Clicky

woensdag 13 november 2024 - 09:36 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 102

Geen vervolging in zaak-Woodbrookers

Openbaar Ministerie

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten om het onderzoek naar mogelijke mishandelingen in het inmiddels gesloten behandelcentrum Woodbrookers in Kortehemmen te beëindigen. De officier van justitie constateert op basis van het onderzoek dat er geen sprake is geweest van strafbaar handelen, meldt het Openbaar Ministerie.

In het behandelcentrum woonden jongeren met gedrag- en psychiatrische problemen. Drie voormalige bewoners hadden zich in september en december 2023 gemeld bij de politie, waarbij zij medewerkers onder meer beschuldigden van het mishandelen van bewoners. Daarop startten politie en OM een onderzoek. In dat onderzoek zijn meerdere dossiers bestudeerd en is een aantal voormalige medewerkers als getuige gehoord.

De officier van justitie constateert dat er verschillende incidenten hebben plaatsgevonden in het behandelcentrum, waarbij medewerkers onder meer fysiek hebben ingegrepen. De vraag die moet worden beantwoord is of de medewerkers zich daarbij aan de toen geldende protocollen hebben gehouden. De officier van justitie komt tot de conclusie dat die vraag bevestigend moet worden beantwoord en dat de maatregelen die zijn toegepast de grens van het strafrecht dus niet hebben overschreden.

Medewerkers werden in dit behandelcentrum geconfronteerd met een specifieke doelgroep. Daarbij kon een situatie ontstaan waarin de veiligheid van de medewerker en anderen in het gedrang kwam. In zulke situaties was het soms noodzakelijk om fysiek in te grijpen. Medewerkers hebben daarbij mogelijk wel pijn toegebracht, maar bij hun handelen hebben zij gehandeld binnen de toen geldende protocollen. Het fysieke ingrijpen diende op dat moment het doel van het krijgen van controle en was dus niet primair gericht op het veroorzaken van pijn of ongemak.

Uit diverse rapporten van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd komt wel een beeld naar voren dat er verbetering nodig was in de kwaliteit en de veiligheid van zorg die in het behandelcentrum werd gegeven. Met name op de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen.

Dat betekent echter niet dat er sprake was van strafrechtelijk verwijtbaar handelen. De inspectie heeft haar toezicht op Woodbrookers enige tijd geïntensiveerd. Uiteindelijk heeft Jeugdzorg Friesland besloten de locatie te sluiten in mei van dit jaar.

OESO voorziet stabiele groei voor wereldeconomie

PARIJS – De wereldeconomie zal dit jaar en volgend jaar stabiele groei laten zien. Dat stelt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Volgens de denktank uit Parijs zal de wereldeconomie met 3,2 procent groeien dit jaar, net als volgend jaar.

De OESO werd daarmee wel iets positiever over de groei in 2024, want in het voorjaar werd nog een plus van 3,1 procent voorspeld. Dat is te danken aan sterkere groei in landen als Brazilië, India en Indonesië. Verder is er robuuste groei in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Spanje, aldus de organisatie.

De OESO verklaarde verder dat centrale banken door moeten gaan met het verlagen van de rente nu de inflatie aan het dalen is, maar dat waakzaamheid wel geboden is. Er zijn namelijk nog risico’s zoals geopolitieke spanningen en onverwachte prijsstijgingen. De denktank zegt wel dat de krapte op de arbeidsmarkt in veel grote economieën aan het verminderen is.

Voor de eurozone ziet de OESO voor dit jaar een groei van 0,7 procent en voor volgend jaar zou er dan 1,3 procent groei moeten zijn. Wel stelde de organisatie de groeiverwachting voor Duitsland voor dit jaar verder neerwaarts bij van 0,2 procent naar slechts 0,1 procent.

Storing track-and-tracecodes bij pakketten PostNL opgelost

DEN HAAG – De storing met de track-and-tracecodes bij PostNL woensdag is opgelost. “Mensen kunnen weer een code invoeren en kijken waar hun pakketje is”, zegt een woordvoerster van de post- en pakketbezorger.

Woensdag kampte PostNL met een storing in het systeem waar mensen de code kunnen invoeren. Door dat systeem te herstarten is het probleem volgens haar opgelost. Pakketten werden wel bezorgd tijdens de storing, meldde ze eerder woensdag.

