Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 19:35 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 101

Zeven lidstaten EU overschrijden toegestaan tekort op begroting

BRUSSEL – Zeven van de 27 lidstaten van de Europese Unie hebben een veel groter tekort op hun begroting dan volgens Europese regels is toegestaan. Italië spant de kroon met een begrotingstekort van 7,4 procent over 2023, terwijl dat niet hoger mag zijn dan 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De Europese Unie stelt de zeven landen nu onder verscherpt toezicht, zo hebben de Europese landen vrijdag formeel besloten. Dat betekent dat zij maatregelen moeten nemen om het tekort terug te brengen.

Naast Italië gaat het om Hongarije, Frankrijk, Polen, Malta, Slowakije en België. Het is voor het eerst na het uitbreken van de coronacrisis in 2020 dat landen weer onder verscherpt financieel toezicht staan. Roemenië is daar al die jaren wel onder blijven staan. Dat toezicht wordt verlengd, zo is vrijdag besloten.

De lidstaten moeten later dit jaar instemmen met maatregelen die de zeven landen moeten nemen om hun tekort binnen een bepaalde termijn terug te dringen. De Europese Commissie doet hier naar verwachting in november voorstellen voor. Dat kan een voorstel zijn om het begrotingstekort stapsgewijs terug te brengen, waarbij concrete percentages worden vastgelegd.

Boetes

Binnen zes maanden moet de betreffende lidstaat de benodigde actie ondernemen. Als dat onvoldoende soelaas biedt of als de lidstaat de aanbevelingen niet opvolgt, kunnen de EU-landen sancties opleggen. Dat kan een boete zijn van maximaal 0,05 procent van het bbp over het voorgaande jaar, in dit geval over 2022. Als de lidstaat geen effectieve actie heeft ondernomen, wordt die boete elke zes maanden opnieuw opgelegd. Als ook dat niet helpt, kunnen de EU-landen strenge sancties opleggen.

Deze strengere regels gelden sinds 30 april. Roemenië valt nu ook onder die nieuwe regelgeving.

MBI Betonfabriek in Veghel na 56 jaar met pensioen [+video]

Eerste paal geslagen door Robert & Lex van der Meijden

VEGHEL – Op donderdag 25 juli 2024 is de betonfabriek van MBI in Veghel officieel met pensioen gegaan. In 1966 was de grond gekocht en een jaar later in 1967 werd de eerste paal geslagen door Robert en Lex van der Meijden. De betonfabriek produceerde de eerste straatstenen in 1968. Nu 56 jaar en zo’n 147 miljoen m2 klinkers later, gaat de oude fabriek met pensioen.

De afgelopen decennia zijn aan de kade van deze fabriek 50.255 schepen aangemeerd en zijn er in totaal ruim 201.020 vrachtwagens aan grondstoffen geleverd.

Om de productie op te hogen, kwamen in 1978 machine 3 en 4 erbij. Daarnaast gingen in 2002 machine 1 en 2 al met pensioen, want de andere persen konden hetzelfde resultaat behalen.

In 2008 werd er in 2-ploegen gedraaid en is de grootste steenpers van Europa, de Big Bertha geïnstalleerd. De Big Bertha is zeer indrukwekkend: in amper 12 seconden kan deze twee palletlagen met stenen produceren. Met name de kleurvaste betonstraatstenen met een toplaag van natuurlijk materiaal, genaamd GeoColor, zijn een begrip in de markt vanwege de kwaliteit en kleur. Sinds 1982 bewijst deze steen zich al in de openbare ruimte.

Reden van pensioen

MBI heeft vier productielocaties in Nederland. Op de locatie in Veghel, en tevens de oudste productielocatie, worden hoofdzakelijk betonnen straatstenen geproduceerd. Het is noodzaak binnen nu en 3 jaar volledig nieuwe productielijnen neer te zetten om te kunnen blijven voldoen aan de gestelde eisen op gebied van duurzaamheid en kwaliteit. Met een team aan specialisten is onderzocht wat de meest optimale investering zou zijn. Dit is zowel gedaan vanuit het gezichtspunt van MBI, maar natuurlijk ook vanuit de klant en markt. Het resultaat hiervan is dit ingrijpende besluit.

