Clicky

woensdag 13 november 2024 - 07:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 100

Verkeersboetes volgend jaar opnieuw duurder

DEN HAAG – De boetes voor veel verkeersovertredingen worden volgend jaar tien euro hoger. Dat staat in een voorlopige lijst met boetebedragen die minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden kost nu bijvoorbeeld nog 420 euro, dat wordt 430 euro. Op “niet links inhalen” staat nu 300 euro, volgend jaar is dat 310 euro. Dat wordt ook het bedrag voor door rood rijden. Bovenop alle boetes komt nog 9 euro aan administratiekosten.

Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie zegt dat de definitieve bedragen nog kunnen veranderen, maar dat “de verwachting is dat dit het wordt”. De bedoeling is dat de verhogingen op 1 januari ingaan.

De hoogtes van de verkeersboetes zijn onderwerp van politieke discussie. Het Openbaar Ministerie vindt dat ze niet in verhouding staan tot de boetes bij zwaardere overtredingen. Van Weel is het daarmee eens, zei hij begin deze maand in een debat. Hij beloofde de boetes niet “eigenstandig” te verhogen, maar nog wel een inflatiecorrectie door te voeren. Komend jaar komt dat neer op een verhoging van 3,2 procent.

Passagier van vlucht uit Suriname smokkelt cocaïne in scootmobiel [+foto’s]

Foto: Douane

SCHIPHOL – Een passagier van een vlucht vanuit Suriname naar Nederland is op 20 september gecontroleerd door de Douane. Bij deze controle werd ook de ingecheckte scootmobiel van de passagier onderzocht.

Tijdens de inspectie zagen de Douaniers lijmresten op de accu’s in de scootmobiel. Bij het openen van een van de accu’s zag de douanier direct een kleinere accu en een pakket. In dit pakket bleek, na controle, cocaïne te zitten.

In totaal zat er in elke accu ongeveer een kilo drugs waarbij het totaal op ongeveer 2 kilo cocaïne uitkomt.

Hierna heeft de Douane de zaak overgedragen aan de Koninklijke Marechaussee voor verder onderzoek.

De passagier, in het bezit van een Nederlands paspoort, is aangehouden.

Fietser om het leven gekomen na aanrijding met vrachtwagen in Emmen [+foto]

Foto: Persbureau Meter

EMMEN – Donderdagochtend rond 10:00 uur heeft er op de Van Schaikweg in Emmen een ernstig ongeval plaatsgevonden tussen een fietser en een vrachtwagen. De hulpdiensten, waaronder politie, brandweer, ambulance en het Mobiel Medisch Team (MMT) vanaf Eelde Airport, kwamen met spoed ter plaatse.

Het slachtoffer, de fietser, raakte bij het ongeval zwaargewond. De brandweer heeft ondersteuning verleend bij het bevrijden van het slachtoffer, waarna medisch personeel de zorg overnam.

De hulpverlening mocht niet meer baten. De fietser is ter plekke overleden. Het gaat om een 75-jarige vrouw uit Emmen.

De Van Schaikweg is gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer om de hulpdiensten de ruimte te geven en onderzoek te doen naar de toedracht van het ongeval.

Banken zien geen risico’s privacy door samenwerking met Google

AMSTERDAM – Nederlandse banken ontkennen dat ze de privacy van klanten die mobiel betalen met Google Pay niet kunnen garanderen. De Consumentenbond beweert dat.

“Google Pay moet voldoen aan strenge Nederlandse en Europese privacywetgeving”, zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland, die namens de Nederlandse banken reageert op de beschuldigingen. “Als de Consumentenbond van mening is dat Google Pay onzorgvuldig omgaat met persoonlijke gegevens van klanten, dan moet de bond dat concreet maken.”

De Consumentenbond beweert dat de banken geen goede afspraken met Google Pay hebben gemaakt. In de privacyvoorwaarden van Google Pay staat dat het bedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen, stelt de Consumentenbond.

De gegevens van consumenten die met Apple Pay op een iPhone betalen, zijn beter beschermd volgens de Consumentenbond, omdat in het privacybeleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart. “Wij hebben geen reden te veronderstellen dat Google Pay het slechter doet dan Apple Pay”, stelt Betaalvereniging Nederland.

