terugwinnen dan er nu beschikbaar komt voor hergebruik”, stellen de brancheorganisaties.

‘Wereldwijd vraagstuk’

In een gezamenlijke petitie vragen zij het kabinet het plasticbeleid te herzien. De huidige aanpak verzwakt de keten volgens hen verder, met mogelijk 40 procent krimp van Nederlandse producenten. De organisaties vragen om een integrale aanpak, waarbij alle spelers in de keten worden betrokken.

De basis voor een duurzame plasticketen ligt volgens de brancheorganisaties in Europa en in Europees productbeleid. “Een wereldwijd vraagstuk lossen we niet op met meer Nederlandse wetgeving. Samenwerking in de keten en daarvoor goed ontwikkeld Europees beleid is cruciaal voor een gezonde, duurzame en toekomstbestendige economie.”

EU-lidstaten willen roken op terrassen verbieden

BRUSSEL – De Europese ministers van Volksgezondheid zijn dinsdag in Brussel akkoord gegaan met een EU-voorstel om blootstelling aan passief roken aan te pakken.

Het voorstel raadt de lidstaten aan om buiten roken te verbieden, onder meer in speeltuinen, op terrassen en op het strand. Ook vapes vallen hieronder.

Een meerderheid van het Europees Parlement stemde vorige week nog tegen het voorstel. Daarbij luidde de kritiek onder meer dat het voorstel geen onderscheid maakt tussen vapes en normale sigaretten, terwijl vapes rokers kunnen helpen met stoppen.

Het voorstel is niet juridisch bindend.

Onderzoek: grote somberheid in Duitse auto-industrie

MÜNCHEN – De stemming van bedrijven in de omvangrijke Duitse auto-industrie wordt steeds somberder door de zwakke verkopen, hoge kosten, massaontslagen en felle concurrentie van met name Chinese elektrische automerken. Volgens het vooraanstaande economische onderzoeksinstituut Ifo is het sentiment nu net zo slecht als tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie.

Vooral de zwakke vraag maakt bedrijven negatief, aldus een Ifo-kenner. Er komen weliswaar nieuwe orders binnen, maar die zijn lang niet voldoende om alle capaciteit te benutten. Daarnaast zijn veel bedrijven zeer terughoudend met het aannemen van personeel of zijn ze juist van plan om banen te schrappen. Grote Duitse autoleveranciers zoals Continental, Bosch en Schaeffler hebben al gezegd duizenden banen te schrappen om kosten te besparen.

Ook bij Volkswagen dreigt enorm banenverlies door de mogelijke sluiting van fabrieken in eigen land, wat voor het eerst in de geschiedenis van het autoconcern zou zijn. Bij Volkswagen waren maandag nog grote stakingen bij fabrieken.

De malaise in de autosector zorgt ook voor problemen in de gehele Duitse industrie, waar dan ook sprake is van een sterke krimp van de bedrijvigheid. Kredietbeoordelaar en marktonderzoeker S&P Global noemde de situatie in de Duitse industrie in een rapport over de sector maandag nog “grimmig”.

Vrachtwagen vast in berm op N222 [+foto]

Vrachtwagen vast in berm
Foto: regio15

HONSELERSDIJK – Een vrachtwagen is dinsdag aan het begin van de middag vast komen te zitten in de berm ter hoogte van de Zwethlaan in Honselersdijk. Vermoedelijk doordat hij moest uitwijken.

De situatie vereist mogelijk dat de N222 tijdelijk stilgelegd wordt tijdens de bergingswerkzaamheden om de vrachtwagen weer vlot te trekken.

Weggebruikers wordt geadviseerd om rekening te houden met vertraging en waar mogelijk een alternatieve route te kiezen.

Rijkswaterstaat en de bergingsdienst werken nauw samen om de weg zo snel mogelijk weer vrij te geven.

Tom Waes: te veel gedronken op avond van auto-ongeluk

ANTWERPEN – Acteur Tom Waes had te veel gedronken toen hij in de nacht van vrijdag op zaterdag betrokken raakte bij een auto-ongeluk in Antwerpen.

Dat meldt hij dinsdag in een verklaring aan Belgische media. “Het is een grote, onbegrijpelijke fout, waar ik me verschrikkelijk bij voel. Ik wil dan ook mijn oprechte excuses aanbieden, aan iedereen. Het spijt me verschrikkelijk”, aldus Waes.

