Clicky

woensdag 15 januari 2025 - 10:19 uur
Home Blog Pagina 100

Biden gaat naar beëdiging Trump

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden gaat in januari naar de beëdiging van zijn opvolger Donald Trump. Hij komt daarmee een belofte na, zegt een woordvoerder van het Witte Huis.

Het is gebruikelijk dat presidenten aanwezig zijn bij de beëdiging van hun opvolger. Dat symboliseert de vreedzame overdracht van de macht. Trump brak na de verkiezingen in 2020 met die traditie toen hij weigerde naar de inauguratie van zijn rivaal Biden te gaan.

De 82-jarige Biden wil dat nu anders doen. “De president beloofde dat hij de beëdiging zou bijwonen van de verkiezingswinnaar, ongeacht wie dat zou worden”, zei de woordvoerder. “De first lady en hijzelf gaan die belofte nakomen.”

De Republikein Trump won eerder deze maand de verkiezingen en ging daarna aan de slag met het samenstellen van zijn kabinet. Hij treedt op 20 januari officieel aan als president. Biden ontving hem onlangs al in het Witte Huis.

ProRail begint dinsdag herstelwerk aan verzakt Gronings spoor

Foto: Adobe Stock

GRONINGEN – ProRail begint dinsdagochtend met werken aan een “tijdelijke oplossing” die ervoor moet zorgen dat de treinen tussen de stations Groningen en Groningen Europapark zo snel mogelijk weer kunnen rijden.

De spoorbeheerder gaat er vooralsnog van uit dat treinverkeer donderdagmiddag weer mogelijk is. Het treinverkeer tussen de twee stations ligt sinds zondagochtend stil door meerdere verzakkingen aan het spoor.

De verzakkingen zijn volgens ProRail ontstaan door werkzaamheden aan een nieuwe fietstunnel. Daarbij zijn damwanden geplaatst en is er zand afgegraven, maar er is veel zand onder het spoor weggespoeld. Maandag zijn de lekkages in de damwand afgedicht.

De volgende stap is dat de plekken waar verzakkingen zijn vastgesteld, worden opgevuld met zand. Daarna wordt aan de bovenkant het ballastgrind aangevuld. Dit moet met een zogenoemde stopmachine op zijn plaats worden gedrukt, legt de spoorbeheerder uit.

Als dit werk gedaan is, wordt er eerst een testrit gereden voordat het spoor weer begaanbaar is. “Om de veiligheid te blijven garanderen wordt het spoor elke dag ter plaatse gecontroleerd”, aldus ProRail.

Kamer wil doorgaan met verbreding sluis Kornwerderzand

DEN HAAG (ANP) – De verbreding van de sluis bij Kornwerderzand moet doorgaan, vindt de Tweede Kamer. In een debat over infrastructuur zei een Kamermeerderheid dat niet alleen de bruggen, maar óók de sluis moet worden aangepakt.

Vorige maand meldde minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) dat het project in de Afsluitdijk honderden miljoenen duurder wordt dan eerder geschat. Prijsstijgingen, verzilting en een meningsverschil met de provincie Friesland spelen mee. Madlener legde verschillende mogelijkheden op tafel, waarvan twee inhouden dat alleen de bruggen worden vervangen, en niet de sluis. In de goedkoopste optie laten de nieuwe bruggen geen ruimte voor een grotere sluis.

Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) ziet de grotere sluis als een belofte van het kabinet, zei hij in het debat. “En belofte maakt schuld.” Hidde Heutink (PVV) voegde zich bij hem: “Als je het doet, moet je het ook goed doen.” Olger van Dijk (NSC) noemde de aanpak van zowel de sluis als de bruggen “noodzakelijk”.

“Ik sta positief tegenover verbreding van die sluis”, reageerde Madlener. “Maar er zit gewoon een enorme kostenstijging op, en daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.” De opties zonder sluisverbreding wilde hij nog niet uitsluiten.

Het kabinet moet het project bij Kornwerderzand “blijven behandelen als integraal project”, staat in een motie waar een meerderheid van de Kamer zich achter schaart. Werken aan zowel de sluizen als de snelweg bij die sluizen vindt de Kamer “de meest duurzame oplossing”.