Op maandag 6 maart is aangekondigd aan dat de productielocatie in Veghel per eind 2024 gaat sluiten. Dit is met gemengde gevoelens gepaard gegaan aangezien deze productielocatie de start was van MBI. Anderzijds verheugt het MBI om de investeringsplannen in gang te kunnen zetten voor de betonproductie locaties Aalst (bij Zaltbommel), Nieuw-Lekkerland en Kampen. Hiermee gaan deze vestigingen tot de modernste en duurzaamste in hun soort behoren en worden er ook de meest actuele producten geproduceerd passend bij het huidige tijdsbeeld.

Luchtfoto van locatie Kampen

Toegevoegde waarde strategie

Al sinds 2007 zet de strategie van MBI in op innovatieve producten met toegevoegde waarde. Als alleen het meest basale telt, is MBI minder zichtbaar. Maar wanneer esthetiek, duurzaamheid en menselijk welzijn belangrijk zijn, is MBI onmisbaar. Ook de duurzame ontwikkelingen naar machinaal te leggen bestrating vergt meer flexibiliteit.

Al deze aspecten komen naar voren in het toekomstig investeringsplan van MBI voor producten voor de openbare ruimte. MBI streeft naar een compleet assortiment producten voor het binnenstedelijk gebied met een klimaatadaptieve functionaliteit. Ook de doorontwikkeling van bestratingsmaterialen met een kleurechte toplaag gecombineerd met de laagst mogelijke MKI-waarde is een belangrijke reden voor deze verandering.

Voor de tuin- en inframarkt is in november 2023 een geheel nieuwe tegelfabriek in Kampen gebouwd. Dit is een van de meest duurzame betonfabrieken van Europa geworden. Ook diverse nabewerkingen, zoals stralen, coaten en borstelen is hierbij mogelijk. De klimatisering wordt geheel gasloos en klimaatneutraal gedaan en de betontegels worden gemaakt met veel minder cement.

Voor de sterk groeiende markt van gevelstenen, met het succesvolle GeoStylistix concept als koploper, heeft MBI ook een investering gedaan waarbij gevelsteenstrips in eigen beheer worden vervaardigd. Maatvast, licht in gewicht, makkelijk verwerkbaar en duurzaam zijn de kernbegrippen.

Op de fabriek in Nieuw-Lekkerland is een grote investering afgerond in een vierde, moderne productielijn, welke specifiek is gebouwd voor een verdere verbreding van het unieke GeoCeramica® concept.

De keuze voor het grootste investeringsprogramma van MBI in haar geschiedenis gaat samen met de keuze om de oudste locatie Veghel met pensioen te laten gaan en de productiecapaciteit in andere vestigingen te vergroten en te moderniseren.

Nieuw hoofdkantoor

Het hoofdkantoor is slechts twee straten verhuisd naar Kennedylaan 16 in Veghel. Dit nieuwe kantoor is volledig co2 neutraal met een goed klimaatbeheersingssysteem. Sinds 15 juli jl. zijn alle staffuncties op deze locatie werkzaam.

China verplaatst productie auto’s naar Europa vanwege importheffingen

BRUSSEL – Chinese fabrikanten van elektrische auto’s breiden hun productiefaciliteiten in Europa snel uit om de hoge importheffingen uit Brussel te ontlopen. Zowel in Spanje, Polen, België, Italië als Hongarije moeten Chinese auto’s van de band gaan rollen

De Europese Unie heeft begin deze maand importheffingen ingesteld op Chinese elektrische voertuigen die mogelijk kunnen oplopen tot maar liefst 48 procent. Chinese fabrikanten zijn daarom op zoek naar Europese partners. In Barcelona werkt het Chinese Chery samen met het Spaanse Ebro. Chery hoopt daar eind dit jaar de productie te starten en zoekt nog een tweede Europese locatie.