De 56-jarige acteur, bekend van hitserie Undercover, raakte zwaargewond. Maandag meldde de Vlaamse omroep VRT dat Waes nog op de intensive care ligt, maar dat zijn toestand stabiel is en hij buiten levensgevaar is.

Waes zegt zich “niets” te herinneren van het ongeval. “Feit is dat ik die avond op restaurant en café geweest ben, en dat ik te veel gedronken heb om nog met de auto te mogen rijden. Toch ben ik in mijn auto gestapt om thuis te geraken. Onbegrijpelijk. Dat had ik nooit mogen doen, daar bestaat geen enkele twijfel over.”

Herstel

De acteur laat weten dat hij het besef heeft dat hij “geweldig veel geluk” heeft gehad. “Geluk dat ik geen slachtoffers gemaakt heb. Geluk dat ik het zelf overleefd heb. Het is een grote, onbegrijpelijke fout, waar ik me verschrikkelijk bij voel.” Ook bedankt Waes het verplegend personeel en het medisch interventieteam dat voor hem en zijn naasten gezorgd heeft. Waes focust zich nu op zijn herstel en revalidatie. “Daarom zal ik de komende maanden geen verdere verklaringen meer in de pers afleggen tot mijn management laat weten dat ik weer mentaal en fysiek voldoende kracht heb.”

Waes reed met zijn Porsche-oldtimer bij de Kennedytunnel tegen een verkeersbord dat wegwerkzaamheden aangaf. De Belgische ster werkt als acteur, maar ook als presentator. Zo maakte hij in Nederland onder meer het programma Reizen Waes. De VRT kon eerder niet zeggen of zijn ongeluk gevolgen had voor de opnames van nieuwe programma’s.

Rutte: we moeten minder over vredesproces Oekraïne praten

DEN HAAG – Bondgenoten van Oekraïne moeten zich minder druk maken over vredesonderhandelingen met Rusland en Oekraïne meer wapens sturen, vindt NAVO-topman Mark Rutte. “Dát is wat we nodig hebben.”

Oekraïne geeft al maanden langzaam maar zeker terrein prijs aan de Russische invasietroepen. De roep om vredesoverleg klinkt luider. Maar Oekraïnes NAVO-bondgenoten denken heel verschillend over de prijs die Oekraïne zou moeten betalen en in hoeverre zij het land in de toekomst zouden moeten beschermen. En bovenal of Oekraïne, of ten minste het onbezette deel daarvan, ooit lid zou kunnen worden van de westerse militaire alliantie. De nauwste medestanders van Oekraïne vrezen dat het land gedwongen wordt tot te grote concessies, bijvoorbeeld door de aankomende Amerikaanse president Donald Trump.

Rutte wil voorlopig van die splijtende discussie af. “Ik ga dit heel stevig zeggen. Oekraïne heeft niet meer ideeën nodig over hoe een vredesproces eruit zou kunnen zien. Zorg ervoor dat Oekraïne beschikt over wat het nodig heeft om een sterke positie te krijgen wanneer die vredesbesprekingen beginnen. Ik zou zeggen: meer militaire hulp en minder discussies”, zei hij voor aanvang van een vergadering met de buitenlandministers van de 32 NAVO-landen.

Flakkee Verhuizers gaat schoon en stil verhuizen met een Renault Trucks D E-Tech-bakwagen

Flakkee Verhuizers zet de eerste stap naar elektrisch met een Renault Trucks D E-Tech. Daarmee verwelkomt het verhuisbedrijf een nieuw merk in zijn vloot. De Renault Trucks D E-Tech is geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Middelharnis.

Met de aanschaf van de Renault Trucks D E-Tech voegt Flakkee Verhuizers een derde truckmerk toe aan zijn wagenpark. “De sector heeft de weg richting duurzamer transport ingezet en daar gaan wij als bedrijf in mee”, zegt Martin Hobbel, directeur van Flakkee Verhuizers.

“Elektrisch is een van de mogelijkheden en daar willen we nu graag ervaring mee opdoen, vandaar de keuze voor deze elektrische truck. Wij hebben het keurmerk Erkende Verhuizers en diverse collega-verhuisbedrijven, die ook dat label hebben, rijden al met de Renault Trucks D E-Tech. Daar heb ik mijn licht opgestoken en hoorde ik goede verhalen. Chauffeurs gaven aan dat zij het fantastisch vinden om met deze elektrische truck te rijden en te werken.”