Duitse politie doorzoekt transportbedrijf en vrachtwagen, vrachtwagenchauffeur opgepakt [+foto’s]

HAMBURG – Woensdag vond een grote politieoperatie plaats in de Hamburgse wijk Rothenburgsort. Zwaarbewapende agenten bestormden een bedrijfspand en doorzochten de lading van een vrachtwagen.

Tijdens de actie zijn meerdere verdachten aangehouden. Blijkbaar gaat het om drugs, mogelijk cocaïne. Het Special Operations Command (SEK) drong de achtertuin van een transportbedrijf aan de Mühlenhagenstraat binnen toen de vrachtwagen op het punt stond gelost te worden.

De vrachtwagen vervoerde een zeecontainer. De container werd doorzocht en de lading werd in beslag genomen. Volgens de eerste informatie zijn tien mensen gearresteerd, onder wie de vrachtwagenchauffeur.

Gemaskerde politieagenten doorzochten ook een loods. Douanebeambten in kogelvrije vesten, gewapend met machinepistolen, omsingelden het gebied. Ze wilden voorkomen dat mogelijke handlangers van de verdachten het gebied zouden bestormen. De politie begeleidde de vrachtwagen vervolgens naar het douanegebied onder de Köhlbrandbrug. Daar werd het voertuig in een röntgensysteem gereden en onderzocht op valse vloeren. De vrachtwagen is vervolgens naar een geheime locatie gebracht voor verder onderzoek.

De drugsbrigade van de politie van Hamburg is verantwoordelijk voor de operatie. Aan de inval ging blijkbaar een langdurig onderzoek door douane en politie vooraf, melden Duitse media.

Vrachtwagen gekanteld op Duitse A3, weg tot middaguur gesloten [+foto]

WIESBADEN – Donderdagnacht vond een zwaar vrachtwagenongeluk plaats op de Duitse A3 in de richting van Frankfurt. Het verkeersongeval vond rond 04.10 uur plaats tussen het knooppunt Niedernhausen en het Wiesbadener Kreuz nabij Auringen in Wiesbaden.

Een 59-jarige chauffeur reed met zijn trekker met oplegger richting Frankfurt toen hij, volgens de eerste bevindingen van de politie, door hevige regen de controle over zijn voertuig verloor. De trekker met oplegger kantelde en blokkeerde de middelste en rechterrijstrook.

De vrachtwagen verloor een deel van zijn lading, waaronder afwasmiddel en wasmiddel, en lag verspreid over de vluchtstrook en de rechterrijstrook.

Bij het ongeval raakte de vrachtwagenchauffeur gewond. De hulpdiensten brachten hem naar een ziekenhuis in Wiesbaden.

De beschadigde vrachtwagen is inmiddels op de rechterbaan of de vluchtstrook getrokken, zodat de linker- en middenbaan weer bereikbaar zijn.

Door lekkende vloeistoffen zal waarschijnlijk een deel van de grond moeten worden verwijderd. Ook moeten delen van de vangrails vervangen worden. De reddings- en schoonmaakwerkzaamheden zijn momenteel aan de gang en zullen, zoals de zaken er nu voor staan, tot het middaguur duren.

Frankrijk en VS willen wapenstilstand van 21 dagen in Libanon

NEW YORK – Frankrijk en de Verenigde Staten werken aan een tijdelijke wapenstilstand van 21 dagen tussen de Libanese Hezbollah en Israël. Die tijd moet gebruikt worden voor verdere onderhandelingen, zei de Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Noël Barrot bij de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. De exacte details van zijn plan worden op korte termijn bekendgemaakt.

“We gaan ervan uit dat beide partijen het onmiddellijk accepteren om zo de burgerbevolking te beschermen en te beginnen met diplomatieke onderhandelingen”, zei Barrot, die denkt dat een diplomatieke oplossing voor het conflict nog altijd mogelijk is. De buitenlandminister vertrekt eind deze week naar Libanon.

De diplomatieke oplossing zal volgens Barrot binnen de kaders zijn van VN-resolutie 1701, die in 2006 een einde maakte aan een oorlog tussen Israël en Hezbollah. Deze resolutie breidde het mandaat uit van de VN-vredesmacht in Libanon om het Libanese leger in het zuiden van het land te helpen met het ontwapenen van militante groepen waaronder Hezbollah, die feitelijk daar de dienst uitmaakt.

