Clicky

donderdag 14 november 2024 - 18:17 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 101

Rechter: bewoners van vakantiepark in Ommel van Peter Gillis moeten vertrekken

DEN BOSCH – Zes bewoners moeten binnen 48 uur een vakantiepark in Ommel verlaten. Hun chalet hoeven ze niet te verwijderen. Dit besliste de kort gedingrechter van de rechtbank Oost-Brabant vrijdag.

De gemeente Asten wil al een tijdlang dat alle bewoners van het vakantiepark vertrekken. De meeste bewoners gaven hieraan inmiddels gehoor, maar negen bewoners wilden niet weg. Het vakantiepark startte daarom een spoedprocedure om die bewoners alsnog weg te krijgen. Ook zouden zij hun chalet van de standplaats moeten verwijderen.

Afgelopen donderdag kwamen het vakantiepark en de bewoners bij elkaar in de rechtbank voor de behandeling van deze kwestie. Na die zitting maakte het vakantiepark met drie bewoners afspraken, met de zes andere bewoners is geen overeenstemming bereikt.

De kort gedingrechter beslist nu dat de drie bewoners en het vakantiepark de gemaakte afspraken moeten nakomen. De zes andere bewoners moeten hun standplaats verlaten. Zij krijgen daarvoor 48 uur de tijd. Het chalet hoeven zij niet te verwijderen van de standplaats.

Vanaf oktober hoogtedetectie voor vrachtwagens bij Schipholtunnel

SCHIPHOL – Om te voorkomen dat te hoge vrachtwagens tegen de Schipholtunnel in de A4 rijden en deze beschadigen, zet Rijkswaterstaat daar vanaf 1 oktober een hoogtedetectiesysteem in.

Met verschillende instructies en waarschuwingen in aanloop naar de tunnel, worden bestuurders van vrachtwagens die hoger zijn dan 4 meter geïnformeerd. Negeren chauffeurs de aanwijzingen, dan sluit de tunnel met behulp van slagbomen voor al het verkeer.

Als eerste waarschuwing komen chauffeurs een bord tegen die hoge voertuigen wijzen op een afslag om de tunnel te vermijden. Nog voor de afrit volgt een automatische detectie. Als die uitwijst dat de vrachtwagen hoger is dan in Europa toegestaan, gaan op een verkeersbord knipperende waarschuwingslichten aan. Als daarna ook een tweede detectiepunt een hoogte van meer dan 4 meter vaststelt, wordt via matrixborden voor alle weggebruikers de snelheid verlaagd en gaan verkeerslichten op rood. Een weginspecteur komt erbij en als de vrachtwagen inderdaad te hoog blijkt, kan de chauffeur rekenen op een boete van 700 tot 900 euro.

Op deze manier wordt geprobeerd te voorkomen dat er ongelukken, schade en grote vertragingen ontstaan bij een van de oudste en laagste tunnels van Nederland, aldus Rijkswaterstaat.

Volgens de organisatie zorgden te hoge voertuigen de laatste jaren voor diverse schadegevallen, onder andere aan lichtbakken en luidsprekers. Reparaties kosten naast vertragingen ook veel geld. Omdat de tunnel in de richting van Den Haag naar Amsterdam in de jaren ’60 is gebouwd, geldt de detectie alleen voor deze rijrichting. De tunnel de andere kant op is nieuwer en hoger gebouwd.

Vrachtwagen in brand op A50 [+foto&video]

Foto: Rijkswaterstaat | X

LOENEN – De A50 richting Apeldoorn is tussen Loenen en knooppunt Beekbergen dicht vanwege een vrachtwagenbrand. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Vanwege de brand wordt het verkeer richting Apeldoorn vanaf knooppunt Waterberg voorlopig omgeleid via de A12, A30 en A1 (volg Utrecht/Barneveld).

De brand is inmiddels bijna geblust.

