Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 14:55 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 103

MAN laadt eTruck op met 1.000 kW en werkt samen met partners aan laden met 3 megawatt

LEUSDEN – Megawatt-mijlpaal voor MAN Truck & Bus en haar partners: voor het eerst heeft een elektrische vrachtwagen bij een publiek laadstation zijn batterijen opgeladen met meer dan 1.000 kilowatt en 1.500 ampère. Met deze recordbrekende snellaadsessie, onderdeel van het NEFTON-project, kon de 40 ton zware eTruck van MAN in 30 minuten een rijbereik van ongeveer 400 kilometer bijladen.

Het project, dat in 2021 is gestart en wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming, MAN Truck & Bus, de Technische Universiteit van München (TUM) en vijf andere partners uit de wetenschap en industrie, richt zich op het optimaliseren van het opladen van elektrische vrachtwagens onder verschillende omstandigheden.

De focus van het project ligt op het Megawatt Charging System (MCS) voor het ultrasnel opladen van elektrische vrachtwagens tijdens bijvoorbeeld een chauffeurspauze of het laden en lossen. Naast MAN Truck & Bus en het TUM omvat het onderzoeksconsortium ook het Deggendorf Institute of Technology, het Fraunhofer ISE, de Forschungsstelle für Energiewirtschaft e.V. (FfE), AVL Software and Functions GmbH en Prettl Electronics Automotive.

“Samen met onze projectpartners zijn we erin geslaagd om technologieën te ontwikkelen waarmee e-trucks binnen een zeer korte tijd en met een vermogen van meer dan 1.000 kW op kunnen laden. Het onderzoek richtte zich met name op de praktische aspecten, de kosten en het vermogen van het energienetwerk. De technologie om te kunnen megawatt laden is er inmiddels en nu moeten we de uitbreiding van de laadinfrastructuur bevorderen in nauwe samenwerking met de politiek en energiemaatschappijen”, zegt dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling bij MAN Truck & Bus.

Emissievrij én efficiënt transport

Met de ultrasnelle megawatt laadtechnologie zijn elektrische vrachtwagens een nog beter alternatief voor dieselvrachtwagens in alle gangbare toepassingen binnen het transport, inclusief transport over lange afstanden. De infrastructuur op de belangrijkste transportroutes om elektrisch transport daadwerkelijk effectief mogelijk te maken ontbreekt echter nog. De nieuwe megawatt laadtechnologie is in dit opzicht een enorme stap voorwaarts. MAN Truck & Bus heeft de bruikbaarheid van deze laadtechnologie al bewezen en speelt een sleutelrol in de standaardisatie ervan.

Nu het NEFTON-project deze mijlpaal heeft bereikt richten de partners zich ook op het verder vergroten van de laadcapaciteit naar 3.000 kW om zo met name langeafstandsvervoer nog beter te faciliteren. NEFTON richt zich ook op bidirectioneel laden waarbij de accu’s van vrachtwagens gaan dienen als opslagpunten van het elektriciteitsnet voor een efficiënter gebruik van de elektriciteitsvoorziening overdag.

MAN zet vol in op de uitbreiding van de laadinfrastructuur

Volgens schattingen van de sector zijn er in 2030 ongeveer 50.000 snellaadstations nodig, waaronder megawatt laadstations, om de mobiliteitstransitie voor vrachtwagens in Europa duurzaam te bevorderen. In hetzelfde jaar is naar verwachting de helft van alle nieuwe in Europa geregistreerde MAN-vrachtwagens volledig elektrisch. Om de transitie zo succesvol mogelijk te laten verlopen is MAN dan ook nauw betrokken bij laadinfrastructuurprojecten zoals NEFTON.

De onderneming is daarnaast begin juli ook een samenwerking aangegaan met energieleverancier E.ON om zo’n 400 laadpunten op te zetten op 170 locaties in heel Europa. MAN is als onderdeel van de TRATON Group ook samen met Daimler Trucks en AB Volvo betrokken bij de Milence joint venture, die minstens 1.700 oplaadpunten voor bedrijfsvoertuigen in Europa wil gaan realiseren.

