Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 11:36 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 101

Te lang, te snel, slechte ladingzekering en zonder markeringen onderweg [+foto]

Foto: Duitse Politie

LEUN – De Duitse politie zagen dinsdagochtend (17 september 2024) een zwaar transport op de B49 nabij Leun richting Limburg rijden. De vrachtwagen was beladen met een ondergrondse tank van 100.000 liter.

Omdat de tank met slechts zes spanbanden was vastgezet, hield de politie het zware transport tegen en controleerde deze. De wetshandhavers ontdekten verschillende overtredingen.

Zo was de ondergrondse tank met te weinig spanbanden vastgezet. Ook de gebruikte spanbanden waren defect en vertoonden scheuren.

Bovendien overschreed het zware transport de maximaal toegestane lengte van 22 meter met bijna een meter.

Bovendien reed het voertuig 13 km/uur sneller dan de maximaal toegestane snelheid voor een dergelijk transport. De agenten ontdekten ook dat de benodigde markeringen voor zwaar transport en aanvullende veiligheidsmaterialen niet aanwezig waren of gebrekkig waren.

Vanwege de vastgestelde gebreken verboden de agenten verder rijden totdat deze waren verholpen. Ze startten een boeteprocedure tegen de chauffeur en een procedure tegen de eigenaar van de vrachtwagen.

Kapotte vrachtwagen veroorzaakt verkeerschaos in Bunschoten [+foto]

Foto: Keistadnieuws

BUNSCHOTEN – Woensdagmiddag 18 september is een grote verkeerschaos ontstaan op de Amersfoortseweg in Bunschoten, een drukke verkeersader tussen Bunschoten en Amersfoort.

Een vrachtwagen kwam, door een onbekend probleem, stil te staan midden op een rotonde. De vrachtwagen, met Pools kenteken, kon tot nu toe niet worden gerepareerd door de chauffeur.

Dit veroorzaakt aanzienlijke verkeershinder. Auto’s kunnen met moeite langs de stilstaande vrachtwagen manoeuvreren. Sommige automobilisten raken echter geïrriteerd en beginnen te toeteren, rijden over de verkeerde rijbaan of zelfs over het gras.

Vrachtwagens hebben nog meer moeite om erlangs te komen. Met veel moeite slagen sommige vrachtwagenchauffeurs erin om langs het obstakel te rijden. Een visboer moest zelfs zijn verkoopwagen loskoppelen om door te kunnen. Andere vrachtwagenchauffeurs durven het risico niet te nemen en wachten ter plaatse.

Op dit moment zijn veel markthandelaren met hun vrachtwagens onderweg terug van de markt, waardoor veel vrachtwagens in de file staan te wachten. De lijnbus richting Amersfoort kon met moeite passeren, terwijl de lijnbus richting Bunschoten zijn passagiers op de weg moest laten uitstappen vanwege de verkeersopstopping.

Verschillende voorbijgangers probeerden te helpen met het regelen van het verkeer, maar desondanks blijft het een verkeerschaos en ontstaan er files. Bij het kruispunt ter hoogte van Polynorm ontstaan gevaarlijke situaties doordat het verkeer vaststaat, terwijl de verkeerslichten op groen springen en de weggebruikers niet verder kunnen door de filevorming.

Binnenvaartschepen en cruises vast in Oostenrijk door hoogwater

Binnenvaartschip
Foto: Transport Online | E. van der Wal

WENEN – Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.

Dinsdag meldde het Duitse persbureau dpa nog dat zo’n zeventig goederenschepen en zo’n zeventig passagiersschepen niet verder konden varen. Hoeveel dat er nu zijn, is onduidelijk. De meeste reizigers konden van boord, maar bij de Zwitserse riviercruiseschip Thurgau Prestige zorgde een technisch probleem ervoor dat ruim honderd passagiers pas na dagen wachten aan wal konden in Wenen.

