Clicky

maandag 4 november 2024 - 19:17 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 105

IVECO breidt het elektrische zware voertuigengamma uit met de nieuwe IVECO S-eWay Rigid

HANNOVER – IVECO is al meer dan 25 jaar een pionier in alternatieve brandstoffen en helpt klanten de efficiëntie te verbeteren en de uitstoot te verminderen. Batterij-elektrische voertuigen zijn een essentieel onderdeel van IVECO’s multi-energy aanpak om de weg te bereiden voor emissievrij transport, zonder concessies te doen aan winstgevendheid of productiviteit van klanten. Dit wordt gerealiseerd met de nieuwe IVECO S-eWay Rigid, de veelzijdige emissievrije oplossing voor elke stedelijke en regionale missie.

IVECO S-eWay Rigid, aangedreven door ‘Electric DNA’, is klaar voor stedelijke en regionale missies

Ontstaan uit de S-eWay-reeks, die hetzelfde e-born-platform deelt, integreert de S-eWay Rigid de resultaten van eerdere ontwikkelingen en MY24-cabine-innovaties, van Human Machine Interface tot bestuurdersergonomie. Het resultaat is een emissievrije, professionele oplossing op maat voor jouw behoeften.

IVECO S-eWay Rigid: klaar voor stedelijke en regionale missies

De S-eWay Rigid, voortgekomen uit de S-Way MY24-serie en IVECO’s batterij-elektrische voertuigtechnologieën, integreert eerdere ontwikkelingen en tilt deze naar een hoger niveau. Het resultaat is een emissievrije, op maat gemaakte professionele oplossing.

De S-eWay Rigid biedt ongeëvenaarde veelzijdigheid en flexibiliteit voor verschillende toepassingen, van distributie tot bouw, gemeentelijke en gespecialiseerde opdrachten. Dankzij de betrokkenheid van carrosseriebouwers bij het project is de S-eWay eenvoudig aan te passen voor verschillende carrosserieën. Bedrijven kunnen kiezen uit 4×2 of 6×2 versies, verschillende types cabines en wielbases om de juiste configuratie voor hun missie te creëren. De IVECO S-eWay kan ook worden gebruikt met een aanhanger tot 44 ton GCW (afhankelijk van de lokale regelgeving).

IVECO S-eWay Rigid kan nu al in heel Europa worden besteld, met leveringen die starten vanaf de tweede helft van volgend jaar.

Veelzijdig accusysteem voor elke missie

De nieuwe accuconfiguratie biedt keuze uit 4, 5 of 7 Microvast-accu’s van elk 70 kWh, wat totale energieniveaus van 280 kWh, 350 kWh of 490 kWh oplevert. Met een actieradius van maximaal 400 km, afhankelijk van de gekozen accuconfiguratie, voldoet de S-eWay Rigid aan de meeste regionale en stedelijke toepassingen DC-snelladen tot een indrukwekkende 350 kW gebeurt via een CCS-type 2-aansluiting aan de linkerzijde van het voertuig. Een laadbeurt van minder dan 45 minuten tijdens de rustpauze van de chauffeur kan de actieradius met nog eens 200 km vergroten.

Krachtige motor en PTO-opties voor veeleisende toepassingen

De IVECO S-eWay Rigid wordt aangedreven door een dual-motor eAxle van FPT Industrial, met een continue kracht van 480 kW en een koppel van 1.800 Nm. Het compacte ontwerp van de eAxle maakt ruimte vrij voor carrosserieën en uitrusting zonder de belemmering van een elektromotor en aandrijfas. De S-eWay biedt ook drie soorten PTO’s voor verschillende toepassingen, waaronder een HV ePTO voor koel- en vriesdistributie en een Mech ePTO voor hydraulische toepassingen zoals vuilniswagens, kranen en kippers.

Optimaal energiebeheer

Energiebeheer is cruciaal voor succesvolle elektrische mobiliteit, en de IVECO S-eWay Rigid heeft zeven regeneratieve remmodi voor maximale efficiëntie. Het voertuig biedt ook een GPS-gestuurde rijmodus en ePredictive Cruise Control, waarmee slimme routeplanning mogelijk is, inclusief het plannen van laadstops indien nodig.

Comfort en een superieure rijervaring

Bestuurders kunnen kiezen uit de ruime AS-cabine voor lange afstanden, de compactere AT-cabine met slaapgedeelte of de AD-dagcabine voor toepassingen zonder slaapbehoefte. De rijervaring is geluid- en trillingsvrij, en een groot 10-inch digitaal display toont alle informatie die de chauffeur nodig heeft om het beste uit de S-eWay Rigid te halen. Het infotainmentsysteem omvat vrachtwagen specifieke functies, zoals een navigatiesysteem met Smart Routing en de IVECO Driver Pal met Amazon Alexa voor stembediening.

Een dienstenportfolio op maat van de klant

De IVECO S-eWay Rigid wordt geleverd met een reeks diensten die de productiviteit en winstgevendheid van klanten verbeteren door de inzetbaarheid en efficiëntie van voertuigen te maximaliseren, de veiligheid van de chauffeur te waarborgen en de milieu-impact te minimaliseren.

