Clicky

vrijdag 20 september 2024 - 09:39 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 10

38-jarige vrachtwagenchauffeur overleden na aanrijding op vluchtstrook A15 [+foto’s]

Foto: MediaTV

RIDDERKERK – Een vrachtwagenchauffeur die met pech op de vluchtstrook was gaan staan en uit zijn voertuig was gestapt, is overleden na een aanrijding door een andere vrachtwagen. Het slachtoffer is een 38-jarige man uit Oud-Alblas, meldt de politie maandagmiddag.

Het ongeluk op de A15 ter hoogte van het knooppunt Ridderkerk gebeurde rond 12.00 uur, meldt de politie.

Er is nog geprobeerd de man te reanimeren, maar die hulp mocht niet baten. De andere vrachtwagenchauffeur is aangehouden, de politie doet onderzoek naar het incident en de rol van de bestuurder.

Foto: MediaTV

De verbindingsweg bij het knooppunt is vanuit Gorinchem in de richting van Rotterdam dicht tot ongeveer 15.00 uur, meldt Rijkswaterstaat. Verkeer kan gebruikmaken van de parallelbaan.

De politie doet onderzoek naar het ongeval.

Testdagen in Formule 1 volgend jaar opnieuw in Bahrein

BAHREIN – De testdagen van de Formule 1 worden begin volgend jaar opnieuw in Bahrein gehouden. De teams krijgen het Bahrain International Circuit op 26, 27 en 28 februari tot hun beschikking om te werken aan hun auto’s voorafgaand aan het nieuwe seizoen.

Sinds 2009 heeft Bahrein de testdagen al zes keer eerder georganiseerd. Volgens de Formule 1 is Bahrein geschikt vanwege “de consistente weersomstandigheden, een mix van bochten op hoge en lage snelheid en twee lange rechte stukken”. “Daardoor kunnen de teams maximale gegevens verzamelen voor het komende seizoen”, meldt de organisatie.

Het circuit van Bahrein werd in 2004 voor het eerst gebruikt in de Formule 1. Het was de eerste race in het Midden-Oosten.

Het seizoen begint volgend jaar met de Grote Prijs van Australië. Het eerste raceweekend vindt van 14 tot en met 16 maart plaats.

Frankrijk kandideert Stéphane Séjourné als Eurcommissaris

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron heeft maandag Stéphane Séjourné gekandideerd als nieuw Eurocommissaris.

Séjourné is nu minister van Buitenlandse Zaken. Hij komt in de plaats van Thierry Breton. Deze Eurocommissaris (Interne Markt) maakt eerder maandag zijn onmiddellijke vertrek bekend.

Séjourné was tijdens de vorige zittingsperiode van het Europees Parlement voorzitter van de liberale Renew-fractie. Volgens de schriftelijke verklaring van Macron voldoet hij “aan alle vereiste criteria. Zijn toewijding aan Europa zal hem in staat stellen deze soevereiniteitsagenda volledig te steunen.”

In dezelfde verklaring bedankt Macron Breton “die een uitmuntend Europees Commissaris is geweest”. Volgens Macron heeft Breton een belangrijke bijdrage geleverd aan het bevorderen van een Europees soevereiniteitsbeleid op het gebied van digitale technologie, steun voor de Europese technologische en industriële defensiebasis en de veerkracht van de interne markt van de Europese Unie tijdens de covid-crisis.

Het is niet duidelijk waarom de kandidatuur van Breton op het allerlaatste moment is ingetrokken, die voor een tweede termijn als Eurocommissaris naar voren was geschoven.

Volgens Breton heeft de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, achter zijn rug om Frankrijk om een andere kandidaat gevraagd.

Dode en vermisten door storm Boris in Tsjechië

PRAAG – Door de storm Boris is in Tsjechië bij overstromingen iemand om het leven gekomen en worden er nog minstens zeven mensen vermist. Onder de vermisten zijn drie mensen in een auto die in het noordoostelijke gebergte van Hruby Jesenik door een rivier werd meegesleurd.

De Tsjechische premier Petr Fiala noemt de overstromingen in het land “het hoogwater van eens in de honderd jaar”. Hij doelt ermee op eerdere rampzalige overstromingen in het land die een bepaald gebied ongeveer eens per honderd jaar treffen.

Rivieren vooral in de Hruby Jesenik zijn door regens in het weekend in enorme waterstromen veranderd die slachtoffers en grote schade veroorzaken. In de stad Jesenik moesten honderden mensen gered worden met behulp van boten en helikopters. Het centrale plein van de plaats lijkt een meer waar auto’s in drijven. De burgemeester sprak van “een apocalyps”. In Tsjechië moesten zeker 12.000 mensen geëvacueerd worden.

Heel Centraal-Europa worstelt met snel wassend water in beken en rivieren en talrijke overstromingen. In Oostenrijk, Polen, Roemenië en Tsjechië zijn doden gevallen door het noodweer, de meesten, zes slachtoffers, in Roemenië.

Ook stijgt het waterpeil in de rivier de Donau. In twee hoofdsteden aan deze rivier, Bratislava (Slowakije) en Boedapest (Hongarije), worden maatregelen genomen om dreigende wateroverlast in te perken. Ondertussen maakt de regio zich maandag op voor meer regen. Naast de overstromingen veroorzaken ook aardverschuivingen veel schade in de regio van Zuid-Polen en Tsjechië tot in het oosten van Roemenië.

Nieuwe aanslagpoging leidt tot discussie over beveiliging Trump

PALM BEACH – De mogelijke poging tot een aanslag op Donald Trump in Florida leidt opnieuw tot discussie over de beveiliging van de oud-president. De sheriff in Palm Beach merkte volgens Amerikaanse media op dat de Republikein nog altijd minder goed wordt bewaakt dan een zittende president. “Daar hadden we deze hele golfbaan voor omsingeld.”

