AMSTERDAM – Afvalverwerker Renewi heeft over de afgelopen zes maanden meer omzet geboekt, mede door hogere prijzen voor zijn recyclingsdiensten voor bedrijfs- en huishoudelijk afval. Daardoor kon een licht lager volume bij de hoeveelheid afval uit de bouw, sloop en industrie in Nederland en België worden gecompenseerd.
De omzet van het Brits-Nederlandse bedrijf in de periode van zes maanden die eindigde op 30 september kwam uit op 874,5 miljoen euro, een stijging van 4 procent in vergelijking in dezelfde periode vorig jaar. Renewi merkt al langer dat er minder aanbod is van sloop- en bouwafval door de zwakkere bouwmarkt. Het omzetcijfer is overigens aangepast voor de verkoop van een Brits bedrijfsonderdeel.
Renewi, dat in 2017 ontstond door de fusie van het Britse Shanks en het Nederlandse Van Gansewinkel, zag verder sterke prestaties bij zijn activiteiten voor het recyclen van glas en huishoudelijke elektronica.
Om kosten te besparen werden eind vorig jaar nog 160 banen geschrapt door het bedrijf. Renewi zegt vast te houden aan de winstverwachting voor het gehele boekjaar.
DEN HAAG – Het gerechtshof in Den Haag heeft de vorderingen van Milieudefensie tegen Shell afgewezen. Volgens het hof rust op het bedrijf weliswaar een “zorgvuldigheidsplicht” om gevaarlijke klimaatverandering tegen te gaan, maar Shell kan niet worden verplicht tot concrete percentages waarmee het de CO2-uitstoot moet verminderen. De uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg is daarmee vernietigd.
De rechters leggen in hun uitspraak uit dat allerlei rapporten die tijdens de rechtszaak zijn behandeld “onvoldoende houvast” bieden om Shell een concreet percentage op te leggen. Ook staat voor het hof niet vast dat een reductieverplichting voor Shell wereldwijd een positief effect zou hebben op het tegengaan van klimaatverandering. Als Shell bijvoorbeeld minder olie en gas zou gaan doorverkopen wat door andere bedrijven uit de grond is gehaald, dan zouden andere bedrijven die doorverkoop kunnen overnemen.
Milieudefensie en andere organisaties hadden in hoger beroep opnieuw geëist dat Shell de CO2-uitstoot die het direct en indirect veroorzaakt in 2030 met zeker 45 procent zou moeten verminderen. Dat percentage hadden de eisers gebaseerd op wetenschappelijke rapportages over de wereldwijde uitstootvermindering die nodig is om nog een redelijke kans te maken op het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graad. Zo’n algemene norm is echter “niet fijnmazig genoeg om rechtstreeks op Shell te kunnen toepassen”, oordeelt het gerechtshof. Per land en per sector kunnen volgens de raadsheren verschillende reductiepercentages nodig zijn.
In de inleiding van de uitspraak wees het hof op de gevaren van klimaatverandering en de verantwoordelijkheid van landen om de uitstoot van broeikasgassen die de opwarming veroorzaakt te verminderen. Dat is een mensenrechtenkwestie waar bedrijven als Shell ook verantwoordelijkheid voor dragen, klonk het. “Op Shell rust een zorgvuldigheidsplicht om CO2-emissies te beperken en zodoende gevaarlijke klimaatverandering tegen te gaan” oordeelt het hof. Maar de manier waarop dat precies gebeurt, kan dus niet bij de rechter worden afgedwongen.
Een ander punt van het olie- en gasbedrijf waar het gerechtshof in meegaat, is dat de koolstofintensiteit van verschillende fossiele brandstoffen varieert. Zo zijn steenkolen vervuilender dan aardgas. Als Shell gas zou gaan leveren aan een bedrijf dat voorheen kolen gebruikte, dan leidt dat volgens het hof dus tot een daling van de totale CO2-uitstoot, terwijl de uitstoot die indirect aan Shell toe te schrijven is dan stijgt.
AMSTERDAM – Een grote groep zorgt sinds maandagavond 19.15 uur voor onrust op Plein 40-45 in Amsterdam Nieuw-West, meldt de politie. Ze gooien onder meer met vuurwerk.
Doordat een brandend object op een tram terechtkwam is deze in brand gevlogen, maar het vuur is inmiddels geblust. In de tram zaten geen mensen en er zijn geen gewonden.
