Clicky

donderdag 14 november 2024 - 18:47 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 103

SBM Offshore noemde melder corruptie onrechtmatig afperser

AMSTERDAM – Oliedienstverlener SBM Offshore heeft een oud-werknemer die een corruptieschandaal aan het licht bracht onrechtmatig afgeschilderd als afperser in verschillende media. Tot dat oordeel komt de rechtbank in Amsterdam in een rechtszaak die de voormalige bedrijfsjurist Jonathan Taylor van SBM had aangespannen tegen zijn oude werkgever. Taylor vindt dat hij als klokkenluider moet worden gezien en eist een financiële vergoeding voor de reputatieschade die hij heeft geleden.

SBM Offshore verkoopt drijvende platforms voor het oppompen en opslaan van olie, en maakte zich daarbij tussen 2007 en 2011 schuldig aan omkoping van overheidsfunctionarissen via tussenpersonen in Brazilië, Angola en Equatoriaal-Guinea. In het vorige decennium betaalde het van oorsprong Schiedamse bedrijf honderden miljoenen dollars aan schikkingen en boetes in Brazilië, de Verenigde Staten en Nederland vanwege de corruptie. De zaak kwam aan het licht nadat Taylor informatie over het smeergeld had gedeeld via Wikipedia en zakenblad Quote daarover schreef.

Taylor eiste in diezelfde periode een hogere ontslagvergoeding van SBM omdat hij, naar eigen zeggen, amper nieuw werk op niveau kon vinden door argwaan over zijn vertrek. In interviews met NRC, het Braziliaanse zakenblad Valor en antwoorden aan beleggersvereniging VEB schilderde SBM Taylor vervolgens af als chanteur.

Rectificeren

Volgens de rechtbank ging het bedrijf daarin te ver, omdat dit een ernstige beschuldiging is die SBM niet goed met feiten kon onderbouwen. Ook werd ten onrechte de suggestie gewekt dat het om een misdrijf ging dat op één lijn stond met de omkoopaffaires, oordeelt de rechtbank. Daarbij speelt mee dat SBM de beweegredenen van Taylor “te eenzijdig” weergaf. Daarom moet het bedrijf volgens de rechter opdraaien voor de schade die Taylor heeft geleden, maar de hoogte van de vergoeding is nog niet bekend.

SBM moet ook rectificeren. Maar de rechter gaat niet mee in alle eisen van Taylor. Zo wilde hij een verbod voor SBM om hem in de toekomst weer afperser te noemen, maar dat vindt de rechtbank in Amsterdam een te grote inperking. Ook gaat de rechter niet mee in het betoog dat SBM onrechtmatig aangifte tegen Taylor deed in Monaco.

Cryptodiensten offline gehaald, beslag op miljoenen aan crypto’s

UTRECHT – De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) heeft in samenwerking met een speciaal team van de politie en met justitie twee grote cryptovaluta-wisseldiensten offline gehaald, is donderdag bekendgemaakt. Deze beide diensten worden verdacht van “het faciliteren van witwassen van mogelijk door misdrijf afkomstige cryptovaluta”, meldt de FIOD in een verklaring.

Servers van de beide diensten zijn op meerdere locaties offline gehaald en er is beslag gelegd op cryptovaluta ter waarde van 7 miljoen euro. De servers zijn in beslag genomen en worden onderzocht.

Een van de diensten is Cryptex, volgens de FIOD een dienstverlener die veel verschillende criminele geldstromen faciliteerde, zoals losgeld na het plaatsen van ransomware. “Cryptex maakte gebruik van de Nederlandse infrastructuur”, aldus FIOD.

De andere dienst heet pm2btc, waarop gebruikers cryptovaluta om konden zetten naar nationale valuta en vice versa. “Het vermoeden was dat veel criminelen deze cryptowisseldienst gebruikten, die eveneens gebruikmaakte van infrastructuur in Nederland.”

Fietskoeriersdienst Cycloon ontslaat honderden medewerkers

ZWOLLE – Fietskoeriersdienst Cycloon schrapt de banen van 440 medewerkers.