Via de website allestoringen.nl kwamen vanaf ongeveer 10.00 uur duizenden meldingen binnen van mensen die problemen hadden met hun track-and-tracecode. Het aantal nieuwe meldingen neemt inmiddels af.

Tweede minderjarige jongen aangehouden voor betrokkenheid bij steekpartij in Deventer

DEVENTER – De politie heeft een tweede verdachte aangehouden voor het steekincident van afgelopen zaterdagavond in Deventer, waarbij het 14-jarige jongen ernstig gewond raakte.

Het betreft een minderjarige uit de gemeente Dalfsen. Hij zit vast en het onderzoek loopt, meldt de politie.

De politie heeft maandagavond al een minderjarige jongen uit Deventer aangehouden. Bij dit steekincident, aan de Nico Bolkesteinlaan, raakte een 14-jarige jongen uit Apeldoorn ernstig gewond.

De toedracht van het incident wordt nog altijd onderzocht. Daarbij worden meerdere aanhoudingen niet uitgesloten.

Geen doorstart voor failliete winkelketen Bristol in Nederland

EINDHOVEN – Het failliete Nederlandse deel van schoenenwinkelketen Bristol maakt geen doorstart. Dit melden curatoren Dagmar Dielissen-Breukers en Dirk de Jong.

Bristol werd in Nederland vorige maand failliet verklaard. Dielissen-Breukers zei enkele dagen later dat meerdere partijen interesse hadden getoond in een doorstart met de Nederlandse onderdelen van de Belgische schoenenwinkelketen.

Maar alle partijen zijn volgens de curatoren afgehaakt omdat Bristol meerdere keren een uitverkoop hield en een deel van de personeels- en huurovereenkomsten al was beëindigd. “Het was niet meer de onderneming die het ooit was en dan wordt een overname lastig”, zegt De Jong.

De Nederlandse winkels waren al dicht en een deel van de voorraden is los verkocht, aldus Dielissen-Breukers. De ongeveer vijftig overgebleven winkels in Nederland worden volgens haar zo snel mogelijk opgeleverd aan de verhuurders. Bij de keten werkten ongeveer 350 mensen.

Bristol hield volgens De Jong al veel uitverkopen om schulden af te lossen voordat de keten failliet ging. Marketingtopvrouw Lore Vanaudenhove van moederbedrijf Euro Shoe Group gaf eind juli al aan dat die opbrengsten niet genoeg zouden zijn om alle schulden af te lossen. Het faillissement van Bristol in Nederland was een automatisch gevolg ervan, zei ze daarbij.

Eerder deze maand openden de curatoren ook nog zeven Nederlandse vestigingen van Bristol voor een faillissementsuitverkoop. Daarmee leek de kans al kleiner op een volledige doorstart van de winkelketen in Nederland.

Euro Shoe Group vroeg het bankroet voor Bristol in Nederland aan nadat geen overnemer was gevonden voor de Nederlandse winkels. Het moederbedrijf had al een aantal jaar last van problemen, zoals de nasleep van de coronacrisis, gestegen huur- en energiekosten en de afgenomen koopkracht van consumenten. Eind mei vroeg het bedrijf een vorm van uitstel van betaling aan in België. Daarmee was het tijdelijk beschermd tegen schuldeisers.

In België maakt Bristol wel een gedeeltelijke doorstart. Daar namen vier ondernemers een aantal winkels over. De Franse schoenenketen Chaussea heeft 62 Bristol-vestigingen en enkele medewerkers van het hoofdkantoor overgenomen. De andere drie partijen nemen twaalf winkels over.

Storing Haringvlietbrug opgelost

Foto: Rijkswaterstaat | X

NUMANSDORP – De Haringvlietbrug was woensdagmiddag in storing. Dat meldt de ANWB.

De A29 Rotterdam richting Bergen op Zoom was in beide richtingen dicht wat voor lange files zorgde.

Een monteur heeft het euvel verholpen zodat de Haringvlietbrug weer naar beneden kon. Het verkeer kan weer verder en de omleiding is ingetrokken.

Foto: Rijkswaterstaat | X

EU-landen stemmen voor verlaging beschermingsstatus wolf

BRUSSEL – De ambassadeurs van de 27 EU-landen willen de beschermingsstatus van de wolf in Europa verlagen. Volgende maand nemen de EU-landen hierover een definitief besluit.

De Europese Commissie had eerder voorgesteld om de status van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermde’ naar ‘beschermde’ soort. Nederland heeft voor gestemd.