De Mobiele Eenheid is aanwezig om het weer rustig te krijgen op het plein.
Volgens de lokale nieuwszender AT5 is het winkelcentrum aan het plein gesloten.
Een woordvoerder van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB meldt kort dat hij inderdaad geen berichten heeft binnengekregen van gewonden in de tram. “Een geluk bij een ongeluk.” Verder verwijst hij naar de politie.
ROME – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft een akkoord bereikt met de Italiaanse overheid over de overnameprijs van de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways. Naar verwachting wordt de deal om de verlieslijdende luchtvaartmaatschappij over te nemen spoedig afgerond, melden ingewijden.
De overeenkomst liep vorige week onverwacht vertraging op nadat Lufthansa om korting had gevraagd op de oorspronkelijk overeengekomen prijs van 325 miljoen euro voor een belang van 41 procent in ITA. Het concern stelde dat de waarde van de Italiaanse maatschappij sinds de oorspronkelijke overeenkomst in 2023 was gedaald.
De Italiaanse overheid verzette zich aanvankelijk tegen deze eis, waardoor de deal in de laatste onderhandelingsfase onzeker werd. Volgens bronnen die bij de onderhandelingen betrokken zijn, zijn de grootste knelpunten maandagavond opgelost. Lufthansa had vorig jaar al afspraken gemaakt met de Italiaanse overheid over de overname. Destijds had het luchtvaartconcern al aangegeven “op een later tijdstip” de volledige zeggenschap over ITA te willen verkrijgen.
Reorganisatie
ITA’s voorloper Alitalia ging failliet en werd in 2020 overgenomen door de Italiaanse staat. Na een forse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij ging Rome op zoek naar overnamekandidaten voor ITA. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige maatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss uit Zwitserland en het Belgische Brussels Airlines.
Met de verkoop van ITA zou premier Giorgia Meloni eindelijk kunnen afkomen van een luchtvaartmaatschappij die al jaren op staatssteun draait. De voorganger van ITA, Alitalia, kostte de Italiaanse overheid tientallen jaren miljarden aan subsidies.
PORT-AU-PRINCE – Een toestel van de Amerikaanse budgetmaatschappij Spirit Airlines is beschoten bij het naderen van het vliegveld van de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince.
Het bedrijf meldde dat een cabinemedewerker gewond is geraakt. Spirit en andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben besloten hun vluchten op Haïti voorlopig te staken.
Spirit Airlines leidde de vlucht, die in Florida was begonnen, om naar de Dominicaanse Republiek. Het beschadigde toestel is daar veilig geland en daarna uit dienst gehaald. Meerdere autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld.
Haïti is totaal verarmd en het Caribische land geldt als politiek instabiel. Gewelddadige bendes hadden de afgelopen weken herhaaldelijk toestellen beschoten. Vorige maand werd boven Port-au-Prince een helikopter van de Verenigde Naties geraakt.
DEN HAAG – Het geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam laat volgens minister-president Dick Schoof zien dat Nederland een “integratieprobleem” heeft. Tegelijk gaf de premier bij zijn persconferentie toe dat het onderzoek naar de verdachten nog loopt en dat hij daarom geen uitspraken kon doen over het aantal Marokkaans-Nederlandse jongens dat betrokken zou zijn.
Schoof haalt uit videobeelden dat een “specifieke groep jongeren met immigratieachtergrond oververtegenwoordigd is in die hit- en runacties” tegen supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv. “Het is duidelijk dat we wat te doen hebben met elkaar in dit land.” Hij vindt “hard optreden” en “een grens trekken” nodig bij “een groep die onaangepast gedrag vertoont, die op geen enkele manier past in de open en tolerante samenleving die Nederland is.”
De premier benoemt ook dat Maccabi-supporters zich zouden hebben misdragen. Op woensdag hadden supporters volgens de Amsterdamse politie een Palestijnse vlag van de gevel hebben gehaald op het Rokin. Ook vernielden ze een taxi op de Dam en staken ze een Palestijnse vlag in brand. “Dat is allemaal in onderzoek en het is belangrijk dat alle feiten boven water komen.”
“Er is een groot verschil tussen vernielen en mensen ongeveer naar het leven staan”, zei Schoof toen een journalist doorvroeg naar de reden waarom hij terughoudend was in zijn oordeel over het gedrag van deze Maccabi-supporters.
