Clicky

zaterdag 6 juli 2024 - 12:35 uur
Home Blog Pagina 10

Qatar Airways Group boekt recordwinst van1,7 miljard dollar voor boekjaar 2023/24

DOHA – Qatar Airways Group heeft vandaag de sterkste financiële prestaties in haar 27-jarige geschiedenis gerapporteerd met recordwinsten van 1,7 miljard dollar aangekondigd in haar Jaarverslag voor het boekjaar 2023/24.

De veelvuldig bekroonde luchtvaartgroep rapporteerde historische nettowinsten van US$ 1,7 miljard tijdens het boekjaar 2023/24, met een totale omzet van US$ 22,2 miljard, wat een stijging van US$ 1,3 miljard vertegenwoordigt, een stijging van zes procent vergeleken met vorig jaar.

De Groep genereerde een sterke EBITDA-marge van 24 procent bij US$ 5,2 miljard, ongeveer US$ 0,3 miljard hoger dan het voorgaande jaar, wat de voortdurende focus van het bedrijf op klantervaring, innovatie, digitalisering en duurzaamheid weerspiegelt, resulterend in gestroomlijnde, flexibele en doelgerichte operaties in alle gebieden. Dit heeft een sterk platform gecreëerd voor de toekomst van de luchtvaartactiviteiten van de Groep, die tijdens het boekjaar 2023/24 meer dan 40 miljoen passagiers vervoerden, een toename van 26 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Als gevolg hiervan stegen de passagiersinkomsten met 19 procent, met een capaciteitsverhoging van 21 procent, gedreven door de hoogste bezettingsgraad ooit van de luchtvaartmaatschappij van 83 procent, wat resulteerde in een duurzame stijging van het marktaandeel.

Minister van Staat voor Energie en voorzitter van Qatar Airways Group, Zijne Excellentie Ingenieur Saad Bin Sharida Al-Kaabi, zei: “Deze laatste opmerkelijke jaarprestatie toont de flexibiliteit en veerkracht van Qatar Airways Group aan in het succesvol navigeren door een constant veranderende wereldwijde reisindustrie, en wijst op een sterk en duurzaam herstel van de uitdagingen waarmee de sector de afgelopen jaren te kampen heeft gehad.”

Qatar Airways Group Chief Executive Officer, Ingenieur Badr Mohammed Al-Meer, zei: “Deze zeer sterke financiële resultaten zijn een bewijs van de ambitie en duidelijke richting die de vooruitgang van Qatar Airways Group gedurende het boekjaar 2023/24 hebben geïnformeerd. Onze voortdurende focus op winstgevendheid, efficiëntie en klantervaring is ondersteund door een strategisch programma van netwerkuitbreiding en vlootuitbreiding, wat resulteerde in de hoogste omzet en winstmarges in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. We verstevigden ook onze onbetwiste rol als een toonaangevende speler in de sector, waarbij we onze positie als voorkeursluchtvaartmaatschappij voor miljoenen passagiers wereldwijd behouden. Deze ongelooflijke prestatie is in geen geringe mate te danken aan de gezamenlijke inspanning van de hele Qatar Airways Group-familie die onvermoeibaar heeft gewerkt om zulke geweldige resultaten te bereiken. We moeten dit nu gebruiken als een fundament waarop we ons voortdurende succes kunnen bouwen.”

Terwijl Qatar Airways zijn mijlpaal van 20 jaar in bedrijf viert in 2024, behield Qatar Airways Cargo zijn positie als ‘s werelds toonaangevende luchtvrachtvervoerder, met een strategische focus op digitalisering, duurzaamheid en groei, wat bijdroeg aan een stijging van het marktaandeel van Cargo tot 7,1 procent in 2023/24, een stijging van 0,04 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar.

Qatar Executive (QE) blijft solide bedrijfsresultaten leveren in een zeer competitieve markt en opereert als het enige zakelijke jetmerk dat eigendom is van en volledig geïntegreerd is met een commerciële luchtvaartmaatschappij. Met consistente groei gedurende het boekjaar 2023/24 zag QE een stijging van meer dan 17 procent in commerciële charterinkomsten, met een stijging van 21 procent in vlieguren, wat de sterke klantengroei illustreert, met name in Europa, de VS en Azië.