De Nederlandse schipper Jasper Verburg zit vast in Linz met zijn schip Amare. “Er is wel vaker hoogwater. Maar doordat er zoveel regen is gevallen weet niemand waar die aan toe is. Het levert een hoop vertraging op”, zegt Verburg, die vreest voor vijf dagen oponthoud. “Maar ik denk dat mensen in Polen en Tsjechië er meer last van hebben eerlijk gezegd.”

Nicole Wit, die vaart op het Nederlandse schip de Sulomaro, vertelt dat ze sinds vorige week donderdag noodgedwongen in Wenen in de haven moet blijven. “We zouden vrijdag laden, maar dat ging niet door alle regen. In verband met hoogwater is achter ons de havendeur dichtgegaan.”

De verwachting is dat schepen aanstaande donderdag de Donau weer op mogen, nadat er minder regen was gevallen. Maar de Oostenrijkse overheid waarschuwt dat de temperaturen beginnen te stijgen. Sneeuw in de bergen smelt en stroomt uiteindelijk in de rivieren, waardoor de waterstanden opnieuw kunnen stijgen.

Volgens brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland zijn er vooralsnog geen signalen dat de hevige regen in Centraal-Europa voor problemen zorgt in vaarwegen dichter bij Nederland. “De regen is daarvoor aan de verkeerde kant van de bergen gevallen. Dus het stroomt niet af naar de Rijn en de Maas, maar richting Hongarije.”

12-jarig meisje om het leven gekomen na aanrijding met lijnbus in Bennebroek [+foto’s]

Foto: ASMedia

BENNEBROEK – Op woensdagmiddag 18 september vond op de Rijksstraatweg in Bennebroek een verkeersongeval plaats tussen een lijnbus en een fietsster. Hierbij is een 12-jarige meisje uit Hillegom overleden.

Omstreeks 15.25 uur kreeg de politie de melding binnen van het verkeersongeval. De verkeersspecialisten van de politie doen onderzoek naar het ongeval.

Het kruispunt van de Zwarteweg, Bennebroekerlaan en Rijksstraatweg werden in verband met het onderzoek afgesloten.

Weer meldingen in Libanon van communicatieapparatuur die ontploft

BEIROET – Uit Libanon komen opnieuw meldingen van ontploffingen in communicatieapparatuur. De meldingen komen onder meer uit de zuidelijke buitenwijken van Beiroet en het zuiden en oosten van Libanon, melden de persbureaus AFP en Reuters.

Het gaat mogelijk om walkietalkies. Mogelijk raakten tientallen mensen gewond en er zouden ook doden zijn gevallen.

Dinsdag ontplofte in heel het land piepers die leden van Hezbollah zouden gebruiken.

De walkietalkies zouden volgens een bron van Reuters door Hezbollah rond dezelfde tijd zijn aangekocht als de piepers, zo’n vijf maanden geleden.

Een bron zegt ook dat walkietalkies ontploften tijdens begrafenissen van Hezbollah-leden die de vorige dag waren omgekomen door de exploderende piepers.

Rhenus gepresenteerd als officiële logistieke partner voor de VN-klimaatconferentie in Azerbeidzjan

HOLZWICKEDE – Rhenus Group, een toonaangevende wereldwijde logistieke dienstverlener, is geselecteerd om een sleutelrol te spelen op de komende 29e VN klimaatconferentie
(COP29) in Bakoe, Azerbeidzjan.

Als Officiële Logistieke Partner zal Rhenus haar expertise en middelen inzetten en samenwerken met lokale partners om het goede verloop van dit grote evenement te waarborgen. Deelnemers, waaronder staatshoofden, onderhandelaars en leiders uit de
sector, zullen in Bakoe bijeenkomen voor de COP29 om de meest urgente uitdagingen van de klimaatverandering aan te pakken.

Om aan de specifieke eisen van COP29 te voldoen, zal Rhenus gebruik maken van haar uitgebreide ervaring in het plannen en uitvoeren van complexe logistiek voor grootschalige evenementen, terwijl ze ook de expertise van lokale partners benut.