Douane onderschepte afgelopen weekend voor bijna 70 miljoen aan cocaïne

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De Douane heeft afgelopen weekend voor bijna 70 miljoen euro (straatwaarde) aan cocaïne gevonden. Tijdens een controle in de Rotterdamse haven zijn er diverse partijen cocaïne onderschept. De ontvangende bedrijven lijken niets met de smokkel te maken te hebben en de aangetroffen cocaïne is inmiddels vernietigd.

Kleding en huishoudelijke goederen

De eerste partij werd aangetroffen in een container geladen met dozen kleding en huishoudelijke artikelen. De verdovende middelen waren verstopt in een houten kist die tussen de dozen met goederen stond. Totaal ging het om 671 kilogram aan cocaïne. De container kwam uit Panama, moest gelost worden in Antwerpen en zou vervolgens doorgaan naar Ghana.

Container met bananen

Vervolgens werd een container gecontroleerd waarbij in de ruimte van de koelmotor 40 kilogram cocaïne werd aangetroffen. De container was afkomstig uit Guayaquil en moest door naar Duitsland.

Container met avocado’s

De derde partij cocaïne werd gevonden in de koelruimte van een andere container. Deze container was afkomstig uit Ecuador en was bestemd voor een bedrijf in Rotterdam. Er werd 36 kilogram cocaïne aangetroffen tussen de avocado’s.

Foto: Openbaar Ministerie

Container met bananen en mango’s

Op woensdag 24 juli werden er twee partijen onderschept. De eerste partij zat verstopt in een container met bananen geladen in de Dominicaanse Republiek en was op doorreis naar Spanje. Het betrof 100 kilogram aan cocaïne. De tweede partij werd aangetroffen naar aanleiding van een controle door de Douane in een container aan boord van een zeeschip afkomstig uit Mexico en was bestemd voor een bedrijf in Capelle aan de IJssel en was beladen met mango’s. Tussen de lading waren rugzakken geplaatst met in totaal 70 kilogram cocaïne.

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaken verder in onderzoek.

Bijna 111.000 huishoudens krijgen steun uit Noodfonds Energie

ROTTERDAM – Bijna 111.000 huishoudens krijgen steun voor het betalen van hun energierekening, ruim twee keer zoveel als vorig jaar. Dit meldt het Tijdelijk Noodfonds Energie, na het beoordelen van bijna alle subsidieaanvragen.

Mensen met een laag inkomen en een hoge energierekening konden van januari tot en met maart subsidie aanvragen uit het noodfonds. Meer dan 194.000 huishoudens hebben dit volgens het noodfonds gedaan. Het aantal aanvragen ligt veel hoger dan vorig jaar omdat de regeling dit jaar is versoepeld, waardoor meer mensen in aanmerking komen. Ook is meer geld beschikbaar. Huishoudens krijgen gemiddeld 97 euro per maand om te helpen bij het betalen van hun energierekening, aldus het noodfonds.

Na goedkeuring krijgen mensen zes maanden steun. Energieleveranciers verrekenen de subsidie in de energierekening. Hoeveel aanvragen zijn afgewezen is niet bekend.

Pekela

De meeste aanvragen kwamen volgens het noodfonds uit Rotterdam, bijna 13.000 huishoudens uit die stad wilden steun ontvangen. Afgezet tegen het aantal inwoners kwamen de meeste verzoeken uit de Groningse gemeente Pekela. Hier vroeg bijna 5,5 procent van de huishoudens subsidie aan.

Om energiesubsidie te krijgen mag het bruto-inkomen van een huishouden maximaal 200 procent van het sociaal minimum zijn, met vakantiegeld erbij. Voor alleenstaanden komt dit neer op 3200 euro per maand en voor samenwonenden op 4480 euro. Verder moet minstens 10 procent van het inkomen opgaan aan de energierekening. Voor mensen met een inkomen onder het sociaal minimum ligt de grens lager.