Voldoende actieradius en klaar voor zero-emissiezones

Flakkee Verhuizers heeft vestigingen en steunpunten in Rotterdam, Middelharnis, Hellevoetsluis, Zierikzee, Oud-Beijerland en Hendrik-Ido-Ambacht. “Met de Renault Trucks D E-Tech kunnen we alle kanten op”, vertelt Hobbel. “We zitten veel in Rotterdam en hier gaat vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in waar je met een elektrische truck wel mag komen. Verder kunnen we een elektrische truck heel makkelijk inpassen in onze werkzaamheden. Actieradius is bijvoorbeeld geen issue: trucks staan bij ons meer stil dan dat ze rijden omdat we voornamelijk aan het laden en lossen zijn. Ze rijden zelden meer dan 150 kilometer per dag.”

Advies over het opladen

De verhuisspecialist maakt de overstap naar elektrisch met ondersteuning van Bluekens Truck en Bus. De truck is geleverd met een full service reparatie- en onderhoudscontract waar ook de batterijen onder vallen.

Martin Hobbel: “De uiterst plezierige samenwerking met Bluekens Truck en Bus is ook een reden om voor de Renault Trucks D E-Tech te kiezen. We rijden al jaren met Renault Masters, waarvan we er nu drie in de vloot hebben. De accountmanager staat altijd voor ons klaar en heeft verstand van zaken. Ook de werkplaats in Middelharnis biedt goede service; je wordt hier snel en deskundig geholpen.”

Flakkee Verhuizers kan de elektrische truck opladen bij zijn vestiging in Rotterdam. “We hebben hier al laadpalen staan voor de elektrische personenauto’s in ons wagenpark en we zijn van plan om de oplaadmogelijkheden verder op te schalen. Samen met Bluekens Truck en Bus kijken we welke laadpalen geschikt zijn voor ons en wat er verder nodig is om zwaardere oplaadpunten te plaatsen. Bluekens is een dealer met veel expertise over elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken en van die kennis maken we graag gebruik.”

Flakkee Verhuizers verhuist particulieren en bedrijven. De broers Martin en Ard-Jan Hobbel voeren nu de directie bij het bedrijf dat is opgericht door hun opa. Wim Hobbel begon in de jaren ’30 met verhuizingen en het transport van stukgoed. Inmiddels heeft Flakkee Verhuizers meerdere vestigingen in Zuid-Holland en Zeeland en bestaat de verhuisvloot uit acht voertuigen, waarvan vijf trucks.

Besluit Conventie van Bern: wolf mag eerder worden afgeschoten

STRAATSBURG – De regels om een wolf te mogen afschieten, worden versoepeld. Dat heeft het bestuur van de Conventie van Bern dinsdag besloten. Het is akkoord gegaan met het verzoek van de Europese Unie om de beschermingsstatus van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermd’ naar ‘beschermd’.

De huidige strikt beschermde status houdt in dat wolven niet opzettelijk gedood, gevangen, gehouden of verstoord mogen worden. Ook mogen hun voortplantingsgebieden niet worden beschadigd of vernietigd. Met de nieuwe status mag de populatie wilde dieren worden ‘gereguleerd’. De wolf mag niet verdwijnen, maar de regels om de wolf af te schieten worden versoepeld.

De Conventie van Bern is het internationale verdrag voor natuurbehoud en is door vijftig landen geratificeerd, waaronder alle 27 EU-landen. Om de beschermde status te verlagen, was een tweederdemeerderheid (34) van de verdragslanden nodig. Volgens de Europese Partij voor de Dieren hebben 38 landen ingestemd met het verzoek van de EU.

De wijziging gaat over drie maanden in, tenzij minimaal zeventien leden van het verdrag binnen die periode tegen het besluit in bezwaar gaan. Als dat bezwaar wordt geaccepteerd, blijft de status van de wolf zoals die nu is.

Staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) laat weten het besluit “een belangrijke en hoopvolle stap” te vinden. Volgens hem is “meer maatwerk mogelijk” als de status van de wolf wordt verlaagd. Hij gaat de Europese Commissie, die er nog mee moet instemmen, aansporen om “werk te maken” van het verlagen van de status. In de tussentijd bereidt hij de benodigde Nederlandse wetgeving alvast voor.

×