AMSTERDAM – Het eerste openbare laadplein in Amsterdam voor industriële voertuigen is vandaag officieel geopend. Het nieuwe laadplein aan de Hornweg 1 in de Amsterdamse haven beschikt over 28 laadplekken met elk een laadvermogen van 350kW. Hiermee voorziet het industriële voertuigen, zoals vrachtwagens, machines en trucks van volle accu’s.
Verdere stap in de energietransitie
Het laadplein werd geopend door Hester van Buren, Wethouder Haven van de gemeente Amsterdam en Dorine Bosman, CIO bij Port of Amsterdam. Van Buren: “We zien dat naast personenauto’s ook steeds meer zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens en trucks overgaan op elektrisch rijden. Er ontbrak alleen nog een openbare plek in Amsterdam waar zij konden opladen. Het is mooi dat Port of Amsterdam deze stap heeft gezet, en ze hiermee aansluiten bij de vraag vanuit de markt.’’
Uitvoerig getest
De afgelopen weken is het laadplein grondig getest. Tegen een gereduceerd tarief konden vrachtwagens, machines en trucks het laadplein alvast uitproberen. Met de data die is verzameld, kunnen de palen beter op elkaar worden afgestemd. Het laadplein, wat vorig jaar nog slechts een idee was, is van plannen, tot investering en de bouw in een jaar tijd gerealiseerd.
Stroom slim en flexibel inzetten
Het laadplein wordt straks onderdeel van de Energie Coöperatie Amsterdamse Haven (ECAH). Deze coöperatie heeft als doel om het bestaande elektriciteitsnetwerk beter te benutten. Want net als in grote delen van Nederland, hebben we ook in de Amsterdamse haven te maken met netcongestie.
Bosman: “Omdat het laadplein onderdeel is van de coöperatie, is het straks mogelijk om het gereserveerde vermogen slim en flexibel in te zetten. We stemmen vraag en aanbod real time met elkaar af, waarmee we een oplossing bieden voor de congestie in het gebied.”
In 2030 emissieloos materieel op bouwplaats
Veel bedrijven in de haven hebben zelf geen mogelijkheid voor het opladen van groot materieel. Dat wil Port of Amsterdam graag faciliteren. Bosman: “We zijn enthousiast dat het laadplein er nu is. Het sluit aan bij de toenemende vraag naar duurzame energieoplossingen in de logistieke sector. Een mooi stap in de ambitie van Port of Amsterdam om zelf al in 2030 alleen volledig emissieloos materieel op de bouwplaats te gebruiken.”
AMSTERDAM – John van ‘t Schip vertrekt bij Ajax. Van ‘t Schip werd in oktober 2023 interim-hoofdtrainer van Ajax en tekende toen een contract tot en met 30 juni 2025. De trainer zou met ingang van 1 juli 2024 een functie in het technisch management gaan vervullen, maar die samenwerking stopt nu na goed en gezamenlijk overleg, meldt Ajax.
Technisch directeur Alex Kroes bedankt Van ‘t Schip en wenst hem veel succes in de toekomst. “Dat John vorig seizoen onder hele moeilijke omstandigheden als trainer is ingestapt, heeft ons enorm geholpen. Daar zijn we hem dan ook ontzettend dankbaar voor. Helaas is hetgeen hij dit seizoen voor Ajax zou gaan doen niet geworden wat we er beiden van verwacht hadden. Dat hebben we eerlijk naar elkaar uitgesproken en leek het ons beter om de samenwerking te stoppen. We gaan op een goede manier uit elkaar. John is en blijft een ras-Ajacied die altijd welkom is bij de club.”
Ook Van ‘t Schip geeft via de club toe dat de samenwerking niet is geworden wat ze destijds voor ogen hadden. “Het ging vorig seizoen in beginsel om mijn rol als hoofdtrainer. Dat waren intensieve maanden, zowel sportief als privé, waarin we de doelstelling om Europees voetbal veilig te stellen met een vijfde plaats hebben behaald. Ik wil Ajax bedanken en ik zal de fantastische steun van de supporters nooit vergeten. Eens een Ajacied, altijd een Ajacied.”