Het dochterbedrijf van webshop Bol.com stopt voor een groot deel met het bezorgen van pakketten, waardoor de werknemers boventallig zijn. Voortaan gaat Cycloon alleen verder met het bezorgen van post en pakketjes die door de brievenbus passen.

De Zwolse onderneming, met ruim duizend medewerkers, zegt last te hebben van de zwakkere groei op de pakketmarkt en sterk gedaalde tarieven. Tegelijkertijd zijn veel andere bezorgers ook begonnen met de inzet van elektrisch vervoer, waardoor Cycloon als fietskoerier “niet meer onderscheidend” is als duurzaam bedrijf en de omzet daalt. Gesprekken over een eventuele verkoop van de pakketbezorgdienst liepen op niets uit.

Voor de medewerkers die hun baan verliezen is een sociaal plan opgesteld met de ondernemingsraad en vakbonden. Doordat het vooral om parttimemedewerkers gaat, verdwijnen in totaal 68 voltijdsbanen. De banen voor postmedewerkers blijven. Daardoor houden ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij Cycloon hun werk, meldt het bedrijf.

Douane vindt drugs in vier containers

Foto: OM Rotterdam

ROTTERDAM – De Douane heeft op woensdag 25 september in totaal 180 kilo cocaïne onderschept in vier verschillende containers. De straatwaarde van de gevonden drugs is 13,5 miljoen euro.

Een eerste partij van 50 kilo werd gevonden nabij de koelmotor van een container die was beladen met bananen. De container was afkomstig uit Costa Rica en was bestemd voor een bedrijf in Zeeland.

Controle zeeschip

De andere drie partijen werden gevonden tijdens een controle van een zeeschip, door het Landelijk Visitatie Team van de Douane. Wederom was het drie keer raak in de buurt van de koelmotor. Het ging om partijen van 34, 47 en 49 kilo.

In twee van de drie containers zaten bananen, in de andere zaten langoustines. De containers waren afkomstig uit Ecuador en waren bestemd voor bedrijven in Nederland en Duitsland.

Het HARC-team, een inmiddels 28 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Wallenius Wilhelmsen vergroot vier van de twaalf bestelde schepen tot de grootsten ter wereld

OSLO – Wallenius Wilhelmsen heeft aangekondigd dat vier van de twaalf Shaper Class-schepen die momenteel bij Jinling Shipyard (Jiangsu) zijn besteld, in omvang worden vergroot van 9.300 naar ongeveer 11.700 CEU’s. De schepen worden de grootste PCTC’s die ooit hebben gevaren en zullen een belangrijke rol spelen bij het verlagen van de kosten van het bedrijf.

“Speciaal ontworpen voor onze behoeften en handelspatronen, voorbereid op netto-nul vanaf dag één en speciaal gebouwd met aanzienlijke schaalvoordelen, geloven we dat de nieuwe, grotere Shaper-schepen een klasse apart zijn. Ze bieden aanzienlijke besparingen op brandstof en emissies in vergelijking met de huidige vloot en met zowel ongeëvenaarde capaciteit als de hoogste hellingsterkte in het orderboek, zijn deze schepen echt geschikt voor de toekomst”, aldus Xavier Leroi, EVP & COO Shipping Services bij Wallenius Wilhelmsen.

De schepen zullen het oceaanelement zijn van de geïntegreerde netto-nuldienst die Wallenius Wilhelmsen vanaf 2027 aan klanten zal aanbieden. Dit end-to-end-aanbod omvat alle fasen van het transport van nieuwe voertuigen van de fabriek naar de eindconsument. Het bedrijf is van plan om zijn landgebonden logistiek- en transportnetwerk te gebruiken om dit te realiseren.

Xavier Leroi

“Dit is zeer welkom, aangezien we nu onze vrachtcapaciteiten, brandstofefficiëntie en serviceaanbod verder verbeteren. Deze spelen in op de toekomstige behoeften van onze klanten”, aldus Pia Synnerman, EVP & CCO bij Wallenius Wilhelmsen.