De beschermde status van de wolf is vastgelegd in de Conventie van Bern, een internationaal verdrag met afspraken over het behoud van dieren- en plantensoorten. Ook de EU-landen hebben dat verdrag ondertekend. De EU-landen willen hun invloed aanwenden om die Conventie van Bern op het punt van de wolf aan te passen. De bescherming van de wolf is ook geregeld in de Europese Habitatrichtlijn, die de EU-landen ook willen aanpassen.

Het voorstel van de Europese Commissie kwam er op aandringen van het Europees Parlement. Dat heeft in 2022, onder invloed van bezorgde landbouwers en dierenbezitters, gevraagd om de wolf in te tomen. Volgens de analyse van de Europese Commissie is dit gelet op de aantallen wolven ook mogelijk. Wetenschappers gespecialiseerd in wolven betwijfelen dat. Er zijn weliswaar veel wolven, klonk het dinsdag nog bij een conferentie in het Europees Parlement, maar de soorten zijn genetisch gezien niet sterk genoeg en wolven hebben ook nog altijd te maken met illegale jacht.

Er zijn ongeveer 20.000 wolven in Europa.

Khamenei: Hezbollah is niet te stoppen door commandanten te doden

DUBAI – De Iraanse geestelijk leider Ali Khamenei zegt dat bondgenoot Hezbollah niet verslagen kan worden door commandanten te doden.

Hij erkende tijdens een ontmoeting met Iraanse oorlogsveteranen dat het vast schadelijk is dat Israël “effectieve en waardevolle” leden van de Libanese organisatie heeft uitgeschakeld. “Maar het is niet het soort schade dat de groep op de knieën krijgt.”

Israël voert momenteel op grote schaal luchtaanvallen uit op doelen van Hezbollah en heeft ook herhaaldelijk commandanten van de groep gedood. Khamenei zei dat de Libanese beweging goed georganiseerd is en daarom niet ernstig in de problemen zal raken door de dood van individuele leden. De Iraanse leider voorspelde dat het “Palestijnse en Libanese verzet” uiteindelijk zal overwinnen.

Hezbollah beschikt volgens experts over een groot raketarsenaal en tienduizenden strijders. Leden van de groep hebben ook gevechtservaring opgedaan door aan de zijde van het Syrische regime te vechten in de burgeroorlog in dat buurland.

Vrachtwagenchauffeur filmt ernstig gewonde vrachtwagenchauffeur na ongeval en riskeert celstraf [+video]

UNTEREISESHEIM – De Duitse politie doet onderzoek naar een man die een ernstig gewonde vrachtwagenchauffeur zou hebben gefilmd na een ongeval op de A6 nabij Untereisesheim.

De ernstig gewonde chauffeur heeft dinsdagmiddag waarschijnlijk het einde van een file gemist en is met zijn voertuig in botsing gekomen met de aanhanger van een andere vrachtwagen, aldus de politie. Hij zat bekneld in zijn voertuig en liep ernstige verwondingen op. Nadat de brandweer hem had gered, werd hij naar een ziekenhuis gebracht. De andere vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd.

Volgens de politie parkeerde een derde vrachtwagenchauffeur na het ongeval zijn voertuig op de vluchtstrook en liep over de weg naar de middenberm. Daar zou hij de plaats van het ongeval en de ernstig gewonde hebben gefilmd. Getuigen deden hiervan aangifte bij de politie, waarna de vermoedelijke filmer werd gecontroleerd. Hij werd aangehouden.

“Personen die gewonde mensen en voertuigen die bij ongelukken betrokken zijn fotograferen of filmen, kunnen in Duitsland een gevangenisstraf van maximaal twee jaar of een boete verwachten”, staat op de website van de ADAC.

Vijf jaar geleden schoot het filmen van een vrachtwagenchauffeur die om het leven was gekomen een Duitse politieagent in het verkeerde keelgat en haalde de filmer erbij om de dode vrachtwagenchauffeur van dichtbij te bekijken.

35 geïnteresseerden in mogelijke doorstart Game Mania Nederland

BREDA – Voor een mogelijke doorstart van de failliete Belgische gamewinkelketen Game Mania in Nederland hebben 35 geïnteresseerden zich gemeld. Dit zegt advocaat Steven van Kerkhof van advocatenkantoor Lawwise, die samen met curator Marjolein Oonk-Pallandt het faillissement van de Nederlandse onderdelen afhandelt.

