Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 20:36 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 102

Nieuwe Franse premier Barnier wil ook grenscontroles

PARIJS – De nieuwe Franse premier Michel Barnier wil strengere grenscontroles om illegale immigratie tegen te gaan. Frankrijk slaagt er volgens hem niet meer voldoende in de grenzen te controleren en het migratiebeleid uit te voeren of om greep te krijgen op de grensoverschrijdende misdaad.

Frankrijk kijkt volgens hem naar Duitsland dat in september ook steekproefsgewijze grenscontroles heeft ingevoerd langs de westelijke grenzen. Bij andere grenzen waren die eerder al door Berlijn ingevoerd. Dit is volgens de regels van de Europese Unie in bepaalde situaties tijdelijk mogelijk.

Barnier hield dinsdag zijn openingstoespraak voor het parlement waar zijn nieuwe regering nog geen meerderheid in zicht heeft. Mogelijk vist hij naar steun van onder meer het rechtse Rassemblement national van Marine Le Pen. Die partij heeft 126 zetels en dringt al jaren aan op het terugdringen van de immigratie.

Barnier zegt “meedogenloos te willen optreden tegen smokkelaars, mensenhandelaars die ellende en wanhoop uitbuiten ten koste van de levens van duizenden migranten in de Middellandse Zee of in het Kanaal”. Hij stelt ook strengere maatregelen voor om mensen die illegaal in het land zijn, uit te kunnen zetten en langer vast te zetten tot het zover is.

President Emmanuel Macron stelde Barnier aan als premier nadat de verkiezingen in juli een sterk verdeeld parlement hadden opgeleverd. De aanhang van de partij van Macron kromp tot 96 zetels. Samen met bondgenoten heeft de coalitie nu 212 zetels in de Franse Tweede Kamer, die in totaal 577 leden telt. Voor zijn regeringsverklaring moet Barnier nu voldoende steun zoeken onder de 365 overige leden van de Nationale Vergadering. Als hij geen meerderheid achter zijn regeringsverklaring weet te krijgen, moet de regering-Barnier terstond aftreden.

KLM mijdt luchtruim Irak, Iran en Jordanië

SCHIPHOL – KLM heeft dinsdagavond besloten het luchtruim van Irak, Iran en Jordanië te mijden.

Iran heeft raketten afgevuurd op Israël, waardoor vliegen boven die landen risicovol is. Vluchten naar Aziatische bestemmingen worden omgeleid. Volgens een woordvoerster gaan ze over Afghanistan.

Ook de Duitse branchegenoot Lufthansa meldde niet door het Iraakse, Iraanse en Jordaanse luchtruim te vliegen. Dat blijft zo tot en met woensdag.

Persbureau Reuters meldt op basis van staatspersbureaus dat Jordanië en Irak hun luchtruim hebben gesloten. Ook het Israëlische luchtruim is gesloten. Reuters-journalisten zagen ook dat raketten boven het naburige Jordanië werden onderschept.

Nasrallah

Iran vuurde raketten op Israël af als vergelding voor een luchtaanval waarmee het Israëlische leger in Libanon Hezbollah-leider Hassan Nasrallah doodde, zei de Iraanse Revolutionaire Garde.

KLM zei eerder op dinsdag de opschorting van vluchten naar Tel Aviv te verlengen tot in ieder geval het einde van dit jaar. Ook andere luchtvaartmaatschappijen meldden langer niet op de Israëlische bestemming te vliegen. Transavia, een dochterbedrijf van Air France-KLM, vliegt tot november niet naar de Libanese hoofdstad Beiroet.

Revolutionaire Garde Iran meldt vergeldingsaanval op Israël

TEHERAN/TEL AVIV – De elitetroepen van het Iraanse regime, de Revolutionaire Garde, hebben naar eigen zeggen vele tientallen raketten op Israël afgevuurd. Het gaat volgens de garde om een vergelding voor de Israëlische luchtaanval die vrijdag in Beiroet een bondgenoot van Iran doodde, de Libanese Hezbollah-leider Hassan Nasrallah.

De garde waarschuwt dat bij een Israëlische tegenaanval op Iran, een veel grotere aanval op Israël wordt ondernomen. Dit is hetzelfde scenario als bij een eerdere raketaanval van Iran op Israël naar aanleiding van de Israëlische beschieting in april van de Iraanse ambassade in Damascus. Israël sprak over zeker tweehonderd raketten die Iran dinsdag zou hebben afgevuurd.