Oproep Libanese premier

De plaatsvervangende Amerikaanse gezant bij de Verenigde Naties, Robert Wood, zei tegen de Veiligheidsraad dat volledige implementatie van resolutie 1701 de enige duurzame oplossing is. Zijn Israëlische collega zei een diplomatieke oplossing te verwelkomen, maar gaf tegelijk aan dat als die er niet komt Israël “alle middelen zal gebruiken die het heeft”. Volgens hem voert Israël gerichte aanvallen uit op Hezbollah en is het land niet uit op een volledige oorlog.

De Libanese premier Najib Mikati riep de Veiligheidsraad op Israël onder druk te zetten om een onmiddellijk staakt-het-vuren af te dwingen. Hij zei dat “hopelijk” een wapenstilstand bereikt kan worden.

Guterres: Libanon geen tweede Gaza

VN-chef António Guterres zei aan het begin van de bijeenkomst van de Veiligheidsraad dat “de hel losbarst” in Libanon. Hij herhaalde dat Libanon geen tweede Gaza mag worden. Rusland riep op tot onmiddellijke beëindiging van het geweld en de Chinese VN-ambassadeur zei dat Israël moet stoppen met het schenden van Libanons soevereiniteit en met de oorlog in Gaza.

Grote brand in bedrijfspand Delden onder controle

Brandweer

DELDEN – De grote brand in een bedrijvenpand in Delden (Overijssel), die in de nacht van woensdag op donderdag uitbrak, is onder controle.

Het pand stond vermoedelijk grotendeels leeg en er zijn geen slachtoffers, meldde de brandweer.

Vanwege de vele rook zijn enkele woningen naast het pand even ontruimd.

De oorzaak van de brand is nog onbekend. Meerdere eenheden hebben geholpen met blussen.

China overweegt 142 miljard dollar in staatsbanken te pompen

BEIJING – De Chinese overheid overweegt een bedrag van 142 miljard dollar in de grootste staatsbanken van China te pompen om zo de kredietverstrekking aan te jagen en de economie te stimuleren. Dat meldden bronnen in Beijing. Eerder deze week kwam de Chinese centrale bank al met een omvangrijk steunpakket om de zwakke economie van China vooruit te helpen.

Volgens de ingewijden wil China die kapitaalinjectie vooral financieren door nieuwe en speciale overheidsobligaties uit te geven. Het zou voor het eerst zijn sinds de financiële crisis van 2008 dat China met een dergelijke kapitaalinjectie voor de grootste staatsbanken komt. Er wordt nog wel gewerkt aan de details en de plannen kunnen nog veranderen.

De banken zouden met dat extra kapitaal goedkopere leningen kunnen verstrekken aan klanten met hogere risico’s, bijvoorbeeld vastgoedontwikkelaars en ook lokale overheden die gebukt gaan onder grote schulden. Dat geld kan dan weer gebruikt worden voor investeringen.

De tweede economie van de wereld kampt onder meer met een zwakke binnenlandse vraag, een crisis op de vastgoedmarkt en een hoge jeugdwerkloosheid. De laatste tijd komen er steeds meer tegenvallende cijfers over de Chinese economie, waardoor grote vraagtekens worden gezet of China dit jaar wel aan zijn groeidoelstelling van circa 5 procent kan voldoen.

Het Politburo, het hoogste besluitorgaan van de Communistische Partij, hield donderdag ook een vergadering om te praten over de economie. Volgens Chinese staatsmedia wil het Politburo, geleid door president Xi Jinping, er alles aan doen om de groeidoelstelling te halen, met behulp van fiscale stimulering en renteverlagingen. Ook moet China zijn economisch beleid effectiever maken en moet de vastgoedmarkt versterkt worden, aldus berichtgeving door persbureau Xinhua over de vergadering.

Het belang van SERMI-certificering

Foto: Adobe Stock

U heeft het mogelijk al voorbij zien komen: de SERMI-certificering, verplicht vanaf 1 april 2024. Maar wat houdt het precies in en waarom is het relevant in de hedendaagse autosector? Hieronder leest u meer over deze certificering en het belang ervan voor de branche.

SERMI staat voor Security Repair and Maintenance Information. Het is een certificering die waarborgt dat autobedrijven op een veilige en beveiligde manier toegang hebben tot technische informatie en beveiligingsfeatures van voertuigen. In een tijd waarin auto’s steeds geavanceerder worden en voorzien zijn van diverse technologieën, is de veiligheid en beveiliging van deze informatie van essentieel belang.