De Secret Service, de dienst die Trump beveiligt, kreeg eerder al kritiek nadat de oud-president in juli was beschoten. Het lijkt erop dat dit keer opnieuw een zwaarbewapende schutter in de buurt kon komen. De man zou zich op enkele honderden meters van Trump hebben bevonden. Die stond op dat moment golf te spelen in West Palm Beach. Een lijfwacht liep vooruit en zag volgens de sheriff het geweer van de verdachte, die zich kennelijk had verstopt in de bosjes.

Trump bedankte de Secret Service en de sheriff later op sociale media. Hij zei dat ze “ongelofelijk knap werk hebben geleverd” en concludeerde dat hij een “interessante dag” achter de rug heeft.

De beveiliging van Trump was al aangescherpt na het eerdere incident en dat gaat nu mogelijk weer gebeuren. De sheriff voorspelde dat er vermoedelijk “iets meer mensen worden ingezet” om de omgeving af te schermen als Trump weer besluit om naar een golfbaan te gaan.

TLN hoort nog geen problemen door Duitse grenscontroles

Foto: IMAGO | diebildwerft

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft nog geen problemen gehoord met het vrachtvervoer door de Duitse grenscontroles die maandag zijn ingegaan. Volgens een woordvoerder van TLN valt “het allemaal reuze mee”. “We horen gelukkig geen urenlange vertragingen aan de grens.”

Volgens de woordvoerder zou op twee tot drie plekken aan de Duits-Nederlandse grens gecontroleerd worden. Er is hooguit sprake van kleine vertragingen door controles. “Het loopt allemaal goed door.”

Duitsland heeft de grenscontroles ingevoerd om naar eigen zeggen terroristen en illegale migranten te kunnen weren. De Duitse politie heeft gezegd zo min mogelijk hinder te willen veroorzaken voor het verkeer met de controles.

Dagelijks zouden ongeveer 100.000 vrachtwagens de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens passeren. TLN zei eerder dat een uur wachttijd 100 euro per truck kost.

Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex laat weten evenmin signalen van grote vertragingen gehoord te hebben. “Vooralsnog valt het mee en we blijven het volgen”, aldus een woordvoerster.

Ook bij de aanbieder van langeafstandsbuslijnen FlixBus zorgen de controles niet voor problemen. FlixBus zegt namelijk gewend te zijn aan controles van identiteitspapieren van passagiers. Die papieren worden door de chauffeurs gecontroleerd bij het instappen. Als reizigers geen geldige papieren hebben, mogen ze ook niet mee.

Aantal asielaanvragen licht toegenomen

DEN HAAG – Ongeveer duizend mensen hebben afgelopen week asiel aangevraagd in Nederland. Dat is het hoogste aantal sinds half mei, zeventien weken geleden.

Vorig jaar begon de instroom rond deze tijd flink te stijgen. Dit hield aan tot april van dit jaar.

De wekelijkse cijfers van het ministerie van Asiel en Migratie worden afgerond op honderdtallen. De instroom van vorige week ligt dus ergens tussen 951 en 1049. Daardoor is niet duidelijk hoe sterk de stijging was ten opzichte van de week ervoor, toen minimaal 851 en maximaal 949 mensen asiel hadden aangevraagd.

Bij de asielzoekers gaat het niet alleen om nieuwe aanvragen, maar bijvoorbeeld ook om nareizigers. Zij mogen naar Nederland komen om zich aan te sluiten bij een familielid dat asiel heeft gekregen. Ook mensen die opnieuw asiel aanvragen, zijn meegenomen in de cijfers.

Renault Estafette Concept: elektrische bedrijfswagen geïnspireerd door steden en professionals

De sterke groei van het aantal webwinkels heeft een exponentiële groei in goederenvervoer op gang gebracht, terwijl verkeersbeperkingen in stadscentra steeds strenger worden. Bezorgers, handelaren en retailers realiseren zich dat hun behoeften steeds minder vervuld kunnen worden met de huidige bedrijfswagens.

Renault Group gebruikt het nieuwe FlexEVan-platform dat Renault samen met zijn partners binnen Flexis heeft ontwikkeld om zijn visie op de bedrijfswagen van de toekomst te realiseren – 65 jaar nadat de Renault Estafette een revolutie teweegbracht in het bestelwagensegment. De specificaties zijn gebaseerd op de vereisten en feedback van professionals. De veiligheid van de bestuurders en het snel kunnen laden en lossen gelden daarbij als belangrijkste doelen.

Philippe Divry, CEO, Flexis SAS: “We zijn erg enthousiast om bij te dragen aan het tot leven brengen van de visie van Renault Group en zijn partners Volvo Group en CMA CGM Group. Ons doel is om een revolutie teweeg te brengen in de stadslogistiek en om activiteiten duurzamer, veiliger, en vriendelijker te maken voor de stad, bestuurder en buurt. De Estafette Concept is het eerste voorbeeld van hoe elektrische bedrijfswagens er in de toekomst uit zullen zien: speciaal ontworpen om in steden te rijden, compact, verbonden en gebouwd voor volledig duurzame leveringsdiensten.”

De baanbrekende erfenis van de Estafette

De Estafette Concept heeft veel meer gemeen met de iconische Renault bedrijfswagen uit 1959 dan alleen de joviaal ronde koplampen. Ze zijn beide radicaal innovatief en praktisch. De originele Estafette was het allereerste voertuig van Renault waarbij de volledige aandrijflijn – motor en transmissie – voorin was geplaatst om achterin alle ruimte vrij te maken voor het beladen van het voertuig.