De Iraanse regering zegt voorbereid te zijn op Israëlische tegenacties. De feitelijke machthebber in de Islamitische Republiek Iran, ayatollah Ali Khamenei, is al sinds vorige week op een veilige plek ondergebracht, aldus een anonieme Iraanse functionaris. Israëlische militairen zeggen dat deze aanval “heel ernstig is geweest en gevolgen zal hebben”.

VN-chef António Guterres veroordeelt dat telkens “een escalatie op een escalatie volgt” in de regio en dringt aan op een staakt-het-vuren.

Auto onder trailer op A1: één dode [+foto]

Foto: Fotomoment

DE LUTTE – Dinsdag aan het eind van de middag heeft er een ernstige aanrijding plaatsgevonden op de A1 bij De Lutte. Een auto is onder de achterkant van de trailer van een vrachtwagen terechtgekomen.

De brandweer werd opgeroepen ter assistentie. Een opgeroepen traumahelikopter uit Duitsland kwam eveneens ter plaatse.

Bij het ongeval is één persoon om het leven gekomen meldt de politie op X. Ook roept de politie op om dashcambeelden van het ongeval met hen te delen.

De A1 is afgesloten tussen Oldenzaal-Zuid en de grens. De politie doet onderzoek naar de toedracht van de aanrijding. Rijkswaterstaat verwacht dat het onderzoek rond 21:30 uur afgerond zal zijn.

Op 23 september vond op de A1 eveneens ter hoogte van De Lutte een soortgelijk ongeval plaats waarbij de bestuurder, een 26-jarige man, van een auto om het leven kwam.

OM eist twaalf maanden cel waarvan zes voorwaardelijk voor verstrekken pakketjes met antibraakmiddel

Openbaar Ministerie

DEN BOSCH – Een 80-jarige man uit Den Bosch zou zonder vergunning geneesmiddelen hebben verstrekt. Het geneesmiddel zou onmisbaar zijn bij zelfdoding. Dinsdag stond de man voor de rechter. Het Openbaar Ministerie (OM) eist twaalf maanden cel tegen de man, waarvan zes voorwaardelijk.

Op 5 augustus 2021 werd bij de man een doorzoeking gedaan in zijn woning. Aanleiding was een onderzoek naar hulp bij zelfdoding, waarvoor vorig jaar al een 31-jarige man uit Eindhoven werd veroordeeld. Bij de 80-jarige verdachte werd het antibraakmiddel Domperidon aangetroffen, een onmisbaar middel bij zelfdoding. Ook werd er een postpakketje gevonden, met als afzender de eerder veroordeelde man. Uit een agenda bleek een werkrelatie tussen de twee.

Uit het politieonderzoek, dat onder andere bestaat uit berichtenverkeer via Telegram en bankoverboekingen, blijkt dat de eerder veroordeelde man het antibraakmiddel verstrekte aan de verdachte. De verdachte verklaarde hierover niet bij de politie, maar wel in de Volkskrant in oktober 2021 en mei 2024. Naar eigen zeggen zou hij aan meer dan honderd mensen het zelfdodingsmiddel X hebben verstrekt. Bovendien verklaart hij in het artikel dat hij de activiteiten na de doorzoeking in zijn woning voortzette. Zijn verklaringen blijken naadloos bij de onderzoeksbevindingen te passen.

Naar oordeel van het OM blijkt uit het dossier dat de verdachte zich bijna anderhalf jaar lang schuldig heeft gemaakt aan een handel in antibraakmedicatie. Dat het middel onmisbaar is bij zelfdoding, weegt het OM sterk strafverzwarend mee. Net als de houding van de verdachte. De officier van justitie: “Door illegaal in deze geneesmiddelen te handelen heeft verdachte een strafrechtelijke norm overschreden. Zijn werkwijze was uiterst gewiekst en hij toont zich in sterke mate hardleers. Hij laat zich niet weerhouden door ingrijpen van politie en justitie en komt daar openlijk voor uit. Ook vind ik het kwalijk dat de verdachte in zijn werkend leven psycholoog was en zich profileert als deskundige om vertrouwen te wekken. Door zich zo op te stellen plaatst de verdachte zich boven de wet.” Ter zitting bekende de verdachte vandaag schuld.