Madlener wijst alternatief plan A27 nogmaals af om veiligheid

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Het alternatieve plan van de regio Utrecht om een verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen, is volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur) “absoluut onverantwoord”. In een debat met de Tweede Kamer bleef hij bij het oorspronkelijke kabinetsplan. De belangrijkste reden is de veiligheid, zei hij.

Een reeks Kamerleden drong er in het debat op aan dat Madlener nog eens goed naar het alternatieve plan van de regio zou kijken. “Wat een teleurstelling”, zei Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) over de afwijzing van de minister. Hij vindt dat het alternatief niet op waarde is geschat en verweet de minister een “asfaltfetish”. Ook Ines Kostić (Partij voor de Dieren) en Mpanzu Bamenga (D66) namen het op voor het regioplan.

“Het is gewoon niet veilig als je in zo’n tunnelbak tien rijstroken creëert, en een hele smalle vluchtstrook waar je niet eens kunt uitstappen”, aldus Madlener. Het regioplan behelst niet tien, maar twaalf rijstroken. “Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als daar een ernstig ongeluk plaatsvindt, of een brand of iets dergelijks.” Utrecht zegt dat het plan wel aan de veiligheidseisen voldoet, omdat de maximumsnelheid zou worden verlaagd naar 80 kilometer per uur.

Eerder op maandag herhaalde Madlener deze boodschap ook al in een brief aan de Kamer. “De teleurstelling bij de regio over het afwijzen van hun alternatief is begrijpelijk”, schreef hij. “De inhoud laat echter geen andere keuze.”

“Ronduit teleurstellend”, noemde Olger van Dijk (NSC) het verhaal van de minister. Hij vroeg Madlener om nog eens met de regio in gesprek te gaan, om “al die zaken die over en weer niet duidelijk zijn” op te lossen. Dat wilde de minister wel beloven. Madlener: “Praten is altijd goed. Maar ik verwacht niet een andere uitkomst.”

Forse aanrijding op N863: bestuurder bekneld in auto onder vrachtwagen

Foto: Persbureau Meter / Klaas Lunshof

SCHOONEBEEK – Maandagavond rond 17.45 uur heeft een ernstige aanrijding plaatsgevonden op de N863 tussen Schoonebeek en Nieuw-Schoonebeek. Bij het ongeval raakte een auto vast onder de trailer van een vrachtwagen, waardoor de bestuurder van de auto bekneld kwam te zitten.

De brandweer moest ter plaatse komen om de bestuurder uit zijn voertuig te bevrijden. Het slachtoffer is vervolgens met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

De vrachtwagenchauffeur kwam met de schrik vrij.

Als gevolg van het incident is de N863 tijdelijk afgesloten voor verkeer. De politie doet ter plaatse onderzoek om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.

Gevel dreigt in te storten na aanrijding met vrachtwagen in Boskoop [+foto’s]

Foto: ASMedia

BOSKOOP – Maandagmiddag 25 november rond 17.55 uur dreigde een deel van de gevel van een loods aan de Lansing in Boskoop in te storten.

De brandweer kwam snel ter plaatse om de situatie te onderzoeken en maatregelen te nemen om het gevaar te beperken.

Foto: ASMedia

Volgens de brandweer is eerder op de dag een vrachtwagen tegen het pand aangereden, wat mogelijk de schade heeft veroorzaakt.

Er zijn geen meldingen van gewonden.

Foto: ASMedia

De brandweer blijft ter plekke om de situatie verder te beoordelen en een veilige oplossing te vinden.

Scholz: geen EU-boetes voor autofabrikanten die CO2-doelen missen

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil dat er binnen de Europese Unie geen boetes worden opgelegd aan autofabrikanten die gestelde doelen op het gebied van CO2-uitstoot niet halen. “Het geld moet binnen de bedrijven blijven voor de modernisering van hun eigen industrie, hun eigen onderneming”, verklaarde Scholz maandag.

Eerder op de dag gaf minister van Economische Zaken Robert Habeck aan dat hij bereid is om boetes die autofabrikanten volgend jaar zouden krijgen tijdelijk uit te stellen, als zij in 2026 en 2027 extra inspanningen leveren om hun CO2-doelen te overtreffen.

Volgens Habeck zou deze aanpak bedrijven meer flexibiliteit bieden en hen stimuleren verdere vooruitgang te boeken op het vlak van klimaat, zonder hen te dwingen miljarden aan boetes te betalen.