In Polen worden T03-auto’s van de Chinese fabrikant Leapmotor in elkaar gezet in een fabriek die eigendom is van Jeep en Fiat-producent Stellantis. BYD heeft plannen aangekondigd voor eigen fabrieken in Hongarije en Turkije. En Volvo Car, de Zweedse autofabrikant die eigendom is van het Chinese Geely, wil zijn nieuwe EX30-model in Gent bouwen.

Zorgen bij Stellantis

Europa is een lucratieve afzetmarkt voor elektrische auto’s voor Chinese fabrikanten, hoewel ze er tot nu toe minder dan 10 procent van het marktaandeel hebben veroverd. Europese landen zien de producenten graag komen. De Italiaanse minister van Industrie Adolfo Urso reisde onlangs naar China voor gesprekken met de fabrikanten Anhui Jianghuai en Dongfeng.

Toch is Stellantis-topman Carlos Tavares, ondanks de samenwerking van zijn bedrijf met Leapmotor, niet helemaal gerust op de komst van de Chinese bedrijven. “Wij moeten klaar zijn voor de strijd”, zei hij donderdag.

Werkgelegenheid

Hoeveel banen de Chinese samenwerking gaat opleveren is bovendien de vraag. Veel van de Chinese auto’s worden grotendeels in China in elkaar gezet. In juni legde de Italiaanse mededingingsautoriteit het Italiaanse DR Automobiles een boete van 6 miljoen op omdat het bedrijf auto’s van Chinese fabrikanten, waaronder Chery, ten onrechte had bestempeld als auto’s van Italiaanse makelij. DR zei van plan te zijn in beroep te gaan en dat de voertuigen slechts voor 60 tot 70 procent in China in elkaar waren gezet.

De importheffingen van de Europese Unie moeten een einde maken aan de oneerlijke concurrentie, omdat China zijn eigen fabrikanten subsidieert. De heffingen zijn nog wel voorlopig. Brussel en Beijing zijn nog in overleg over het verlagen van Chinese overheidssubsidies.

Duitse politie houdt vrachtwagen van 82 ton tegen [+foto]

Foto: Duitse Politie

HOCHSAUERLANDKREIS – De Duitse politie heeft afgelopen week een transport dat zo’n 82 ton woog en 25 meter lang was gestopt in Hochsauerland. Het transport was onderweg naar Schmallenberg.

Vanwege het gewicht en de omvang mag zwaar transport alleen met een vergunning in de omgeving rijden. Deze vergunning kon de chauffeur niet overleggen.

Ook zijn er vermoedens dat de douaneregels zijn overtreden.

Daarom heeft de politie het transport ter plekke stopgezet. Het onderzoek loopt nog.

Bijna 200 overtredingen flitsbezorgers in 1,5 maand

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft in 1,5 maand tijd meer dan 180 overtredingen geconstateerd bij bedrijven in de flitsbezorging en een platform waarvan zij gebruik maakten. In bijna alle gevallen was er sprake van illegale arbeid. De twee betrokken flitsbezorgbedrijven en het platform hebben hiervoor een boeterapport gekregen.

De Arbeidsinspectie constateerde de overtredingen in de periode van eind maart tot half mei 2023. Bij controles in verschillende steden in het land werden personen aangetroffen die niet gerechtigd waren om in Nederland te werken.

De flitsbezorgbedrijven hadden geen tewerkstellingsvergunning voor hen aangevraagd. De Arbeidsinspectie heeft vervolgens in de maanden daarna via de administratie gekeken of dit vaker voorkwam en dat was het geval. Het illegaal laten werken van mensen is een overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav). De flitsbezorgbedrijven hebben daarom een boeterapport ontvangen.

Bijzondere constructies

Opvallend zijn de constructies waarmee bezorgers in een aantal gevallen illegaal aan het werk waren bij de flitsbezorgbedrijven. Zo paste één van de bedrijven een constructie toe waarbij het personeel aan zichzelf uitleende via verschillende BV’s. Door deze constructie zijn de gevolgen voor het flitsbezorgbedrijf nog groter. De Arbeidsinspectie kan namelijk per bedrijf dat betrokken is bij de illegale tewerkstelling, dus ook de BV’s, een boete opleggen.