De 35 gegadigden zijn volgens hem onder meer partijen in de gamebranche en wat kleinere ondernemers. Het gaat bijvoorbeeld om partijen die bekend zijn in de gamewereld of er affiniteit mee hebben. Sommigen zouden vooral de voorraad van de gamewinkelketen interessant vinden. Het zijn geen concurrenten van Game Mania, stelt hij.

De onderhandelingen over een mogelijke doorstart in Nederland zijn volgens hem nog niet begonnen. “De komende tijd zal duidelijk worden of een doorstart reëel is.” Mogelijk wordt hierover volgende week meer duidelijk.

Dat er 35 geïnteresseerden zijn zegt nog weinig over de kans op een doorstart, aldus Van Kerkhof. “We moeten nog zien wat voor biedingen worden gedaan en of ze reëel zijn. Er blijven er altijd maar een paar over.”

Game Mania vroeg begin deze maand faillissement aan, nadat de gamewinkelketen geen overnemer kon vinden. De Nederlandse onderdelen werden op 6 september failliet verklaard door de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Van Kerkhof meldt dat de fysieke winkels en de webwinkel van Game Mania in Nederland inmiddels dicht zijn. Een aantal spullen uit de winkels en kantoorartikelen zijn onlangs geveild in België.

Moedervennootschap Heroik vroeg in juni een soort uitstel van betaling aan bij de ondernemingsrechtbank in Antwerpen. Game Mania was daardoor tijdelijk beschermd tegen schuldeisers terwijl het een geschikte overnamekandidaat zocht. Het bedrijf had onder meer last van gestegen kosten die op de resultaten drukten. De afgelopen jaren was het aantal winkels al flink gekrompen in Nederland en België. In Nederland had de keten nog ongeveer zestien winkels.

Eurostar en SkyTeam kondigen partnerschap aan

AMSTERDAM – Eurostar en SkyTeam, de wereldwijde alliantie van luchtvaartmaatschappijen, hebben een memorandum van overeenstemming (MOU) ondertekend dat de weg vrijmaakt voor geïntegreerde intermodale reizen via lucht en spoor voor miljoenen klanten.

Eurostar wordt daarmee de eerste niet-luchtvaartpartner van SkyTeam, wat klanten de mogelijkheid biedt om reizen te boeken die lange- en middellangeafstandsvluchten combineren met duurzame treinreizen in één enkele reservering – onder het genot van de SkyTeam-voordelen.

Het uitgebreide netwerk van Eurostar biedt talloze mogelijkheden voor multi-city reizen tussen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Nederland en Duitsland.

Klanten zullen kunnen vliegen op SkyTeam’s belangrijkste hubs in Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk en andere grote Europese luchthavens in het netwerk van Eurostar en op een duurzamere manier kunnen genieten van multi-city reizen. Ongeveer 13 procent van de huidige Eurostar-reizigers zijn langeafstandsvliegreizigers die aankomen op SkyTeam’s belangrijkste hubs in Amsterdam Schiphol, Paris-CDG en London Heathrow, en overstappen op een Eurostar-bestemming.

Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar, zegt: “Onze reizigers de mogelijkheid bieden om Europa op de meest duurzame en gemakkelijke manier per spoor te ontdekken, is een essentieel onderdeel van Eurostar’s groeistrategie. We werken aan een toekomst waarin reizigers eenvoudig kunnen overstappen tussen Eurostar-treinen, nationale spoorwegen en langeafstandsvluchten, waardoor we onze diensten openstellen voor nieuwe markten over de hele wereld. Vandaag is een belangrijke stap voorwaarts in de verwezenlijking van deze missie en we kijken ernaar uit om met SkyTeam samen te werken aan de ontwikkeling van het klantenaanbod, zodat meer reizigers de unieke service van Eurostar kunnen ervaren.”

Patrick Roux, CEO van SkyTeam, voegt toe: “De samenwerking met Eurostar als onze eerste niet-luchtvaartpartner onderstreept SkyTeam’s inzet voor het aanbieden van een meer geïntegreerde en verantwoorde reiservaring door intermodaal reizen te integreren. Eurostar is wereldwijd een van de meest gewaardeerde treinoperatoren, bekend om zijn klantgerichte service, en past daarom perfect bij SkyTeam. Ik kijk ernaar uit om onze samenwerking verder te ontwikkelen en klanten meer keuze te bieden in de manier waarop ze reizen via het wereldwijde netwerk van SkyTeam.”