Volgens de regelgeving van de Europese Unie moeten de gemiddelde uitstootcijfers van nieuw geregistreerde auto’s volgend jaar 15 procent lager liggen dan in 2021. De scherpe daling in de verkoop van elektrische auto’s heeft het behalen van dit doel echter aanzienlijk bemoeilijkt.

Montea investeert in twee nieuwe toplocaties waaronder een nieuw dc voor Vos Logistics

DIEMEN/OSS – Montea investeert 29,7 miljoen euro in twee toplocaties in Nederland. In Diemen heeft Montea een zeer gewilde bedrijfslocatie van bijna 28.000 m² verworven, die langjarig wordt verhuurd aan de huidige gebruiker. In Oss gaat Montea een distributiecentrum ontwikkelen voor Vos Logistics naast twee bestaande dc’s van dat bedrijf.

Montea verwacht van de investering een gemiddeld aanvangsrendement van 6,9 procent over de twee investeringen. De aankoop in Diemen vlakbij Amsterdam betreft een bebouwd plot gelegen tussen vier van de belangrijkste autosnelwegen van het land. Montea koopt het gebouw en de grond van Cocon Vastgoed, waarvan het ook het langlopende huurcontract overneemt.

Het pand op de locatie wordt gehuurd door Cooper Consumer Health B.V., een van de grootste ondernemingen in Nederland op het gebied van zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten, farmaceutische grondstoffen en ongediertebestrijdingsmiddelen (bekend van merken als Sinaspril, Roter, Natterman en Valdispert).

Geweldige locaties

“Een uitstekende locatie met een geweldige bereikbaarheid. In de regio Groot-Amsterdam komen er geen grote bedrijventerreinen meer bij en op deze schaal komt er daarnaast vrijwel niets te koop” zegt Cedric Montanus, directeur van Montea Nederland.

“Omdat steden steeds meer vanuit de randen bevoorraad gaan worden, is dit op de lange termijn ook een geweldige locatie voor bijvoorbeeld stadsdistributie. Daarbij: het interessante aan het investeren in een bestaand gebouw is, gezien de congestie problematiek, dat er al een grote stroomaansluiting aanwezig is. De locatie is nu langjarig verhuurd en mocht de huurder er ooit voor kiezen om weg te gaan dan kunnen we hier herontwikkelen.”

In Oss in Nederlands Brabant gaat Montea een duurzaam nieuws distributiecentrum realiseren voor Vos Logistics. De nieuwbouw van 16.000 m², die straks op BREEAM-certificaat van de graad ‘Excellent’ kan rekenen, komt naast het bestaande dc van Vos Logistics, dat in 2015 in gebruik werd genomen. Het nieuwe dc wordt gerealiseerd op Vollenhovermeer 39 op industrieterrein De Geer.

Oss is strategisch gelegen in het achterland van de havens van zowel Rotterdam als Antwerpen en beschikt over een multimodale containerterminal. Het nieuwe distributiecentrum is uitstekend bereikbaar zowel over de weg, via het water (Maashaven) en per spoor.

De distributiehal beslaat straks 14.300 m² warehouse, 1600 m² mezzanine en 300 m² aan kantoorruimte. Het pand wordt uitgerust met 15 docks voor het laden en lossen van vrachtwagens.

De oplevering staat gepland voor eind 2025, waarna Vos Logistics een huurovereenkomst van tien jaar heeft met Montea.

Duurzaam waarde toevoegen

Hylcke Okkinga, mededirecteur van Montea Nederland: “Er is veel vraag naar moderne logistieke distributiecentra in Brabant die voldoen aan de hoogste duurzaamheidseisen, maar het aanbod is beperkt. We zijn blij dat we met deze oplossing onze relatie goed kunnen bedienen en duurzaam waarde kunnen toevoegen aan onze portefeuille.”

Bij de ontwikkeling van het nieuwe pand voor Vos Logistics komt volgens Okkinga wel een uitdaging kijken. “We moeten creatief omgaan met de reeds aanwezige aansluitingen op de locatie, eventueel in combinatie met een batterij en zonnepanelen op het dak om voldoende stroom te hebben. We houden er daarbij rekening mee dat bij dit distributiecentrum in de toekomst ook accu’s van elektrische vrachtwagens worden opgeladen.”