Platform

De Arbeidsinspectie ziet ook overtredingen door een platform. Bezorgers waren via het platform aan het werk voor de flitsbezorgbedrijven met een studentenverblijfsdocument. Met zo’n document is werken als zelfstandige voor een bepaalde periode toegestaan en is geen tewerkstellingsvergunning nodig. De Arbeidsinspectie ziet echter op basis van opdrachten en een gezagsrelatie dat er geen sprake is van zelfstandig ondernemerschap, maar van een arbeidsrelatie.

Het platform had daarom een tewerkstellingsvergunning moeten regelen. Dat was in deze zaak niet het geval en daarom heeft het platform een boeterapport ontvangen. Dat geldt ook voor de flitsbezorgbedrijven die deze mensen voor zich lieten werken. Ook die bedrijven zijn ervoor verantwoordelijk dat alle arbeidskrachten die voor hen werken legaal aan het werk zijn.

Het platform heeft in de praktijk dus arbeidskrachten ter beschikking gesteld aan de flitsbezorgbedrijven, terwijl het bedrijf ook niet geregistreerd staat als bedrijf dat mag uitlenen. Dat is een overtreding van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi).

Via deze constructie zijn het platform en de opdrachtgevers goedkoper uit dan door mensen te laten werken via een uitzendbureau. Er hoeven namelijk geen sociale premies en belastingen worden betaald door de werkgevers, maar door de ‘zelfstandige’ zelf.

Machinist krijgt 2,5 jaar cel voor Spaanse treinramp met 79 doden

LA CORUÑA – De machinist die in 2013 verantwoordelijk was voor het zware treinongeval bij het Spaanse Santiago de Compostella heeft een celstraf van 2,5 jaar gekregen.

Ook de toenmalige directeur veiligheid van spoorbeheerder Adif heeft die straf gekregen. Door het ongeval kwamen 79 mensen om het leven en raakten meer dan 140 mensen gewond.

De trein vloog even buiten Santiago met een veel te hoge snelheid uit de bocht. De aanklagers eisten celstraffen van vier jaar. Volgens onderzoekers lette de machinist niet op. De directeur werd verweten geen onderzoek te hebben gedaan naar de risico’s van de bocht.

De rechtbank achtte de twee direct verantwoordelijk voor de dood van de slachtoffers. Een van de gewonden overleed meer dan zeventig dagen na de ramp, maar de rechtbank rekent het duo diens dood niet aan.

Eurostar schrapt kwart dienstregeling op vrijdag en in weekend

PARIJS – Eurostar heeft voor vrijdag een kwart van zijn dienstregeling geschrapt. Dat is de spoorwegmaatschappij ook van plan op zaterdag en zondag, meldt zij.

Aanleiding is grote hinder op het spoor in Frankrijk, waar op verschillende plekken sabotage werd gepleegd. Daardoor worden ook internationale treinen tussen Nederland en Parijs omgeleid.

“Eurostars teams zijn volledig gemobiliseerd in de stations, in de callcenters en aan boord om ervoor te zorgen dat alle passagiers op de hoogte zijn en hun bestemming kunnen bereiken”, laat de vervoerder weten. Wel moedigt het bedrijf klanten aan hun reis indien mogelijk uit te stellen. Reizigers kunnen kosteloos hun reis annuleren of aanpassen of hun geld terugkrijgen.

Passagiers van de Eurostar die in Nederland opstappen lijken vooralsnog weinig hinder te ondervinden. Zo is het op de treinstations in Rotterdam en Amsterdam niet ongebruikelijk druk, meldde een woordvoerster van de NS eerder. Op Rotterdam Centraal is de trein van 11.58 uur naar Parijs met een vertraging van ongeveer tien minuten vertrokken.

Transportorganisaties zeggen weinig last te hebben van verkeerschaos Amsterdam

ZOETERMEER – Transportorganisaties hebben tot dusver weinig problemen ondervonden door de verkeerschaos in Amsterdam. Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex stelt “geen signalen” van leden over grote problemen te hebben ontvangen. Hetzelfde geldt voor Transport en Logistiek Nederland (TLN).