Het wereldwijde netwerk en de expertise van het bedrijf zullen een belangrijke rol spelen bij het garanderen van naadloze operaties en efficiënte processen in de gehele supply chain. Met activiteiten in meer dan 70 landen is Rhenus ideaal gepositioneerd om de centrale rol op zich te nemen bij het organiseren van de vrachtlogistiek van het evenement.

Dit omvat alles, van het intercontinentale transport van goederen met behulp van verschillende transportmodi, douaneinklaring, opslag en last-mile-levering tot de logistiek binnen de evenementenlocatie zelf. Er zal ook een team van internationale logistieke experts ter plaatse aanwezig zijn om de deelnemers te helpen met hun end-to-end en lokale logistieke behoeften, waardoor een soepele coördinatie wordt gegarandeerd, van internationale expeditie tot levering op locatie.

“We zijn er trots op dat we onze uitgebreide ervaring naar zo’n impactvol evenement kunnen brengen: COP29 speelt een cruciale rol bij het worden van een klimaat neutrale samenleving en daarmee bij het vormgeven van de toekomst van de komende generaties”, zegt Tobias Bartz, CEO van de Rhenus Groep.

“Met een sterk mondiaal netwerk en belangrijke projecten in de regio en onze voortdurende
toewijding aan het versterken van de toeleveringsketens in de Zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azië, een regio die van vitaal belang is voor de wereldhandel, zijn we toegewijd aan het vergroten van de stabiliteit en capaciteit van duurzame en efficiënte logistieke oplossingen. Op COP29 kijken we ernaar uit om onze sterke aanwezigheid in Azerbeidzjan en de hele regio te benutten om bij te dragen aan het succes van dit belangrijke mondiale evenement, terwijl we tegelijkertijd de Trans-Kaspische Internationale Transportroute, een belangrijke handelsverbinding op de Nieuwe Zijderoute, blijven versterken, die zich uitstrekt van China tot Europa, over Kazachstan, de Kaspische Zee en de Kaukasus tot in Turkije.”

Rhenus demonstreerde onlangs zijn capaciteiten als Officiële Logistieke Partner voor het Belgisch Olympisch team tijdens de Olympische Zomerspelen in Parijs, waarbij hij met succes de internationale logistiek van infrastructuur en apparatuur op meerdere sportlocaties beheerde. Deze naadloze coördinatie tussen meerdere transportmodi, waaronder weg-, lucht-, spoor- en zeevracht, benadrukt de vaardigheid van Rhenus in het omgaan met de complexe logistiek van grote internationale evenementen zoals COP29.

Een ander groot evenementenproject was de uitgebreide logistieke ondersteuning van Rhenus voor een wereldwijde klant tijdens de Olympische Zomerspelen in Rio de Janeiro, waardoor het vermogen van het bedrijf om spraakmakende internationale evenementen te organiseren verder werd versterkt. Bovendien werkt Rhenus al bijna twintig jaar samen met de Verenigde Naties als geautoriseerd agent voor het VN-Wereldvoedselprogramma,
waarbij hij meer dan 700.000 ton grondstoffen verzendt.

Concrete maatregelen voor een klimaatvriendelijke COP29

Het organiseren van COP29 in Baku brengt unieke logistieke uitdagingen met zich mee die Rhenus wil aanpakken en daarbij prioriteit geeft aan duurzaamheid. Het bedrijf zet zich actief in om de milieu-impact van COP29 te minimaliseren, waarbij de nadruk ligt op het verminderen van de uitstoot door het gebruik van elektrische magazijnvoertuigen binnen de logistieke centra, wat zal bijdragen aan een milieuvriendelijker evenement.

Daarnaast biedt Rhenus tijdens COP29 de dienst RHEGREEN aan, waarmee klanten actief de CO2-uitstoot van hun zendingen kunnen verminderen. Met RHEGREEN, een CO2-efficiëntietool die speciaal is ontworpen voor luchtvracht, krijgen klanten inzicht in de vluchtverbinding met de laagste uitstoot voor hun zendingen, waardoor mogelijk tot 40 procent CO2 per transport kan worden bespaard. Deze service onderstreept de toewijding van de Rhenus Groep aan verantwoorde logistieke oplossingen en milieubescherming.