Verduurzamen

Vorig jaar vroegen 83.000 huishoudens energiesteun aan. Ruim 50.000 huishoudens kregen die uitgekeerd, 43,7 miljoen euro in totaal. Dit keer is 84 miljoen euro beschikbaar. Het grootste deel komt van de overheid, energieleveranciers hebben er ook geld in gestopt.

Het Tijdelijk Noodfonds Energie is in 2022 opgericht nadat de energieprijzen flink waren gestegen door de inval van Rusland in Oekraïne. Sommige mensen kregen moeite om hun energierekening te betalen en lieten daarom bijvoorbeeld hun verwarming in de winter uit. Omdat de energiekosten nog steeds hoger zijn dan voor het begin van de oorlog, konden mensen dit jaar weer subsidie aanvragen. Het noodfonds verwacht dat gerichte steun de komende winters nodig blijft voor mensen met een laag inkomen die hun huis niet goed kunnen verduurzamen.

Bestelwagen botst op geparkeerde trailer in Bergen op Zoom [+foto]

Bestelwagen botst op trailer
Foto: Rijnhout Media

BERGEN OP ZOOM – Donderdagmiddag reed op de Wattweg in Bergen op Zoom een bestelwagen op een geparkeerde trailer. De bestuurder van de bestelwagen kwam met de schrik vrij.

Het ongeval gebeurde omstreeks 15:50 uur. Volgens getuigen zou de bestuurder met hoge snelheid over de Wattweg zijn gereden en vervolgens zo de geparkeerde trailer vanaf de voorzijde hebben geramd.

Ondanks de ravage aan de bestelbus kon de bestuurder het voertuig zelfstandig verlaten. Hij is onderzocht door ambulancepersoneel maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

Een bergingsbedrijf is opgeroepen om de bestelbus af te voeren en de trailer, die door de klap is verplaatst, weer terug te zetten.

Tijdens de afhandeling van het ongeval was de Wattweg volledig gestremd.

Vrachtwagen gekanteld op N57 [+foto]

Foto: ASMedia

HELLEVOETSLUIS – Donderdagmiddag 25 juli tegen 15.20 uur heeft een ongeval plaatsgevonden aan de Dammenweg – N57 in Hellevoetsluis.

Het ongeval gebeurde doordat de vrachtwagenchauffeur de macht over het stuur verloor en waarna hij kantelde.

Een ambulance werd opgeroepen, maar de vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd.

Foto: ASMedia

Waarmee de vrachtwagen geladen is, is nog niet bekend.

Het verkeer ondervond hinder door het incident.

Verdachte opgepakt voor moord op ex-parlementariër Oekraïne

Iryna Farion

KYIV – De Oekraïense politie heeft in Dnipro een verdachte opgepakt voor de moord op de voormalige ultrarechtse parlementariër Iryna Farion, meldt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky.

Ze werd 19 juli op straat vlak bij haar woning in Lviv in het hoofd geschoten en overleed korte tijd later in het ziekenhuis.

De politie had een jongeman in het vizier die volgens buurtbewoners in de twee weken voor de moord bijna elke dag te vinden was voor het appartementsgebouw waar Farion woonde. Volgens Zelensky is de verdachte 18 jaar oud en gaat het onderzoek verder. Over de motieven van de dader is niets bekend.

Farion (60) was lid van de ultrarechtse partij Svoboda die zich keerde tegen Russisch sprekende Oekraïners en andere minderheden. Ze was parlementslid van 2012 tot 2014 in de aanloop naar de strijd die in 2014 losbarstte tussen de toen nieuwe Oekraïense regering in Kyiv en pro-Russische Oekraïners in vooral het oosten van het land.

Afgelopen jaar nog werd ze als professor aan een universiteit beschuldigd van haatzaaien naar aanleiding van uitspraken gericht tegen Russisch sprekenden. Ze werd toen enige tijd geschorst bij de universiteit.