De twee bedrijven zullen de komende maanden samenwerken om een meer geïntegreerde ervaring voor lucht-treinreizen te creëren, zodat klanten kunnen genieten van de voordelen van beide vervoerswijzen. De samenwerking zal naar verwachting in de eerste helft van 2025 van start gaan.

Eurostar en KLM blijven hun air-rail product voor klanten tussen Amsterdam en Brussel ontwikkelen, wat al heeft geleid tot een vermindering van het aantal vluchten tussen de twee steden.

Nederlands binnenvaartschip blokkeert de Weser in Duitsland [+foto]

Foto: Duitse Politie

HOYA – Dinsdagmiddag 24 september 2024 omstreeks 14.30 uur brak een 80 meter lang Nederlands binnenvaartschip, beladen met grind, los van de ligplaats in het de Duitse stad Hoya en kwam overdwars te liggen. Hierdoor werd de Weser in Hoya volledig afgesloten.

Het was niet meer mogelijk om langs de locatie te varen. Op het moment van het incident was er geen bemanning aan boord van het schip. Volgens de huidige bevindingen van de waterpolitie verlieten de 35-jarige schipper en de 30-jarige matroos rond het middaguur het schip.

Aanmeren gebeurt uitsluitend met behulp van ankerpalen aan boord. Er was geen extra beveiliging door middel van touwen. Door een bedieningsfout hield de achterpaal het niet, het schip kwam los en draaide door de stroming opzij.

De schipper werd telefonisch geïnformeerd dat zijn schip los was geraakt en overdwars lag. Tegelijkertijd werden de politie en de waterpolitie geïnformeerd. De bemanning kon om 15.45 uur via de boeg van het schip het schip weer betreden en het schip op eigen kracht op de ligplaats varen.

Er is nog geen schade aan derden of schade aan het schip vastgesteld. Een ander schip dat om hulp werd geroepen, was niet langer nodig.

De sluiting van de scheepvaart en het informatiebericht voor de scheepvaart, opgesteld door het districtshoofdkwartier van Minden, werden rond 16.00 uur opgeheven.

Er is door de waterpolitie een administratieve overtredingsprocedure gestart.

Ambtenaren vrezen vaker gewetensnood onder dit kabinet

DEN HAAG – Drie op de tien ambtenaren denken dat ze onder het nieuwe kabinet vaker in gewetensnood zullen raken. Het wordt ook moeilijker om morele twijfels uit te spreken op het werk, denkt ruim één op de tien ambtenaren volgens onderzoeksbureau Ipsos. Toch zegt het overgrote deel zich loyaal op te stellen en denkt bijna niemand erover op te stappen.

Het nieuwe rechtse kabinet dat in juli aantrad, volgt op decennia van regeringen uit min of meer het politieke midden. Ook bij een coalitiepartij als NSC leven daarom van meet af aan zorgen over bijvoorbeeld de omgang van de nieuwe bestuursploeg met de rechtsstaat.

In PVV-kringen klonken dan weer zorgen over tegenwerking van ambtenaren die het beleid van PVV-ministers als Marjolein Faber (Asiel en Migratie) en Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) moeten uitvoeren. Ambtenaren zijn altijd vrij om een andere baan te zoeken, bracht de koning daarop in herinnering.

Maar daarvoor is vooralsnog weinig animo, maakt Ipsos op uit onderzoek vorige maand in opdracht van het blad Binnenlands Bestuur. Van de bijna 1600 ambtenaren die reageerden overweegt 4 procent te vertrekken. Onder rijksambtenaren is dat nog een procent minder.

Ambtenaren hebben wel minder vertrouwen in het waarmaken van de voornemens van het nieuwe kabinet dan de gemiddelde Nederlander. Vooral de kans dat het de komst van immigranten kan remmen, schatten ze een stuk lager in.

Rijkswaterstaat stopt met buitenlandse scheepvaartberichtgeving via Teletekst

UTRECHT – In het kader van een uniforme Europese werkwijze verwijst Rijkswaterstaat per 1 januari 2025 voor internationale scheepvaartberichtgeving naar het platform EuRIS en de buitenlandse vaarwegbeheerders.

Hiermee stopt Rijkswaterstaat definitief met de extra service Teletekst 722.