Montea zet met de twee toekomstbestendige investeringen opnieuw een mooie stap zet naar het realiseren van groeiplan richting 2027. Door uitbreiding, ontwikkeling en verduurzaming van het portfolio in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland moet de waarde daarvan met 50 procent groeien tot een bedrag van 3,5 miljard euro tegen eind 2027.

Waarom foto’s bij nieuwsberichten over ernstige ongevallen meer zijn dan sensatie

ongevallen
Foto: Stockphotoo

DAMWÂLD – Bij nieuwsberichten over ernstige ongevallen zie je vaak foto’s van de plaats van het incident. Voor sommigen kan dit gevoelig liggen en zelfs de indruk wekken dat het om sensatie draait. Maar de keuze om beelden te gebruiken is zelden oppervlakkig. Het doel reikt verder dan enkel het trekken van aandacht. Omdat wij zien op sociale media dat daar nog al eens verontwaardiging over ontstaat leggen we hieronder uit waarom het plaatsen van foto’s bij dit soort berichten juist een belangrijke rol speelt.

Visuele context geeft betekenis

Een foto vertelt vaak meer dan woorden kunnen. Een afbeelding van een ongevalslocatie geeft de lezer direct een beeld van de ernst en impact van de gebeurtenis. Dit helpt lezers beter te begrijpen wat er is gebeurd en waarom het nieuwswaardig is. Het draagt bij aan een completere en visueel ondersteunde verslaggeving.

Waarschuwend effect

Beelden van verkeersongevallen kunnen tevens een waarschuwende functie hebben. Ze laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van gevaarlijk rijgedrag, zoals te hard rijden, afleiding, stoppen op de vluchtstrook of rijden onder invloed. Door deze realiteit te tonen, hopen wij bij te dragen aan bewustwording en het stimuleren van veiliger gedrag op de weg.

Zorgvuldige afwegingen

Het publiceren van foto’s gebeurt niet zomaar. Nieuwsredacties maken bij elke afbeelding een zorgvuldige afweging. Het gaat erom de ernst van de situatie te illustreren zonder sensatiezucht of het tonen van schokkende beelden die nabestaanden onnodig kwetsen. Meestal worden foto’s zodanig door ons bewerkt dat bedrijfsnamen, personen, kentekens of andere identificerende details niet zichtbaar zijn, uit respect voor de privacy van de betrokkenen.

Het belang van transparantie

Een transparante nieuwsverslaggeving is essentieel voor het vertrouwen van het publiek. Foto’s laten zien dat het om feiten gaat, niet om speculaties. Ze geven een duidelijk beeld van wat fotografen ter plaatse hebben waargenomen, wat de geloofwaardigheid van het nieuwsbericht vergroot.

Geen sensatie, maar betrokkenheid

Hoewel foto’s emotie kunnen oproepen, is dat niet hetzelfde als sensatiezucht. Mediaorganisaties plaatsen deze beelden niet om leed te vergroten, maar om de realiteit te laten zien. De beelden dragen bij aan het doel van journalistiek: informeren, bewust maken en soms zelfs het publiek activeren om stil te staan bij belangrijke onderwerpen zoals verkeersveiligheid.

Tot slot

Foto’s bij nieuwsberichten over ernstige ongevallen zijn een krachtig hulpmiddel om een nieuwsbericht betekenis te geven, bewustwording te creëren en het publiek te informeren. Hoewel het altijd belangrijk is om rekening te houden met gevoeligheden, is het tonen van de realiteit soms nodig om de boodschap over te brengen.

KLM: geen ruimte voor loonsverhoging in nieuwe cao’s

AMSTELVEEN – KLM ziet geen ruimte voor loonsverhogingen in de nieuwe vast te leggen cao’s. Dat bevestigt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij na berichtgeving door RTL Nieuws. KLM heeft al langer te maken met hoge kosten.

“Voorop staat dat we een goede cao voor onze collega’s willen, die tegelijk recht doet aan de financiële situatie waarin KLM zich bevindt”, laat de zegsvrouw weten. “Daarom hebben we aangegeven geen ruimte te zien voor loonsverhoging.” Volgens haar zijn de lonen sinds 2019 bovendien al met 25 procent gestegen.