Kiwa ondersteunt de autosector daarbij met SERMI-certificering. Bedrijven die beschikken over deze certificering, laten zien dat zij voldoen aan de strenge eisen die gesteld worden op het gebied van veiligheid en beveiliging. Zo wordt ervoor gezorgd dat zorgvuldig wordt omgegaan met vertrouwelijke en technische informatie van auto’s en dat deze niet zomaar in verkeerde handen kan vallen.

Autobedrijven tonen met SERMI-certificering aan dat zij voldoen aan de hoogste standaarden van veiligheid en beveiliging. Dit wekt vertrouwen bij klanten en partners. Bovendien kunnen bedrijven met deze certificering gemakkelijker toegang krijgen tot technische informatie van autofabrikanten, wat essentieel is voor reparatie en onderhoud.

SERMI-certificering is een belangrijke ontwikkeling in de autosector. Het waarborgt de veiligheid en beveiliging van technische informatie en biedt zowel autobedrijven als autobezitters tal van voordelen. In een wereld waarin technologie en beveiliging hand in hand gaan, is het cruciaal dat er normen en certificeringen zijn die deze aspecten waarborgen.

Geïnteresseerd in SERMI-certificering? Als een van de eerste in Europa geaccrediteerde inspectie-instellingen voor SERMI, maakt Kiwa werken aan voertuigbeveiliging eenvoudiger, voordeliger, sneller en zorgeloos. Met één enkele inlog bij alle fabrikanten, directe toegang tot diverse voertuigfabrikanten, snellere certificeringsdoorlooptijden en een gecertificeerde periode van 5 jaar.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Atradius voorziet meer bankroeten in solarsector en fietsbranche

AMSTERDAM – Kredietverzekeraar Atradius voorziet meer faillissementen in de solar- of zonne-energiesector en de fietsbranche. In die sectoren ziet Atradius dat er veel meer aanspraak wordt gemaakt op kredietverzekeringen, die een vangnet vormen voor onbetaalde facturen. Hoewel dergelijke claims niet direct een faillissement inluiden, laat deze ontwikkeling volgens de firma wel zien dat er sprake is van toenemende betalingsproblemen in deze sectoren.

In de eerste acht maanden van dit jaar verdubbelde het aantal claims in de installatiebranche ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die toename is volgens Atradius niet alleen toe te rekenen aan de situatie voor bijvoorbeeld installateurs van zonnepanelen, maar wel voor een deel. De claims in de fietsenbranche bij de verzekeraar zijn daarnaast met de helft toegenomen.

“De solarsector blijkt kwetsbaar voor mogelijke overheidsmaatregelen”, zegt Edwin Kuhlman, hoofd risicoacceptatie bij Atradius Nederland. “Zo heeft het voornemen om de salderingsregeling per 1 januari 2027 in te trekken al tot faillissementen geleid.” Bedrijven zouden ook in de problemen kunnen komen doordat de maatregel om een cv-ketel per 2026 te vervangen door een warmtepomp is geschrapt.

Coronapandemie

De fietsbranche, waar VanMoof en QWIC al te maken kregen met een faillissement, kampt volgens Kuhlman met overcapaciteit, grote voorraden en veel concurrentie. “Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe merken op de markt gekomen, in het bijzonder e-bikes. Na de enorme piek tijdens de coronacrisis viel de vraag min of meer stil, terwijl nog veel bestellingen werden geleverd”, stelt de deskundige. “Op overheidsgebied zal de discussie rondom fatbikes ongetwijfeld ook impact gaan hebben.”

Atradius heeft geen cijfers over het aantal bankroeten in verschillende sectoren. Over de gehele linie houdt de kredietverzekeraar dit jaar rekening met een toename van het aantal faillissementen met 31 procent, mede als gevolg van de kwakkelende economie. Meerdere kenners hebben al voor een toename van de faillissementen gewaarschuwd.

Atradius-econoom Theo Smid nuanceert de stijging wel enigszins. “Eigenlijk komen we met deze stijging weer terug op het niveau dat voor de coronapandemie normaal was.” Hij verwacht dan ook dat de toename volgend jaar afzwakt tot 7 procent. Het totale aantal faillissementen in Nederland zou dan uitkomen op ruim 5000, nog altijd beduidend minder dan het recordaantal van 12.500 in 2013.