Gezien de feiten en het maatschappelijke belang is naar oordeel van het OM alleen een deels onvoorwaardelijke gevangenisstraf met een lange proeftijd op zijn plaats. In deze zaak eist het OM twaalf maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk. Er is bovendien een lange proeftijd geeist: drie jaar. De rechter doet over twee weken uitspraak.

Verlopen vergunning, te lang en te breed: rijverbod en winstafroming van circa 2.000 euro [+foto]

Foto: Duitse Politie

DILLENBURG – Met een rijverbod eindigde maandagmiddag de controle van een zwaar transport op de Duitse A45 nabij Dillenburg.

Het voertuig trok de aandacht van een agent omdat er ondanks de afwijkende afmetingen geen geel zwaailicht aanwezig was dat de bijzondere beladingssituatie aangaf. Bij controle is gebleken dat de vervoersvergunning al was verlopen en dat niet aan de daarin genoemde eisen werd voldaan. Bovendien overschreed de lading de minimale breedte en de voorgeschreven totale lengte.

Twee politievoertuigen begeleidden het voertuig naar een vrachtwagenparkeerplaats bij het kruispunt Haiger-Burbach. Vanaf hier was de rit voor de vrachtwagenchauffeur voorbij. Zijn werkgever werd gevraagd een nieuwe vergunning voor het transport aan te vragen.

Het transportbedrijf wordt nu geconfronteerd met een incassoprocedure in het kader van de winstafroming van ongeveer 2.000 euro.

Alle afvalbeheerbijdragen binnenvaart betaald

Foto: ILT

DEN HAAG – In de binnenvaart geldt dat de vervuiler betaalt voor de verzameling, afgifte en inname van afval. In het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) is onder andere vastgelegd dat binnenvaartschepen bij bunkering van gasolie een ‘afvalbeheerbijdrage’ betalen. Deze bijdrage is € 10 per m3 gasolie. Met dit geld wordt de inzameling van scheepsafval betaald. Rederijen moeten de afvalbeheerbijdrage direct bij bunkeren betalen, via een rekening bij een nationaal instituut. Inmiddels zijn alle openstaande afvalbeheerbijdrages uit 2023 ontvangen.

De betaling van deze afvalbeheerbijdrage is het fundament onder een nette inzameling en afgifte van afval. De laatste tijd vergaten rederijen nog weleens de betaling, zo constateerden de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Stichting Afvalstoffen & vaardocumenten Binnenvaart (SAB).

Deze stichting is door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aangewezen als nationaal instituut om te zorgen voor de inning van de afvalbeheerbijdrage. Betalen scheepseigenaren deze bijdrage niet of te laat? Dan stuurt de SAB hierover informatie naar de ILT. De ILT is op basis van de Binnenvaarwet aangewezen als handhaver op de betaling van de afvalbeheerbijdrage.

Niet betalen betekent een boete van € 350 voor de rederijen. Omdat de openstaande bedragen de laatste periode waren opgelopen, waarschuwde de ILT alle scheepseigenaren om de openstaande bijdrage alsnog te voldoen en zo boetes te voorkomen. Over 2023 staat nu geen enkele factuur meer open en is de financiering van de afvalinzameling goed geregeld.

Nederland haalt burgers terug uit Libanon

DEN HAAG – Nederland gaat burgers helpen Libanon te verlaten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken is van plan om Nederlanders te repatriëren. De komende dagen wordt gezorgd voor militair luchttransport.

Eerder deed het ministerie herhaaldelijke oproepen aan Nederlanders in Libanon om het land te verlaten. Nu de veiligheidssituatie door het grondoffensief van het Israëlische leger nog onzekerder is geworden, heeft het ministerie besloten hulp te bieden. Landgenoten krijgen ook hulp bij vertrek met commerciële luchtvaartmaatschappijen, aldus het ministerie. Ook staat het in contact met andere landen die vluchten organiseren.

Wanneer de eerste vlucht uit Libanon vertrekt, is nog niet bekend. Ook is volgens een woordvoerster nog niet duidelijk om hoeveel vluchten het in totaal gaat.