De vier grotere schepen delen veel van de integrale ontwerpkenmerken van de Shaper Class, zoals een dual fuel-motor, methanolgeschikt vanaf levering, verbeterde hellingsterkte, aanzienlijke hoge en zware capaciteit en een uitgebreide focus op energie-efficiëntie, veiligheid en welzijn van de bemanning.

Pia Synnerman

De eerste Shaper Class-schepen worden vanaf de tweede helft van 2026 geleverd, waarbij de nieuwe grotere versies eind 2027 geleverd zullen worden.

OM doet onderzoek naar fatbikeverkoper La Souris

HILVERSUM – Het Functioneel Parket bevestigt dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt naar fatbikeverkoper La Souris, na berichtgeving in consumentenprogramma BOOS. Volgens BOOS worden La Souris en eigenaar Armando Muis verdacht van de verkoop van illegale fatbikes.

Verder wil het OM geen details kwijt over de zaak. Een woordvoerder kon ook niet zeggen of zowel het bedrijf als de eigenaar deel uitmaakt van het onderzoek, zoals in BOOS wordt beweerd.

La Souris zei eerder deze maand dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 1100 fatbikes van de verkoper had ingenomen, onder meer van het merk QMWheels. Ook deed de verkoper zelf een terugroepactie van fatbikes van QMWheels, omdat die te makkelijk op te voeren zijn. De verkoper wilde met een beveiligingsupdate het opvoeren ongedaan maken.

Verontwaardigd

Volgens het programma van Tim Hofman heeft La Souris de afgelopen jaren naar schatting tienduizenden illegale fatbikes met een te zware motor verkocht aan consumenten, terwijl zij daar niet altijd van op de hoogte waren.

Eigenaar Armando Muis is op de hoogte van het onderzoek en is verontwaardigd over de 1100 fatbikes die in beslag zijn genomen door de ILT. “Wij zijn van mening dat onze productiemethodes in orde zijn”, laat Muis weten. Door het onderzoek wordt zijn bedrijf “in een slecht daglicht gezet”.

Leeftijdsgrens

Het onderzoek gaat er volgens de eigenaar over of La Souris fatbikes heeft verkocht aan consumenten als e-bikes, terwijl ze in de ogen van de ILT niet voldoen aan de eisen voor een fatbike. Zowel de ILT als de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zijn volgens hem langs geweest voor onderzoek van de fatbikes. Muis heeft een groeiend vertrouwen in een goede uitkomst. “Ik sta achter de handelingen die wij getroffen hebben.”

De ILT heeft sinds juli beslag gelegd op 16.500 fatbikes uit China, werd twee weken geleden bekend. Het gaat volgens de inspectie om illegale bromfietsen met het uiterlijk van een fatbike. De ILT vindt het van maatschappelijk belang dat de illegale bromfietsen “zo snel mogelijk uit ons straatbeeld verdwijnen”.

Fatbikes zijn een groot punt van discussie, ook in de Nederlandse politiek. Een brede Kamermeerderheid wil een leeftijdsgrens van 14 jaar en een helmplicht voor de elektrische fietsen, werd dinsdag bekend. Het aantal ernstige ongelukken met fatbikes is in het tweede kwartaal van dit jaar fors toegenomen, volgde eerder deze week uit cijfers van VeiligheidNL.

ILT-Luchtvaartautoriteit controleert onaangekondigd kleine luchtvaart

Foto: ILT

DEN HAAG – Inspecteurs van de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) hebben de afgelopen weken onaangekondigd de vliegvelden in Rotterdam, Lelystad en Hoogeveen bezocht. Tijdens deze ad hoc controles is gekeken naar de veiligheidscultuur en het veiligheidsbewustzijn bij de kleine luchtvaart.

Teams van inspecteurs hebben in Rotterdam (14 september), Lelystad (20 september) en Hoogeveen (21 september) onder andere gekeken naar de technische staat van de vliegtuigen en het terrein, de brevetten en de vluchtvoorbereiding van de piloten.