Oud-topman Jumbo Frits van Eerd ook vervolgd voor witwassen

ASSEN – Frits van Eerd, de voormalige topman van supermarktketen Jumbo, wordt ook vervolgd voor witwassen. Dat meldde het Openbaar Ministerie maandag tijdens een regiezitting in de rechtbank van Assen. Die verdenking komt bovenop de vervolging om corruptie en valsheid in geschrifte.

De autoriteiten deden in september 2022 een inval in het huis van Van Eerd in het Brabantse Heeswijk-Dinther. Bij de doorzoekingen werd 448.000 euro in contanten aangetroffen. Het geld lag in een privéwerkplaats en kantoor van Van Eerd, waaronder in een koelkast.

De inval was in het kader van een onderzoek naar witwassen waarbij de oud-coureur Theo E. hoofdverdachte is. Die laatste maakte zich volgens het OM schuldig aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie.

Van Eerd was maandag zelf niet aanwezig in de rechtszaal. Omdat het een regiezitting betrof, kon hij namelijk nog geen inhoudelijke bijdragen leveren, legde Van Eerds advocaat Robbert Jonk aan de rechtbank uit. Ook de aandacht vanuit de media wil Van Eerd volgens zijn raadsman nog even ontlopen. “Inhoudelijk zal hij alle vragen beantwoorden.”

Jonk benadrukte dat zijn cliënt geen gemiddelde Nederlander is. Daarmee hoopte hij niet op een voorkeursbehandeling voor Van Eerd door de rechtbank; wel dat de rechter de hoeveelheid contanten in perspectief plaatst. “Of een bepaalde hoeveelheid geld als veel moet worden beschouwd, is voor cliënt nu eenmaal anders dan voor een gemiddelde Nederlander”, aldus Jonk.

Omdat het een regiezitting betrof, konden de verdedigende partijen onderzoekswensen inbrengen. De advocaat van Van Eerd wil nog een getuige horen, die nog steeds verdachte is in het onderzoek. De rechter keurde dit verzoek goed. Over een verzoek om toegang te krijgen tot de verhoren van Van Eerd hoefde de rechter zich niet te buigen; het OM zei toe hier gehoor aan te geven.

Voor Theo E. gaan de raadslieden het gesprek aan met het OM om procesafspraken te verkennen. Op 27 januari staat er een nieuwe regiezitting gepland. Als procesafspraken uitblijven en er geen vertraging ontstaat, moet de inhoudelijke behandeling van de strafzaak tegen Van Eerd in juni plaatsvinden. De rechtbank wil daar drie zittingsdagen voor uittrekken.

Kögel lanceert de Kögel Cool Liteshell koelwagen

BURTENBACH/HANNOVER – Kögel Trailer GmbH een van de toonaangevende trailerfabrikanten in Europa, presenteert dit jaar op de IAA Transportation een wereldprimeur op het gebied van koelwagens. Onder het motto “Innovatie die u verder brengt” presenteert het bedrijf zijn nieuwe koelwagen, de KÖGEL COOL LITESHELL.

De trailer wordt gekenmerkt door een unieke paneeltechnologie, die bijdraagt aan een aanzienlijk verminderd gewicht van het voertuig en die maximale weerstand biedt door een hogere slagvastheid en een lagere gevoeligheid voor reparaties. In overeenstemming met de filosofie van het bedrijf vormen bij de KÖGEL COOL LITESHELL rendabiliteit en duurzaamheid een ideale symbiose.

Besparen op de juiste plaats

De KÖGEL COOL LITESHELL is 700 kg ofwel meer dan 9 procent lichter dan de vorige Kögel-koelwagen, de Kögel Cool. Deze gewichtsvermindering is mogelijk door de combinatie van speciaal vervaardigde panelen voor de zijkanten, het dak en de vloer. Kögel ziet bij de LITESHELL paneeltechnologie af van de gebruikelijke stalen deklaag die een hoog eigen gewicht heeft. De Kögel-panelen bestaan uit gefreesde hardschuimblokken van polyurethaan (PU) en een deklaag van glasvezelmatten met een buitenlaag van thermoplastisch polyurethaan (TPU). Dankzij deze combinatie behoort corrosie aan de opbouw tot het verleden.

Voor de vloer worden dwarsdragers van GVK gebruikt in plaats van de conventionele houten dwarsdragers. Deze zijn stabieler dan hout en hebben een verminderde materiaaldikte, waardoor het schuimvolume met 20 procent toeneemt. Dit verbetert op zijn beurt de isolatie van de totale opbouw, omdat het schuim beter isoleert dan hout. Hierdoor is de productveiligheid tijdens het transport door consistente temperaturen gegarandeerd.

Duurzaamheid op de voorgrond

Het vervoer van gekoelde goederen veroorzaakt een aanzienlijke uitstoot van CO₂. Door het lagere leeggewicht van de KÖGEL COOL LITESHELL kan 0,30 liter brandstof per gereden 100 kilometer worden bespaard of kan de uitstoot met 0,8 gram CO₂ per kilometer worden verminderd. Bij gebruik van het grotere laadvermogen en de volledige laadcapaciteit kan elke 32e rit worden bespaard. Dit betekent een kleinere negatieve impact op het milieu. Het gebruik van een KÖGEL COOL LITESHELL betekent dus een grotere actieradius, lager brandstofverbruik en minder uitstoot.