De gesprekken over de nieuwe cao’s voor het grond-, cockpit- en cabinepersoneel gaan de komende weken van start. De bevriezing van de lonen werd voorgesteld in een brief die naar betrokken vakbonden is gestuurd. “We willen samen met hen oplossingen vinden die bijdragen aan een sterker en toekomstbestendig KLM voor ons allemaal”, aldus de KLM-woordvoerster.

Uit de kwartaalresultaten van KLM die begin deze maand werden gepubliceerd, kwam naar voren dat de operationele winst bij KLM flink is gedaald. Dat had onder andere te maken met hoge kosten die verband houden met onderhoud en een tekort aan piloten. Tegelijkertijd moet de luchtvaartmaatschappij rekening houden met hogere tarieven om gebruik te maken van luchthaven Schiphol.

Een maatregelenpakket dat in oktober werd gepresenteerd, moet het resultaat op korte termijn met 450 miljoen euro verbeteren. De maatregelen hebben onder meer betrekking op het terugdringen van het personeelstekort onder vliegers en technici. Zo kijkt KLM naar het verkorten of versnellen van opleidingen. Ook wordt onderzocht hoe onderhoud efficiënter gedaan kan worden.

Vakbonden willen nog niet reageren op het startvoorstel van KLM. Zo laat FNV weten “niet de gewoonte te hebben om cao-onderhandelingen te voeren via de media”.

Madlener wil verbreding A27 bij Zeewolde als eerste opstarten

A27 verkeersbord

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) wil de uitbreiding van de A27 tussen Zeewolde en Eemnes als eerste van zeventien gepauzeerde projecten laten doorgaan. Dat is nog geen definitieve keuze, zegt hij in een debat in de Tweede Kamer.

Het vorige kabinet zette zeventien bouwprojecten voor wegen en vaarwegen stil vanwege gebrek aan geld, personeel en stikstofruimte. Het is Madleners ambitie om elk jaar één van die projecten te laten doorgaan. Komend voorjaar zal hij bekendmaken welk project definitief als eerste weer doorgaat. “We gaan kijken hoe de projecten scoren op stikstof, maakbaarheid en budget.”

In het debat verklapte Madlener alvast welk project als eerste in aanmerking komt. “Het begint met de letter A, en het eindigt met 27, bij Almere”, zei hij. “Ook de woningbouw speelt daar een belangrijke rol.” Een woordvoerder bevestigt dat het om het stuk snelweg tussen Zeewolde en Eemnes gaat. Een groot deel van de Tweede Kamer wil juist dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt.

Hester Veltman (VVD) denkt dat het verbreden van de A27 bij Zeewolde juist extra druk op knooppunt Hoevelaken kan geven. “En het zou om diezelfde reden een extra stikstofprobleem kunnen betekenen. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?”

“Iedereen onderkent de noodzakelijkheid van dat project”, reageerde Madlener over de aanpak van knooppunt Hoevelaken. “Het staat hoog in de prioriteiten van dit kabinet. Maar de stikstofruimte ontbreekt.”

Massaontslag bij staaldivisie Thyssenkrupp

DUISBURG – Het Duitse Thyssenkrupp is van plan duizenden banen te schrappen bij zijn staaldivisie die kampt met overcapaciteit, lage staalprijzen en hoge kosten voor onder meer energie. Binnen vijf jaar moet het personeelsbestand bij die verlieslatende tak krimpen van de huidige 27.000 naar ongeveer 16.000 banen, aldus het concern.

Bij die reorganisatie moeten 5000 arbeidsplaatsen verdwijnen en nog eens 6000 banen worden overgeplaatst naar externe dienstverleners of vervallen door de verkoop van activiteiten. Met de maatregelen wil het bedrijf de personeelskosten verlagen. De onderneming heeft ook hoge kosten voor het verduurzamen van productieprocessen.

Het concern kampt ook met concurrentie in Europa van goedkoop staal uit Azië en met de zwakte in de Duitse auto-industrie. Thyssenkrupp is een belangrijke staalleverancier aan Duitse autobouwers.

Catastrofe

De grote vakbond IG Metall noemt de plannen een “catastrofe” voor het personeel van de staaldivisie en ook voor de deelstaat Noordrijn-Westfalen als industrielocatie. De staaltak heeft zijn hoofdkantoor in Duisburg en veel staalfabrieken van het bedrijf staan in Noordrijn-Westfalen. IG Metall zal zich dan ook verzetten tegen het massaontslag.