Douane onderschept ovens met tientallen kilo’s cocaïne op Schiphol

Foto: Douane

SCHIPHOL – Tijdens een controle van een vrachtzending op Schiphol hebben douaniers ovens met tientallen kilo’s cocaïne onderschept.

De zaak is overgedragen aan het HARC-team. De drugs zijn in beslag genomen en worden vernietigd.

Douaniers troffen in een vrachtzending uit Panama vier ovens aan waar cocaïne in verstopt zat. Een gespecialiseerd bedrijf moet er aan te pas komen om de drugs uit de oven te verwijderen. Daarom is het exacte gewicht nog niet bekend. Duidelijk is dat het in elk geval om enkel tientallen kilo’s gaat.

Cargo HARC-team Schiphol

De zaak is overgedragen aan het Cargo HARC-team Schiphol. Dat is een samenwerkingsverband tussen Douane, Koninklijke Marechaussee en FIOD. Deze partijen werken nauw samen om ondermijnende criminaliteit, drugssmokkel en witwassen op en rond de luchthaven Schiphol tegen te gaan.

Directiewisseling bij Bentvelzen Transport & Logistiek

v.l.n.r. Peter Bentvelzen en Kees Bentvelzen

BLEISWIJK – Na een indrukwekkende carrière van 52 jaar neemt Kees Bentvelzen afscheid als directeur van Bentvelzen Transport & Logistiek. Ondanks zijn aanhoudende passie voor het bedrijf, is het tijd om plaats te maken voor nieuw leiderschap en frisse energie binnen het familiebedrijf. Hij wordt opgevolgd door Arnoud de Vries.

Kees Bentvelzen trad in 1976 toe als directeur van Bentvelzen Transport & Logistiek. Samen met zijn broer Peter transformeerde hij het bedrijf van een eenmanszaak met één vrachtwagen naar een bloeiende onderneming.

“Met gepaste trots en dankbaarheid kijk ik terug op de route die we als bedrijf hebben bewandeld en de ontwikkelingen die we gerealiseerd hebben”, aldus Kees.

Na een gezamenlijke en zorgvuldige zoektocht naar een opvolger voor Kees, gaat Peter Bentvelzen samen met Arnoud de Vries de directie vormen van Bentvelzen Transport & Logistiek. Arnoud de Vries brengt onder meer uitgebreide ervaring in de transport en logistieke sector met zich mee, om verder te kunnen bouwen aan het bedrijf.

“We zijn ervan overtuigd dat met deze stap Bentvelzen Transport & Logistiek, op de ingeslagen weg, zich verder kan ontwikkelen. We zullen ons blijven inzetten voor het welzijn van ons team en de kwaliteit van onze diensten”, zegt Peter Bentvelzen.

Investeerder CVC wil ‘superieur’ bod op DB Schenker verhogen

BERLIJN – Investeringsmaatschappij CVC zegt bereid te zijn om haar bod van 14 miljard euro op de logistieke tak van Deutsche Bahn te verhogen, nadat ze de biedingsstrijd had verloren van het Deense logistieke bedrijf DSV. In een brief aan het bestuur van Deutsche Bahn gaf CVC te kennen open te staan voor een aanpassing van het bod.

CVC argumenteert dat haar huidige bod op vrachtdochter DB Schenker “superieur” is aan dat van DSV en roept Deutsche Bahn op om een eerlijk en transparant proces te voeren waarbij het beste bod wint. “Als Deutsche Bahn twijfels heeft over de vergelijking tussen de twee biedingen, zijn we bereid om de waarde van ons bod te verhogen om die zorgen volledig weg te nemen”, schrijft de investeerder.

DSV maakte eerder deze maand bekend een overeenkomst te hebben gesloten om DB Schenker te kopen in een volledig contante transactie, met een totale waarde van eveneens ongeveer 14 miljard euro. Dit bod werd ondersteund door de raad van bestuur van Deutsche Bahn. De raad van toezicht moet echter nog goedkeuring geven.