Van ‘t Schip nam eind oktober vorig jaar de taken van hoofdtrainer over van interim-coach Hedwiges Maduro, nadat eerder die maand Maurice Steijn was ontslagen. Hij werd afgelopen zomer opgevolgd door de Italiaan Francesco Farioli.
BERLIJN – De Duitse autoriteiten hebben een 17-jarige Duits-Turkse tiener gearresteerd die van plan zou zijn geweest met een vrachtwagen in te rijden op een kerstmarkt. Door de aanhouding is blijkbaar een terroristische aanslag in de noordelijke deelstaat Sleeswijk-Holstein voorkomen, meldden Duitse media.
Volgens de krant Bild gaan de onderzoekers uit van een radicaalislamitische achtergrond. De tip over de plannen van de verdachte zou afkomstig zijn van een Amerikaanse inlichtingendienst.
De verantwoordelijkheid werd opgeëist door Islamitische Staat. Twee jaar later, op 11 december 2018, pleegde een radicale moslim een aanslag bij een kerstmarkt in het Franse Straatsburg. Hier vielen vijf doden.
DEN HAAG – Met een nipte meerderheid hebben leden van FNV bij PostNL zich neergelegd bij een nieuwe cao.
Het gaat om een cao voor ongeveer 16.500 medewerkers, zoals vrachtwagenchauffeurs, postsorteerders en pakketbezorgers. Voor de postbezorgers werd eerder dit jaar al een nieuwe cao gesloten.
Volgens de nieuwe cao, die loopt van 1 april van dit jaar tot 30 juni 2026, gaan de lonen van de medewerkers met in totaal 7 procent omhoog.
Volgens FNV hebben de leden een gemengd beeld van de cao-onderhandelingen. “Er zijn positieve elementen in het akkoord, maar ook versoberingen, vooral voor oudere medewerkers. En dat weegt zwaar voor tegenstemmers”, aldus de vakbond. “We hebben wel veel van de verslechteringen van tafel gekregen, maar niet allemaal.”
AMSTERDAM – De Inspectie Justitie en Veiligheid gaat de gebeurtenissen in Amsterdam na de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv afgelopen donderdagnacht onderzoeken. De inspectie gaat onder meer kijken naar de manier waarop de politie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) hun werk hebben gedaan.
Voor en na de wedstrijd in de Johan Cruijff ArenA waren er ongeregeldheden in de hoofdstad. Vijf Maccabi-supporters raakten zodanig gewond dat ze naar het ziekenhuis moesten voor behandeling. Daarnaast raakten twintig tot dertig supporters van de club lichtgewond.
De NCTV had van Amsterdam “aandacht gevraagd” voor de mogelijke gevolgen van het samenvallen van de voetbalwedstrijd en de herdenking van de Kristallnacht afgelopen donderdag. Burgemeester Femke Halsema en minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) hebben laten weten dat er volgens de NCTV echter “geen concrete dreiging” zou zijn geweest. Wel geldt in het hele land al enige tijd het op een na hoogste dreigingsniveau, wat inhoudt dat de kans op een aanslag reëel wordt geacht.
De nadruk van het inspectie-onderzoek komt te liggen op “de informatie-uitwisseling en samenwerking tussen politie, NCTV en overige partners”, zo staat in een verklaring. “De Inspectie JenV onderzoekt onder meer op basis van welke informatie de politie welke maatregelen heeft genomen. Ook onderzoekt zij welke dreigingsinschatting en andere informatie vanuit NCTV gedeeld is en met wie in voorbereiding op en tijdens de ongeregeldheden.”
DEN HAAG – De Koninklijke Marechaussee begint maandag 9 december met de eerder door het kabinet aangekondigde grenscontroles, meldt asielminister Marjolein Faber. Het gaat om een tijdelijke maatregel van zes maanden tegen “irreguliere migratie en migrantensmokkel”.
De bewindsvrouw zegt dat forenzen en het economische verkeer “zo min mogelijk worden gehinderd”, zonder te melden hoe. Hierover is volgens Faber contact met de grensregio’s.
Het plan is om op luchthavens alleen grenscontroles uit te voeren op specifieke vluchten “waarbij risico bestaat voor irreguliere migratie of grensoverschrijdende criminaliteit”.
Om de grenscontroles uit te voeren, krijgt de Koninklijke Marechaussee geen extra geld of personeel toegewezen. Het aantal controles zal geleidelijk worden opgebouwd. Dat is volgens Faber afhankelijk van de beschikbare capaciteit bij de marechaussee.