Dankzij veel gesprekken op de luchthavens krijgen de inspecteurs een goed beeld van de kennis en vaardigheden van onder anderen piloten en technici, maar ook van de veiligheidscultuur. Weten alle aanwezigen wat de geldende regels en voorschriften zijn op een luchthaven? Worden voorvallen in de luchtvaart netjes gemeld? Daarnaast kijken inspecteurs naar een correcte vluchtvoorbereiding.

Vliegers en technici reageerden positief op de aanwezigheid van de inspecteurs van de ILT-Luchtvaartautoriteit. De betreffende luchthavens verleenden ook zoveel als operationeel mogelijk was medewerking. Er zijn goede gesprekken gevoerd, waardoor de ILT-Luchtvaartautoriteit een beter beeld heeft gekregen van de veiligheid in de kleine luchtvaart.

De ILT-Luchtvaartautoriteit inspecteerde opluchthaven Rotterdam The Hague Airport 12 vliegtuigen en op en Lelystad Airport 11. Op Vliegveld Hoogeveen zijn 15 toestellen gecontroleerd.

In een aantal gevallen is vastgesteld dat niet alle benodigde papieren aan boord waren. Hierbij valt te denken aan het kunnen tonen van persoonlijke documenten als een vliegbrevet, medisch certificaat of logboek, tot technische documenten van het luchtvaartuig en verzekeringspapieren. Deze papieren zijn noodzakelijk om aan te kunnen tonen dat een vlieger bevoegd is om te vliegen, hier fysiek toe in staat is en bijvoorbeeld voldoende recente ervaring heeft om passagiers mee te nemen. De technische papieren zijn bedoeld om aan te tonen dat het vliegtuig luchtwaardig is, al het benodigde onderhoud op tijd is gedaan is en het luchtvaartuig is verzekerd.

Wanneer een vlieger een van deze zaken niet kan tonen, mag een vlucht niet doorgaan, want dan staat niet vast dat de vlieger en het vliegtuig kunnen en mogen vliegen. Deze eisen zijn er voor de bescherming van de vlieger, de passagiers en iedereen aan de grond. Overigens hebben alle gecontroleerde vliegers na enige vertraging kunnen aantonen dat ze beschikten over de juisten documenten.

De kennis van het melden van voorvallen bij het Analysebureau luchtvaartvoorvallen kan (ABL) kan beter. Soms was de piloot nauwelijks bekend met de meldplicht van voorvallen bij het ABL, andere piloten wisten niet eens van het bestaan af. Het ABL deelt de inzichten uit analyses van meldingen met de luchtvaartsector, zodat deze ervan kan leren.

De ILT-Luchtvaartautoriteit houdt toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften om de veiligheid van de kleine luchtvaart te bevorderen. De kleine luchtvaart in Nederland omvat zo’n 6.000 piloten, circa 2.875 geregistreerde luchtvaartuigen die gebruikmaken van 21 vliegvelden (regionaal) waarbij sprake is van circa 250.000 vliegbewegingen. Tot de kleine luchtvaart worden gerekend: motorvliegers, zweefvliegers maar ook valschermspringen, ballonvaart et cetera.

Twee nieuwe IVECO S-WAY’s voor Van Overveld Transport

Ger van Overveld richtte het bedrijf op in 1988 samen met zijn vrouw Elma. Wat begon met één enkele vrachtwagen is inmiddels uitgegroeid tot een groot wagenpark met 145 eigen trucks en verschillende charters. “Ik was altijd gek van vrachtwagens en wilde graag een eigen bedrijf beginnen,” vertelt Ger. Inmiddels werken ook hun dochters Cindy en Wendy mee in het familiebedrijf.

Van Overveld Transport onderscheidt zich door hun snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Met een sterke focus op transport tussen Nederland en Spanje, weten ze de behoeften van hun klanten goed in te vullen. “Wij garanderen dat we binnen 24 uur in Barcelona zijn en binnen 30 uur in Madrid,” aldus Ger. De diversiteit aan producten, van wijn en olijfolie tot nootjes, zorgt ervoor dat het bedrijf dagelijks te maken heeft met verschillende logistieke uitdagingen.