Bulthuis Truck en Traileronderdelen BV neemt Van der Burg Parts BV over

Foto: Stella Dekker Fotografie

GRONINGEN – Bulthuis Truck en Traileronderdelen BV, een toonaangevende leverancier van truck- en traileronderdelen, zal per 1 oktober Van der Burg Parts BV in Woudenberg overnemen. Met deze strategische overname versterkt Bulthuis haar positie in de markt en breidt zij haar dienstverlening verder uit.

“Wij zijn verheugd om Van der Burg Parts BV te verwelkomen binnen de Bulthuis-familie. Deze overname stelt ons in staat om de klanten in die regio nog beter van dienst te zijn, met een uitgebreid assortiment truck- en traileronderdelen die eenvoudig zijn te bestellen via de webshop van Bulthuis”, aldus Ronald Bulthuis, directeur van Bulthuis Truck en Traileronderdelen BV.

Veranderingen voor klanten

Voor de huidige klanten van Van der Burg Parts BV verandert er voorlopig niets. Om een soepele overgang voor de klanten te waarborgen, blijven alle processen en diensten aanvankelijk ongewijzigd. De administratie wordt per 1 oktober centraal vanuit het hoofdkantoor van Bulthuis in Groningen gevoerd. Vanaf 1 januari 2025 zullen de activiteiten worden ondergebracht in Bulthuis Utrecht.

Bulthuis Truck en Traileronderdelen is een familiebedrijf met een lange traditie en staat bekend om haar klantgerichte aanpak. Sinds de oprichting in 1860 heeft Bulthuis zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers in de markt voor truck- en traileronderdelen in Nederland.

Foto: Stella Dekker Fotografie

Bulthuis levert met een landelijke dekking vanuit de hoofdvestiging in Groningen en nevenvestigingen in Alkmaar, Heerenveen, Holten, Ravenstein, Ridderkerk, Tilburg en Utrecht. Het bedrijf biedt een breed scala aan producten en diensten en blijft zich inzetten voor hoogwaardige kwaliteit en service.

Met de overname van Van der Burg Parts BV blijft de dienstverlening voor klanten gewaarborgd en worden zij bediend met een breed assortiment en goede expertise. Bij Bulthuis werken 160 personen die samen in 2024 een omzet hebben gerealiseerd van 55 miljoen euro.

Verzakking A10 verholpen, alle rijstroken weer open

A10

AMSTERDAM – Het deel van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam dat verzakt was, is hersteld, meldt een woordvoerster van Zuidasdok.

Bij het aanbrengen van een damwand ontstond er een grote scheur in het wegdek.

Daardoor was er sinds maandagochtend een rijstrook dicht voor verkeer dat vanaf de A4 kwam, maar inmiddels zijn alle rijbanen dus weer open.

LEES OOK
Scheur in wegdek door verzakking A10, rijstrook dicht [+foto's]

Op verschillende plekken langs de A10 worden damwanden geplaatst. Er wordt gewerkt om de weg tussen knooppunt Nieuwe Meer en knooppunt Amstel te verbreden met extra rijbanen.

Segers Internationaal Transport overgenomen door Heppner

OOSTERHOUT – Heppner heeft Segers Internationaal Transport uit Oosterhout overgenomen. Het bedrijf is gespecialiseerd in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje. Segers Internationaal Transport is bij de transactie begeleid door overnameadviseur Marktlink.

Een nieuwe locatie in de Benelux

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport.

Het in 1974 opgerichte Segers Internationaal Transport is, net als Heppner, een familiebedrijf dat bekend staat om zijn kwalitatief hoge dienstverlening en deskundigheid op het gebied van internationaal vervoer. Het bedrijf heeft expertise in het transport van hoogwaardige producten en een sterke positie in het handelsverkeer tussen Nederland en Spanje.

Segers Internationaal Transport heeft ongeveer dertig medewerkers in dienst en de omzet bedroeg in 2023 ongeveer € 24 miljoen. Het bedrijf beschikt over een moderne opslagloods van 14.000 m² in Oosterhout, strategisch gelegen tussen Rotterdam en Antwerpen, op 12 km afstand van de Heppner-vestiging in Gilze.

Dankzij dit nieuwe magazijn heeft Heppner nog meer capaciteit om haar klanten logistieke en transportoplossingen te bieden op een strategische markt, in het middelpunt van het economische verkeer tussen Noord- en Zuid-Europa.