Foto: Rijkswaterstaat | X

Vanaf knooppunt Waterberg is de weg vlak voor Loenen nog wel versperd, maar vanaf de toerit Loenen kan verkeer wel weer richting knooppunt Beekbergen.

Politie houdt 22-jarige man uit Eindhoven aan in zaak nepagenten

DEN BOSCH – In een onderzoek naar oplichters die zich voordoen als politieagent of bankmedewerker heeft de politie Oost-Brabant eerder deze week iemand aangehouden. Het gaat om een 22-jarige man uit Eindhoven die wordt verdacht van betrokkenheid bij drie zaken van oplichting, aldus de politie.

De drie zaken deden zich voor in Vught, Maarheeze en Weert. In alle gevallen werden slachtoffers benaderd door mensen die zich voordeden als bankmedewerkers en de gedupeerden vertelden dat er iets mis was met hun rekening, bankpas of creditcard. “Met slinkse praatjes en overtuigende argumenten” werden ze ertoe bewogen informatie te delen en bankpassen af te geven aan de zogenaamde koeriers. Sommigen gaven ook nog waardevolle goederen mee.

De 22-jarige wordt ervan verdacht bij slachtoffers aan de deur te zijn gegaan en met afgegeven passen heeft geprobeerd te pinnen. Hij werd woensdag aangehouden en zit vast voor verder onderzoek. De man was bij politie in beeld gekomen tijdens een onderzoek naar de oplichtingspraktijken waar veelal oudere mensen het slachtoffer van worden.

Het aantal incidenten met nepagenten is dit jaar sterk toegenomen, zo werd eerder deze maand al bekend. Halverwege september waren er al 167 mensen voor aangehouden. Dat was toen al meer dan in heel 2023 toen in totaal 132 mensen voor dit type misdrijf werden aangehouden. Het aantal aangiftes lag al op zevenhonderd. Vooral de eenheden Den Haag, Oost-Brabant en Oost-Nederland kregen ermee te maken, werd toen ook bekendgemaakt.

DHL-bezorger zwaargewond bij incident in Waalwijk [+foto]

Foto: Eye4images

WAALWIJK – Vrijdagochtend is een bezorger van DHL in Waalwijk bekneld geraakt tussen de deur en de deurstijl van zijn bestelbus, waarbij een metalen pin dwars door zijn hand ging.

Het ongeval gebeurde rond 11.30 uur aan de Mr. van Coothstraat. Brandweerlieden kwamen snel ter plaatse en hebben een deel van de deurstijl verwijderd om de man te bevrijden.

Het slachtoffer werd, met de pin nog door zijn hand en een stuk van de deurstijl, naar het ziekenhuis gebracht, waar de pin zal worden verwijderd.

Hoe het ongeval precies kon gebeuren, is nog onduidelijk.

Vrachtwagen met aanhanger gekanteld op Markerwaarddijk [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

ENKHUIZEN – Vrijdagmiddag rond 12:45 uur is een vrachtwagencombinatie gekanteld op de Markerwaarddijk, tussen Enkhuizen en Lelystad.

Het ongeluk gebeurde niet ver van Enkhuizen. De chauffeur van de vrachtwagen met aanhanger is naar het ziekenhuis overgebracht.

Op het moment van het ongeval fietste er niemand op het fietspad waarop de vrachtwagen terecht is gekomen.

Foto: Inter Visual Studio

De berging kan nu nog niet plaatsvinden door de harde wind. De weg is daarom voorlopig afgesloten.

FNV: gesprek minister geen reden tot uitstel acties vroegpensioen

UTRECHT – De vakbonden hebben minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) uitgenodigd om volgende week met ze in gesprek te gaan over een nieuwe vroegpensioenregeling voor mensen met zware beroepen. Dat heeft FNV-bestuurder Piet Rietman laten weten. In de tussentijd gaan de voorbereidingen voor nieuwe acties gewoon door. Die staan gepland voor de week van 14 oktober, al ligt nog niet vast in welke sectoren de acties zullen plaatsvinden.