Kosten en baten

De aanschaf- en reparatiekosten van een koelwagen zijn doorgaans hoog. Daarom gaat schade aan een dergelijke trailer vaak gepaard met hoge kosten en langdurige stilstand voor de reparaties. De nieuwe panelen van de KÖGEL COOL LITESHELLS hebben een hogere slagvastheid en stabiliteit dan conventionele panelen, waardoor ze tegen kleinere beschadigingen beschermd zijn. Bepaalde schade ontstaat niet eens, omdat de buitenwand van de koelwagen een doorlopend oppervlak is waarop niets kan kantelen. Eenvoudigere reparaties kunnen snel en eenvoudig in een werkplaats of door experts worden uitgevoerd. De KÖGEL COOL LITESHELL is dus snel weer gebruiksklaar en onderweg.

Samenwerking met technologieleiders

Op de IAA Transportation 2024 toont Kögel bij de COOL LITESHELL-wagen het door BPW en Thermo King samen ontwikkelde systeem AxlePower. Met deze oplossing verandert de trailer in een krachtpatser op het gebied van duurzaamheid. De energie die door BPW’s ePower as wordt gegenereerd tijdens het remmen en rijden met de trailer, wordt tijdelijk opgeslagen in een accu en volautomatisch doorgegeven aan de Thermo King koelunit, zowel tijdens de rit als bij stilstand. Naast de besparing van brandstof en CO₂-uitstoot werkt het systeem bovendien geluidsarm en draagt zo aan het comfort van de bestuurder bij.

Toenemende vraag

In veel branches zijn koeltransporten een essentieel onderdeel van de toeleveringsketen. Naast farmaceutische en chemische producten worden vooral levensmiddelen temperatuurgecontroleerd vervoerd. Studies gaan ervan uit dat de wereldwijde e-foodmarkt tot 2031 met gemiddeld ca. 6,5 procent per jaar zal groeien. Alleen al in Duitsland genereert de diepvriesmarkt jaarlijks een omzet van 16 miljard euro, en de trend is stijgend. Niet alleen de groeiende vraag van consumenten, maar ook strengere regelgeving en kwaliteitsnormen met betrekking tot bederfelijke goederen en de toenemende opwarming van de aarde leiden tot een toenemende vraag naar koelwagens.

De KÖGEL COOL LITESHELL is het antwoord op de grote uitdagingen voor klanten in de sector van koeltransport – productveiligheid, duurzaamheid, energie-efficiëntie en kosten-batenoverwegingen. Als koelwagen van de nieuwe generatie biedt hij een economische en betrouwbare, duurzame en hulpbronnenbesparende oplossing.

Huw Edwards krijgt voorwaardelijke straf in kinderpornozaak

LONDEN – De voormalige Britse nieuwslezer Huw Edwards krijgt een voorwaardelijke celstraf van zes maanden in een kinderpornozaak. Edwards behoort tot de bekendste Britse mediafiguren en heeft toegegeven dat hij via WhatsApp kinderpornografisch materiaal heeft ontvangen.

Edwards presenteerde het nieuws bij de landelijke omroep BBC. Britten kregen hem op televisie te zien bij belangrijke gebeurtenissen, zoals het overlijden van de koningin. De presentator nam in april ontslag, naar eigen zeggen na “medisch advies” van zijn artsen.

De bekende Brit heeft zich volgens de rechter schuldig gemaakt aan “zeer ernstige vergrijpen”, maar zou geen gevaar vormen voor kinderen. Wel moet hij zich verplicht laten behandelen, schrijft Sky News.

De ex-presentator komt ook voor een periode van zeven jaar op een lijst van veroordeelde zedendelinquenten. Dat betekent volgens de BBC dat hij de politie op de hoogte moet houden van waar hij zich bevindt.

De politie was Edwards op het spoor gekomen nadat tijdens een onderzoek een verdachte WhatsApp-conversatie was ontdekt. Dat leidde vorig jaar tot zijn aanhouding. Later kreeg de BBC kritiek, omdat de omroep zijn salaris nog maanden bleef doorbetalen.

De omroep uitte na de uitspraak felle kritiek op de voormalige topmedewerker. “We zijn geschokt door zijn misdrijven. Hij heeft niet alleen de BBC verraden, maar ook de kijkers die hem vertrouwden.”

Hoewel Edwards niet wordt opgesloten, reageerde het Britse Openbaar Ministerie tevreden. De Crown Prosecution Service (CPS) zei volgens Britse media dat een duidelijk signaal is afgegeven dat mensen die betrokken zijn bij kindermisbruik worden aangepakt.

DAF onthult een volledig pakket productinnovaties op de IAA 2024

DAF Trucks stelt nieuwe normen op het gebied van brandstofverbruik, veiligheid en chauffeurscomfort. Dat doet het met de introductie van een complete reeks innovaties voor de Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG+ trucks, op de IAA Transportation 2024 in Hannover.