“Wij zijn heel blij met de werkzaamheden rond Amsterdam, want daar is veel achterstallig onderhoud”, zegt een woordvoerder van TLN. “Alles is goed afgestemd en de werkzaamheden vinden plaats in een rustige periode. Het is natuurlijk heel vervelend voor automobilisten die in de file staan en omringende gemeenten die er last van hebben, maar onze chauffeurs hebben geen grote problemen ondervonden”.

Ook de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) was ruim van tevoren gewaarschuwd voor de werkzaamheden, zegt voorzitter Klaas de Waardt. “Het komt natuurlijk nooit goed uit, maar onderhoud blijft nu eenmaal nodig.” De Waardt zag in de loop van de afgelopen week een duidelijke verbetering in de verkeerssituatie. “Veel mensen werken thuis of proberen Amsterdam zoveel mogelijk te mijden”.

Verkeersopstoppingen

Een deels afgesloten ringweg A10-Oost tussen Watergraafsmeer en Durgerdam leidde deze week, samen met werkzaamheden op verkeersaders in Amsterdam tot grote verkeersopstoppingen. De ANWB uitte kritiek op de timing en de gemeente Diemen stelde niet op de hoogte te zijn gesteld van de werkzaamheden.

Nederlanders zullen zich moeten aanpassen, zegt bedrijfseconoom en logistiekdeskundige Walther Ploos van Amstel. “Groot onderhoud aan de snel-, spoor- en vaarwegen is absoluut urgent. En dat kan niet zonder hinder.”

Verantwoordelijkheid bedrijfsleven

Nederland loopt al langer tegen de grenzen van de bereikbaarheid aan, waarschuwt Ploos van Amstel. “Dat is niet alleen een zaak die de overheid moet oplossen. Ook het bedrijfsleven zal zich moeten aanpassen met spitsmijden, bundelen van goederenstromen en de inzet van de binnenvaart en trein. Verkeershinder? Plan er maar aan: strategisch, tactisch en operationeel.”

Europese banken onvoldoende voorbereid op cyberaanval, stelt ECB

BRUSSEL – Europese banken zijn nog onvoldoende voorbereid op een cyberaanval. Een cyberstresstest die de Europese Centrale Bank (ECB) uitvoerde, bracht verschillende tekortkomingen aan het licht.

“Een ernstige succesvolle cyberaanval zou een aanzienlijke bedreiging kunnen vormen”, schrijft ECB-commissaris Anneli Tuominen in een blogpost.

De wereldwijde computerstoring die vorige week in de hele wereld voor grote problemen zorgde, toont volgens haar aan dat “een incident in één instelling grote gevolgen kan hebben in meerdere sectoren”.

Zo’n 109 banken werden getest op hun vermogen om te herstellen van een cyberaanval. Ze moesten een herstelprogramma uitvoeren en aantonen dat zij de aanval succesvol hadden afgeslagen.

De cyberstresstests werden vorig jaar aangekondigd omdat het risico op cyberaanvallen groter werd geacht na de pandemie en de Russische invasie in Oekraïne.

Olympiërs klagen over organisatie in aanloop naar Spelen

PARIJS – De laatste voorbereidingsdagen voor de Olympische Spelen van Parijs verlopen voor de Nederlandse sporters niet vlekkeloos. Er zijn volop klachten over het transport en de lange rijen bij het eten in het olympisch dorp, dat soms op is.

“Langzaamaan wordt het beter. Ik ben blij met de druk die er vanuit NOC*NSF en andere nationale comités op wordt gezet”, zei hockeybondscoach Jeroen Delmee tijdens een persmoment in het dorp. “Een keer later aankomen in het dorp en merken dat het eten bijna op is of de keus minimaal is, zijn dingen die je liever niet hebt. Verder weten chauffeurs soms niet waar het stadion is en rijden ze soms richting het oosten in plaats van het westen, of er is een bus zonder airco. We hebben op een gegeven moment 33 graden gemeten en een vochtigheid van 80 procent. Dan zitten de jongens gewoon met ontbloot bovenlichaam te zweten in de bus.”