De bewindsvrouw heeft de Europese Commissie, de Raad van Ministers, de EU-lidstaten en het Europees Parlement geïnformeerd over het plan. Dat moet vier weken van tevoren gebeuren, schrijft Europese wetgeving voor.
In het hoofdlijnenakkoord hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken om grenscontroles uit te voeren. In de afgelopen maand door de coalitiepartijen afgesloten asieldeal is afgesproken om daar dit jaar nog mee te beginnen. In deze serie afspraken ging de asielnoodwet die de PVV zo graag wilde van tafel, omdat NSC hier moeite mee had. In ruil daarvoor eiste PVV wel een aantal strengere of versneld uitgevoerde maatregelen, waaronder de grenscontroles.
BAKOE – De Amerikaanse klimaatgezant John Podesta noemt de winst van Donald Trump “een bittere teleurstelling” op de klimaattop in Bakoe. “In januari zullen we een president inaugureren die de termen ‘hoax’ en ‘fossiele brandstoffen’ noemt als het gaat om klimaatverandering.”
“De volgende regering zal een ommekeer willen maken als het aankomt op klimaatbeleid”, zei Podesta. “Maar het werk om klimaatverandering in te dammen zal worden voorgezet in de Verenigde Staten. Dit is niet het einde van onze strijd voor een schonere en betere planeet.”
Volgens Podesta zijn ook in de Verenigde Staten de gevolgen van klimaatverandering “overal om ons heen te merken”, doelend op de recente dodelijke orkanen Milton en Helene. “Donald Trump mag klimaatverandering dan wel op een laag pitje zetten, het werk zal moeten worden voorgezet”, zei hij.
De Amerikaanse klimaatgezant geeft toe dat het frustrerend is voor de internationale gemeenschap dat de VS na deze presidentsverkiezingen weer een draai maakt als het aankomt op afspraken op klimaatbeleid. “Maar deze strijd is groter dan één verkiezing van één land.”
ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt drie mannen tot gevangenisstraffen voor diefstal en heling van meerdere bouwmachines. De mannen stalen in wisselende samenstelling shovels, graafmachines en bouwkranen, die daarna werden verkocht.
Een 37-jarige man uit Raalte krijgt 23 maanden celstraf, een 31-jarige man uit Doetinchem krijgt een gevangenisstraf van 18 maanden en een 26-jarige man uit Winterswijk moet 16 maanden de cel in.
De diefstallen vonden tussen maart en juli 2021 plaats in onder andere Aalten, Etten, Klarenbeek, Ulft, Winterswijk en Zieuwent. Voor de eigenaren van de machines bracht dit niet alleen financiële schade met zich mee maar ook hinder en overlast, omdat zij van de ene op de andere dag niet over hun werkmachine konden beschikken.
Kijkend naar de grote waarde van de betreffende voertuigen, de lange pleegperiode en de brutale manier waarop het trio de diefstallen, vaak op klaarlichte dag, pleegde, ziet de rechtbank geen aanleiding om een andere straf op te leggen dan lange onvoorwaardelijke gevangenisstraffen.
De zaken zijn niet binnen twee jaar afgedaan. Voor de mannen uit Raalte en Doetinchem oordeelt de rechtbank dat een deel van de overschrijding van de redelijke termijn te wijten is aan de advocaten. Tijdens de rechtszaak in januari 2024 brachten de advocaten naar voren dat er sprake was van een Duitse strafzaak. In verband met deze mededeling en het opvragen van stukken over de Duitse strafzaak is de zaak aangehouden, waardoor de overschrijding van de redelijke termijn verder opliep.
De rechtbank verbindt daarom geen consequenties aan de overschrijding. Dat geldt ook voor de Winterswijker, omdat de overschrijding niet groot is en al rekening is gehouden met het tijdsverloop.
De Raaltenaar en Doetinchemmer moeten ook een schadevergoeding betalen aan twee gedupeerden. Daarbij moet het duo respectievelijk 37.500 euro en 23.800 euro aan de Staat terugbetalen. Dit geld verdienden zij met de diefstal en heling van de bouwmachines.
SINT JANSKLOOSTER - Een fietser is vrijdagochtend in het Overijsselse Sint Jansklooster om het leven gekomen door een botsing met een vrachtwagen. Dat meldt...