Deutsche Bahn schrapt komende jaren zo’n 30.000 banen

BERLIJN – Deutsche Bahn (DB) schrapt komende vijf jaar zo’n 30.000 banen, oftewel ruim een tiende van het totale personeelsbestand. Dat heeft financieel directeur Levin Holle gezegd nadat de Duitse spoorvervoerder een miljardenverlies over de eerste helft van dit jaar wereldkundig had gemaakt. Vooral bij de administratieve functies moeten er veel mensen uit.

DB kampte in de eerste zes maanden van dit jaar onder meer met stakingen en weersextremen. Ook financieel verliep de eerste helft van het jaar niet goed voor de onderneming. Het nettoverlies liep op tot 1,2 miljard euro. Het bedrijf moet daarom geld besparen. Digitalisering en automatisering zouden het mogelijk moeten maken administratieve processen met minder medewerkers uit te voeren.

Hoe de enorme banenreductie precies moet plaatsvinden, is nog niet duidelijk. De totale personeelsinkrimping komt grofweg overeen met het “natuurlijk verloop” in een periode van zo’n twee jaar. Wel is bekend dat er alleen al dit jaar ongeveer 1500 administratieve banen verdwijnen. DB benadrukt verder dat op plekken waar juist meer personeel nodig is, ook nog veel nieuwe krachten worden geworven.

De aankondiging komt op een moment dat DB met tal van uitdagingen wordt geconfronteerd, waaronder problemen met de stiptheid en een daling van het aantal reizigers. Een van de redenen voor de slechte prestaties van het bedrijf waren de stakingen van vakbond GDL in een langdurig loonconflict met het spoorbedrijf. Arbeidsconflicten zorgden alleen al voor een kostenpost van 300 miljoen euro.

Er werd al gespeculeerd dat DB weleens zou gaan snijden in de dienstregeling voor langeafstandstreinen. Die geruchten worden door topman Richard Lutz tegengesproken. “Er zijn geen concrete of andere plannen om de verbindingen in het langeafstandsvervoer structureel en duurzaam uit te dunnen.”

Lutz erkent wel dat er op sommige trajecten tijdelijk minder gereden wordt. Dat komt door bouwwerkzaamheden. Ook Nederlandse treinreizigers hebben daar last van. Omdat er langdurig aan het spoor wordt gewerkt, rijdt er de rest van dit jaar bijvoorbeeld geen rechtstreekse ICE meer vanuit Nederland naar Bazel. Die trein gaat er sowieso uit. In de nieuwe dienstregeling komt er een dagelijkse snelle trein naar München voor in de plaats.

Verder moet DB volgens Lutz beter bestand worden tegen extreme weersomstandigheden. “We zullen ons hierop moeten voorbereiden en structurele voorzorgsmaatregelen moeten nemen om de gevolgen op te vangen.”

Grootste Crystal Meth vangst in Nederland tot nu toe

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Begin maart 2024 heeft de Douane bij een controle een grote hoeveelheid methamfetamine aangetroffen, ook wel bekend onder de naam Crystal Meth. Het zat verstopt in ‘big bags’ die geladen waren met een zandachtige substantie. De lading kwam uit Mexico en was bestemd voor een bedrijf in Den Hout, maakte het OM vandaag bekend.

Het bleek te gaan om een partij van ruim 3200 kilogram Crystal Meth met een handelswaarde van 22,4 miljoen euro. Dit is de grootste Crystal Meth vangst in Nederland tot nu toe. In het onderzoek is een 55-jarige man uit Den Hout aangehouden.

De verdachte is inmiddels vrijgelaten maar blijft nog wel verdachte in het onderzoek.

Dat deze vangst nu pas bekend wordt gemaakt komt omdat de partij verstopt was in de zandachtige substantie die zwaar vervuild bleek te zijn met koper en Pfas. In verband met de vervuilde grond is lang gezocht naar een oplossing om de partij de vernietigen.