De handbalsters klaagden eerder in de week ook over de wachttijden en de matige beschikbaarheid van eten in de grote restauranthal in het olympisch dorp. Handboogschutster Gaby Schloesser en beachvolleyballer Stefan Boermans waren op hun beurt niet tevreden over de lange reistijd. De turners en zwemmers moesten soms in het gangpad van de overvolle bussen staan om van het dorp naar de trainingslocaties te reizen.

Niet nieuw

“Er zit vooruitgang in, laten we het positief benaderen”, zei André Cats, directeur topsport van NOC*NSF, donderdag tijdens een persconferentie. “Het is heel uiteenlopend: soms is het uitstekend, soms heel teleurstellend. Alle bussen hebben wel airco, maar die wordt niet altijd aangezet. Het gaat wel beter, maar het gaat langzaam beter. Vanaf zaterdag gaat bijvoorbeeld het zwemtoernooi draaien, dan moeten ze er wel klaar voor zijn.”

Volgens Delmee zijn de problemen niet nieuw. “Dit zijn mijn zesde Spelen en ik geloof niet dat ik een Spelen heb meegemaakt waar in het begin geen problemen waren met transport, dus daar komen we ook wel weer doorheen. Ik ben blij met de druk die erop zit en de progressie. Laten we hopen dat het niet meer een issue is als we eenmaal zijn begonnen.”

Opening

Donderdag kwamen met de handboogschutters en handbalsters al de eerste Nederlanders in actie. Vrijdag is de officiële opening, waarna zaterdag bij meerdere sporten de eerste wedstrijden op het programma staan.

In het olympisch dorp in Saint-Denis verblijven tijdens de Spelen uiteindelijk zo’n tweehonderd van de bijna driehonderd Nederlandse olympiërs.

Schiphol en KLM testen zelfrijdende pendeldienst voor vliegtuigcrew

Foto: Schiphol | KLM

SCHIPHOL – Op Schiphol is de tweede fase van de proef met de elektrische zelfrijdende bussen van start gegaan. Tijdens deze fase test de luchthaven samen met KLM Cityhopper en KLM Ground Services een vaste voorgeprogrammeerde route van en naar het platform. Crew van KLM Cityhopper die aankomt op Schiphol, kan gebruikmaken van de pendeldienst. Eerder dit jaar heeft Schiphol al een succesvolle eerste proef met deze zelfrijdende bussen van leverancier Ohmio gedaan.

Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens deze testfase is een nog complexere omgeving, het platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.

Sensoren en camera’s

De bus haalt de komende weken een aantal keer per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera’s en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.

Foto: Schiphol | KLM

“Het is geweldig om te zien dat we zo snel een vervolg hebben kunnen geven aan de proef met de zelfrijdende bussen. We zijn benieuwd naar de inzichten die we op deze locatie opdoen, vooral omdat punctualiteit en veiligheid op deze route cruciaal is. Daarnaast zijn we nieuwsgierig naar hoe vliegtuigcrewleden het zelfrijdende vervoer ervaren. Dit helpt om het vertrouwen in de technologie te vergroten en de potentiële integratie van andere zelfrijdende voertuigen in de toekomst te vergemakkelijken”, Jan Zekveld, Hoofd Innovatie bij Royal Schiphol Group.

“Ik ben erg enthousiast over deze proef en vind het mooi dat onze crew de innovatieve zelfrijdende bus mag testen. KLC heeft altijd vooropgelopen in het gebruik van de nieuwste technologieën en deze ontwikkeling sluit daarnaast naadloos aan bij het streven van KLM naar een emissievrije grondafhandeling in 2030”, Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper.

Foto: Schiphol | KLM

Zero emissie grondoperatie

In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.

Fietser (35) omgekomen bij aanrijding met auto in Azewijn

AZEWIJN – In het Gelderse Azewijn is een fietser omgekomen na een aanrijding met een auto. Dat gebeurde in de nacht van donderdag op vrijdag iets voor 02.30 uur op de N816.