Hoeveel Nederlanders exact in Libanon zijn, is onbekend. Het ministerie liet eerder weten hier geen zicht op te hebben, omdat er geen registratieplicht is. De ambassade had al wel contact met landgenoten. Nederlanders die Libanon willen verlaten, kunnen zich online bij het ministerie melden.

De Nederlandse ambassade in Beiroet blijft voorlopig open.

Andere landen, waaronder Canada, Duitsland en Groot-Brittannië, waren eerder al begonnen met het terughalen van landgenoten. Zo reserveerde Canada honderden vliegtickets en regelde Groot-Brittannië een chartervlucht vanuit Libanon. De oppositie riep het kabinet dinsdag ook op tot actie om te zorgen dat Nederlanders die weg willen uit Libanon kunnen vertrekken.

Volvo FM Electric: Nieuwe mijlpaal voor Huisman Transport

MAAS EN WAAL – Huisman Transport uit Maas en Waal heeft een nieuwe mijlpaal bereikt op weg naar een duurzamere toekomst. Deze zomer heeft het bedrijf een Volvo FM Electric in gebruik genomen, geleverd door BAS Truck Center.

Met deze stap is Huisman niet alleen een pionier in de regio -het is namelijk de eerste elektrische Volvo-trekker in de regio Maas en Waal-, maar bevestigen ze ook hun ambitie om een voorloper te zijn in de verduurzaming van de transportsector.

Wat heeft Huisman Transport overtuigd om te kiezen voor een elektrische truck?

Volgens Harrie Huisman, algemeen directeur van Huisman Transport, was de groeiende vraag naar duurzame oplossingen vanuit de markt een belangrijke factor. “We krijgen steeds meer vragen over duurzaamheid. Wij willen niet per se voorop lopen, maar wel een goede tweede zijn,” zegt Huisman met een knipoog.

“Door de AanZET-subsidie die vorig jaar werd toegekend, hebben we besloten om een elektrische truck aan te schaffen. Met de Volvo FM Electric willen we ervaren hoe we het beste met onze klanten kunnen meedenken op weg naar duurzaamheid. Het is bovendien de eerste elektrische truck in onze regio Maas en Waal.”

De Volvo FM Electric op de weg

De nieuwe elektrische truck wordt ingezet voor distributieroutes in het midden van het land, voornamelijk vanwege de actieradius. De lading bestaat uit diverse goederen zoals pallets met sanitair, verpakkingen, verlichting en matrassen. “Voorlopig beperken we de inzet tot deze regio om te zorgen dat we altijd binnen bereik van laadpunten blijven,” legt Huisman uit.

Impact op de operatie

De transitie naar elektrisch rijden brengt ook operationele veranderingen met zich mee. “In het begin is het een kwestie van ‘omdenken’, vooral met betrekking tot de actieradius en de mogelijkheid om onderweg bij te laden,” aldus Huisman. “Dit vraagt wat meer inspanning van onze planning, maar we zien het als een kans om efficiënter te werken.”

Voordelen voor stedelijke distributie

Hoewel de truck voornamelijk buiten de stad rijdt, ziet Huisman Transport wel duidelijke voordelen voor stedelijke distributie. “Het feit dat de truck minder kilometers maakt, stiller is en geen CO2-uitstoot heeft, is een groot voordeel,” zegt Huisman. “Voor de stad gebruiken we nu meer bakwagens, maar de Volvo FM Electric sluit perfect aan bij onze duurzaamheidsdoelen.”

Toekomstige duurzaamheidsinitiatieven

Huisman Transport blijft niet stilstaan. In de nabije toekomst plant het bedrijf de aanschaf van een accupakket om zelf opgewekte zonne-energie op te slaan. “Hiermee kunnen we de truck sneller en efficiënter opladen,” aldus Huisman. Deze stap past binnen de bredere visie van het bedrijf om verder te verduurzamen.

Klantfeedback en samenwerking met BAS Truck Center

De reacties van klanten zijn positief. “Ze zijn enthousiast over de inzet van de elektrische truck in hun supply chain,” vertelt Huisman. “We zien dat ze de waarde van deze stap inzien.” Huisman Transport is ook zeer te spreken over de samenwerking met BAS Truck Center. “Het hele proces verliep uitstekend,” zegt Huisman. “We hebben veel gesprekken gevoerd over wat we konden verwachten. Op de eerste dag ging instructeur John van Sommeren mee om onze chauffeur te begeleiden en waardevolle tips te geven.”