Daarnaast laat DAF zien dat het met zijn volledige serie batterij-elektrische voertuigen voor stedelijk transport, regionaal transport en langeafstandstransport voorop loopt op het vlak van duurzaamheid. Deze e-trucks worden ondersteund door eersteklas PACCAR oplaadfaciliteiten en energieopslagsystemen.

DAF Trucks heeft op de IAA Transportation 2024 in Hannover een prominente plaats in Hal 21. Op de stand presenteert DAF zijn complete aanbod van producten en diensten, die stuk voor stuk bijdragen aan het succes van de klant.

Innovaties maken aanbod DAF XD, XF, XG, XG⁺ nog sterker

Alle Nieuwe Generatie DAF trucks profiteren van perfecte aerodynamica, zeer efficiënte aandrijflijnen en een reeks geavanceerde ondersteuningssystemen voor de chauffeur. Dat resulteert in een indrukwekkend lager brandstofverbruik van tot wel 10%. Door verbeteringen aan de aandrijflijn en de aerodynamische eigenschappen, is nu nog eens 3% extra efficiëntie mogelijk.

The power of efficiency

De geoptimaliseerde efficiëntie van de aandrijflijn wordt bereikt door toepassing van een nieuwe kleptiming, een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving en een 2-cilinder luchtcompressor met koppeling. Verder zijn de turbo- en EGR-systemen vernieuwd en staan nieuwe brandstofinjectoren voor uitstekende efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur.

Het pignonwiel van de populaire SR1344-achteras kreeg een nieuw design. Dat vergroot niet alleen de sterkte en levensduur nóg verder, maar maakt de SR1344 ook geschikt voor de sterkste (390 kW/530 pk) variant van de PACCAR MX-13 Motor. Daardoor kan ook deze aandrijflijn optimaal profiteren van DAF’s down speeding filosofie. Een nieuwe schakelstrategie van de transmissie in combinatie met de motoroptimalisaties, leidt tot een 7% lager toerental bij kruissnelheid (950 toeren per minuut in plaats van 1.030), afhankelijk van de configuratie.

Dankzij de uitstekende brandstofefficiëntie en navenant lage CO₂-uitstoot, voldoen verschillende Nieuwe Generatie DAF-modellen aan de Maut-klasse 3 eisen. Dat kan transporteurs een besparing opleveren van duizenden euro’s per jaar aan Duitse wegenbelasting.

Om de efficiëntie van de Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG⁺ modellen te optimaliseren, gaat DAF standaard het DAF Digital Vision-camerasysteem (dat de traditionele spiegels vervangt), Predictive Cruise Control en banden met lage rolweerstand op 4×2- en 6×2-uitvoeringen monteren. Dit levert nog eens 6% brandstofbesparing op.

Voor wie deze opties eerder niet bestelde, kan het totale voordeel in brandstofverbruik en CO₂ oplopen tot 9%. In de dagelijkse praktijk kan het brandstofefficiëntievoordeel zelfs nóg groter zijn, omdat ook het aerodynamische pakket vanaf nu standaard wordt geleverd.

Alle Nieuwe Generatie DAF-trucks worden geleverd met een 10-jarig abonnement op PACCAR Connect. Dit nieuwe onlineplatform voor wagenparkbeheer biedt realtime informatie over de prestaties van het volledige wagenpark, individuele voertuigen en van chauffeurs. Dat maakt het mogelijk om de efficiëntie en het rendement te optimaliseren.
Het platform maakt ook efficiënte, draadloze voertuigupdates mogelijk. Een van de belangrijkste voordelen van PACCAR Connect is de eenvoudige integratie met bestaande logistieke applicaties van zogenoemde ‘derde partijen’. Hiermee wordt een nieuwe norm gesteld in wagenparkbeheersystemen.

The power of safety

Alle Nieuwe Generatie DAF trucks lopen voorop op het gebied van veiligheid, mede dankzij een compleet aanbod standaard Advanced Driver Assistant Systems. Dit ADAS-pakket omvat onder meer Advanced Emergency Braking System, Drive-off Assist, DAF Side & Turn Assist, Lane Departure Warning en Speed Limit Recognition.

De veiligheidsprestaties worden ook verbeterd door de Event Data Recorder. Deze legt afbeeldingen en gegevens vast wanneer de AEBS-remwaarschuwing wordt geactiveerd. Verder beoordeelt de nieuwe DAF Drowsiness Detection continu de alertheid van de chauffeur.

The power of comfort

De updates van de aandrijflijn zorgen voor nog lagere geluidsniveaus bij constante snelheden en de nieuwe schakelstrategie van de transmissie verbetert de rijeigenschappen dankzij nog soepelere schakelprestaties.

Het nieuwe online wagenparkbeheerplatform PACCAR Connect biedt Connected Truck Navigation. Hiermee kan de thuisbasis direct een volledige routeplanning sturen naar het tweede scherm in de truck. Ook dat draagt bij aan maximaal comfort voor de chauffeur.