Onze investering in het loyaliteitsprogramma Privilege Club van Qatar Airways leverde significante resultaten op in 2023/24, met een toename van meer dan 26 procent in het aantal leden. Het ledenengagement bereikte ook recordniveaus met een groei van meer dan 50 procent in het aantal verzamelde Avios, terwijl de uitgaven met Avios met 75 procent zijn gestegen, in een jaar dat getuige was van de lancering van belangrijke partnerschappen in India, Saoedi-Arabië en Koeweit, naast de spannende nieuwe producten op onze thuismarkt.

Het netwerk van Qatar Airways groeide in 2023/24 tot meer dan 170 bestemmingen, waarbij Al Ula, Neom en Tabuk in Saoedi-Arabië werden toegevoegd; Lyon en Toulouse in Frankrijk; Medan in Indonesië; en Trabzon in Turkije gedurende het jaar. Dit is in aanvulling op de hervatting van operaties naar 14 bestemmingen, waaronder Bahrein, Bahrein; Birmingham, VK; Beijing, Chengdu en Chongqing, China; Davao, Filipijnen; Tokyo Haneda en Osaka, Japan; Marrakesh, Marokko; Nice, Frankrijk; Penang, Maleisië; Phnom Penh, Cambodja, Ras Al Khaimah, VAE; en Yanbu, Saoedi-Arabië.

Het commerciële team van de Groep speelde een belangrijke rol in het versterken van onze concurrentiepositie, innoveren om aan de vraag van klanten te voldoen, het vergroten van de inkomsten en het marktaandeel, en ervoor zorgen dat de naam Qatar Airways Group synoniem is met uitmuntendheid, wat blijkt uit de onderscheiding als ‘Beste luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten’ bij de World Airline Awards 2023, beheerd door Skytrax.

Als onderdeel van de voortdurende strategische aanpak van de Groep om diepere, betekenisvollere relaties op te bouwen met wereldwijde doelgroepen, verstevigde het merk ook zijn leidende positie in het sociale medialandschap tijdens 2023/24. Als resultaat is de Groep nu de nummer één luchtvaartmaatschappij ter wereld op sociale kanalen, met meer dan 47 miljoen gecombineerde volgers, en is het de meest gevolgde luchtvaartmaatschappij ter wereld op Facebook, YouTube en TikTok.

Qatar Airways Group boekte ook aanzienlijke vooruitgang bij het uitbreiden van zijn wereldwijde sponsorportefeuille tijdens 2023/24. Belangrijke hoogtepunten zijn onder meer het inaugurele partnerschap van de Groep als Global Airline Partner van de Formule 1®; het worden van de officiële Global Airline Partner van de Italiaanse topvoetbalclub, FC Internazionale Milano (Inter); de verlenging van het bestaande partnerschap met de FIFA tot 2030; de samenwerking met het Royal Challengers Bangalore (RCB) cricketteam in de Indian Premier League (IPL) en de rol van de Groep als Official Strategic Partner voor Expo 2023 Doha, wat het wereldwijde profiel van dit belangrijke evenement op het wereldtoneel aanzienlijk heeft verhoogd.

KBN lanceert meldpunt varend ontgassen

ZWIJNDRECHT – Vanaf 1 juli 2024 werd in Nederland gestart met het gefaseerd invoeren van een ontgasverbod. Dit is van invloed op het werk van de sector, met eventueel onduidelijkheden of fouten tot gevolg. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil graag een vinger aan de pols houden en start een meldpunt voor de sector waar betrokkenen hun vragen en klachten kunnen indienen, ook eventueel anoniem.

“De sector is erg blij met de start van het ontgasverbod en hoopt op versnelling richting een totaalverbod. Nederland loopt hierbij voorop, het is belangrijk dat andere landen hierbij aansluiten.”, aldus Maurits van der Linde, Veiligheidsexpert KBN.

Het meldpunt is nodig om de introductie van het verbod goed te kunnen volgen. Iedereen in de logistieke keten kan gebruikmaken van het meldpunt om (eventueel anoniem) vragen te stellen en klachten te delen. Als dan blijkt dat er een groot aantal meldingen zijn over een specifiek onderwerp, kan Koninklijke Binnenvaart Nederland actie ondernemen om de situatie op te lossen of duiding te geven.