De uitnodiging heeft betrekking op een informeel gesprek, legde Rietman uit. “Het verschil tussen een informeel en een formeel gesprek is dat bij een formeel gesprek de acties worden opgeschort.” Maar dat laatste is nu nog niet aan de orde. “Die acties zullen er komen als er in de tussentijd geen inhoudelijk resultaat wordt bereikt. Hoeveel dat er zijn en hoe lang en hoe hard de acties worden, dat hangt af van de reactie van onze achterban op wat er aan de onderhandelingstafel gebeurt”, aldus de vakbondsbestuurder.

Uitspraken van Van Hijum verrasten de bonden eerder deze week. Tijdens een debat over de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) gaf de minister aan dat de eisen van de vakbonden bespreekbaar zijn. Er waren geen “showstoppers voor het goede inhoudelijke gesprek”, zei hij. “Ik wil gewoon heel graag een goede regeling”, hield Van Hijum de Kamer voor. En daar wil hij “zo snel mogelijk met de polder uitkomen”.

Acties

Ook FNV wil een goede regeling, maar Rietman wil dan wel weten wat de uitspraken van Van Hijum concreet betekenen. “Wat is er anders dan de afgelopen periode?”, vraagt Rietman zich af. De gesprekken over een permanente RVU met werkgevers en het kabinet klapten al in december. Begin deze maand legden de bonden een nieuw voorstel vanuit het kabinet naast zich neer, omdat de afstand tussen de partijen nog te groot was om verder te onderhandelen. Daarop volgden acties in meerdere sectoren.

Zo legden medewerkers van de NS, het stadsvervoer en het streekvervoer enkele uren het werk neer. De politie was tijdens verschillende weekenden niet aanwezig bij een aantal voetbalwedstrijden in de Eredivisie. Verder werd ook in de bouw, de schoonmaakbranche en de industrie gestaakt. FNV heeft eerder gewaarschuwd dat de acties kunnen uitgroeien tot “stakingen die de Nederlandse economie meer zullen verstoren”.

198 explosieven gevonden in woning Amsterdam, verdachte opgepakt

AMSTERDAM – In een Amsterdamse woning in stadsdeel Nieuw-West heeft de politie donderdag 198 explosieven gevonden, meldt de politie vrijdag. Het gaat om illegaal vuurwerk. Een 21-jarige Amsterdammer is aangehouden op verdenking van bezit en verkoop van explosieven.

Een tip over de handel in explosieven leidde naar de woning, die de politie daarop doorzocht. In het huis werd het illegale vuurwerk gevonden. Volgens de politie gaat het om gevaarlijk vuurwerk, omdat het ruim 5 kilo flitspoeder bevat. Dat is een “instabiel goedje” dat door wrijving of statische elektriciteit kan ontbranden. Bovendien ontploft de hele boel als een stuk van dit soort vuurwerk afgaat, meldt de politie.

De politie deelt niet in welke straat de explosieven zijn gevonden, omdat daaruit mogelijk valt op te maken wie de verdachte is. Het gaat in ieder geval om een woonwijk en als het vuurwerk daar was ontploft had dit “mogelijk enorme gevolgen” gehad voor de omwonenden, aldus een politiewoordvoerder.

De politie denkt met de aanhouding “een schakel uit de handel in explosieven en de recente explosies te hebben gehaald”. Daarmee wordt het criminele netwerk verstoord, aldus de politie. De verdachte zit nog vast.

Overijssel wil zwaar verkeer langs Kanaal Almelo-De Haandrik na verzakte huizen beperken

ZWOLLE – De provincie Overijssel moet grootschalig onderhoud uitvoeren aan Kanaal Almelo-De Haandrik, het kanaal waarlangs eerder na werkzaamheden huizen verzakten. Volgens de provincie is uit onderzoek gebleken dat op sommige plekken de oevers instabiel zijn. Over een totale lengte van ongeveer 43 kilometer heeft de rand van het kanaal snel onderhoud nodig of moeten de damwanden worden vervangen.