De nieuwe Estafette 4.0 is de eerste met het elektrische FlexEVan-platform dat het bedrijfswagensegment op z’n kop zal zetten. Ze zijn beide ontworpen om het leven van bezorgers, handelaren en retailers gemakkelijker te maken en zijn allebei opmerkelijk compact – ruim van binnen en toch gemakkelijk te parkeren. Ook hebben ze beide twee schuifdeuren voor extra gemak en veiligheid, terwijl ze zijn ontwikkeld voor en door professionals. In 1959 introduceerde Renault de Estafette met een toernooi voor het bezorgen over heel Frankrijk. De Estafette Concept wordt over twee jaar in productie genomen als bedrijfswagen.

Exterieurontwerp

Sandeep Bhambra, hoofdontwerper, Advanced Design And Concept Cars, Ampere: “De Estafette Concept wil de manier veranderen waarop mensen naar lichte bedrijfswagens kijken, door hetzelfde interieur- en exterieurconcept toe te passen en aan te passen in de gehele modellenreeks. Bedrijfswagens zullen niet langer anonieme vormen zijn, maar aandoenlijk en expressief terwijl ze worden geleverd in opvallende kleuren.”

Verhoudingen voor ‘staande positie’

De afmetingen van de Estafette Concept (4,87 x 1,92 meter) komen overeen met die van de Renault Kangoo L2 (4,91 x 1,86 meter). Ze passen beide op een reguliere parkeerplaats (minder dan 5 meter lang), maar de Estafette Concept is wendbaarder met een vergelijkbare draaicirkel als de Clio (iets meer dan 10 meter). De Estafette Concept is daarnaast aanzienlijk hoger (2,59 tegenover 1,85 meter), waardoor zijn silhouet behoorlijk verticaal is. Het resultaat is dat de bestuurder moeiteloos heen en weer kan bewegen tussen de cabine en de laadruimte.

Openingen die het leven gemakkelijker maken

De schuifdeuren openen met één snelle beweging, zodat de bestuurder die niet voortdurend naar voor en naar achteren hoeft te trekken. Dit bespaart tijd en het is fysiek minder belastend voor de bestuurder wanneer hij tientallen stops per dag maakt.
Het rolluik aan de achterkant rolt zichzelf op, waardoor de volledige hoogte van de bedrijfswagen toegankelijk wordt geopend. Het ontbreekt aan een achterklep of openslaande deuren, waardoor je dus geen vrije ruimte achter nodig hebt, ook al klapt er automatisch een grote trede uit als je het rolluik telkens opent. De bedrijfswagen kan ook helemaal achteruitrijden tot aan een laadperron om gemakkelijk te kunnen laden, met een totale laadcapaciteit die dicht in de buurt komt van die van een Renault Trafic L1H2 (7,1 m³). Het rolluik wordt uitsluitend gebruikt voor het laden en de schuifdeur aan de kant van het trottoir wordt uitsluitend gebruikt voor het lossen, wat ten goede komt aan de veiligheid van de bestuurder.

Een vlot silhouet

Het strakke silhouet, waarin de plooi die de grillbalk benadrukt het enige opvallende kenmerk is, geeft de Estafette Concept een vriendelijk gevoel waarin technologie tot in perfectie wordt verhuld. Denk aan de combinatie tussen een Smeg koelkast en zacht speelgoed.

Een opvallend dak

Steden zouden ervan bovenaf veel mooier uitzien als elke bedrijfswagen een opvallend dak had! De Estafette Concept sluit zich hierbij aan met een dak in Tropical Yellow, in combinatie met een Helium Grey cabine. De tweekleurige carrosserie heeft nog een voordeel, want het vermindert de visuele hoogte van het model.

Krachtig statement

Een imposante grillbalk onder de voorruit steekt af van de zachte contouren van de Estafette Concept om de aandacht te vestigen op het merk van de bestelwagen. Het verlichte Renault Nouvel’R-logo wordt duidelijk weerspiegeld in het nieuwe, kenmerkende LED-patroon dat grote verticale fragmenten van het logo aan de uiteinden van de balk bevat.

De basis van de balk heeft twee grote koplampen met een 3D-look om de technische uitstraling te vergroten. Ze zijn met elkaar verbonden door een zwarte strip die de achtergrond vormt voor het logo van Renault en een ingebouwde camera. Het logo verschijnt ook op de dorpels om het merk nog prominenter naar voren te laten komen.

Drieluikvormige voorruit

Om de bestuurder een panoramisch uitzicht op de stedelijke omgeving te bieden, vorm de gigantische voorruit rond de zijkanten en sluit aan op twee opvallend grote ramen, die een drieluik vormen. Aan de buitenkant helpt het onopvallende geraamte om een hightech effect ‘helmvizier’-effect te creëren, wat de geavanceerde veiligheidsfuncties van de bedrijfswagen benadrukt.

Interieurontwerp

Yannick Bignon, LCV Design Project Director, Ampere: “De cabine van de Estafette Concept straalt klasse uit en is ontworpen om de total costs of ownership terug te reduceren. Het slimme ontwerp maakt het werk van de bestuurder eenvoudiger en de bestelwagen is gemaakt om dag in dag uit hard te werken. Het model bevat ook slimme veiligheidsfuncties om mensen in steden te beschermen.”

Ultra-ergonomische cockpit

De cockpit is knalgeel en heeft één stoel voor de bestuurder. De opklapbare stoel ernaast is uitsluitend bedoeld voor training. De stoel staat op een platform, zodat de bestuurder in een comfortabele, veilige positie zit. Het enige dat de bestuurder hoeft te doen om op te staan, is de stoel draaien zonder extra belasting voor hun benen of romp. Tot een lengte van 1,90 meter kan iedereen er perfect rechtop in staan. Het platform onder de stoel biedt zeven lades, waarvan drie aan de portierzijde en vier aan de andere kant.