Maurits van der Linde: “Het is belangrijk de invoering van het ontgasverbod soepel verloopt, het meldpunt ontgassen gaat hierbij helpen.”

Niet zonder zorgen

KBN is positief gestemd over het verbod, omdat het al jaren af wil van varend ontgassen. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de implementatie van het verbod. Op dit moment zijn er nog te weinig ontgassingsinstallaties, waardoor mogelijk lange wachttijden kunnen ontstaan met gevolgen voor de logistieke betrouwbaarheid van de deze vervoersmodaliteit. Koninklijke Binnenvaart Nederland roept betrokkenen en verantwoordelijken op om zich in te zetten voor een veiligere, schonere en eerlijkere binnenvaart.

Level playing field

KBN helpt graag mee met het creëren van een ‘level playing field’, waarbij dit meldpunt een rol kan spelen. Door moeilijke vragen weg te nemen of onduidelijke situaties te vermijden, weten de betrokkenen waar ze aan toe zijn en kennen zij hun rechten en plichten. KBN wil hier graag een actieve rol in nemen en zal dan ook actie willen ondernemen indien problemen zich voordoen.

“Handhaving is een belangrijke voorwaarde voor het creëren van een level playing field. Onze leden zijn dan ook voorstander van een sluitend handhavingsnetwerk om misstanden te voorkomen”, zegt Maurits van der Linde.

Open en toegankelijk

Er is gekozen voor een openbaar meldpunt, beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels, zodat de sector makkelijk wordt bereikt. Door dit meldpunt breed toegankelijk te maken, verlaagt KBN de drempel om aan de bel te trekken, wat zorgt voor een betere aanpak van de uitdagingen omtrent het verbod.

Nieuwe Iveco’s van Niek Dijkstra naar de Kooy huisstijl

Niek Dijkstra Transport werd eind april overgenomen door collega- containertransporteur Kooy Transport in Heerenveen. Op dat moment was de aflevering gaande van vijf nieuwe IVECO S-Way trekkers, besteld in de bekende bruin/gele Niek Dijkstra huisstijl, maar dat kon nog gewijzigd worden.

Vier van de vijf IVECO S-WAY trekkers waren inmiddels gespoten tijdens de overname, maar van één ontbrak nog de belettering, en de vijfde moest de spuitcabine nog in. Dat gaf eigenaar Sytze van der Kooy een idee: “We hebben toen in overleg de vierde truck in de bekende Niek Dijkstra kleuren laten voorzien van onze Kooy Transport belettering en striping. De vijfde truck hebben we toen helemaal in onze huisstijl laten uitvoeren. Daarmee krijgt de overname ook visueel een mooi plaatje, want zo is nummer vier een ‘transitietruck’ geworden, in de Niek Dijkstra kleuren met onze logo’s. Nummer vijf is volledig in de blauwe huisstijl van Kooy Transport uitgevoerd.”

Luchtgeveerde vooras

De vijf IVECO S-Way trekkers werden besteld door Jan Dijkstra van Niek Dijkstra Transport. Hij was altijd al overtuigd van de kwaliteit van de IVECO aandrijflijn. “Ik hoorde eigenlijk alleen maar positieve reacties van IVECO rijders, maar met de stap naar de S-WAY vond ik het model ook erg geslaagd. We zijn toen gaan praten met IVECO dealer Cornelis Bedrijfsauto’s en het resultaat staat hier nu voor de deur. Ik vind het gewoon mooie auto’s, ook het interieur. Verder hebben wij gekozen voor de Cursor 13 non-EGR krachtbron met 490 pk en luchtgeveerde voorassen.”

De trucks werden, zoals alle Niek Dijkstra auto’s voorzien van de nodige opties. Zo werden de IVECO trucks voorzien van een diepere zonneklep met verstralers en een originele IVECO LED lichtbak. “Wij wilden de trucks mooi strak houden, zonder allerlei toestanden op het dak. Dat verstoort de stroomlijn, en op deze manier ziet het er goed uit met behoud van de originele lijnen. Uiteindelijk is het toch het verbruik wat telt”, aldus Jan Dijkstra.