De kosten daarvan zijn echter zo hoog, dat Overijssel overweegt om in plaats daarvan scheepvaart te verbieden in het kanaal. Op dit moment kunnen schepen met een gewicht van 700 ton door het kanaal. “Alleen een watervoerende functie is ook een serieuze optie die we willen onderzoeken”, aldus het dagelijks bestuur van de provincie, dat diverse alternatieven bekijkt.

Van de oevers die aangepakt moeten worden, ligt volgens de provincie 15,8 kilometer in het huidige schadegebied. Tussen 2011 en 2016 werd Kanaal Almelo-De Haandrik verdiept en verbreed, om het 34 kilometer lange kanaal geschikt te maken voor grotere schepen. In de jaren daarna kreeg de provincie meer dan vierhonderd schademeldingen binnen van omwonenden. Zo verzakten woningen, die gestut moesten worden. De schadeafhandeling loopt nog steeds.

Overijssel zegt “bezorgd” te zijn over de staat van de oevers. De provincie vraagt de gemeenten langs het kanaal daarom om al op korte termijn maatregelen te nemen, zoals beperking van zwaar verkeer en het plaatsen van vangrails, om te voorkomen dat voertuigen in de berm rijden en daarmee de oeverconstructie verder belasten.

De provincie, sinds 1994 beheerder van het kanaal, was al langer van plan om bijna 11 kilometer aan oever te renoveren of vervangen. Dit kost ruim 40 miljoen euro. Aanvullend onderzoek wees uit dat over nog eens ruim 32 kilometer ook versneld onderhoud nodig is.

“We bereiden nu voor wat strikt noodzakelijk is om de oevers waar dat nodig is te herstellen”, zegt gedeputeerde Martijn Dadema, verantwoordelijk voor het kanaaldossier. “Tegelijkertijd gaan we met bewoners, betrokkenen en deskundigen nadenken wat de toekomstfunctie moet zijn van het kanaal. Hebben we het op termijn echt nodig voor grote schepen? Of alleen voor de waterfunctie van het achterland? Die vraag is belangrijk om samen te beantwoorden. Daarmee kunnen we vaststellen hoeveel we precies de komende jaren aan het kanaal moeten doen en hoeveel geld we daaraan willen besteden.”

Nederland op koers voor 85 procent hernieuwbare stroom in 2030

DEN HAAG – Nederland ligt op koers om tegen 2030 85 procent van de elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen te laten komen. “Het wordt wel spannend, maar ik denk dat we het gaan halen”, zegt lector energietransitie Martien Visser van de Hanzehogeschool Groningen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte eerder op vrijdag bekend dat Nederland in de eerste helft van dit jaar voor het eerst meer dan de helft van de energie uit hernieuwbare bronnen heeft opgewekt. Vooral de elektriciteitsproductie uit wind is rap toegenomen met een derde naar 17,4 miljard kWh, dat is ruim een kwart van de totale energieproductie die in de eerste helft van het jaar neerkwam op 60,5 miljard kWh. Zo is het nieuwe Vattenfall-windpark op zee alleen al goed voor 5 procent van onze totale elektriciteitsvoorziening.

Daarmee liggen we volgens Visser dus op koers om de opwekkingsdoelen voor 2030 te halen, maar dat wil niet zeggen dat het al zeker is. “We zien op veel momenten dat zon en wind niks waard is, vannacht was de stroomprijs bijvoorbeeld nog negatief. Dat maakt de investeringscases moeilijker.” Daarmee wijst Visser onder andere naar de grote windparken op zee die nog gebouwd moeten worden. “Daar hebben partijen zich voor ingeschreven, maar het kan zijn dat ze ervan afzien als de economische situatie verslechtert.” Daarom zijn er nu nog veel subsidies nodig om partijen aan te trekken, ziet Visser.