Activiteiten in Nederland

Staatsbedrijf Deutsche Bahn wil met de opbrengst van de verkoop schulden aflossen.

Eerder haakte de grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk af voor DB Schenker, dat werkzaam is met vrachtvervoer op land, ter zee en door de lucht. DB Schenker is ook actief in Nederland en behoort tot de grootste logistieke dienstverleners van Europa. Deutsche Bahn wil zich meer richten op passagiersvervoer in eigen land en stootte daardoor eerder onder meer streekvervoerder Arriva al af.

Geldboete voor Barnevelds bedrijf wegens dood door schuld medewerker transportbedrijf

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden veroordeelt een bedrijf uit Barneveld tot een geldboete van 75.000 euro, waarvan 30.000 euro voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar voor dood door schuld en het overtreden van de Arbowet.

Op 8 december 2020 vond in Zutphen een dodelijk ongeval plaats tijdens het afleveren van een keuken op de vierde verdieping van een nieuw appartementencomplex. Bij het bezorgen is gebruikgemaakt van een hoogwerker van de verdachte die door een werknemer van haar werd bediend.

Aan de hoogwerker was een werkbak bevestigd. Die werkbak had de verdachte zonder overleg met de fabrikant en in strijd met de gebruikershandleiding aangepast. Het platform was vergroot met een derde en een vierde (extra) vloerplaat.

Voor de aflevering van de keuken was een transportbedrijf ingeschakeld. Toen een medewerker van dat transportbedrijf, die niet was aangelijnd, uit de woning de werkbak instapte zijn de extra vloerplaten ingeklapt. Hij viel van dertien meter hoogte tussen de werkbak en de gevel naar beneden en is aan de verwondingen van zijn val overleden.

De werkbak werd tijdens het ongeval gebruikt zonder dat de hekken op de tweede vloerplaat waren aangebracht. Omhoog geklapt vormt die tweede vloerplaat een zijkant van de werkbak. Toen het slachtoffer op de vierde vloerplaat stapte konden de tweede en de derde vloerplaat zonder die hekken omhoog scharnieren en inklappen.

De verdachte heeft zijn werknemers onvoldoende gewezen op het bijzondere gevaar van het gebruik van de aangepaste werkbak. De werknemers wisten vooraf niet welk gevaar ontstond als de hekken op de tweede vloerplaat niet waren geplaatst. Ook is de verdachte tekortgeschoten in het geven van andere veiligheidsinstructies, zoals het dragen van een valharnas en aangelijnd werken, en op het toezicht op de naleving daarvan.

Celstraffen halfbroers na gebruik excessief geweld in Honselersdijk

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft twee halfbroers van 36 en 28 jaar oud veroordeeld voor hun aandeel in het excessieve geweld dat werd gepleegd nabij een woning in Honselersdijk. Dat gebeurde op 5 maart 2024.

Twee slachtoffers werden daarbij met een mes gestoken, een derde werd mishandeld. De 28-jarige man krijgt een celstraf van vijf jaar. De 36-jarige man een celstraf van 30 maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Naar aanleiding van een conflict waarbij hun moeder betrokken was, begaven de twee halfbroers zich samen naar de woning van hun moeder. Geconfronteerd met een groep mensen die zich voor de woning bevond, zijn de verdachten uit de auto gestapt en zijn ze direct gestart met het uitoefenen van het geweld. De 28-jarige schuwde het gebruik van een mes niet. Hij stak een slachtoffer tweemaal in de rug.

Samen met zijn 36-jarige halfbroer heeft hij vervolgens een ander slachtoffer, dat weerloos op de grond lag, geschopt en geslagen, onder andere tegen het hoofd. Ook dit slachtoffer is door de 28-jarige man nog eens tweemaal gestoken, in de borststreek. Ook heeft hij een derde slachtoffer, een jongere vrouw, vuistslagen in het gezicht gegeven en haar tegen de ramen van een woning gegooid.