Een hightech, modulair dashboard

Het dashboard van de Estafette Concept zit boordevol technologie en heeft geen vizier rond het stuurwielgedeelte. Het is verdeeld in een 7-inch scherm met informatie van het instrumentarium en een 12-inch scherm in het midden, naar de bestuurder gericht. De basis van het scherm, het oppervlak in het midden van het stuurwiel en het deel richting de portier bevat een reeks widgets die met één tik toegang geven tot de favoriete functies van de bestuurder. De open technologie van het multimediasysteem kan verschillende softwaretoepassingen uitvoeren die speciaal zijn ontwikkeld voor het gebruik van het voertuig. Twee 10-inch verticale schermen aan de uiteindes van het dashboard geven het zicht van de buitencamera’s naar achteren weer.

Naar het midden toe is de cilindrische vorm op het dashboard niet te missen. Dit gebied vormt een stevig tegenwicht voor de technisch hoogwaardige uitstraling van de schermen aan de zijkant. De uitsparingen in de cilinder en onder het dashboard zijn gemaakt om diverse open of gesloten opbergmodules te plaatsen. Een tweede bijpassende cilinder biedt extra opbergruimte onder de voorruit, ter vervanging van de ruimte boven het hoofd.

Een patroon met kleine vierkantjes geeft een 3D-gevoel aan de vlakke oppervlakken en de achtergrond van de schermen.

Een functionele en veilige laadruimte

Een schuifdeur scheidt de cabine van de laadruimte. Die sluit automatisch als de bestuurder terugkeert naar de cabine of het voertuig verlaat, zodat de goederen achterin altijd veilig zijn. De laadruimte biedt vier opklapbare schappen waar de goederen op een duidelijke en logische manier kunnen worden geordend.

Maximale veiligheid op het werk

Elk detail van het in- en exterieurdesign is ontworpen voor het werk soepel en veilig uit te voeren. Zo hoeft de bestuurder bijvoorbeeld nooit het rolluik aan de achterzijde te openen of de weg op te stappen. Dat komt ten goede aan de veiligheid van de bestuurder en de goederen. De lading is nooit toegankelijk of zichtbaar van buitenaf.

SDV-architectuur bepaalt de upgrades en uitrusting van de bestelwagen

Antoine Vuillaume, SDV Programme Director, Ampere: “Om het voertuig intelligent te maken, hebben we een echt brein toegevoegd met twee hersenhelften die met elkaar verbonden zijn door een ultra-efficiënt zenuwstelsel.”

De Estafette Concept is het eerste voertuig van Renault Groep dat gebouwd is op basis van de elektronische SDV-architectuur. Het opent de weg naar de volgende generatie elektrische bedrijfswagens die intelligent, schaalbaar en modulair zullen zijn. Deze SDV-structuur is ontwikkeld door Ampere, het onderdeel van Renault Group dat gespecialiseerd is in intelligente elektrische voertuigen. De architectuur staat in directe verbinding met de cloud en speelt een essentiële rol in de operationele- en kostenefficiëntie van het voertuig. Het koppelt klanten aan nieuwe diensten, werkt het voertuig bij gedurende de levenscyclus, leert over de gewoontes van de gebruiker en draagt bij aan een vermindering van circa 30% van de gebruikskosten.

Modulair

SDV-technologie is vooral nuttig in bedrijfswagens, omdat het een verscheidenheid aan nieuwe mogelijkheden voor personalisatie biedt, waar veel vraag naar is onder professionals. Het stelt klanten ook in staat om efficiënte stroompunten toe te voegen, die essentieel zijn voor een aantal aanpassingen. Denk aan een koelruimte of het toevoegen van speciale verlichting in de laadruimte. Hiervoor zijn geen extra zekeringen nodig, het ingebouwde paneel bevat drie stopcontacten met hoge intensiteit en is de enige interface die nodig is om alle nieuwe elektrische apparaten bij de ombouw veilig van stroom te voorzien.

De SDV-technologie van de bedrijfswagen past zich ook aan de systemen binnen alle beheerinfrastructuren aan die momenteel door wagenparken worden gebruikt. Afhankelijk van het type ombouw kan het dashboard feilloos alle bijbehorende informatie weergeven, zoals de temperatuur in het koelgedeelte.

Intelligent

De SDV-structuur verandert de elektrische en elektronische bedrading van een voertuig in wezen in een smart systeem, inclusief krachtige computers en nieuwe verbonden apparaten, dat op zijn beurt de computers van de bedrijfswagen voorziet van enorme hoeveelheden data.

Schaalbaar

De ervaring in een SDV is vergelijkbaar met de overgang thuis van een inbelmodem, naar ADSL en vervolgens naar glasvezel: de hoeveelheid data die kan worden gedownload, is aanzienlijk groter. Een SDV kan gedurende zijn gehele levenscyclus substantiële updates, upgrades en nieuwe content downloaden en integreren. Om op te schalen, moet de software losstaan van de hardware en is de software nodig die het langst meegaat. Wederom is het systeem vergelijkbaar met de verbinding thuis: je moet in staat zijn om het geheugen en de prestaties van het platform te verhogen.

Open software helpt ook bij het verbeteren van het elektriciteitsbeheer, waardoor elektrische voertuigen steeds efficiënter en slimmer worden. Met updates kunnen SDV’s zich aanpassen aan de voorkeuren van de klant en steeds beter presteren. De auto-industrie verbetert voortdurend de veiligheid voor bestuurders, passagiers en mensen rondom het voertuig, evenals de beveiliging om boordsystemen te beschermen tegen malware.

UWV ging de fout in met indexeren 2500 tot 3000 WIA-uitkeringen

DEN HAAG – Naar schatting tussen de 2500 en 3000 mensen krijgen nog geld terug van uitkeringsinstantie UWV omdat in het verleden fouten zijn gemaakt bij het aanpassen van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen aan de inflatie. Dat laat een woordvoerder van het UWV weten na berichtgeving van het AD. Voor het grootste deel van de gedupeerden gaat het waarschijnlijk om enkele honderden tot ongeveer 1000 euro.