Een volledig pakket innovaties verstevigt de positie van de DAF XD, XF, XG en XG⁺ als koplopers op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. De verkoop begint op de IAA-tentoonstelling in Hannover.

DAF toont leiderschap in duurzaamheid

DAF neemt naar de IAA Transportation 2024 zijn volledige serie elektrische trucks mee: de XB, XD en XF Electric voor respectievelijk stedelijke, (boven)regionale en (inter)nationale toepassingen. Daarmee onderstreept DAF zijn leiderschap op het vlak van duurzaamheid. Deze innovatieve trucks zijn voorzien van zeer efficiënte aandrijflijnen en modulaire batterijpakketten voor ‘emissievrije’ ranges tot 500 kilometers op een enkele lading. Alle elektrische trucks van DAF zijn uitgerust met LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat). Deze hebben niet alleen een hoge energiedichtheid, maar onderscheiden zich ook op het vlak van thermische veiligheid, levensduur en het aantal oplaadcycli.

DAF laat op de IAA Transportation 2024 een overzicht zien van zijn huidige en toekomstige duurzame aandrijflijnoplossingen. De efficiënte en betrouwbare PACCAR MX-motoren zijn geschikt voor HVO-biodiesel. HVO vermindert de ‘well-to-wheel’ CO₂-uitstoot met ruim 90%. Uitvoeringen die rijden op B100 Fame-biodiesel zullen begin volgend jaar beschikbaar zijn.

Ook op het gebied van waterstoftechnologie loopt DAF loopt voorop. Het werkt momenteel aan een waterstofverbrandingsmotor die naar verwachting over een paar jaar klaar zal zijn voor marktintroductie.

Op de IAA DAF-stand is ook een e-Axle te zien. Deze wordt momenteel ontwikkeld en bewijst dat DAF voortdurend werkt aan een volledig pakket uiterst efficiënte aandrijflijnoplossingen.

Met een volledig assortiment Battery Electric Vehicles, ondersteund door een uitgebreid speciaal serviceaanbod, demonstreren PACCAR en DAF op de IAA Transportation 2024 hun leiderschap in het ondersteunen van klanten bij hun energietransitie.

‘Klaar voor de toekomst’

“De beste trucks op de markt zijn nog beter geworden”, stelt Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks. “Het resultaat van een reeks innovaties is dat de Nieuwe Generatie DAF modellen XD, XF, XG en XG⁺ wederom de nieuwe norm stellen op het vlak van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Daarnaast bieden we ook een volledig serie batterij elektrische voertuigen aan, met ranges tot 500 kilometer. Tegelijkertijd blijven we vol inzetten op het onderzoeken en ontwikkelen van alternatieve, duurzame technologieën voor het wegtransport. Onze aanwezigheid op de IAA Transportation 2024 laat zien dat DAF klaar is voor de toekomst.”

Prijs van koffiebonen stijgt tot hoogste niveau sinds 2011

NEW YORK – Een kopje koffie dreigt nog duurder te worden door de aanhoudende prijsstijging van koffiebonen. De prijs van arabicabonen, die de meeste grote koffieketens zoals Starbucks gebruiken, is gestegen tot het hoogste niveau in dertien jaar. Dit komt door aanhoudende zorgen over het aanbod.

Vooral het barre weer in Brazilië stuwt de prijzen. De topproducent van koffiebonen rondt nu de oogst van 2024/25 af en de vooruitzichten voor de oogst voor het volgende seizoen zijn verslechterd door de ergste droogte in decennia in de velden van het Zuid-Amerikaanse land.

“Het potentieel van de arabica-oogst van 2025/26 hangt aan een zijden draadje”, waarschuwt Rabobank-analist Carlos Mera. De regenval in arabica-teeltgebieden is volgens hem sinds het begin van het droge seizoen in april consequent lager dan normaal. Naast de droogte in Brazilië kampt de koffiesector volgens de Rabobank-analist met extra oponthoud bij de afhandeling van inkomende en uitgaande zeeschepen in verschillende havens, een wereldwijde schaarste aan containers, verstoringen rond de Rode Zee en teleurstellende oogsten in Vietnam.

Op de termijnmarkt in New York steeg de prijs voor arabicabonen maandag ruim 3 procent tot 2,68 dollar per pond. Arabicabonen zijn dit jaar ongeveer 40 procent duurder geworden. Ook de prijs van de goedkopere robustabonen, die veelal voor oploskoffie worden gebruikt, steeg maandag met dik 3 procent.

FNV wil 7 procent loonsverhoging en vierdaagse werkweek

UTRECHT – Vakbond FNV wil in cao-onderhandelingen komend jaar inzetten op 7 procent loonsverhoging, een minimumloon van 16 euro en een vierdaagse werkweek van 32 uur. Met die looneis en onderhandelingsinzet is de bond maandag naar buiten gekomen.

“De lonen blijven al jaren achter omdat er geen sprake is geweest van koopkrachtverbetering”, verklaart FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha. “Terwijl de rijken rijker worden, zijn er grote groepen mensen die amper kunnen rondkomen en een slechte kwaliteit van werk hebben. De welvaartsgroei kan en moet veel eerlijker verdeeld worden.”