Volgens de twee verdachten is hier sprake van noodweerexces: de verdachten moesten wel geweld gebruiken ter verdediging van hun moeder en zichzelf.

De rechtbank oordeelt dat de 28-jarige verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan tweemaal een poging tot doodslag (waarvan een keer samen met zijn halfbroer) en mishandeling. De 36-jarige verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan eenmaal een poging tot doodslag samen met zijn halfbroer. Er was in beide gevallen geen sprake van noodweerexces, oordeelt de rechtbank.

Op het moment dat de twee halfbroers arriveerden bij de woning van hun moeder, was er weliswaar een verhitte discussie tussen de aanwezige personen, maar er werden geen geweldshandelingen verricht en daarmee werd ook niet gedreigd. Toen de verdachten uit hun auto stapten, liepen ze direct agressief en aanvallend op de groep af. Hun handelingen waren niet gericht op verdedigen, maar op confronteren, concludeert de rechtbank.

De verdachten hebben ernstig inbreuk gemaakt op de lichamelijk integriteit van de slachtoffers. De slachtoffers hebben ook nu nog te lijden onder de aanzienlijke lichamelijke en psychische gevolgen van het uitgeoefende geweld. Daarnaast heeft het geweld zich in het openbaar afgespeeld. In de regel veroorzaakt dit angst bij ooggetuigen, maar ook algemene gevoelens van onrust en onveiligheid in de samenleving.

De rechtbank vindt voor de 28-jarige verdachte een celstraf van vijf jaar passend en geboden. De 36-jarige verdachte krijgt een celstraf van 30 maanden opgelegd waarvan 6 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. Ook moeten de verdachten schadevergoedingen betalen aan de slachtoffers.

VS zeggen niet geweten te hebben van aanslag met piepers

CAIRO – De Verenigde Staten waren volgens buitenlandminister Antony Blinken niet op de hoogte dat er een aanval uitgevoerd zou worden met ontploffende piepers in Libanon. De aanval was gericht op Hezbollahleden. 2800 mensen raakten gewond, twaalf mensen kwamen om het leven. Onder de slachtoffers waren ook kinderen en andere burgers.

Hezbollah houdt Israël verantwoordelijk voor de aanval. Dat land werkt doorgaans nauw samen met de Verenigde Staten. Bovendien proberen de Verenigde Staten samen met Egypte om afspraken te maken met Israël en Hamas over een staakt-het-vuren. Dit voorval zal daar niet bij helpen, zei Blinken. Hezbollah en Libanon zijn ook bij het conflict betrokken.

“De Verenigde Staten wisten niet van en waren ook niet betrokken bij deze incidenten”, zei Blinken. Hij zei dat het belangrijk is dat niemand iets doet dat het conflict verdiept, of de spanningen verder laat oplopen. Hij noemde daarbij geen partijen of landen bij naam.

Blinken wilde niet vooruitlopen op gevolgen voor de onderhandelingen op een bestand, of het conflict in Libanon. “Ik kan op dit moment niet zeggen welke gevolgen dit zal hebben en ik kan zeker niet zeggen welke invloed dit zal hebben op Hezbollah en hun activiteiten.” Hezbollah heeft gezegd Israël te straffen.

EU-Commissie: huidige asielregels blijven bindend voor Nederland

BRUSSEL – De EU-regels voor asiel en migratie “blijven bindend voor Nederland”, benadrukt een woordvoerder van de Europese Commissie. Dat blijft zo tot een eventuele wijziging van het EU-verdrag. Dat zegt de woordvoerder in een eerste reactie op de Nederlandse wens voor een uitzondering op het asielbeleid, tijdens een dagelijkse persconferentie.

De Europese Commissie heeft woensdag de brief van asielminister Marjolein Faber ontvangen, waarin zij meldt dat Nederland een uitzonderingspositie wil op het Europese asielbeleid. Zo’n opt-out wil Nederland bij een wijziging van het EU-verdrag. “We verwachten niet dat het EU-verdrag snel wordt gewijzigd”, zei een woordvoerder in een eerste reactie. Ook Europese wijzigingen op asiel en migratie verwacht ze niet op korte termijn.