Friese familiebedrijven

De overname van Niek Dijkstra door Kooy Transport zorgde voor veel positieve reacties. Jan Dijkstra: “Voor ons was het belangrijk dat Kooy Transport ook een Fries familiebedrijf is, oorspronkelijk uit Makkum. Wij passen qua cultuur en kernwaarden perfect bij elkaar.”

Niek Dijkstra had ten tijde van de overname 53 trucks op de weg, Kooy Transport had zelf 50 trekkende eenheden. Daarmee ontstond een grote speler op het gebied van containertransport.

Sytze van der Kooy: “Vreemd genoeg hadden we toch maar weinig overlap in onze klantenkring. Niek Dijkstra was vooral gericht op het transport van en naar Noord-Nederland, terwijl wij vanuit Rotterdam eigenlijk overal heen reden binnen een cirkel van zo’n 400 kilometer. Voor onze klanten betekent de overname dat we ons dienstenpakket uit hebben kunnen breiden. Met vaste shuttles naar Noord-Nederland en met een prachtige terminal in Rotterdam en Heerenveen.”

Auto botst achterop vrachtwagen op A16 bij Hazeldonk [+foto]

Foto: Tom van der Put | SQVision

BREDA – Op de A16 bij Hazeldonk/Breda heeft dinsdagmiddag een ongeval plaatsgevonden. Een personenauto botste daarbij achterop een vrachtwagen.

De schade aan de personenauto was groot. Inzittenden zijn nagekeken door ambulancepersoneel maar hoefden voor zover bekend niet mee naar het ziekenhuis.

Twee rijstroken waren afgesloten, het verkeer werd via de vluchtstrook langs het ongeval gestuurd.

Het ongeval zorgde voor een paar kilometer file tot in België.

13-jarige fietser overleden bij ongeval met vrachtwagen in Twello

Foto: Roland Heitink | Persbureau Heitink

TWELLO – De politie ontving dinsdagochtend rond 11:30 uur een melding over een ernstig ongeval tussen een vrachtwagen en fietser op de H.W. Iordensweg in Twello.

De fietser, een 13-jarige  jongen uit Voorst, is met de traumahelikopter overgebracht naar het ziekenhuis, maar daar aan zijn verwondingen overleden.

Het verdere onderzoek loopt op dit moment bij FO Verkeer.

De vrachtwagenchauffeur, een 67-jarige man uit Breda, raakte niet gewond.

Verdachte aangehouden voor voetbalgeweld in Alkmaar

arrestatie

ALKMAAR – Een 26-jarige man van Poolse afkomst uit Vlaardingen is dinsdag buiten heterdaad aangehouden door de politie Noord-Holland. De man wordt ervan verdacht betrokken te zijn geweest bij de heftige voetbalrellen bij het AFAS Stadion in Alkmaar op 5 oktober 2023.

De man wordt verdacht van het plegen van geweld tegen de politie. De verdachte is aangehouden en zit vast voor nader onderzoek, meldt de politie.

Rondom de wedstrijd tussen AZ en Legia Warschau hebben supporters grof geweld gepleegd tegen politiemensen van de Mobiele Eenheid. Een aantal van de geweldplegers is inmiddels geïdentificeerd. De meesten van hen komen uit het buitenland.

De politie zoekt nog een andere verdachte die mogelijk in Nederland verblijft. Beelden van deze man werden afgelopen week getoond in Opsporing Verzocht. Hij is gefilmd met en zonder bivakmuts, is aan zijn shirt te zien fan van de club uit Warschau en droeg een groot goudkleurig horloge. Hij is vastgelegd terwijl hij ME’ers schopte en sloeg. De man in kwestie is vermoedelijk Pools, maar verblijft mogelijk geregeld in Nederland.

Aanrijding met meerdere vrachtwagens op Merwedebrug (N3) [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

PAPENDRECHT – Op de Merwedebrug bij Papendrecht is dinsdagmiddag een ongeval gebeurd met meerdere vrachtwagens, meldt Rijkswaterstaat.

Door dit ongeval is de N3 in noordelijke richting dicht.

Verkeer wordt door Rijkswaterstaat omgeleid via de A16.

Foto: Rijkswaterstaat | X

De bergers hebben de betrokken vrachtwagens meegenomen. De ZOAB-cleaner is nu aan het werk en Rijkswaterstaat verwacht de N3 rond 17:00 uur weer vrij te kunnen geven. Tot die tijd blijft de omleiding (A16, A15) gelden.