Volgens de zegsman is het in sommige gevallen misgegaan met het handmatig doorvoeren van de indexering bij de vaststelling van nieuwe WIA-uitkeringen. Zo’n fout kon er bijvoorbeeld insluipen als een uitkering in het najaar werd vastgesteld, maar pas in het nieuwe jaar inging. Soms werd dan nagelaten het bedrag aan te passen aan de inflatie. En als de eerste indexering wordt gemist, heeft dit gevolgen voor latere indexeringen.

Deze fouten staan volgens het UWV los van de problemen bij de uitkeringsinstantie die eerder deze maand aan het licht kwamen. Na onderzoek van het AD bleek toen dat mogelijk bij tienduizenden WIA-uitkeringen fouten zijn gemaakt bij het berekenen van de hoogte van de uitkering. Dat leidde tot veel ophef. Het UWV kondigde al een diepgaander onderzoek aan naar de vele fouten, waarvan de resultaten in december worden verwacht.

De kwestie met de indexering van uitkeringen is al langer bekend bij het UWV en de organisatie heeft hier eerder ook al over gerapporteerd. Er zijn veel dossiers opnieuw bekeken, omdat uit onderzoek naar voren kwam dat het euvel al kan spelen sinds de invoering van de wet WIA in 2006. Daardoor kon het bedrag dat mensen misliepen ook oplopen. Het UWV verwacht deze fouten volgend jaar te kunnen herstellen. Dat duurt volgens de woordvoerder even omdat het maatwerk is.

Serieproductie Mercedes-Benz eActros 600 start in november

Daimler Truck, één van ‘s werelds grootste truckfabrikanten, presenteerde zondag in de aanloop naar de vakbeurs IAA Transportation 2024 in Hannover zijn weg naar duurzaam transport. De focus lag hier op de thema’s decarbonisering en digitalisering. Op de stand van Daimler Truck staat de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 centraal.

Met zijn nieuwe elektrische vlaggenschip wil de fabrikant het langeafstandstransport, dat verantwoordelijk is voor twee derde en daarmee het grootste deel van de lokale CO2 -uitstoot in het vrachtverkeer, koolstofvrij maken. Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde e-as heeft de eActros 600 een actieradius van 500 km2 zonder tussentijds laden.

Deze actieradius wordt onder zeer realistische praktijkomstandigheden met een GCW van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en route nog aanzienlijk worden overschreden. De eActros 600 kan per dag meer dan 1.000 km afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte pauzes van de chauffeur – zelfs zonder Mega Watt Charging – mits de laadmogelijkheden aanwezig zijn.

Deze zomer demonstreerden twee bijna-serierijpe prototypen de prestaties van de eActros 600 tijdens een bijna zeven weken durende testrit van 15.000 km door 22 Europese landen. Het was de grootste testrit in de geschiedenis van Mercedes-Benz Trucks. De twee e-trucks hadden elk een GCW van 40 ton en gebruikten alleen openbare laadstations om te laden.

Ze demonstreerden tijdens de tour de hoge energie-efficiëntie van de eActros 600: over de hele rit kon het prototype, uitgerust met speciale apparatuur om het verbruik te meten, een gemiddeld verbruik bereiken van 103 kWh per 100 km.3 Omgerekend naar de energie-inhoud van diesel komt dit overeen met een dieselverbruik van circa 10 liter per 100 km, wat met een conventioneel aangedreven truck onmogelijk zou zijn geweest.

Op tal van dagetappes van de tour zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 km te bereiken zonder tussentijds laden. Gemiddeld kon circa 25 procent van het verbruik van de eActros 600 met gerecupereerde energie worden gedekt.

Afhankelijk van met name de route, topografie en temperatuur varieerde het dagelijkse verbruik tussen 85 kWh per 100 km – tijdens de afdaling van Madrid naar Bilbao (circa 360 km) onder zeer goede weg- en weersomstandigheden – en 140 kWh per 100 km van Alta naar de Noordkaap (circa 240 km) bij een minimumtemperatuur van 7 °C en deels over onverharde wegen. Tijdens de tour werden de prestaties van het andere prototype door dertig journalisten uit twintig Europese landen – veelal achter het stuur – op de proef gesteld, niet alleen qua energieverbruik maar bijvoorbeeld ook qua rijdynamiek. Zelfs bij dit voertuig lag het verbruik gemiddeld slechts zo’n 6 procent hoger. Daarmee bleek de aangegeven actieradius van 500 km op één acculading tijdens de rit een realistische planningswaarde.

Daimler Truck viert eind november de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. De eerste klantvoertuigen van de eActros 600 zullen nog dit jaar worden geproduceerd en geregistreerd. De Daimler Truck fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen hierbij een belangrijke rol. Ze leveren de componenten die nodig zijn voor de batterij-elektrische aandrijving van de eActros 600, zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en zich in de voormalige installatieruimte van de verbrandingsmotor bevindt.

Martin Daum, CEO Daimler Truck: “We hebben al jaren geleden onze visie op duurzaam transport van de toekomst gepresenteerd. Voor ons draait de IAA Transportation 2024 nu duidelijk om de implementatie van die visie. We leveren batterij-elektrische serievoertuigen in de aantallen die onze klanten nodig hebben.”

Als onderdeel van de ‘Daimler Truck Media Night’ (zondag in Hannover) maakte de eActros 600 een nachtelijke trip naar Berlijn en terug. Ten eerste om een live demonstratie te geven van de bruikbaarheid in de praktijk en ten tweede om een boodschap te sturen naar politici, niet alleen in Berlijn, maar ook in Brussel: de emissievrije voertuigen van Daimler Truck zijn klaar, nu moet de laadinfrastructuur volgen .