De chauffeur aan het woord: “Een eer om als eerste te rijden”

We spraken ook met Marco van Dinteren, de chauffeur die na ruim 30 jaar ervaring met dieseltrucks als eerste met de elektrische truck de weg op mocht. Zijn eerste indruk? “Gaaf, zoals de truck eruitziet,” vertelt hij. “Het is een eer om als eerste met een elektrische truck te mogen rijden.” En de reacties van andere weggebruikers? “Er wordt nog eens extra omgekeken, vooral als mensen zien dat de vrachtwagen geen herrie maakt. Het is echt iets nieuws op de weg.”

Comfortabel en stil

Marco’s eerste ervaringen met het rijden in de elektrische Volvo FM zijn positief. “Het elektrisch rijden is in alle opzichten een positieve ervaring. Het comfort in rijden en sturen is geweldig,” zegt hij. “Je hoort geen geluid meer van de motor, alleen het geluid van de banden. Het is echt stil. Daarnaast merken we dat zowel klanten als collega’s echt nieuwsgierig zijn. Ze willen allemaal weten hoe de truck rijdt en hoeveel kilometer je ermee kunt afleggen. Als ik goed oplet, veel laat uitrollen en op binnenwegen rijd, kan ik 360 kilometer halen op een volle accu.”

Ook de chauffeurstraining die hij kreeg van BAS Truck Center heeft geholpen om het maximale rendement uit de accu te halen. “De tips die we kregen maken echt een verschil. Je gaat anders rijden, bewuster van je verbruik,” legt hij uit. Na drie decennia met dieseltrucks, geeft hij toe dat deze elektrische Volvo hem zeer goed bevalt.

Met de komst van de Volvo FM Electric zet Huisman Transport een belangrijke stap in de richting van een duurzamer en efficiënter transport. Het bedrijf kijkt uit naar verdere innovaties en het blijven optimaliseren van hun bedrijfsvoering in lijn met de milieudoelen.

Aldi gaat op HVO rijden in Groot-Brittannië

Foto: Daniel Graves Photo

CARDIFF – Aldi is bezig om meer dan 30 procent van zijn eigen vrachtwagenpark om te bouwen naar voertuigen die rijden op HVO-brandstoffen (hydrotreated vegetable oil).

Het ombouwen vindt plaats met ruim 160 vrachtwagens die gestationeerd zijn in de distributiecentra in Cardiff, Swindon en Neston. Verwacht wordt dat de CO2-voetafdruk van de supermarkt hierdoor met circa 15.432 ton CO2e per jaar zal afnemen. CO2-equivalenten (CO2e) is een maateenheid voor het effect van verschillende broeikasgassen op het klimaat.

HVO is een dieselalternatief dat de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk verlaagt in vergelijking met conventionele diesel.

Als de verandering wordt doorgevoerd in het gehele Aldi-wagenpark van ruim 550 vrachtwagens, kan dat jaarlijks nog eens 55.130 ton CO2e besparen.

Liz Fox, Nationaal Directeur Duurzaamheid bij Aldi, zei: “De overstap naar HVO-brandstoffen in ons vrachtwagenpark past bij onze duurzaamheidsdoelstellingen op de lange termijn en weerspiegelt onze inzet om onze CO2-uitstoot te verminderen.

“We zijn altijd op zoek naar manieren om onze inspanningen voort te zetten om positieve verandering in het hele bedrijf te bewerkstelligen en deze stap in het bijzonder is een belangrijke mijlpaal voor Aldi.”

Wilders: weet niet hoe lang we vrolijk doorgaan zonder noodwet

DEN HAAG – De PVV blijft erbij dat er “linksom of rechtsom” noodwetgeving moet komen om de asielinstroom te beperken. Dat is zo afgesproken, benadrukte partijleider Geert Wilders. “Als we dat niet krijgen, dan heeft het kabinet een probleem.” Het wordt een “moeilijk verhaal” als er voor een andere manier wordt gekozen om tot asielmaatregelen te komen, aldus de PVV-voorman. “Ik weet niet of we dan nog heel lang vrolijk doorgaan.”