De laatste tijd worden meer grote ontslagrondes aangekondigd in de Duitse industrie. Zo werd vrijdag bekend dat industrieconcern Bosch nog eens 5500 banen schrapt door de malaise in de autosector. Ook bij andere industriebedrijven in Duitsland gaan duizenden banen verloren. Bij Volkswagen kunnen mogelijk tienduizenden banen vervallen door de dreigende sluiting van Duitse fabrieken van het autobedrijf. Het Amerikaanse Ford Motor schrapt 4000 banen in Europa, waarvan 2900 in Duitsland.

Lancering Rotra Futura: Nieuwe Mijlpaal voor Duurzame Offshore Windlogistiek

Concordia Damen heeft samen met Amasus, deugro Danmark, Siemens Gamesa en DEKC Maritime de eerste van twee innovatieve Offshore Wind RoRo-schepen, de Rotra Futura, gelanceerd. Dit gloednieuwe schip, ontwikkeld met oog voor duurzaamheid en efficiëntie, werd gisteren te water gelaten op de Jiangsu Zhenjiang Shipyard in China en zal in 2025 in gebruik worden genomen.

Samenwerking voor Duurzame Innovatie

De Rotra Futura, samen met zusterschip Rotra Horizon, is speciaal ontworpen voor het transport van de nieuwste generatie windturbinecomponenten. Dit project markeert een intensieve samenwerking tussen vijf toonaangevende bedrijven, met als doel een toekomstbestendig logistiek concept te creëren. Siemens Gamesa, Deugro Danmark en Amasus legden de basis met een charterovereenkomst, terwijl DEKC Maritime en Concordia Damen het ontwerp, de engineering en bouw realiseerden.

“Dit schip is een belangrijke schakel in de groeiende windenergie-industrie,” aldus Chris Kornet, algemeen directeur van Concordia Damen. “Door krachten te bundelen met onze partners hebben we een duurzaam, kosten- en energiezuinig scheepstype ontwikkeld dat aan de hoogste normen voldoet.”

Geavanceerd Ontwerp

De Rotra Futura en Rotra Horizon bouwen voort op het succesvolle Rotra-concept van Concordia Damen. Met een lengte van 167,6 meter en een breedte van 26 meter zijn deze schepen uitgerust om de steeds grotere windturbineonderdelen efficiënt te vervoeren. Het innovatieve Roll-On/Roll-Off-systeem (RO/RO) en drie krachtige Liebherr-kranen maken het mogelijk turbinebladen in drie lagen te stapelen, wat de laadcapaciteit en flexibiliteit aanzienlijk vergroot.

Het strategisch geplaatste stuurhuis en de accommodatie aan de voorzijde optimaliseren de belading zonder het zicht te belemmeren. Het geavanceerde ontwerp maximaliseert niet alleen de logistieke mogelijkheden, maar voldoet ook aan de strengste eisen voor veiligheid en duurzaamheid.

Duurzaamheid Centraal

Met het oog op een groenere toekomst heeft Concordia Damen het ontwerp van de Rotra-schepen gericht op energie-efficiëntie en emissiereductie. Een aerodynamisch en hydro-geoptimaliseerd rompontwerp, gecombineerd met een speciale coating, zorgt voor lager brandstofverbruik. Daarnaast zijn de schepen uitgerust met een innovatieve Wärtsilä-hoofdmotor, die 15% minder brandstof verbruikt dan huidige normen en de CO₂-uitstoot aanzienlijk verlaagt.

Het hybride voortstuwingssysteem voldoet aan de strengste IMO Tier 3-normen, terwijl een warmteterugwinningssysteem bijdraagt aan verdere energiebesparing.

Toekomstgericht

Met de introductie van de Rotra Futura en Rotra Horizon speelt Concordia Damen in op de toenemende vraag naar logistieke oplossingen voor grootschalige windenergieprojecten. “Deze schepen zijn niet alleen een investering in de maritieme sector, maar ook in de energietransitie,” zegt Kornet. “We blijven innoveren en samenwerken om een duurzame toekomst te realiseren.”

De lancering van de Rotra Futura benadrukt de toewijding van Concordia Damen en haar partners aan innovatie en duurzaamheid in de offshore windindustrie. Dit schip symboliseert een brug tussen de mogelijkheden van vandaag en de uitdagingen van morgen.