Karin Rådström: “Onze eActros 600 is een sterk alternatief voor een dieseltruck, dankzij zijn actieradius van 500 km op één acculading. Met zijn hoge energie-efficiëntie zal de eActros 600 ook rendabel zijn voor wagenparkbeheerders. Nu is het van cruciaal belang dat overheden, de energiesector en de industrie samenwerken om de uitbreiding van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.”

Daimler Truck heeft sinds de verkoopstart eind vorig jaar al 2.000 bestellingen voor de eActros 600 geregistreerd en ook de intentieverklaringen liggen in de viercijferige reeks.

Om e-Mobility voor klanten eenvoudig en rendabel te maken, naast de aanschaf van elektrische trucks, lanceert Daimler Truck aan het begin van de IAA het nieuwe merk TruckCharge in Europa.

Onder deze naam bundelt de onderneming zijn aanbod van e-infrastructuur en het laden van e-trucks, dat wil zeggen advies en infrastructuur alsmede de exploitatie van geëlektrificeerde depots voor transportbedrijven maar ook industriële bedrijven.

Onderdeel van het aanbod zijn onder andere Fleetboard Charge Management (dat een holistisch overzicht biedt van alle interacties tussen de batterij-elektrische truck in het wagenpark en de eigen laadstations van het bedrijf), de Charging Card (waarmee onderweg het laden cashless kan worden afgerekend) en de financiering van de laadinfrastructuur.

Jaarlijkse vaccinatieronde tegen coronavirus gaat weer van start

DEN HAAG – Met de herfst en de winter in aantocht, de maanden van snotteren, kunnen mensen zich weer laten vaccineren tegen het coronavirus. De eerste prikken van de nieuwe ronde worden maandag gezet. De vaccinatiecampagne duurt tot 6 december.

Het is niet in te schatten hoeveel mensen zich willen laten vaccineren. Voor ongeveer 2,3 miljoen mensen, veel meer dan vorig jaar, hadden de GGD’en de prik al ingepland. Dit zijn met name thuiswonende ouderen. In de uitnodigingsbrief die zij kregen, stond een voorstel voor de datum, het tijdstip en de locatie voor de vaccinatie. Enkele tienduizenden mensen hadden die datum laten wijzigen. Het is aan mensen zelf om te beslissen of ze ingaan op de uitnodiging en een prik laten zetten. Dus pas op het moment zelf wordt duidelijk of ze ook komen.

De prik is beschikbaar voor alle Nederlanders vanaf 60 jaar. Ook volwassenen en kinderen die om medische redenen een verhoogd risico lopen ernstig ziek te worden als ze het coronavirus oplopen, mogen zich laten vaccineren. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met een aangeboren afweerstoornis, mensen met zenuwaandoeningen die heel moeilijk kunnen ademen, diabetici, mensen met dementie, mensen met ernstig overgewicht, hiv-patiënten en mensen met het syndroom van Down. Zorgmedewerkers kunnen de inenting ook krijgen. Zwangere vrouwen komen dit jaar in principe niet meer in aanmerking voor de prik.

Het vaccin dat mensen kunnen krijgen is gemaakt door Pfizer/BioNTech en specifiek aangepast op de omikronvariant JN.1. Een subversie daarvan, KP.3, komt momenteel het meest voor in Nederland.

In de najaarsronde vorig jaar kregen ruim 2,7 miljoen mensen een coronaprik. Van de 60-plussers liet ongeveer 50 procent een inenting zetten.

Tata Steel onthult toekomstbestendige decoilinglijn bij Feijen

MAASTRICHT – Feijen Heavy Gauge Europe, een gespecialiseerd staalservicecentrum en dochteronderneming van Tata Steel Nederland, heeft een state-of-the-art decoilinglijn gelanceerd. Deze investering is een belangrijk onderdeel van Tata Steel’s strategische investeringsprogramma en maakt de volledig geïntegreerde supply chain – van de staalfabriek in IJmuiden tot Feijen – compleet. ​

De nieuwe lijn is ontworpen om te voldoen aan de groeiende vraag naar sterke en slijtvaste staalsoorten, zoals Valast® 450, die onder andere worden gebruikt in sectoren als landbouw, bouwmachines, kranen, zware voertuigen en ‘yellow goods’.

Luisteren naar klanten: Een unieke decoilinglijn afgestemd op marktbehoeften

Tata Steel gaat verder dan alleen staal leveren; het richt zich op het aanbieden van geïntegreerde oplossingen en diensten met toegevoegde waarde die volledig aansluiten op de wensen van de klant. De nieuwe decoilinglijn in Feijen is ontwikkeld met klantfeedback in gedachten en sluit aan bij zowel huidige als toekomstige eisen. Deze klantgerichte aanpak versterkt Tata Steel’s inzet voor een duurzame en geïntegreerde supply chain, wat de samenwerking in diverse industrieën ten goede komt.

“We hebben nauw samengewerkt met onze klanten om hun behoeften en verwachtingen voor zowel producten als diensten beter te begrijpen. Deze inzichten, samen met de expertise van onze leverancier FIMI, hebben een belangrijke rol gespeeld in het ontwerp van de nieuwe lijn,” aldus Jaap Jan Aardenburg, Marketing Manager bij Tata Steel Nederland.

Stig Eriksen, General Manager van Feijen Heavy Gauge Europe, voegt hieraan toe: “Onze nieuwe decoilinglijn is meer dan alleen een investering in nieuwe apparatuur. Het symboliseert de voltooiing van een volledig geïntegreerde supply chain, van staalproductie in IJmuiden tot eindverwerking in Feijen. Hierdoor kunnen wij warmgewalste staalrollen verwerken tot platen die voldoen aan de eisen van de hedendaagse markt.”