Afgelopen week is de partij vernietigd.

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaken verder in onderzoek.

Omgevingsdienst legt woningbouwproject Amsterdam stil vanwege lawaai

AMSTERDAM – De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied legt een groot nieuwbouwproject in de Amsterdamse Bijlmer stil, omdat er bij de bouw veel te veel lawaai wordt gemaakt. Vanaf komende maandag mag er niet meer gewerkt worden. Volgens de omgevingsdienst is de herrie onacceptabel, omdat in de buurt veel woningen staan.

De bouwwerkzaamheden begonnen maandag. Een dag later kwamen de eerste signalen van overlast al binnen. Uit metingen van de omgevingsdienst blijkt dat de geluidsnormen fors overschreden worden. “Iets wat niet het geval zou zijn als het bouwbedrijf een andere, stillere heitechniek zou gebruiken”, stelt de omgevingsdienst. Bij de bouw wordt geheid met onder meer vibropalen. Dat zijn holle metalen buizen.

“Dat is niet de best beschikbare techniek. Voor die vibropalen hebben wij dan ook geen ontheffing verleend”, zegt directeur Mario Bakker van de omgevingsdienst. “We hebben herhaaldelijk aangegeven dat het heien met vibropalen niet de best beschikbare stille techniek zou zijn, omdat deze methode te veel lawaai maakt. Als de bouwer dan toch besluit zonder ontheffing met de bouw te beginnen, moeten we ingrijpen.”

Het nieuwbouwproject Brasa Village bestaat uit 520 flexwoningen, verdeeld over dertien gebouwen. Die blijven vijftien jaar staan. Het is een project van de Amsterdamse woningbouwcorporaties Eigen Haard, Ymere en Rochdale. De bouw kan volgens de omgevingsdienst gewoon doorgaan zolang de ontwikkelaars bouwen “volgens de wetten en regels in dit land”.

Woningcorporatie Rochdale begrijpt dat het werk is stilgelegd. “Wij dachten een ontheffing te krijgen om te gaan heien en zijn daar maandag al mee begonnen, voordat we de ontheffing hadden ontvangen”, zegt een woordvoerder. “We zijn voor onze beurt begonnen omdat we er ten onrechte vanuit gingen dat het geluid zou meevallen. Er zijn andere palen gebruikt dan gedacht.”

Deze week mag van de omgevingsdienst nog wel geheid worden. Daarna willen de bouwers de palen in de grond schroeven, in plaats van heien. Als dat van de omgevingsdienst mag, willen de bouwers ook volgende week nog doorwerken. Daarna start de bouwvak van drie weken.

Mocht de omgevingsdienst geen toestemming geven voor het schroeven, dan begint de bouwvak volgende week al. “Als de omgevingsdienst het niet toestaat, dan stoppen we ermee”, zegt de Rochdale-woordvoerder. Hij rekent erop dat er dan in de bouwvakperiode een oplossing wordt gevonden.

PVV en NSC willen opheldering over onrechtmatige werkwijze MIVD

DEN HAAG – Partijleiders Geert Wilders (PVV) en Pieter Omtzigt (NSC) willen opheldering van het kabinet over de onrechtmatige werkwijze van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD).

De toezichthouder oordeelde onlangs dat de MIVD zich nog steeds niet aan de wet houdt als het gaat om het informeren van onderzochte burgers.

Als de dienst bijvoorbeeld iemand afluistert of diens brieven opent, dan moet de persoon naar wie onderzoek is gedaan vijf jaar na afloop daarover worden geïnformeerd. Volgens de toezichthouder gebeurt dit al vier jaar niet en houdt de MIVD zich daarmee niet aan de wet.

Wilders en Omtzigt willen onder meer weten hoe vaak de MIVD verzaakt heeft om de zogeheten notificatieplicht na te volgen.