OM eist cel en TBS voor zeer gewelddadige verkrachting in Groningen

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie heeft een gevangenisstraf van vijf jaar en TBS met dwangverpleging geëist tegen een 33-jarige man. Hij wordt verdacht van een zeer gewelddadige verkrachting en een wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Op 29 mei 2023 bedreigt de verdachte een toen 20-jarige vrouw met een mes, waarna hij haar verkracht. Dat gebeurt in een opvangcentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers in de Stad-Groningen. De verdachte woont daar, het slachtoffer is medewerker in het centrum.

Volgens de officier van justitie is er sprake van een ontzettend ruwe en ingrijpende verkrachting. Het slachtoffer verkeert daarbij een half uur in diepe angst: “Het moet vreselijk geweest zijn”, zegt de officier in zijn requisitoir. “Een man met een mes die haar verkracht. Hij had de deur gebarricadeerd en de kamer dubbel op slot gedaan. De verdachte ging zelfs door terwijl de politie al bezig was de deur open te maken.”

De verdachte verklaart dat hij dit onder invloed van de verkeerde medicatie zou hebben gedaan. Het OM ziet daarvoor geen bewijs. Wel vertellen getuigen dat hij alcohol had genuttigd. Daarbij had hij gezegd dat hij iemand zou gaan verkrachten.

Hoewel de verdachte, omdat hij uitgeprocedeerd is, niet kan terugkeren in de Nederlandse maatschappij, eist de officier van justitie wel TBS met dwangverpleging. Hij vindt de kans dat hij weer in de fout gaat te groot. Een onbehandelde terugkeer in welke maatschappij dan ook is in zijn ogen niet wenselijk. “Ondanks het feit dat er op dit moment geen duidelijkheid is over hoe een tbs-maatregel zich in het geval van de verdachte zal ontwikkelen, prevaleert hier het belang van een veilige samenleving boven het persoonlijk belang van de verdachte.”

De rechtbank in Groningen laat na de inhoudelijke behandeling weten wanneer het uitspraak doet.

Heffiq neemt Yale Nederland over

Heffiq BV, onderdeel van de Pallieter Group, heeft alle aandelen van Yale Nederland BV overgenomen.

De activiteiten van Yale Nederland worden later dit jaar geïntegreerd in Heffiq, waardoor Heffiq zowel de merken Hyster als Yale exclusief distribueert in Nederland.

Anthony Trienekens, directeur Heffiq: “Dankzij de samenvoeging zullen onze klantwaarden persoonlijk, oplossingsgericht en service nog beter tot hun recht komen. Het aantal servicemonteurs en verkooppunten groeit aanzienlijk, evenals de huurvloot en ons aanbod gebruikte trucks. Hiermee is een nog mooiere basis gelegd voor verdere groei van Heffiq.”

Jan Jaap Wiersma, DGA Yale Nederland: “Heffiq en Yale Nederland blijken hetzelfde DNA te hebben. Beide streven naar sterke en alsmaar verbeterde dienstverlening, deskundig advies en persoonlijk contact. De samenvoeging biedt een veelbelovende toekomst voor onze klanten, relaties en medewerkers.”

Jongen (14) overleden na aanrijding in Utrechtse Overberg

OVERBERG – Een jongen van 14 jaar is dinsdag overleden door een ongeluk op de Haarweg in de Utrechtse plaats Overberg, meldt de politie.

De jongen zat op de fiets en kwam in aanrijding met een landbouwvoertuig.

De jongen kwam uit het naburige Scherpenzeel. Het ongeluk gebeurde rond 11.00 uur dinsdagochtend. Wat er precies is gebeurd, moet nog worden onderzocht, aldus de politie.

Orbán vraagt Zelensky wapenstilstand te overwegen

Orban en Zelensky

KYIV – De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky gevraagd een wapenstilstand met Rusland te overwegen.

Orbán, die voor het eerst sinds de Russische invasie naar Kyiv is afgereisd, zei tijdens een gezamenlijke persconferentie dat een bestand kan bijdragen aan vredesonderhandelingen.