De Europese Commissie is tevreden dat Faber in haar brief expliciet schrijft dat Nederland prioriteit geeft aan de implementatie van het Europese asielpact, dat eerder dit jaar is aangenomen en over een krappe twee jaar in werking treedt.

Internationale media

De opt-out die Nederland wil, trekt ook de aandacht van internationale media, zo bleek tijdens de persconferentie. Op de vraag welke procedure Nederland moet volgen als het kabinet-Schoof het initiatief wil nemen tot een EU-verdragswijziging, kon de woordvoerder niet direct een antwoord geven. In de brief van Faber staat overigens niet dat Nederland een dergelijk initiatief wil nemen.

Een andere journalist vond dat de Europese Commissie meteen duidelijk moet maken dat de door Nederlands gewenste uitzonderingspositie onhaalbaar is, omdat de lidstaten daar bij een verdragswijziging unaniem mee moeten instemmen. “Zeg gewoon dat dit gewoon propaganda is. Het is de plicht van de commissie om te zeggen dat dit onhaalbaar is.” De woordvoerder ging daar niet concreet op in. “Ons standpunt is duidelijk en we zullen niet verder gaan dan dat.”

Limburg geeft Arriva boete voor te vaak uitvallen bus en trein

Bus Arriva Limburg

MAASTRICHT – De provincie Limburg gaat vervoerbedrijf Arriva een boete van ruim 900.000 euro opleggen omdat er in 2022 te veel bus- en treinritten uitvielen of niet volgens de dienstregeling werden gereden.

De provincie houdt er rekening mee dat Arriva betrekkelijk veel ritten moest schrappen door het tekort aan personeel.

Ook had het bedrijf na corona minder reizigers dan voorheen. “Hoewel wij begrip hebben voor de situatie door de nasleep van de covid-pandemie, vinden wij de impact van de uitval op de reizigers groot genoeg om een boete op te leggen”, meldt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (mobiliteit).

Hoe de boete precies wordt geïnd, is nog niet duidelijk. Kuntzelaers wil dat het geld “op de een of andere manier” ten goede komt aan de reiziger of aan beter openbaar vervoer in Limburg. Hij gaat daar over in gesprek met Arriva.

Wilders: vrijheid Nederlanders staat onder druk

DEN HAAG – “Ik ben dankbaar dat ik nog leef”, zei PVV-leider Geert Wilders aan het begin van zijn betoog in het debat over de kabinetsplannen. Hij vertelde over de bijna twintig jaar dat hij al onder zware beveiliging staat wegens bedreigingen. En dat verbindt hij aan de rest van Nederland: “Mijn grootste drijfveer om hier te staan, is om te zorgen dat Nederlanders niet ook hun vrijheid kwijtraken. Die vrijheid staat onder druk op alle mogelijke manieren.”

Als voorbeelden noemt Wilders de vrijheid om te winkelen, naar school te gaan, over straat te gaan “zonder te worden uitgescholden, beroofd, mishandeld”. Dat is “allemaal niet meer vanzelfsprekend”, aldus de PVV-leider.

Frans Timmermans, leider van GroenLinks-PvdA, kwam daarop naar de interruptiemicrofoon en zei dat het verhaal van Wilders hem in het hart raakt. “Er zijn geen twee mensen die politiek verder van elkaar staan dan Wilders en ik, maar ik spreek de oprechte hoop dat we samen in vrijheid ergens een biertje kunnen drinken.”

“Ik waardeer zijn oprechte woorden”, reageerde Wilders. Hij deelt Timmermans’ hoop, maar denkt dat het biertje vanwege de aanhoudende doodsbedreigingen “waarschijnlijk lastig” zal worden.

LAATSTE NIEUWS

DAF levert PACCAR MX-11 motoren voor stadsbussen Rome

EINDHOVEN - DAF Components levert 110 ultra-stille PACCAR MX-11 motoren aan Solaris Bus & Coach voor een nieuwe serie 'Urbino mh' stadsbussen, die in...