Het slachtoffer is een 35-jarige man uit ‘s-Heerenberg, dat eveneens in de Achterhoek ligt.

Over de identiteit en situatie van de automobilist is niets bekendgemaakt. De politie onderzoekt nog hoe het ongeluk kon gebeuren.

Havenbedrijf Rotterdam onderscheidt Cees de Keijzer met Sleepanker

Rijkshavenmeester René de Vries onderscheidt Cees de Keijzer met het Sleepanker van de haven van Rotterdam onder toeziend oog van ‘keizerin’ Olga de Keijzer. Foto Jan Fähmel.

ROTTERDAM – Cees de Keijzer (81) uit Maassluis ontving donderdag 25 juli het Sleepanker van (rijks)havenmeester René de Vries. De voormalige zeeman en gepensioneerd medewerker van Havenbedrijf Rotterdam kreeg de onderscheiding, omdat hij na zijn pensioen zich buitengewoon heeft ingezet om de Rotterdamse haven te promoten.

De Keijzer organiseerde bunkercongressen, schreef aan de tiendelige serie ‘Mooie schepen en banen’ en is al twintig jaar voorzitter van de World Ship Society, afdeling Rotterdam.

Het Sleepanker is een onderscheiding van de haven van Rotterdam voor personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven.

World Ship Society bruist

In 2004 ging Cees de Keijzer met pensioen, maar bleef zich enthousiast inzetten voor de haven van Rotterdam. Zes jaar gaf hij als voorzitter leiding aan de International Bunker Conference. Sinds november 2004 is hij voorzitter van de World Ship Society, afdeling Rotterdam. De vereniging van ‘scheepsliefhebbers’ bruist.

Het ledenaantal neemt nog steeds toe; vorig jaar van 375 naar 420. Havenmeester De Vries dankte Cees ook voor zijn positieve en duidelijke manier waarop hij als expert namens de World Ship Society de pers te woord staat bij vaak ingewikkelde kwesties.

Franse veiligheidsdiensten zoeken naar daders sabotage hogesnelheidslijnen

PARIJS – De Franse veiligheidsdiensten zoeken naar de daders van de “criminele daden” op de hogesnelheidslijnen in het land, meldt demissionair premier Gabriel Attal. Hij schrijft op X dat de “sabotage-acties tegen de spoorwegen voorbereid en gecoördineerd waren”.

De gevolgen voor het spoorwegnet zijn “groot en ernstig”. Attal laat ook weten dankbaar te zijn voor de brandweerlieden die op de getroffen locaties in actie zijn gekomen en de medewerkers van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF die de reparaties uitvoeren.

Het is nog niet duidelijk wanneer de treinen weer normaal kunnen rijden. Het verkeer blijft volgens SNCF ook in het weekend verstoord. Attal zegt de woede van Fransen te delen en hun geduld te waarderen.

Rechter: terecht ontslag op staande voet voor vrachtwagenchauffeur na manipuleren ‘dodemansknop’

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Op 9 februari 2024 is een vrachtwagenchauffeur van Schenk Tanktransport uit Papendrecht op staande voet ontslagen nadat hij het ‘dodemanssysteem’ had gesaboteerd. Dat blijkt uit stukken van de rechtbank Rotterdam.

De Roemeense chauffeur werd tijdens het lossen in de gaten gehouden door een Regional Driver Trainer van Air Products. Deze constateerde dat de chauffeur zich tijdens het lossen in de cabine van de tankwagen bevond en het ‘dodemanssysteem’ had gemanipuleerd door met draden de functie hiervan te overbruggen waardoor het systeem zijn functie verliest en daarmee de veiligheidsprocedure omzeild.

Volgens Schenk rechtvaardigt het manipuleren van verschillende veiligheidssystemen het ontslag op staande voet. De chauffeur was het echter niet eens met het ontslag en stapte naar de rechter.