 

Een meesterwerk van automatisering en robotica: Speciale kenmerken van de decoilinglijn
​De nieuwe decoilinglijn is uitgerust met de nieuwste technologieën om zowel productiviteit als kwaliteit te verhogen. Het is de krachtigste lijn ooit ontworpen door FIMI en in staat om materialen met een ultrahoge treksterkte te verwerken. De lijn kan coils aan tot 40 ton, met een vloeigrens tot 1600 N/mm², hardheden tot UHSS-kwaliteiten, breedtes tot 2150 mm en diktes tussen 1,5 en 13 mm, met een snelheid tot 40 meter per minuut. De producten die deze lijn levert, kenmerken zich door uitstekende vlakheid en zeer nauwe maattoleranties.

Automatisering speelt een sleutelrol in de werking van de lijn. Belangrijke functies zijn onder meer automatisch laden, robotondersteund ontstrippen, en automatische dikte- en dimensiemetingen. Drie geavanceerde nivelleermachines zorgen voor volledige automatisering van de coil-invoer, zonder dat fysiek contact nodig is, wat de veiligheid van de operator waarborgt. Het driestaps borstelsysteem met een slim afzuig- en filtermechanisme minimaliseert de uitstoot van deeltjes, wat bijdraagt aan de milieuvriendelijkheid van de lijn.

De geautomatiseerde meting van de oppervlaktekwaliteit, met behulp van een camera en de technologie voor het stapelen van airbags, zorgen voor optimale precisie met behoud van lage geluidsemissies. De kern van de lijn wordt gevormd door automatisering en robotica, en garandeert productie op hoge snelheid, realtime monitoring en volledige traceerbaarheid van de productlevenscyclus via Industrial IoT-oplossingen. Dit optimaliseert het energieverbruik, verhoogt de efficiëntie en maakt voorspellend onderhoud mogelijk, wat de continuïteit van de processen waarborgt.

De nieuwe decoilinglijn is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van sectoren zoals landbouw, bouwmachines, kranen en zware voertuigen. Dankzij deze lijn kan Feijen een breed scala aan hoogwaardige staalsoorten produceren die nauwkeurig zijn afgestemd op de specifieke eisen van deze sectoren. Een van de meest gewaardeerde producten bij Tata Steel-klanten is Valast® 450, een zeer slijtvast staal dat bekendstaat om zijn lange levensduur en consistente vlakheid, ideaal voor zware toepassingen zoals mijnbouw en grondverzet. Daarnaast biedt Tata Steel ultrasterke staalsoorten (UHSS), waaronder de Ympress®-serie van S700 tot S1100 en hoger, evenals Boron-Mangaan-staal (MnB5) voor toepassingen in bijvoorbeeld landbouwmachines.

Visie op duurzaamheid: Op weg naar CO2-neutraliteit bij Feijen

​In lijn met Tata Steel’s bredere visie op duurzaamheid, heeft Feijen aangekondigd CO2-neutraal te zijn voor Scope 1 en 2 tijdens de officiële opening van de decoillijn op 13 september. Dit onderstreept Tata Steel’s streven om de ecologische voetafdruk te verkleinen en sluit aan bij de langetermijnstrategie om CO2-neutraliteit te bereiken in al haar activiteiten. De nieuwe lijn vormt daarmee de toekomst van staalproductie: geautomatiseerd, duurzaam en perfect geïntegreerd met de staalfabriek in IJmuiden.

“We handelen nu en nemen onze verantwoordelijkheid door nu al een reeks groene staalproducten van onze staalfabriek Tata Steel IJmuiden aan te bieden onder het merk Zeremis en onze distributielocaties CO2-neutraal te maken,” zegt Jaap Jan Aardenburg. “Deze investering maakt deel uit van Tata Steel’s reis naar een groenere toekomst, en we zijn verheugd om aan te kondigen dat het Service Centre Maastricht, waar de Feijen-fabriek onder valt, nu ook CO2-neutraal is in scope 1 en 2. Ons doel is om al onze vestigingen CO2-neutraal te maken tegen 1 april 2025.”

Stig Eriksen voegt hieraan toe: De nieuwe decoilinglijn is een belangrijke investering die ons niet alleen op het gebied van automatisering en kwaliteit aan de top van de industrie plaatst, maar ook onze duurzaamheidsdoelen ondersteunt. Het is een belangrijke stap vooruit om onze activiteiten klaar te maken voor de uitdagingen van morgen.”

Krant: verdachte aanslag Trump, Ryan Routh, wilde vechten in Oekraïne

NEW YORK – De man die is opgepakt voor de mogelijke poging tot een aanslag op Donald Trump, heeft eerder de bereidheid uitgesproken om in Oekraïne te vechten en sneuvelen. Dat schrijft de krant The New York Times, die de 58-jarige Ryan Wesley Routh vorig jaar interviewde voor een artikel over Amerikaanse vrijwilligers in dat land. Hij zei toen ook dat hij Afghaanse militairen wilde rekruteren om deel te nemen aan de Oekraïneoorlog.

De krant omschrijft Routh als een voormalige bouwvakker die weinig geduld toonde voor mensen die het oneens waren met zijn plannen. Toen een andere strijder hem kritisch had aangesproken op Facebook, merkte hij op: “Die moet neergeschoten worden.”

Hij zou in 2022 na aanvang van de Russische invasie van Oekraïne in hoofdletters op X hebben geschreven: “Ik ben bereid om naar Krakau te vliegen en naar de grens van Oekraïne te gaan om te vechten en sneuvelen.”

De vijftiger zou twee jaar eerder op sociale media bewondering hebben uitgesproken voor politica Tulsi Gabbard, die toen nog presidentskandidate voor de Democraten hoopte te worden. Hij schreef dat zij zich zou inzetten voor vrede in landen als Syrië en Afghanistan. Inmiddels staat volgens de krant in zijn WhatsApp-profiel dat iedereen zich moet inzetten voor mensenrechten, vrijheid en democratie. “We moeten allemaal de Chinezen helpen.”