Dit jaar zet de bond nog in op loonsverhogingen tot 14 procent. Dat de nieuwe looneis lager uitpakt heeft te maken met de afgenomen inflatie, al blijft de bond zich hard maken voor een automatische compensatie van de prijsstijgingen “zodat ook in de toekomst mensen verzekerd zijn van het op peil blijven van hun lonen”.

In navolging van vakbond CNV wil FNV nu ook inzetten op een kortere werkweek. In een tijd waarin werknemers wordt gevraagd langer en harder te werken noemt FNV dit een noodzakelijke stap.

“We willen hiermee de krapte op de arbeidsmarkt tegengaan. Uit onderzoek blijkt dat een vierdaagse werkweek juist het arbeidsaanbod verhoogt. Het komt de productiviteit ten goede en het ziekteverzuim daalt, zo wordt fulltime werken aantrekkelijker”, zegt Boufangacha.

CNV kwam vrijdag al met zijn eisen voor het komende cao-seizoen. Die bond wil 3,5 tot 6 procent loonsverhoging en sprak van een ideaalbeeld van een 30-urige werkweek. CNV zet vooralsnog in op 2 uur arbeidsduurverkorting per week om een betere balans te creëren tussen werk en privé.

Een ander aspect uit het eisenpakket van FNV is de verhoging van het minimumloon naar 16 euro per uur. “Het kabinet laat hier steken vallen”, vindt Boufangacha. De bond wil al langer dat het minimumloon flink wordt opgekrikt, maar dit gebeurt maar niet. Momenteel bedraagt het minimumloon voor mensen van 21 jaar of ouder 13,68 euro per uur.

Zepp.solutions presenteert nieuwe waterstof-elektrische vrachtwagen

HANNOVER – Zepp.solutions, een Nederlandse koploper op het gebied van waterstof-brandstofceltechnologie, onthult deze week op de IAA beurs in Hannover hun nieuwste innovatie voor emissievrij zwaar transport: de zepp.europa H2 Fuel Cell Truck.

Deze 40-tons waterstof-elektrische trekker is gebaseerd op de Mercedes-Benz Actros. De voertuigen combineren een workflow gelijk aan dieselvoertuigen met de voordelen van emissievrij transport.

De zepp.europa truck biedt een bereik van meer dan 700 km dankzij de waterstofopslag van 58,8 kg op 350 bar, en is volledig uitgerust met een slaapcabine. De vrachtwagen kan standaard 45ft containers op een reguliere oplegger te trekken, zonder aanpassingen aan de voertuigconfiguratie. Dit zorgt ervoor dat de vrachtwagen een praktische en direct inzetbare oplossing biedt voor langeafstandsvervoer zonder CO2-uitstoot.

De eerste twee zepp.europa vrachtwagens zijn reeds verkocht. Vos Transport Group en de Inland Terminals Group hebben hun vertrouwen in deze technologie getoond door de trucks al vroeg in het ontwikkelproces aan te schaffen. Bezoekers van de IAA kunnen de vrachtwagens in detail bekijken.

De zepp.europa vrachtwagens maken de transitie naar emissievrij transport mogelijk zonder in te leveren op prestaties. Ze bieden dezelfde operationele voordelen als dieseltrucks, maar zonder de uitstoot van broeikasgassen. Ze zijn uitgerust met het krachtige X150 waterstof-brandstofcelsysteem van zepp.solutions, een systeem waarvan de kleinere 50kW variant al langere tijd operationeel is in onder andere de Rotterdamse watertaxi en een generatorset voor vliegtuigen op Schiphol.

Zepp.solutions kondigt aan dat de zepp.europa trucks nu beschikbaar zijn voor bestelling.

Duitse politie kan voorlopig overal opduiken voor grenscontrole

KLEEF/AKEN – De Duitse politie kan de komende zes maanden overal langs de Nederlandse grens opduiken voor de controle van paspoorten. Wie van plan is naar Duitsland te rijden moet er rekening mee houden dat dergelijke controles “op elk tijdstip, op elke weg en elke dag” kunnen voorkomen, zegt woordvoerster Stefanie Gleixner van de Bundespolizei (Duitse federale politiedienst). Over het resultaat van de controles, die maandag om middernacht begonnen, wil de politie voorlopig niets zeggen.

Nederland heeft ruim 560 kilometer aan grens met Duitsland. Maandag stonden bij enkele grote grensovergangen in het noorden en oosten van het land controlefuiken, maar dat zal volgens Gleixner zeker niet dagelijks het geval zijn. “We zullen voornamelijk mobiel en steekproefsgewijs controleren. ” Daarvoor is gekozen voor het “verrassingseffect” en om snel te kunnen handelen als er door de grenscontrole lange files zouden ontstaan. Daarvan was maandag overigens nergens sprake.

De paspoortcontrole treft verkeer dat vanuit Nederland naar Duitsland rijdt. Want de Duitse regering wil met name voorkomen dat terroristen en illegale migranten in Duitsland terechtkomen. Daarom zijn er het komende halfjaar niet alleen langs de Nederlandse grenzen, maar ook langs die van België, Luxemburg, Frankrijk en Denemarken doorlopend controles. Wie zijn paspoort niet kan laten zien mag het land niet in. Overigens, merkt Gleixner op, moet iedereen altijd een paspoort of ID-kaart bij zich hebben.