Een ontslag op staande voet is gerechtvaardigd indien er sprake is van een ‘dringende reden’. De dringende reden bestaat er volgens Schenk uit dat de chauffeur de dodemansknop van zijn vrachtwagen heeft omzeild/gemanipuleerd door middel van het overbruggen ervan met een stroomdraad aan de binnenzijde van de unit.

De dodemansknop is een knop die zich op de controle-unit aan de achterkant van de tankwagen bevindt, van welke kant ook de lossing van CO2 plaatsvindt. Deze knop moet tijdens het lossen door de tankwagenchauffeur iedere drie minuten een keer ingedrukt worden.

Als de dodemansknop niet op tijd wordt ingedrukt, zal de bodemafsluiter automatisch sluiten en wordt de lossing (om veiligheidsredenen) onderbroken. Dit gebeurt vanwege het gevaar dat er voor de chauffeur en de omgeving kan ontstaan als tijdens het lossen iets misgaat en er CO2 ontsnapt.

Volgens Schenk hoefde de chauffeur door het aanleggen van een stroomdraad de dodemansknop niet elke drie minuten in te drukken. Het is voor Schenk onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat een chauffeur een systeem, dat dient voor de eigen veiligheid en ook de veiligheid van de (directe) omgeving, bewust onklaar heeft gemaakt.

Dit rechtvaardigt volgens haar een ontslag op staande voet. Schenk heeft haar werknemers ook gewaarschuwd, dat op het manipuleren van de dodemansknop ontslag op staande voet zou volgen.

De chauffeur erkent voor de rechter inderdaad dat hij de dodemansknop heeft omzeild/gemanipuleerd. Gelet hierop is zijn eerdere stelling dat hij niet wist hoe hij met de dodemansknop moest omgaan toen hij de nieuwe trailer op 11 januari in gebruik nam, en dat een instructie van Schenk ontbrak. niet geloofwaardig, aldus de rechter.

De chauffeur vindt dat juist de verplichting van Schenk om in de buurt van de dodemansknop te verblijven tijdens het lossen een gevaarlijke situatie creëert, omdat hij de dodemansknop elke minuut moet indrukken en daardoor te ver van de noodknop staat, die zich aan de zijkant van de vrachtwagen bevindt.

Volgens Schenk wordt het systeem echter niet na één maar na drie minuten uitgeschakeld als niet binnen die tijd op de dodemansknop wordt gedrukt, is het niet nodig recht achter de trailer te wachten om de knop elke drie minuten te kunnen indrukken, maar is het voldoende om in de nabijheid van de trailer te blijven. Bovendien zijn de chauffeurs volgens Schenk ook uitgerust met andere veiligheidsattributen, zoals beschermende kleding en zuurstof- en CO2-meters.

Nu de dodemansknop er is voor de veiligheid van de chauffeur en de omgeving, de chauffeur deze knop, ofschoon hij wist dat Schenk het voorgeschreven gebruik hiervan verplichtte, bewust heeft omzeild/gemanipuleerd en de chauffeur was gewaarschuwd dat het omzeilen van de knop tot direct ontslag leidt, is de kantonrechter van oordeel dat er sprake is van een dringende reden.

Van Schenk, voor wie veiligheid heel belangrijk is, kan redelijkerwijs niet worden gevergd dat zij de arbeidsovereenkomst met de chauffeur laat voortduren. Dat de chauffeur verantwoordelijk is voor een gezin met twee kinderen en hij 2,5 jaar goed functioneerde is, in het licht van de aard en ernst van de dringende reden, niet van dien aard dat een ontslag op staande voet niet gerechtvaardigd is, aldus de rechtbank.

Wel had Schenk onterecht 26 uren onbetaald verlof ingehouden. Deze moet Schenk alsnog nabetalen. De chauffeur die de rechtszaak aanspande moet de proceskosten betalen.

LAATSTE NIEUWS

Brug Uitwellingerga wordt niet meer bediend voor de scheepvaart

UTRECHT - Rijkswaterstaat stopt per direct voor onbepaalde tijd met de bediening voor de scheepvaart van brug Uitwellingerga over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Door bediening...
×