“De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat buitenlandse vaarweginformatie als extra service aangeboden op Teletekstpagina 722, nu de internationale scheepvaartberichtgeving steeds meer centraal wordt gedeeld via EuRIS , is het passender dat elk land zijn eigen vaarweginformatie beheert en beschikbaar stelt”, zegt Iris Reuselaars, directeur Scheepvaart- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat.

Europese RIS-richtlijn

Deze werkwijze is onderdeel van de Europese RIS-richtlijn, die zegt dat scheepvaartberichtgeving binnen Europa op een geharmoniseerde manier gedeeld dient te worden. Elk land is verantwoordelijk voor informatie over zijn eigen vaarwegen.

Vanaf 1 januari 2025 is stremmingsinformatie over buitenlandse vaarwegen alleen te vinden op het Europese informatieplatform EuRIS. Rijkswaterstaat verwijst schippers voor aanvullende informatie naar de buitenlandse vaarwegbeheerders.

“We zien een constante groei in het gebruik van EuRIS”, zegt Reuselaars. “Sinds de lancering 2 jaar geleden is het aantal gebruikers gestegen naar 4.700. Alleen al in het afgelopen half jaar zagen we een toename van twintig procent.”

“Deze cijfers tonen aan dat schippers het platform steeds beter weten te vinden en waarderen. We zijn ervan overtuigd dat EuRIS een belangrijke rol zal blijven spelen in het bieden van actuele informatie over buitenlandse vaarwegen.”

De Teletekstpagina met Nederlandse scheepvaartberichtgeving blijft wel actief. “We werken nauw samen met de scheepvaartsector om de berichtgeving over de Nederlandse vaarwegen continu te verbeteren. Bij Rijkswaterstaat vinden we het belangrijk om betrouwbare informatie te verstrekken over geplande en ongeplande werkzaamheden”, aldus Reuselaars.

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

AMSTERDAM – Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem “onevenredig bezwarend” is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximumaantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

Om de groeiende drukte op de grachten tegen te gaan, kwam de gemeente Amsterdam een paar jaar geleden met een nieuw vergunningenstelsel voor de passagiersvaart, waar onder meer rondvaart- en salonboten onder vallen. In plaats van vergunningen voor onbepaalde tijd werd een maximaal aantal tijdelijke vaarvergunningen verloot. In het nieuwe systeem, dat dit jaar is ingegaan, is plek voor 550 vergunningen. De reders vrezen door de loting voor het voortbestaan van hun bedrijven en spanden rechtszaken aan.

In 2022 was de rechtbank het nog eens met de gemeente Amsterdam, en kregen de reders van rondvaartboten ongelijk. “De rechtbank is het met het college eens dat het algemeen belang van een leefbare stad zo’n dringende reden is dat het terecht is dat het aantal vergunningen wordt gemaximeerd”, zo stelde de rechter toen. Ook was de overgangstermijn naar het nieuwe stelsel niet te kort, vond de rechtbank, omdat reders meerdere jaren kregen om zich in te stellen op de nieuwe situatie. De reders stapten daarop naar de Raad van State.

“De gemeente mag om veiligheidsredenen een maximum stellen aan het aantal vergunningen voor passagiersvervoer op de Amsterdamse binnenwateren, maar dan moet ze wel goed motiveren dat de maatregelen die ze hiervoor neemt ‘geschikt en noodzakelijk’ zijn en dat heeft ze niet gedaan”, zo meldt de Raad van State woensdag.

De hoogste bestuursrechter stelt ook dat de manier waarop de oude vergunningen afliepen, niet eerlijk was voor kleinere reders. Door een bepaalde rangschikking liepen hun vergunningen eerder af dan die van reders met grote rondvaartboten.

Door de uitspraak van de Raad van State gelden de oude vergunningen met onbepaalde tijd weer. Het is nu aan de gemeente om het beleid aan te passen. “Als de gemeente wil vasthouden aan een maximaal aantal vergunningen, dan zal ze opnieuw beleid moeten vaststellen waarbij de maatregelen die zij zal nemen goed zijn gemotiveerd en deze niet zullen leiden tot onevenwichtige resultaten.”

LAATSTE NIEUWS

Kuijpers Groep neemt Truck- en Trailer Service Heerhugowaard over

HEERHUGOWAARD - Met ingang van 1 oktober 2024 heeft Kuijpers Groep uit Tilburg Truck- en trailers Service Heerhugowaard overgenomen. Truck- en Trailer Service Heerhugowaard...