Innovatie en duurzaamheid in de transportsector

Technologische innovatie speelt een essentiële rol in het succes van Van Overveld Transport. “Betrouwbaar materiaal en lage kosten per kilometer zijn cruciaal voor ons bedrijf,” vertelt Ger.

De introductie van alternatieve brandstoffen en technologieën, zoals LNG, elektrisch rijden en waterstof, heeft een grote impact op de sector. Van Overveld Transport draagt actief bij aan een duurzamer transport door al met LNG te rijden en binnenkort hun eerste twee elektrische vrachtwagens in gebruik te nemen. Daarnaast hebben ze maar liefst 1500 zonnepanelen geïnstalleerd op hun bedrijfspand, waarmee ze een serieuze stap richting CO2-reductie zetten.

De keuze voor IVECO

Na een lange periode zonder IVECO’s in hun vloot, heeft Van Overveld Transport nu voor het merk gekozen. “IVECO legde een scherpe offerte neer en de nieuwe modellen kunnen tegenwoordig meekomen met andere merken,” zegt Ger. De lage kilometerkostprijs van de nieuwe S-Way trucks was een belangrijke factor in hun beslissing, hoewel het verbruik nog getest moet worden.

De samenwerking tussen Van Overveld Transport en IVECO gaat terug tot 1995, maar de recente hernieuwde samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk. “We hebben nog geen ervaring met de service en ondersteuning van IVECO Schouten, maar we kijken ernaar uit om deze relatie verder te ontwikkelen,” voegt Ger toe.

Toekomstvisie: Innovatie en duurzaamheid als sleutel tot succes

Voor Van Overveld Transport liggen de grootste uitdagingen van de toekomst in het terugdringen van de CO2-uitstoot en het inspelen op technologische ontwikkelingen. De sector staat voor grote veranderingen met overnames en de omschakeling naar elektrische trucks, bio-LNG en waterstof als belangrijke aandrijvingen. “Techniek speelt een enorm belangrijke rol in deze transities,” aldus Ger, die optimistisch blijft over de toekomst ondanks de vele uitdagingen.

Met de toevoeging van de twee nieuwe IVECO S-Way trucks zet Van Overveld Transport een volgende stap in hun groei en duurzame ontwikkeling. Deze moderne trucks passen perfect in hun ambitie om de beste te blijven in hun vakgebied, met een scherp oog voor innovatie en klantgerichtheid.

Uitgeputte vrachtwagenchauffeur reed veel te hard [+foto]

Foto: Duitse Politie

NORDHAUSEN – Donderdagochtend voerden agenten van de Duitse politie een gerichte controle uit op de Duitse A38. Rond 10.40 uur werd richting Göttingen een Roemeense trekker-oplegger gecontroleerd.

De vrachtwagen viel op doordat hij aanzienlijk te hard reed in vergelijking met andere weggebruikers.

Tijdens de controle werd een groot aantal significante overtredingen op de naleving van de rij- en rusttijden geconstateerd. De afgelopen 29 dagen werd bij piekwaarden iedere dag de opgegeven rijtijd overschreden en werden de noodzakelijke rusttijden niet in acht genomen.

Bovendien reed de chauffeur van het voertuig met een gemiddelde snelheid van ruim 100 km/uur en een maximumsnelheid van 110 km/uur.

Tegen het Roemeense bedrijf en de uitgeputte chauffeur werd een administratieve overtredingsprocedure gestart. Er werd een borg met een bedrag van vier cijfers gevraagd en ter plaatse betaald.

Voortzetting van de rit werd verboden en werd verhinderd door een wielklem. Nu heeft de chauffeur tijd voor een lange pauze, aldus een politiewoordvoerder.

Rusland scherpt inzet kernwapens aan, EU spreekt van dreigement

MOSKOU – De Russische regering heeft de nucleaire doctrine aangepast, waardoor kernwapens ook ingezet kunnen worden tegen landen die dat soort wapens niet hebben.

Ook wil Rusland kernwapens kunnen inzetten bij grote luchtaanvallen met conventionele wapens. Volgens het Kremlin is dit een waarschuwing aan het Westen. De Europese Unie spreekt van een roekeloos dreigement.