NBC News schrijft dat de man ook een flink strafblad lijkt te hebben. Zo zou hij in 2002 zijn veroordeeld voor het bezit van een automatisch vuurwapen. Een man met dezelfde naam zou zich destijds na een achtervolging hebben verschanst in een bedrijfspand in North Carolina.

De nieuwszender vond ook informatie over veroordelingen voor het dragen van een verborgen wapen, het bezit van gestolen goederen, het doorrijden na een ongeval en andere strafbare feiten.

Nederland voert voor het eerst e-TOL in

ROTTERDAM – Op 7 december gaat de nieuwe A24/Blankenburgverbinding bij Rotterdam open. Dit is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (e-TOL) gaan betalen en dus niet hoeven te stoppen bij tolpoortjes.

Automobilisten, motorrijders en vrachtverkeer kunnen zich vanaf nu aanmelden om straks automatisch tol te betalen. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook voor of na elke rit zelf online tol betalen.

De nieuwe snelweg verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg en verbetert de bereikbaarheid in de regio. Weggebruikers zijn daardoor sneller op hun bestemming. In oktober start ook een campagne om weggebruikers in regio Rotterdam te informeren over het betalen van tol voor de nieuwe snelweg. Op 12 augustus hadden de wielrensters van de Tour de France Femmes de primeur. Zij fietsten, bij uitzondering, als eerste over de nieuwe A24/Blankenburgverbinding.

Tol betalen zonder tolpoortjes: gemakkelijk, snel en veilig

e-TOL is een innovatief tolheffingssysteem dat kentekens van voertuigen met camera’s boven de weg fotografeert. Dit maakt tolpoortjes overbodig.

Weggebruikers kunnen zich vanaf nu aanmelden voor automatisch betalen op e-tol.nl. Dit geeft extra betaalgemak. Want het tolbedrag wordt dan na de rit automatisch afgeschreven. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit online tol betalen op e-tol.nl.

De voordelen van automatisch tol betalen:
• Altijd op tijd tol betalen
Wie losse tolritten betaalt, moet zelf denken aan op tijd betalen. Met automatisch tol betalen, betaal je de tol altijd op tijd.

• Geen herinneringen of boetes
Wie automatisch tol betaalt, loopt nooit het risico op betalingsherinneringen en eventuele boetes.

• Alle ritten terugzien
Wie automatisch tol betaalt, kan zien hoe vaak en wanneer je over de A24/Blankenburgverbinding bent gereden. Met losse betalingen krijg je geen overzicht van je gebruik van de tolweg.

Het tolbedrag voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders is €1,51 per rit. Voor vrachtauto’s en andere voertuigen is dit €9,13.

MOVE-IZI is eerste aanbieder van e-TOL

Voor e-TOL zullen er meerdere aanbieders zijn met wie je als weggebruiker een overeenkomst kunt afsluiten om automatisch tol te betalen. Op dit moment is er één tolaanbieder in Nederland: MOVE-IZI. Voor de opening van de A24/Blankenburgverbinding komt daar, naar verwachting, nog minimaal één aanbieder bij.

Verbeterde bereikbaarheid

De nieuwe A24/Blankenburgverbinding draagt bij aan een verbeterde doorstroming van het verkeer in de Rotterdamse regio. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming. Ook versterkt het de economische positie van de Rotterdamse Haven en Greenport Westland. Voor de aanleg kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. Daarom is tol nodig om zo een deel van de aanlegkosten terug te verdienen. Weggebruikers kunnen ook altijd kiezen voor alternatieve routes, zonder tol.

Strafzaak tegen voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd begint met regiezitting

ASSEN – In de rechtbank in Assen staat maandag de eerste zitting in de strafzaak tegen de voormalige Jumbo-topman Frits van Eerd op de planning. Het betreft een regiezitting waarin onder meer de stand van het onderzoek aan bod komt. Ook wordt mogelijk bekend wanneer de zaak inhoudelijk behandeld kan worden. Het Openbaar Ministerie maakte eerder al bekend Van Eerd in ieder geval te vervolgen voor corruptie en valsheid in geschrifte. Mogelijk komt daar nog witwassen bij.

De autoriteiten deden in september 2022 een inval in het huis van Van Eerd in het Brabantse Heeswijk-Dinther, in het kader van een onderzoek naar witwassen waarbij de oud-coureur Theo E. hoofdverdachte is. Die laatste maakte zich volgens het OM schuldig aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie. Bij de doorzoekingen zegt het OM belastend bewijs en een groot geldbedrag in beslag te hebben genomen. Het Financieele Dagblad schreef in 2022 dat in het huis van Van Eerd honderdduizenden euro’s aan contanten werden aangetroffen.

Het FD meldde begin september dat Van Eerd ook vervolgd zal worden voor witwassen. Dat zou staan in de tenlastelegging die onlangs door het OM aan Van Eerd werd verzonden en werd door meerdere bronnen aan het FD bevestigd. Van Eerds advocaat Robbert Jonk wilde de verdenking “niet bevestigen of ontkennen” aan de krant, het OM zou op zitting een nadere toelichting geven.

De zitting vindt plaats in Assen, omdat de hoofdverdachte uit Drenthe komt. Het onderzoek naar zowel E. als Van Eerd wordt dan ook aangestuurd door het OM in Noord-Nederland. Van Eerd keerde niet meer terug in het bestuur van Jumbo nadat zijn arrestatie bekend was geworden. Ton van Veen, voormalig financieel directeur en commissaris bij de supermarktketen, volgde hem op als hoogste leidinggevende.

LAATSTE NIEUWS

Vluchten Lufthansa en Air France op Tel Aviv langer opgeschort

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en Air France hebben besloten hun vluchten van en naar onder meer Tel Aviv langer op te schorten. Eerder deze...
×