Volgens Gleixner maken vooral personenauto’s kans op een paspoortcontrole. “We weten dat ongewenste personen voornamelijk op die manier Duitsland binnenkomen. Maar dat betekent nog niet dat vrachtwagens of bestelbusjes nooit aan de beurt zijn. Het kan steeds gebeuren, waar en wanneer dan ook. Op sommige plekken misschien wel dagen achter elkaar.” Het is de bedoeling dat de grenscontroles een halfjaar gaan duren. Of dat ook gebeurt, is volgens Gleixner een beslissing die de Duitse regering moet nemen.

PostNL klaar voor emissievrije bezorging in Nederlandse binnensteden per 1 januari 2025

DEN HAAG – Vanaf 1 januari 2025 zijn er emissievrije zones in verschillende Nederlandse binnensteden. Of een auto zo’n zone in mag, hangt af van de emissieklasse en dus van de hoeveelheid uitstoot van het voertuig. PostNL investeert al jaren in elektrische bezorging en is dus op tijd klaar voor de bezorging van pakketten aan inwoners van de binnensteden. Uitstootvrij bezorgen is niet alleen beter voor het milieu, maar draagt ook bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit en de leefbaarheid in de binnensteden.

Iris van Wees, Managing Director E-commerce Operations van PostNL: “PostNL werkt al jaren aan de transitie naar emissievrije bezorging. Wij hebben dan ook een groeiend aantal elektrische voertuigen en bijbehorende laadfaciliteiten. We namen onlangs de 1000e laadpaal in gebruik op een groot laadplein bij het pakkettensorteercentrum in Goes. Met onze ruim honderd bakfietsen, 48 LEVVs (licht elektrische vrachtvoertuigen) en 1000 elektrische bezorgbussen leveren we pakketjes bij de consument. We doen dit al op grote schaal in de binnensteden en het is onze ambitie om per 1 januari 2025 in de binnensteden met emissievrije zones geheel uitstootvrij te bezorgen. Wij vinden dit belangrijk, omdat we zo min mogelijk impact op het milieu willen maken en de binnensteden leefbaar willen houden. Uiteindelijk willen we overal uitstootvrij bezorgen, maar dit traject kent ook de nodige uitdagingen, zoals de druk op het elektriciteitsnet.”

Aandacht voor milieu en maatschappij

PostNL zet zich op veel verschillende manieren in om bij te dragen aan een samenleving met aandacht voor milieu en maatschappij. Zo opende PostNL in april van dit jaar een nieuw pakkettensorteercentrum in Alphen aan de Rijn met een innovatieve opslagbatterij voor zonne-energie. Dit is een van de 31 PostNL-locaties met het duurzaamheidscertificaat van BREEAM. PostNL bezorgt 96 procent van de brievenbuspakjes en brieven zonder uitstoot van de laatste sorteerlocatie tot aan de deur. Ook pakketten worden steeds vaker met elektrische voertuigen bij consumenten thuis geleverd, ook buiten de grote steden. Onlangs is de eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen.

In 2030 wil PostNL de CO2-uitstoot met 45 procent hebben verminderd en in 2040 met 90%.

Human Protection neemt de Bresser Logistiek BV over

TILBURG – De Bresser Logistiek BV was sinds 2009 dedicated operationeel partner voor de volledige dienstverlening rondom de levering, reiniging, keuring en onderhoud van de producten van Human Protection. Deze tak is de afgelopen jaren flink gegroeid tot een stand alone operatie waar dagelijks ruim 20 FTE werkzaam zijn.

Tevens is er een professionele wasserij van medische hulpmiddelen op locatie Oisterwijk en een eigen hub netwerk voor decentrale levering van de producten van Human Protection vanuit Zwolle, Alphen aan den Rijn, Brussel en Venlo.

Per heden gaat de Bresser Logistiek BV verder als Human Protection Services BV.

“We hebben 15 jaar samen gebouwd aan deze succesvolle operatie en zien enorm veel kansen om deze stand alone operatie verder uit te breiden met onze onderscheidende dienstverlening.

Alles ten dienste van Human Protection, wat het geheel concept wat neergezet is ontzettend zal versterken. Ik ben erg trots op deze volgende stap en kijk uit naar de volgende fase van ons bedrijf, onder de vleugels van Human Protection”, zegt Tomas Brands, Directeur en eigenaar van de Bresser Logistiek BV.

“Wij zijn verheugd om de Bresser Logistiek BV te verwelkomen binnen Human Protection. Met het mooie 24/7 concept wat we in al die jaren samen hebben opgebouwd, de kennis en expertise van de betrokken medewerkers verrijken we Human Protection. We trekken vanaf nu volledig samen op om nog meer van toegevoegde waarde te zijn voor de gezondheidszorg en haar toeleveranciers. Human Protection heeft een groot bereik, een sterk fundament en ons doel is om de Bresser Logistiek BV onder de naam Human Protection Services BV verder te laten groeien”, aldus Kasper Brands, CEO Human Protection.