Energieprijs negatief

Om de geplande bouwplannen ook zonder subsidie aantrekkelijk te maken, moet volgens Visser iets worden gedaan aan het overschot aan elektriciteitsproductie dat soms ontstaat. “Daardoor is de energieprijs soms dus negatief”, zegt Visser. “Op korte termijn kan dat overschot opgevangen worden met batterijen en op de langere termijn kunnen we het gebruiken om waterstof te maken.”

De productie van waterstof is bovendien een belangrijke factor om tegen 2035 alle energie uit hernieuwbare bronnen op te wekken, volgens Visser. “Maar of we dat gaan halen, dat vraag ik me sterk af. Er wordt nu nog weinig gedaan om waterstof van de grond te tillen, waardoor gascentrales niet snel vervangen kunnen worden door waterstofcentrales.”

Busreizigers die getuige waren van bedreiging buschauffeur in Rotterdam gezocht

ROTTERDAM – Zondag 1 september rond 13.00 uur is op de Vaanweg in Rotterdam buslijn 491 van Qbuzz meerdere keren afgesneden door de bestuurder van een Mercedes. Ook is de bestuurder van de Mercedes uitgestapt en heeft hij de buschauffeur gedreigd iets aan te doen. De politie is op zoek naar getuigen, met name inzittenden van de bus.

De buschauffeur reed zondag 1 september rond 13.00 uur over de Vaanweg ter hoogte van Vinkenbaan richting Zuidplein te Rotterdam. De buschauffeur moest van de busbaan rechts naar de busbaan links en daarvoor twee normale rijbanen naar links oversteken.

Bij het wisselen van baan ontstond een verkeerssituatie waar de bestuurder van de Mercedes klaarblijkelijk ontstemd over raakte. De Mercedes haalde de bus in, ging voor de bus rijden en vervolgens abrupt op de rem staan, waardoor de bus hard moest remmen. Tot grote schrik van de chauffeur en de 15 passagiers.

De Mercedes trok vervolgens op, maar toen ook de bus weer was opgetrokken, remde de Mercedes opnieuw, waardoor ook de bus weer hard op de rem moest. De bus wisselde naar de busbaan links om daar verder te rijden, maar even later manoeuvreerde de Mercedes opeens links de busbaan op en stopte daar.

De bus moest een noodstop maken waardoor passagiers en spullen van hun plek vielen. De bestuurder van de Mercedes stapte uit, liep naar de bus en bedreigde via het raam de buschauffeur.

De politie doet onderzoek naar de bedreiging en komt hiervoor graag in contact met inzittenden van de bus. Met name passagiers die meer informatie hebben over de geuite bedreigingen.

Arne Meyer Transporte zet eerste Pacton semi-dieplader in

HATTEN – Transportbedrijf Arne Meyer uit het Duitse Hatten, nabij Oldenburg, schafte recent een tweeassige, gestuurde Pacton semi-dieplader, type SPD.238.C aan. Met een koppeling druk van 18 ton en een asdruk van 20 ton ontstaat een totaal toelaatbaar gewicht van 38 ton.

Arne Meyer: “Vanwege de goede ondersteuning, de kwaliteit van de oplegger en de klant specifieke ontwerpen hebben we besloten een Pacton-oplegger aan te schaffen.”

Familiebedrijf Arne Meyer Transporte GmbH – momenteel met tien medewerkers – is ruim 23 jaar actief in logistieke en transportoplossingen door Europa. Met de beste voertuigen en opleggers, professioneel geschoolde medewerkers, betrokken chauffeurs en altijd vriendelijke orderverwerking op kantoor doet men graag de uiterste best voor elke klant. Speciaal transport is bij Arne Meyer Transporte vrijwel standaard; of het nu gaat om grote lengtes, overbreedte of speciale hoogtes.