Boedapest heeft maandag het roulerend voorzitterschap van de EU overgenomen van België. Dat Orbán nu al naar Oekraïne komt, wordt gewaardeerd door Zelensky. “Dit is een duidelijke indicatie van onze gezamenlijke Europese prioriteiten, van hoe belangrijk het is om een rechtvaardige vrede in Oekraïne te bewerkstelligen”, aldus de president, die ook verklaarde dat de militaire hulp uit Europa belangrijk is.

Oekraïne en Rusland hebben sinds kort na de invasie niet meer gesproken over het bereiken van vrede. Dat heeft ermee te maken dat zowel Oekraïne als Rusland eisen stellen waar de ander het niet mee eens is. Kyiv wil bijvoorbeeld alle bezette gebieden terug, terwijl Rusland die juist wil behouden.

Orbáns bezoek aan Oekraïne is opvallend. Hij verzette zich eerder tegen EU-hulp aan Oekraïne. De Hongaarse premier is ook de enige EU-leider die warme banden met Rusland onderhoudt. In oktober vorig jaar ontmoette hij de Russische president Vladimir Poetin op een internationaal forum in China.

Orbán zei in Kyiv ook dat Hongarije betere bilaterale banden met Oekraïne wil en dat zijn land wil bijdragen aan het moderniseren van de Oekraïense economie.

Piloten vragen Ryanair om vluchten Tel Aviv te mogen weigeren

SWORDS – Verschillende piloten van Ryanair maken zich zorgen over hun veiligheid als zij naar Tel Aviv moeten vliegen, gezien de oorlog tussen Israël en Hamas. Daarom hebben de piloten de Ierse budgetmaatschappij gevraagd of zij het uitvoeren van deze vluchten mogen weigeren.

Twee pilotenorganisaties hebben Ryanair eerder al opgeroepen het bemanningsbeleid te herzien met het oog op vluchten richting Israël. Zij willen dat de maatschappij een “uitgebreide dagelijkse risicobeoordeling” invoert. Op basis van de uitkomsten daarvan zouden piloten vervolgens kunnen beslissen of zij naar bestemmingen in conflictgebieden willen vliegen.

Een van die organisaties is de Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC), die bijna 10.000 leden vertegenwoordigt. “Of een vlucht naar Tel Aviv wordt geaccepteerd, dat is aan de piloten zelf om te beslissen vanwege de situatie in het Midden-Oosten en de daaruit voortvloeiende beperkingen en mentale stress”, stelt VC in een verklaring.

Ryanair schrapte eerder vluchten naar Israël door de oorlog van het land met Hamas. Sinds juni vliegt de luchtvaartmaatschappij weer op Tel Aviv. Ryanair heeft nog niet gereageerd.

Vanaf Schiphol vertrekken meerdere vluchten per dag naar Tel Aviv. Die vluchten worden niet uitgevoerd door Ryanair, maar door de Israëlische maatschappijen El Al en Arkia.

KLM vloog ook naar Tel Aviv tot de aanval van Hamas op 7 oktober vorig jaar en de oorlog in Gaza. In april kondigde KLM aan weer te vliegen naar Tel Aviv, maar de maatschappij is daar begin deze maand mee gestopt. Tot en met zeker eind augustus wil de luchtvaartmaatschappij niet meer naar de Israëlische stad vliegen om de aanhoudende onrust daar. De Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet schortte alle vluchten naar Israël op tot 27 oktober.

Airbus wacht grote Filipijnse order van 24 miljard dollar

Airbus

PASAY – De Filipijnse lowbudgetmaatschappij Cebu Pacific Air wil 152 toestellen van Airbus bestellen voor 24 miljard dollar (bijna 22,4 miljard euro). Volgens de vliegmaatschappij uit de stad Pasay hebben de bedrijven hiervoor een overeenkomst onder voorbehoud bereikt.

Het is volgens Cebu de grootste order van een Filipijnse luchtvaartmaatschappij ooit.

De vliegmaatschappij koopt in eerste instantie 102 A321neo-toestellen met de optie er 50 vliegtuigen bij te kopen. Topman Mike Szucs van Cebu zegt dat de deal een grote mijlpaal voor de luchtvaart in het Aziatische land is als deze definitief wordt.

De luchtvaartmaatschappij heeft al ongeveer 85 toestellen van Airbus in haar vloot. Voor de nieuwe order zou Cebu ook naar Boeing hebben gekeken. Deze vliegtuigfabrikant ligt sinds begin dit jaar onder een vergrootglas nadat een Boeing-toestel kort na het opstijgen een deurpaneel verloor.