Ook willen ze weten waarom de Kamer niet is geïnformeerd over de onwettige werkwijze van de militaire dienst. Verder willen zij van het kabinet horen hoe het is gesteld bij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

Tankwagen na klapband tegen de vangrail op N307 [+foto]

Foto: ProNews

DRONTEN – Op de Hanzeweg (N307) tussen Kampen en Dronten is donderdag even voor 14:30 uur een tankwagen tegen de vangrail gebotst.

Volgens de politie kreeg de tankwagen op de Roggebotbrug een klapband, waarna de truck tegen de vangrail in de middenberm tot stilstand kwam. De chauffeur bleef ongedeerd. Er waren geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken.

De tankwagen zou geladen zijn met een bijtende en zure vloeistof. De brandweer is ter plaatse geweest om de situatie veilig te stellen. Er bleek geen sprake te zijn van uitstromende vloeistoffen.

Vanwege de berging van de vrachtwagen is de rijbaan van de N307 richting Dronten momenteel afgesloten. Het verkeer kan via de af- en oprit bij de Roggebotsluis het ongeval passeren. Hierdoor is er een lichte vertraging.

Hoelang de berging gaat duren is nog niet bekend.

Vervaeke neemt één van de vijf prototypes van de Mercedes-Benz GenH2 Truck in gebruik

ZELLIK – Vandaag werd in het Daimler Truck Test and Development Center in Woerth am Rhein het startschot gegeven voor de eerste commerciële testritten met een gloednieuwe brandstofcelvrachtwagen. VERVAEKE investeerde voor dit pioniersproject in een nieuwe bulkoplegger en zal de nieuwe combinatie inzetten voor het vervoeren van PVC voor haar klant INEOS Inovyn.

Na verschillende testritten op de testbaan en op de openbare weg, zijn de Mercedes-Benz GenH2 Trucks klaar bevonden om ingezet te worden in de dagelijkse activiteit van 5 grote spelers. Aangezien elk van hen actief is in een andere sector, worden de waterstof trucks voor diverse toepassingen uitgetest. Het engineering team van Daimler Truck wenst aan de hand van deze praktijktests een beter inzicht te verkrijgen in de specifieke behoeften van de verschillende klanten en deze mee te nemen in de verdere ontwikkelingen naar serieproductie toe.

Frédéric Derumeaux, CEO van VERVAEKE: “Ik ben heel trots dat VERVAEKE deel mag uitmaken van deze testvloot. Vloeibare waterstof kan een uitstekende oplossing bieden op weg naar CO2-vrij langeafstandstransport, en kan als complementair beschouwd worden met andere technologieën zoals batterij-elektrische trucks. Als vooruitstrevende logistieke dienstverlener willen we mee de trend zetten naar een groenere manier van ondernemen, ook binnen zwaar vervoer. Niettemin is het belangrijk erop te wijzen dat investeringen in voertuigen op (vloeibare) waterstof enkel succesvol zullen zijn indien overheden voorzien in voldoende tankinfrastructuur. De gebruikskosten van deze infrastructuur dienen bovendien in lijn te liggen met de kosten van diezelfde infrastructuur voor conventionele voertuigen. Op dat vlak is er nog een hele weg af te leggen, net als voor de productie van voldoende (groene) waterstof.”

Daarnaast is het ook interessant om in deze oefening naar duurzamer vrachtvervoer de hele logistieke keten als één geheel te bekijken. De samenwerking die VERVAEKE en INEOS Inovyn voor dit specifieke project hebben opgezet, past perfect binnen deze visie.

Op vandaag kunnen de commerciële testritten voor het vervoer van PVC plaatsvinden in Duitsland, België en Nederland. VERVAEKE wordt zo de eerste Europese vervoerder die binnen de chemische industrie emissievrij transport verzorgt. Een recente wijziging in de wetgeving maakt het vanaf 1 januari 2025 mogelijk om nieuwe waterstoftrekkers ook ADR te laten keuren.