Een dezer weken moet het kabinet besluiten of het een greep naar het noodrecht doet om de asielregels aan te scherpen. In de coalitie leidt dit vraagstuk tot grote spanningen. NSC denkt niet dat het kabinet een deugdelijke onderbouwing weet te vinden voor het gebruik van de noodwet. Dat is voor die partij een absolute voorwaarde. Wat de grootste partij PVV betreft, komt er juist hoe dan ook een noodwet.

Wilders benadrukte dinsdag steeds dat de route via het noodrecht in het coalitieakkoord staat. “Dus het is allemaal heel mooi en aardig, maar we hebben het wel afgesproken.” Het PVV-boegbeeld voert de druk op, maar zegt niet expliciet of hij het kabinet laat vallen als er bijvoorbeeld toch voor spoedwetgeving wordt gekozen. In dat alternatief ziet hij niets. Net als PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) vreest Wilders dat de Kamer het wetgevingstraject zal vertragen met technische briefings en schriftelijke vragenrondes.

Hij spreekt ook premier Dick Schoof tegen, die eerder zei dat er nog geen besluit is genomen. Wilders wijst erop dat niet alleen de coalitie de route via het noodrecht in het hoofdlijnenakkoord heeft afgesproken, maar dat het kabinet de maatregel ook heeft opgenomen in het regeerakkoord. NSC benadrukt juist steeds dat er in het regeerakkoord staat dat het besluit hiertoe “dragend gemotiveerd” moet zijn. De coalitiepartij gaat ervan uit dat dit niet mogelijk is, en dat dan een andere route noodzakelijk zal blijken.

De ministerraad moet het besluit nog nemen om artikel 110 en 111 van de Vreemdelingenwet in te roepen. Daarmee kan het kabinet vanwege “buitengewone omstandigheden” strengere regels invoeren.

Nieuwe cao Schiphol: tien procent loonsverhoging in twee jaar

SCHIPHOL – De eigen medewerkers van Schiphol krijgen de komende twee jaar 10 procent meer loon, hebben de vakbonden en de luchthaven afgesproken.

De nieuwe cao geldt voor onder meer het kantoorpersoneel, de platformmedewerkers, brandweerlieden en de beveiligers die in dienst zijn van de luchthaven.

Ook is onder andere afgesproken dat de medewerkers volgende maand een eenmalige uitkering van 750 euro krijgen, een betere reiskostenregeling en volgend jaar een extra vrije dag voor iedereen, de zogeheten Schipholjaardag. De nieuwe cao loopt van 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2026.

“Een loonstijging die ruim boven het huidige en geraamde inflatieniveau ligt, is een mooi onderhandelingsresultaat”, zegt CNV-bestuurder Juan Schot. De vakbond wil opnieuw met Schiphol in gesprek als er landelijke afspraken zijn gemaakt over de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU). “We gaan dan ook het gesprek voeren over welke functies binnen Schiphol aan te merken zijn als zware beroepen.”

Deltalinqs: Verkeersinfarct regio Rotterdam kan zo niet doorgaan

Verkeer A15 bij Rotterdam
Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – “Het enorme verkeersinfarct dat Rotterdam, en de regio rond Rotterdam, nu al twee dagen op een rij raakt, kan zo niet tot begin december voortduren. Bedrijfsleven en reizigersorganisaties moeten snel met Rijkwaterstaat om de tafel hoe we dit kunnen oplossen, anders is de schade voor forenzen en het bedrijfsleven niet te overzien de komende maanden.” Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging van de haven- en industriebedrijven in de mainport Rotterdam.

Deltalinqs-directeur Bas Janssen: “De aanleg van de nieuwe Blankenburgverbinding is een belangrijke stap die de doorstroming in de regio straks gaat verbeteren. Tegelijkertijd waarschuwen wij al langere tijd dat in aanloop naar de opening van de verbinding, de spitsstrook op de A15 bij Rozenburg (knooppunt Benelux richting Maasvlakte) niet zomaar dichtgegooid kan worden. Er had actief gezocht moeten worden naar alternatieven en hinderbeperkende maatregelen, net als eerder bij de Calandbrug of bij andere projecten van Rijkwaterstaat in het land. Ondanks onze eerdere waarschuwingen dat de sluiting van de spitsstroken voor enorme logistieke problemen gaat zorgen, heeft Rijkwaterstaat de situatie voor ons gevoel erg onderschat. Dit raakt niet alleen de bewoners van Rozenburg en de hele regio, maar ook de hele logistiek van de haven naar het achterland en vice versa.”