De nieuwe trailer wordt dan ook multifunctioneel ingezet. Arne Meyer: “De eisen aan de trailer komen voort uit het brede scala aan transportdiensten dat wij onze klanten graag ter beschikking willen stellen. De trailer is zo ontworpen dat we er een grote verscheidenheid aan gebieden mee kunnen bestrijken. Wij zijn een klein transport bedrijf die gespecialiseerd is in flexibel en individueel transport. Wij werken voor meerdere grote energieleveranciers in Duitsland en Europa. Wij rijden voornamelijk materiaal voor stroomgeneratoren en stroomleveranciers. Onder andere haspels, transformatoren, gaasboxen voor klein materiaal, pallets, dozen, gasleidingen, houten masten, containers, aluminium buizen, bouwmachines, bouwmaterialen en overbreedte en overlengte.”

LEES OOK
Zes open Pacton-opleggers voor BetonijzerBuigCentrale bieden nog meer vrijheid

HIAB XS 3777R

De nieuwe semi-dieplader is fraai uitgevoerd in zwart en kobaltblauw, met aluminium accenten. De laadvloer is 13,3 meter lang en de zwanenhals ongeveer 4,20 meter. De laadhoogte van de laadvloer is 90 centimeter. Het chassisframe met zwanenhals bestaat uit 2 langsliggers uit I-profiel, verbonden met ingestoken dwarsliggers uit U-profiel op een afstand van circa 430 mm. De zwanenhals is speciaal versterkt voor de plaatsing van een zware Hiab-autolaadkraan van 37 ton/meter, op een kraanbaan van een kleine 1,5 meter lengte. Arne Meyer: “Wij hebben een Hiab XS 3777R EP-4 HiPro rollkran op de trailer laten bouwen. Dit heef Hiab Benelux uit Meppel voor ons gedaan.“

Maatwerk biedt flexibiliteit

Het lucht geveerde BPW-asstel omvat twee starre, onderhoudsarme assen met trommelremmen met een technische aslast van 10 ton per as. Beide assen zijn Tridec stangen gestuurd. De trailer is uitgevoerd in dubbellucht, met stalen velgen op 245/70 R17.5 RHT Goodyear-banden. De trailer is uitgevoerd zonder kopschot en met een 28 mm dikke hardhouten vloer. Rondom is de oplegger voorzien van led-verlichting. Maatwerk accessoires en opties zijn onder meer vier rvs gereedschapskisten, twee stophoutkisten en sjorogen en rongen naar wens gepositioneerd. Ander maat werk behelst acht container opnames (Laxo System) voor 2x 20 ft en 1x 40 ft container. Individuele extra verlichting volgens onze wensen en zwart gelakte velgen.

LEES OOK
Duo Pacton-opleggers met schuifkap voor staaldistributie IJzerleeuw

Meyer:“ Dit biedt flexibiliteit, effectievere handling, multifunctionaliteit, de trailer voldoet aan onze bijzondere eisen en we kunnen aan individuele klantwensen voldoen:”

Individuele wensen

De nieuwe Pacton-trailer sluit aan in een modern wagenpark met verschillende combinaties, geschikt voor vrijwel elk flexibel en efficiënt vervoer en transport.

Meyer: “Wij beschikken over vier trekkers, twee telescoopdiepladers met laadkraan, twee diepladers met laadkraan, één diep bed en één platform trailer met zijwanden. Dit is onze eerste Pacton trailer. Via internet kwamen we Pacton tegen en wilden meer weten over een nieuwe dieplader met rolkraan. Wij zouden Pacton op elk moment aanbevelen, we voelden ons zeer goed verzorgd en onze individuele wensen werden perfect uitgevoerd.”