EV haalt actieradius niet: ontbinding koopovereenkomst terecht

Kan een koopovereenkomst worden ontbonden als een elektrische auto (of vrachtwagen) de door de verkoper vermelde actieradius niet haalt? Die vraag stond centraal in een zaak die in cassatie aan de Hoge Raad is voorgelegd. Het gerechtshof Den Haag beantwoordde deze vraag bevestigend. De Hoge Raad laat dat oordeel in stand.

Wat was er aan de hand?

Een zakelijke partij heeft een elektrische auto (een Jaguar I-PACE) gekocht. De verkoper heeft een actieradius ‘tot 480 km’ opgegeven op basis van de WLTP-norm (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). De koper heeft na de koop de ontbinding van de overeenkomst ingeroepen omdat de actieradius van de auto slechts circa 300 kilometer was.

Rechtbank, hof en oordeel Hoge Raad

De rechtbank Den Haag wees de vordering van de koper af, het hof wees deze toe. Het hof redeneerde dat de koper op grond van de mededelingen die verkoper had gedaan over de actieradius van de Jaguar I-PACE redelijkerwijs mocht verwachten dat de auto onder gebruikelijke omstandigheden (normaal rijgedrag in de winter, vooral rijdende op de snelweg) een significant hogere actieradius had dan circa 300 kilometer. Aangezien de daadwerkelijk bereikte actieradius van hooguit circa 300 kilometer in de winter ruim 35 procent minder is dan de door verkoper vermelde actieradius van 480 kilometer meende het hof dat de auto niet aan de koopovereenkomst voldeed.

De Hoge Raad heeft afgelopen week geoordeeld dat het hof correct de regels uit het Burgerlijk Wetboek heeft toegepast. Deze regels bepalen dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden en dat een zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Er is dan sprake van non-conformiteit.

Deze non-conformiteit was dus voldoende om de koopovereenkomst te laten ontbinden.

Gevolgen voor de praktijk?

Interessant is de vraag wat de gevolgen van deze uitspraak gaan zijn voor de EV praktijk, niet alleen voor personenauto’s, maar ook voor elektrische vrachtwagens. Bezitters van EV’s zijn ermee bekend dat het voertuig meestal sneller leegloopt dan zou moeten en dat de beloofde actieradius niet wordt gehaald. Maar wat te denken van de “traditionele” CO2-uitstotende voertuigen.

De Europese Commissie bekeek recent het verbruik van auto’s en maakte met de opgehaalde data een vergelijking tussen de verbruiksgegevens zoals ze in het laboratorium getest worden, en hoeveel een auto in de praktijk wereld verbruikt. Resultaat; Benzineauto’s verbruiken 23,7 procent meer brandstof dan wat de WLTP voorschrijft, dieselauto’s 18,1 procent.

Moet er rekening gehouden worden met een stortvloed aan ontbindingsverklaringen?

Mr. Erwin Maizara

Yur Advocaten B.V.
Oostmaaslaan 59-71
3063 AN ROTTERDAM

E-mail: mazaira@yur.nl
Web: www.yur.nl

Meer treinen in daluren tussen Amsterdam en Almere

ALMERE – De NS laat sinds dinsdag op twee trajecten meer treinen rijden.

De Sprinter op het traject Amsterdam Centraal-Almere Centrum rijdt ook weer in de daluren, de hele week tot ongeveer 20.00 uur.

Tot maandag reed de trein alleen nog in en rond de spits van maandag tot en met donderdag, aangevuld met enkele andere treinen.

Verder rijdt de Sprinter op het traject Amersfoort Vathorst-Hoofddorp doordeweeks tot circa 22.00 uur weer door naar Hoofddorp. Het afgelopen halfjaar reed de trein in de daluren alleen tussen Amersfoort Vathorst en Amsterdam Centraal.

LAATSTE NIEUWS

Klimaatactivisten demonstreren zaterdag op Malieveld en willen A12 op

DEN HAAG - Klimaatactivisten gaan zaterdag op twee manieren demonstreren in Den Haag. Actiegroep Extinction Rebellion (XR) is wederom van plan de A12 te...
×