De Russische president Vladimir Poetin had woensdag al aangekondigd dat Rusland in de toekomst anders wil omgaan met zijn kernwapens. De Russen dreigen dat ook landen zonder nucleair arsenaal aangevallen kunnen worden met kernwapens als ze gesteund worden door kernmachten. Dat geldt bijvoorbeeld voor Oekraïne.

Het nieuwe beleid “moet gezien worden als een specifiek signaal”, zegt Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov. Hij noemde Oekraïne niet, al heeft dat land de laatste tijd de aanvallen op Russisch grondgebied opgevoerd. De Russische “nucleaire afschrikking wordt aangepast vanwege elementen van spanning die zich ontwikkelen langs onze grenzen”, aldus Peskov. Hij zegt dat het nucleaire arsenaal bovendien “zonder twijfel” wordt uitgebreid.

Rusland heeft sinds de grootschalige invasie van Oekraïne vaker gedreigd met de inzet van kernwapens. De EU vindt dat Rusland aan het gokken is met zijn arsenaal, zei de woordvoerder van de Europese Buitenlandse Dienst, Peter Stano. “Dit is gewoon een voortzetting van het zeer onverantwoordelijke en onaanvaardbare gedrag van de kant van Poetin.”

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan CO2-neutraal intercontinentaal transport en duurzame logistiek

Foto: DB Schenker

ESSEN/MIAMI – DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Dit benadrukt hun gezamenlijke ambitie om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten aanzienlijk te verkleinen. Deze samenwerking omvat ook het bouwen van best-in-class warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dit betekent een belangrijke stap in de richting van het verminderen van CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruikt gemaakt wordt van conventionele fossiele brandstoffen en ondersteunt zo hun overkoepelende ecologische duurzaamheidsdoelen.

Jochen Thewes, CEO bij DB Schenker: “Microsoft en DB Schenker zijn twee wereldleiders die zich verenigd hebben om de uitstoot in transport en logistiek te verminderen. Onze samenwerking zal naar verwachting aantonen dat aanzienlijke CO2-besparingen nu al haalbaar zijn in de huidige intercontinentale supplychains. De upgrade van het Nederlandse warehouse naar BREEAM Excellent en de SuperHub in Illinois, Verenigde Staten die de LEED Platinum-certificering heeft ontvangen, zijn goede voorbeelden van onze gedrevenheid om het pad te effenen voor duurzamere en innovatieve logistieke oplossingen.”

Cliff Henson, CVP bij Microsoft Cloud Supply Chain: “Microsoft Cloud Logistics is gedreven om voorop te lopen op het gebied van duurzame logistiek. Onze samenwerking met DB Schenker heeft de ontwikkeling van ultramoderne duurzame warehouses mogelijk gemaakt, samen met innovatieve brandstofstrategieën voor alle vrachtmodaliteiten, wat een voorbeeld is van onze inzet om industrienormen te definiëren in de logistieke ecologische duurzaamheidsarena. Deze initiatieven markeren een belangrijke stap voorwaarts in onze inspanningen om onze impact op het milieu te verminderen in lijn met de duurzaamheidsverplichtingen van Microsoft voor 2030.

DB Schenker zal duurzame brandstoffen voor lucht- en zeevracht inkopen en deze toewijzen aan de inkomende lucht- en zeevrachtzendingen van Microsoft Cloud Logistics. Naar verwachting zal dit resulteren in een vermindering van ten minste 15.000 ton CO2-uitstoot per jaar. In maart 2024 heeft DB Schenker ook het gebruik van Hydrogenated Vegetable Oil (HVO of hernieuwbare diesel) ingevoerd voor alle zeevrachtzendingen van Californië naar Texas. Daarnaast heeft DB Schenker zijn ecologische verduurzaming met Microsoft Cloud uitgebreid naar vervoer over land in Europa en Noord-Amerika met HVO100-tankstations en elektrische voertuigen.