Snel om de tafel
Deltalinqs wil snel met Rijkwaterstaat om de tafel om de situatie van dag tot dag met elkaar te volgen, voor de juiste communicatie naar burgers en bedrijven en om te zoeken naar eventuele alternatieven. “Deze situatie kan zo echt niet tot begin december duren. De herfst, die altijd met forse drukte gepaard gaat, is immers pas net begonnen. Reken maar uit hoe groot de ellende gaat worden als we dit zo doorzetten en meer weerellende met bijvoorbeeld straks ook gladheid er nog bovenkop komt,” aldus Janssen. “Dan hebben we geen 1.000 km file, maar gaan we echt nieuwe records breken in negatieve zin.”

Achtergrond
De extra spitsstrook op de A15 blijft tot in december dicht vanwege voorbereidend werk voor de opening van de nieuwe snelweg A24 en de toegang naar de nieuwe tunnel (Blankenburgverbinding). Reizigers moeten rekening houden met forse vertragingen in de ochtend- en avondspits.

Farmaceut MSD verkoopt fabriek Oss aan Organon, 200 banen weg

OSS – Farmaceut MSD verkoopt zijn fabriek in Oss aan branchegenoot Organon. Door de overname worden 295 functies verplaatst, maar gaan ook 200 banen verloren. Dat bevestigen beide bedrijven na berichtgeving van het lokale medium DTV Nieuws. De directies van beide bedrijven hebben het personeel van de MSD-fabriek dinsdag geïnformeerd.

MSD kondigde in september vorig jaar al aan de productie van immuuntherapie te beëindigen in Oss en de fabriek in de verkoop te doen. De farmaceut wil zich richten op een beperkt aantal productielocaties buiten Nederland. Die hebben samen voldoende capaciteit om aan de wereldwijde vraag naar de immuuntherapie van MSD te voldoen, aldus het bedrijf.

Vorig jaar meldde MSD nog het als “topprioriteit” te zien dat de koper ook de circa zeshonderd werknemers overneemt. Dat is nu niet gelukt, maar de onderneming zegt werknemers wel te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan. “We beginnen hier nu al mee, zelfs voordat het sociaal plan van toepassing is op medewerkers die boventallig worden”, zegt directeur Joost van Zutven.

MSD blijft wel actief in Oss met 120 kantoorfuncties. Het bedrijf heeft ook locaties in Boxmeer, De Bilt en Haarlem. MSD ontwikkelt, produceert en verpakt geneesmiddelen, onder meer op het gebied van kanker, infectieziekten en dierziekten. De geneesmiddelen van Organon richten zich onder meer op de gezondheid van vrouwen, kanker, dermatologie en astma.

Duitsland registreert 2500 illegale grensoversteken in twee weken

BERLIJN – De Duitse politie heeft in de afgelopen twee weken bijna 2500 illegale grensoversteken geregistreerd. Duitsland voert sinds halverwege september controles uit langs de grenzen met Nederland en alle andere buurlanden.

Tussen 16 en 30 september werden 1546 mensen bij de grens weggestuurd, aldus de federale politie dinsdag. Ook werden 69 personen weggestuurd met een inreisverbod. De federale politie meldt ook dat 49 personen zijn opgepakt op verdenking van mensensmokkel. Er is geen informatie gedeeld over bij welke grenzen de mensen zijn weggestuurd.

De controles, die zes maanden zullen duren, moeten het aantal mensen terugdringen dat zonder de juiste papieren naar Duitsland komt. De controles langs de grenzen met Nederland, België, Denemarken en Luxemburg zijn nieuw. Bij de andere buurlanden vonden al controles plaats.

De Duitse politievakbond verklaarde recent dat de nieuwe grenscontroles weinig hebben bijgedragen aan het beperken van illegale migratie, omdat maar weinig illegale migranten en smokkelaars zijn opgemerkt aan de westelijke grenzen. Volgens de bond kunnen de controleposten bovendien worden omzeild.

LAATSTE NIEUWS

FrieslandCampina sluit locatie Born en noordelijk deel locatie Leeuwarden: 186 ontslagen

FrieslandCampina zet nieuwe stappen om zijn productienetwerk in Nederland efficiënter, duurzamer en toekomstbestendiger te maken. In dat kader heeft de onderneming het voornemen om...