OM: gezondheidssituatie mishandeld 10-jarige pleegmeisje uit Vlaardingen stabiel

ROTTERDAM – De medische toestand van het 10-jarige meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond raakte, omdat ze mishandeld zou zijn door haar pleegouders, is stabiel. “Er zijn hele kleine ontwikkelingen, ze maakt letterlijk en figuurlijk kleine stappen”, zei de officier van justitie maandag in de rechtbank in Rotterdam. “Dit laat onverlet dat ze voor de rest van haar leven aangewezen zal zijn op intensieve zorg.”

Het meisje had hersenletsel en botbreuken en lag een tijd in coma. Toen ze naar het ziekenhuis werd gebracht woog ze nog maar 20 kilo, zei de officier op de vorige zitting in september. Sinds 23 juli is het meisje weer bij bewustzijn, zei de officier destijds.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de twee pleegouders ervan dat ze het meisje wilden doden door haar van de trap te duwen. Ook zouden ze haar hebben opgesloten in een kooi met daaraan stroomdraden. Ze zou aan haar armen en benen zijn vastgebonden en haar mond zou zijn afgeplakt met tape.

Rechtbank

De twee verdachten zijn maandag niet aanwezig in de rechtbank. Daisy W. en Johnny van den B., beiden 37 jaar, werden aangehouden nadat hun pleegdochter in mei zwaargewond was opgenomen in het ziekenhuis. De twee verdachten zijn aangemeld voor observatie in het Pieter Baan Centrum voor psychiatrisch onderzoek. De gedragskundige observatiekliniek van justitie heeft laten weten dat de plaatsing zeer waarschijnlijk begin volgend jaar zal plaatsvinden, tussen medio januari en medio februari. Beide verdachten worden zes weken opgenomen, waarvan vier weken met overlap.

De twee pleegouders blijven ontkennen dat ze het meisje van de trap hebben geduwd, benadrukten hun advocaten op de zitting. “Uit niets blijkt dat mijn cliënt het meisje van de trap heeft gegooid of geduwd”, zei de advocaat van Van den B. Maar volgens het OM heeft het jonge slachtoffer het letsel niet bij zichzelf kunnen aanbrengen. De raadsvrouw van Van den B. zei ook dat de pleegouders “wel degelijk” hulp hebben gezocht bij instanties, maar dat ze die naar eigen zeggen niet hebben gekregen.

NAVO-kopstuk roept bedrijven op zich voor te bereiden op oorlog

BRUSSEL – Bedrijven zouden zich moeten voorbereiden op een oorlogsscenario, stelt Rob Bauer, de hoogste militair van de NAVO. Volgens de Nederlandse admiraal moeten ze hun productie en distributie aanpassen om minder afhankelijk te zijn van landen als Rusland en China.

“Als we ervoor kunnen zorgen dat de cruciale diensten en goederen hoe dan ook geleverd kunnen worden, dan is dat een belangrijk onderdeel van onze afschrikking”, zei Bauer. Volgens hem worden ook niet-militaire diensten zeer belangrijk in geval van oorlog. Hij wijst ook op de toenemende sabotagepogingen die nu al in Europa te zien zijn en de afhankelijkheid van Russisch gas.

“We dachten een deal te hebben met Gazprom, maar we hadden eigenlijk een deal met meneer Poetin”, aldus Bauer. “En hetzelfde geldt voor infrastructuur die in handen van Chinezen is. We hebben eigenlijk een deal met meneer Xi.”

Bauer, de voorzitter van het militaire comité van de NAVO, zei ook dat de lidstaten meer geld moeten uitgeven aan defensie. Momenteel is de norm nog 2 procent van het bbp, maar Bauer verwacht dat de benodigde uitgaven “veel dichter bij de 3 procent” liggen. Hij verwacht dat er de komende jaren veel discussie zal zijn over de uitgaven, mede door het aanstaande presidentschap van Donald Trump in de Verenigde Staten.

Trump dreigde tijdens zijn eerste ambtsperiode om uit de NAVO te stappen uit onvrede over de lage bijdragen van andere bondgenoten. Bauer denkt dat het gesprek over hogere uitgaven “een gezonde en valide discussie” zal zijn.

×