België gaat vanaf 1 oktober strenger controleren op drugs in het verkeer

Drugstest
Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – De Belgische politie zal vanaf 1 oktober weggebruikers makkelijker aan een speekseltest kunnen onderwerpen, bevestigt het kabinet van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). De checklist met symptomen die bij een bestuurder moeten voorkomen die bepaalt of agenten een bestuurder op drugs mogen controleren, wordt aangepast.

Omdat een drugstest duurder is dan een alcoholcontrole, hanteren politieagenten een door experts opgestelde checklist. Pas als de agenten bij de chauffeur drie tekenen van drugsgebruik zien, zoals bijvoorbeeld wazige ogen, moet de betrokken chauffeur momenteel een speekseltest ondergaan. Voortaan zal in specifieke gevallen echter slechts één symptoom volstaan om een test af te nemen.

Daarnaast komt er in de checklist een nieuwe rubriek waarin de politie andere tekenen van dronkenschap of een gelijkaardige toestand door drugs- of geneesmiddelengebruik kan aanduiden en beschrijven.

Die rubriek komt er voor chauffeurs van wie de politie ernstige vermoedens heeft dat ze onder invloed zijn van drugs zoals ketamine of nieuwe synthetische drugs. Deze kunnen nu nog niet via een speekseltest worden opgespoord. Op basis van de vermoedens daarvan zullen bestuurders ook vervolgd kunnen gaan worden.

Madlener tempert verwachtingen: 130 maar op paar trajecten

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur) tempert de verwachtingen: slechts op een paar stukken snelweg zal het vooralsnog weer mogelijk worden om overdag 130 kilometer per uur te rijden. De stikstofruimte is beperkt en ook geluidshinder kan problemen opleveren voor de herinvoering.

Hij verwacht dat het op een paar trajecten buiten de Randstad mogelijk wel kan. Hij hoopt daar snel meer duidelijkheid over te geven. “Maar het zullen beperkte trajecten zijn, en voor een beperkte afstand.” Maar, denkt Madlener: “het is in ieder geval een begin.”

Topman Zwitserse spoorwegen heeft ‘medelijden’ met reizigers DB

BERLIJN – De topman van de Zwitserse nationale spoorwegen heeft “medelijden” met reizigers van Deutsche Bahn (DB) omdat die erg vaak te maken hebben met grote vertragingen en uitval van treinen op het Duitse spoor. Dat zei Vincent Ducrot van spoorbedrijf SBB in een interview met de krant Tagesspiegel. Ook voor het personeel van Deutsche Bahn heeft Ducrot sympathie in verband met de grote financiële problemen bij het Duitse staatsspoorbedrijf.

Zwitserland staat zelf juist bekend om zijn zeer punctueel rijdende treinen. Ducrot stelt dat sinds vorig jaar treinen uit Duitsland die met grote vertraging aankomen in het Zwitserse Basel worden gestopt om zo verstoringen van de dienstregeling in Zwitserland zelf te voorkomen. “Tot aan de grens is Deutsche Bahn verantwoordelijk. Daarna moet ik mijn klanten een goede service bieden.”

Volgens Ducrot heeft Duitsland een zeer complex spoorsysteem dat in slechte staat van onderhoud verkeert. Hij stelt dat er te lange tijd te weinig is gedaan aan modernisering van het Duitse spoor en dat de politiek daar onvoldoende bij betrokken is. “Dat eist vandaag zijn tol.”

Ook speelt volgens de Zwitser mee dat het Duitse spoor onvoldoende gedigitaliseerd is en dat de bedrijfsstructuur van Deutsche Bahn te verdeeld is, waardoor er te weinig onderling overleg is tussen verschillende onderdelen. De Duitse transportminister heeft al gezegd dat Deutsche Bahn snel orde op zaken moet stellen om de problemen aan te pakken.

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 755 kilo cocaïne in haven Vlissingen, drietal aangehouden

VLISSINGEN - De Douane heeft op woensdag 13 november tijdens een reguliere douanecontrole in de haven van Vlissingen 755 kilo cocaïne gevonden. Er zijn...