Deze evolutie zal VERVAEKE toelaten om ook andere producten met waterstof trucks te transporteren. Dankzij deze uitbreiding zullen meer en meer klanten, die duurzaamheid als één van de kernelementen van hun strategie beschouwen, de mogelijkheid krijgen om een overstap naar geavanceerde groene technologie te overwegen.

Politie onderzoekt tips over mishandeling Somaliër in Den Haag

DEN HAAG – De politie spreekt “dagelijks nog” met getuigen en onderzoekt “verschillende tips” in de zaak rond de dodelijke mishandeling van een Somalische man in Den Haag afgelopen weekend. Over de identiteit van de mannen die als verdachten worden gezocht, wil een woordvoerster vanwege het lopende onderzoek geen uitspraken doen.

In de nacht van zaterdag op zondag werd een 23-jarige man op het Plein in het centrum van Den Haag mishandeld. Hij overleed later in het ziekenhuis. De politie zoekt naar acht verdachten, mannen tussen de 18 en 35 jaar oud. Over verdere kenmerken van deze mannen zegt de politie niets.

Het slachtoffer van de mishandeling verbleef in een asielzoekerscentrum in Heerhugowaard, Noord-Holland. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) staat volgens een woordvoerder in contact met “een Somaliër die Nederlands spreekt en hier woont” en die optreedt als contactpersoon van de nabestaanden. Voor zover het COA weet was het slachtoffer in Nederland zonder zijn familie. Wel had hij hier vrienden. Afgelopen weekend was hij volgens de politie ook met een vriend in Den Haag op het moment van de mishandeling. De vriend is geen verdachte in de zaak.

Het COA organiseert naar eigen zeggen samen met nabestaanden de begrafenis van het slachtoffer. Over een eventuele herdenking voor de man beslist de familie, aldus de woordvoerder. Het kan ook zijn dat de familie een herdenking wil zonder aandacht van het publiek, legt hij uit.

Shell bouwt grote waterstoffabriek in Duitsland

KEULEN – Shell gaat een grote waterstoffabriek in Duitsland bouwen. Het concern heeft daarover een definitief investeringsbesluit genomen. De zogeheten elektrolyser van 100 megawatt op de productielocatie in Keulen is naar verwachting in 2027 klaar voor gebruik.

Met de elektrolyser wil Shell zijn activiteiten in Keulen deels verduurzamen. Mogelijk kunnen andere bedrijven in die regio op termijn ook gebruikmaken van de waterstof, aldus Shell. Een elektrolyser gebruikt elektriciteit om waterstof en zuurstof te splitsen en is belangrijk voor het produceren van duurzame waterstof.

Het olie- en gasconcern wil tot en met 2025 10 tot 15 miljard dollar uitgeven aan de ontwikkeling van koolstofarme energie, waaronder waterstof. Vorig jaar gaf Shell hieraan naar eigen zeggen 5,6 miljard dollar uit.

Eerder maakte Shell bekend een waterstoffabriek van 200 megawatt in Rotterdam te bouwen. Dit moet de grootste waterstoffabriek in Europa worden. De bouw kost een miljard euro.

Vrachtwagen geschaard op A37 [+foto]

Foto: Noordernieuws

NIEUW-AMSTERDAM – Een vrachtwagen is donderdagmiddag rond 12:10 uur van de weg geraakt en geschaard.

De chauffeur zat bekneld in zijn cabine en is door de brandweer bevrijdt. Hij is gewond overgebracht naar het ziekenhuis.

De vrachtwagenchauffeur kwam door nog een onbekende oorzaak tegen de vangrail op de A37 waarna hij schaarde.

De weg richting Hoogeveen is volledig dicht. Het verkeer richting Klazienaveen rijdt rustig langs het ongeval.

De schade aan de vangrail en vrachtwagen is enorm. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

LAATSTE NIEUWS

Brug Uitwellingerga wordt niet meer bediend voor de scheepvaart

UTRECHT - Rijkswaterstaat stopt per direct voor onbepaalde tijd met de bediening voor de scheepvaart van brug Uitwellingerga over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Door bediening...
×