Een transactie in lijn met Heppners strategie voor internationalisering

Segers Internationaal Transport behaalt ongeveer 70 procent van zijn bedrijfsinkomsten uit import-exportroutes tussen Nederland en Spanje. Dankzij de opname van het bedrijf binnen het Heppner-concern kan het profiteren van de sterke aanwezigheid van de groep in Europa. Bovendien kan het nieuwe diensten en bestemmingen ontwikkelen voor zijn klanten. In de huidige tijd, die gekenmerkt wordt door een steeds verdere internationalisering van de goederenhandel, is deze overname een nieuwe mijlpaal voor Heppner. Hij past dan ook binnen de strategie om zijn positie als koploper in internationaal transport en logistiek te consolideren.

“Met de overname van Segers Internationaal Transport en daarmee de uitbreiding van ons netwerk kunnen we ons werkgebied uitbreiden en onze operationele capaciteiten in Nederland verder ontwikkelen. Deze nieuwe faciliteit biedt onze klanten nog effectievere en betrouwbaardere oplossingen voor hun internationale verkeersstromen en behoeften op het gebied van lokale distributie. Hiermee laten we de toenemende internationalisering van ons bedrijf zien”, aldus Jean-Thomas Schmitt, voorzitter en CEO van de Heppner Groep.

”We zijn erg blij dat Segers Internationaal Transport nu deel uitmaakt van het Heppner-concern. We wilden graag samenwerken met een grootschalige transportonderneming. Segers Internationaal Transport heeft hiermee de kans om zijn groeipotentieel te verhogen en zich te ontwikkelen op een steeds globalere markt. We zijn verheugd om dat te doen met een familiebedrijf waarmee we dezelfde waarden delen”, aldus Ludwig Segers, aandeelhouder van Segers Internationaal Transport.

KNMI waarschuwt voor zware windstoten aan de kust op vrijdag

DE BILT – In de nacht van donderdag op vrijdag gaat het hard waaien. In de kustgebieden kunnen zware windstoten plaatselijk leiden tot schade en overlast, meldt het Koninklijke Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI). “De zware windstoten kunnen hinder opleveren voor het verkeer en er is kans op het afbreken van boomtakken. Ook kunnen rondvliegende voorwerpen zoals dakpannen gevaar opleveren.”

De zware windstoten komen uit het zuidwesten en bereiken snelheden van 75 tot 90 kilometer per uur, aan de kust mogelijk plaatselijk tot 100 kilometer per uur. In de loop van de middag draait de wind naar het noordwesten.

Het KNMI heeft wegens de situatie code geel afgegeven voor de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Flevoland, Friesland en voor het IJsselmeergebied en de Waddenzee. De weerwaarschuwing gaat in om middernacht en eindigt in Zeeland om 15.00 uur en in de andere regio’s om 18.00 uur.

Meteoroloog Amara Onwuka van Buienradar zegt dat het gaat om storm Aitor, die onderweg is naar de Nederlandse kust. Verkeer moet oppassen voor windstoten, waarschuwt ze. “Vooral verkeer met caravans of aanhangers moeten beducht zijn op plotselinge windstoten.” Daarnaast verwacht ze overlast van vallende takken en bomen die omwaaien. “De bomen staan nog in blad, die zullen echt wel wat takken gaan verliezen.”

Onwuka verwacht dat de piek van de windkracht vrijdag “rond lunchtijd” zal liggen. “In de kustprovincies en rondom het IJsselmeer staat dan kracht 7 of 8, maar op sommige plekken kan het zelfs windkracht 9 worden.” Dat zal vooral in het noorden zijn: de kop van Noord-Holland, de Wadden en Friesland. Windstoten van boven de 100 kilometer per uur zijn dan mogelijk, zegt ze.

Ook voorziet ze flinke regenval. “Volgens de laatste weermodellen kan lokaal in Noord-Holland de komende 24 uur meer dan 50 millimeter aan hemelwater naar beneden komen.”

Weeronline spreekt van een “onstuimige vrijdag” en voorspelt “stormachtig” weer aan zee. “Zeker de combinatie van neerslag met veel wind kan in een groot deel van Nederland zorgen voor een ronduit drukke vrijdagavondspits. Houd hier rekening mee wanneer je de weg op moet”, aldus de weersite.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...