Bovendien vormen geavanceerde logistieke warehouses, ontworpen om operationele activiteiten te stroomlijnen en de netwerkefficiëntie te verbeteren terwijl de impact op het milieu wordt geminimaliseerd met behulp van hernieuwbare energie, de kern van de gezamenlijke inspanningen van DB Schenker en Microsoft Cloud. De locatie van DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics in Illinois, Verenigde Staten, behaalde de LEED Platinum-certificering. Dit is het hoogste certificeringsniveau dat wordt toegekend door de U.S. Green Building Council en toont de leidende rol van DB Schenker op het gebied van verantwoordelijkheid voor milieu en maatschappij.

Naast de SuperHub in de Verenigde Staten, heeft het warehouse van Microsoft Cloud Logistics in Nederland het BREEAM-certificaat Excellent, waarmee deze warehouses voldoen aan hoge normen voor energie-efficiëntie, minimalisering van de impact op het milieu en verbetering van het welzijn van de medewerkers.

Chemieconcern BASF gooit organisatie op de schop en bezuinigt

LUDWIGSHAFEN – Het Duitse chemieconcern BASF voert grote wijzigingen door in de bedrijfsstructuur, waarbij een duidelijk verschil tussen de belangrijkste activiteiten en andere divisies ontstaat.

Ook wil het bedrijf met 112.000 werknemers, onder wie zo’n duizend in Nederland, verdere kostenbesparingen doorvoeren. Daarbij gaan waarschijnlijk ook meer banen verloren, zei het management bij de presentatie van de nieuwe strategie aan analisten.

BASF rekent enkele divisies voortaan tot zijn kernactiviteiten, namelijk de onderdelen die chemicaliën, stoffen voor de industrie, materialen en zorg- en voedingsproducten maken. Maar onder andere de divisies voor landbouwproducten, metalen en accumaterialen zijn minder belangrijk voor de toekomst van het bedrijf en moeten meer op eigen benen staan. Mogelijk worden ze ook verkocht.

Het chemieconcern wil ook kosten besparen op zijn belangrijkste locatie in Ludwigshafen, waar mogelijk meer productielocaties sluiten dan eerder aangekondigd. Voor het einde van 2026 moet dat jaarlijks ruim 2 miljard euro opleveren. De vakbond IG BCE reageerde kritisch op het sluiten van vestigingen en schrappen van banen.

Ook beleggers voelen de kostenbesparingen. BASF verlaagt het dividend met ongeveer een derde.

Nieuwe stap in bestrijden criminaliteit Vlissingse haven: slim hekwerk

Foto: Els Swart

VLISSINGEN – Vandaag is een nieuwe stap gezet in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit in de haven van Vlissingen. Burgemeester Bas van den Tillaar onthulde een informatiebord aan het nieuwe hekwerk tussen de Westhofhaven en de Engelandweg. Dit kleine gebaar is een belangrijke stap in de beveiliging van het havengebied van North Sea Port. Het bord maakt effectieve handhaving mogelijk, zonder de bedrijvigheid in de haven te belemmeren.

Drie kilometer ‘slim’ hekwerk is het eerste resultaat van een reeks fysieke beveiligingsmaatregelen die Stichting Veilige Zeehavens Zeeland neemt. Deze stichting werkt samen met overheden, bedrijven en veiligheidsdiensten om de zeehavens van Zeeland weerbaar te maken tegen criminaliteit, met name in de strijd tegen de smokkel van drugs.

Slimme beveiliging: fysiek en virtueel

Het nieuwe hek sluit de haven niet hermetisch af. Een belangrijke functie is dat het de openbare ruimte onderscheidt van het havengebied. Het informatiebord en het hek maken duidelijk waar openbaar gebied eindigt en waar het havengebied begint. Dit maakt het mogelijk om personen die zich zonder goede reden in het havengebied bevinden, te weren en criminele activiteiten aan te pakken.

Handhavers, zoals de politie en douane, kunnen hierdoor strenger optreden tegen personen met kwade bedoelingen. Zo wordt het makkelijker om bijvoorbeeld gebiedsverboden te handhaven. Dit maakt het havengebied veiliger zonder legale bedrijvigheid en logistieke processen te verstoren. In de toekomst wordt het fysieke hekwerk uitgebreid met een gesloten netwerk van camera’s.