Tomas Brands zal aanblijven als directeur en eindverantwoordelijke van Human Protection Services en onderdeel worden van het managementteam van Human Protection

Vrachtwagen geschaard op N279 [+foto’s]

Foto: ASMedia

HELMOND – Maandagmiddag 16 september rond 12.20 uur heeft zich een eenzijdig ongeval voorgedaan op de Wolfsputter Baan (N279) in Helmond.

Een vrachtwagenchauffeur raakte met zijn trekker en oplegger van de weg, kwam daarna weer op de rijbaan terecht, en is vervolgens geschaard en aan de overkant tegen de vangrail tot stilstand gekomen.

Foto: ASMedia

De vrachtwagenchauffeur is door de ambulancedienst gecontroleerd aan een hoofdwond. Hij hoefde niet mee naar ziekenhuis.

Foto: ASmedia

De weg is compleet afgesloten tot dat de vrachtwagen geborgen is en de brandstof is opgeruimd.

Foto: ASMedia

De brandweer is ter plaatse om de lekkage van diesel te verhelpen.

38-jarige vrachtwagenchauffeur overleden na aanrijding op vluchtstrook A15 [+foto’s]

Foto: MediaTV

RIDDERKERK – Een vrachtwagenchauffeur die met pech op de vluchtstrook was gaan staan en uit zijn voertuig was gestapt, is overleden na een aanrijding door een andere vrachtwagen. Het slachtoffer is een 38-jarige man uit Oud-Alblas, meldt de politie maandagmiddag.

Het ongeluk op de A15 ter hoogte van het knooppunt Ridderkerk gebeurde rond 12.00 uur, meldt de politie.

Er is nog geprobeerd de man te reanimeren, maar die hulp mocht niet baten. De andere vrachtwagenchauffeur is aangehouden, de politie doet onderzoek naar het incident en de rol van de bestuurder.

Foto: MediaTV

De verbindingsweg bij het knooppunt is vanuit Gorinchem in de richting van Rotterdam dicht tot ongeveer 15.00 uur, meldt Rijkswaterstaat. Verkeer kan gebruikmaken van de parallelbaan.

De politie doet onderzoek naar het ongeval.

Testdagen in Formule 1 volgend jaar opnieuw in Bahrein

BAHREIN – De testdagen van de Formule 1 worden begin volgend jaar opnieuw in Bahrein gehouden. De teams krijgen het Bahrain International Circuit op 26, 27 en 28 februari tot hun beschikking om te werken aan hun auto’s voorafgaand aan het nieuwe seizoen.

Sinds 2009 heeft Bahrein de testdagen al zes keer eerder georganiseerd. Volgens de Formule 1 is Bahrein geschikt vanwege “de consistente weersomstandigheden, een mix van bochten op hoge en lage snelheid en twee lange rechte stukken”. “Daardoor kunnen de teams maximale gegevens verzamelen voor het komende seizoen”, meldt de organisatie.

Het circuit van Bahrein werd in 2004 voor het eerst gebruikt in de Formule 1. Het was de eerste race in het Midden-Oosten.

Het seizoen begint volgend jaar met de Grote Prijs van Australië. Het eerste raceweekend vindt van 14 tot en met 16 maart plaats.

Frankrijk kandideert Stéphane Séjourné als Eurcommissaris

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron heeft maandag Stéphane Séjourné gekandideerd als nieuw Eurocommissaris.

Séjourné is nu minister van Buitenlandse Zaken. Hij komt in de plaats van Thierry Breton. Deze Eurocommissaris (Interne Markt) maakt eerder maandag zijn onmiddellijke vertrek bekend.

Séjourné was tijdens de vorige zittingsperiode van het Europees Parlement voorzitter van de liberale Renew-fractie. Volgens de schriftelijke verklaring van Macron voldoet hij “aan alle vereiste criteria. Zijn toewijding aan Europa zal hem in staat stellen deze soevereiniteitsagenda volledig te steunen.”

In dezelfde verklaring bedankt Macron Breton “die een uitmuntend Europees Commissaris is geweest”. Volgens Macron heeft Breton een belangrijke bijdrage geleverd aan het bevorderen van een Europees soevereiniteitsbeleid op het gebied van digitale technologie, steun voor de Europese technologische en industriële defensiebasis en de veerkracht van de interne markt van de Europese Unie tijdens de covid-crisis.

Het is niet duidelijk waarom de kandidatuur van Breton op het allerlaatste moment is ingetrokken, die voor een tweede termijn als Eurocommissaris naar voren was geschoven.

Volgens Breton heeft de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, achter zijn rug om Frankrijk om een andere kandidaat gevraagd.

LAATSTE NIEUWS

Broekman Logistics neemt terminalactiviteiten van J.C. Meijers over in Rotterdamse haven

ROTTERDAM - Met ingang van 1 november 2024 heeft Broekman Logistics de activiteiten en activa van B.V. Expeditie- en Stuwadoors Maatschappij J.C. Meijers overgenomen....