Een veilige haven voor medewerkers en bedrijven

Burgemeester van den Tillaar benadrukte het grote belang van het kleine bord tijdens de onthulling: “We maken het criminelen steeds moeilijker. De haven is niet alleen een economische motor voor de regio, maar ook een belangrijke werkplek voor duizenden medewerkers. Dit hekwerk is belangrijk in het waarborgen van hun veiligheid en het beschermen van de bedrijven die hier actief zijn. Criminelen proberen steeds vaker havens te misbruiken voor hun illegale activiteiten en met deze maatregelen verkleinen we die kansen.”

Toekomstige stappen in beveiliging

Het hekwerk is het eerste resultaat uit een pakket aan beveiligingsmaatregelen die de komende jaren worden uitgerold. Het cameratoezicht wordt uitgebreid. In 2025 worden ook bij alle toegangswegen van de haven ANPR-camera’s geplaatst. Deze camera’s herkennen nummerplaten en registreren wie de haven binnenkomt.

Stichting Veilige Zeehavens Zeeland werkt op dit moment aan de beveiliging van het havengebied van Vlissingen/Borsele. In samenwerking met de gemeenten Vlissingen en Borsele, havenbedrijf North Sea Port en ondernemers zet de stichting zich in om het gebied weerbaar te maken tegen ondermijnende criminaliteit. De fysieke beveiligingsmaatregelen worden mede mogelijk gemaakt door Mainport Zeehavens Zeeland – West – Brabant.

Minstens 22 slachtoffers in Barendrechtse zedenzaak, verdachte 90 dagen langer vast

ROTTERDAM – De 45-jarige man uit Barendrecht die wordt verdacht van ontucht met minderjarigen blijft 90 dagen langer vast zitten, meldt het Openbaar Ministerie donderdag.

De man kwam in beeld nadat er aangifte tegen hem was gedaan en hij zichzelf gemeld had bij een politiebureau.

De verdachte verklaarde eerder bij de politie over het misbruik van 19 slachtoffers. Inmiddels is duidelijk dat er nog zeker 3 andere slachtoffers zijn.

Sinds de aanhouding van de 45-jarige verdachte doet een rechercheteam van de politie in opdracht van twee officieren van justitie grootschalig onderzoek naar wat zich heeft afgespeeld. Dat onderzoek is nog in volle gang.

GGD’er werkte vier jaar ongeregistreerd als arts met kinderen

ROOSENDAAL – Een medewerker van de GGD West-Brabant heeft daar bijna vier jaar gewerkt als basisarts voor kinderen terwijl hij niet officieel als dokter geregistreerd was. Hij werkte met kinderen van 4 tot 18 jaar in Roosendaal, Moerdijk en Rucphen. “Er zijn geen signalen bekend dat er sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag door deze medewerker”, benadrukt de GGD in een mededeling over de kwestie. De dienst zegt “enorm geschokt” te zijn.

Het ontbreken van de registratie werd deze week ontdekt. De betreffende medewerker is per direct op non-actief gesteld en ontslagen, meldt de organisatie verder. Ze heeft een onafhankelijk bureau de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar hoe de situatie zich heeft kunnen voordoen. Dat is daarmee al begonnen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Autoriteit Persoonsgegevens zijn geïnformeerd.

De medewerker is waarschijnlijk betrokken geweest bij zo’n 1900 kinderen. Hun ouders en verzorgers worden opgespoord en krijgen een brief met daarin een telefoonnummer dat zij kunnen bellen met vragen of zorgen.

Een basisarts houdt zich bij de GGD vooral bezig met de groei van kinderen, vaccinaties, gezondheidsonderzoeken, het adviseren van ouders over opvoeden en opgroeien en het doorverwijzen van kinderen met medische en ontwikkelproblemen naar andere hulpverleners.

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 755 kilo cocaïne in haven Vlissingen, drietal aangehouden

VLISSINGEN - De Douane heeft op woensdag 13 november tijdens een reguliere douanecontrole in de haven van Vlissingen 755 kilo cocaïne gevonden. Er zijn...