Milieuzones – Duitsland

Een groot aantal Duitse stadscentra is alleen met een milieusticker (Umweltplakette) toegankelijk. De milieuzones (Umweltzonen) worden met borden aangegeven.

Umweltzone

Alle auto’s, campers, bussen, vrachtwagens, op alle brandstofsoorten (zelfs elektrische), moeten binnen de milieuzones een sticker hebben. Dit geldt ook voor auto’s met een buitenlands kenteken.

Er bestaan drie kleuren stickers: groen, geel en rood. De kleur die wordt toegekend aan het voertuig, is afhankelijk van de uitstoot. De toekenning geschiedt aan de hand van het kenteken. De gele sticker is alleen nog geldig in Neu-Ulm, de rode sticker wordt nergens meer toegelaten en is ook niet meer verkrijgbaar.

Een blauwe milieusticker, voor schone voertuigen, wordt overwogen. De invoering ervan werd tot nu toe telkens uitgesteld en is op korte termijn niet te verwachten. Officiële details zijn nog niet beschikbaar.

Het rijden in een Umweltzone zonder de juiste sticker kan een boete opleveren van circa € 80.

In het algemeen geldt, dat dieselvoertuigen van voor 2001 en benzinevoertuigen van voor 1993 niet meer worden toegelaten in de milieuzones.

Met deze maatregel wordt beoogd het hoge fijnstofgehalte in de lucht en de luchtverontreiniging terug te brengen en het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren.

Verkrijgbaarheid milieusticker

De milieusticker is te bestellen in alle ANWB-winkels. De sticker wordt dan binnen circa 5 werkdagen door TÜV Nederland thuisgestuurd. Kosten € 13,95 inclusief verzendkosten. Vergeet niet het kentekenbewijs mee te nemen, een kopie hiervan is nodig voor de aanvraag van de sticker. Neem in geval van een auto met dieselmotor en retrofitroetfilter (achteraf ingebouwd) de factuur mee van de inbouw van het roetfilter (in verband met typegoedkeuringsnummer van het roetfilter).

De sticker kan ook online besteld worden via webwinkel.anwb.nl. De levertijd is dan ook circa 5 werkdagen.

De milieusticker is daarnaast verkrijgbaar in Duitsland bij garages, gemeenten en TÜV-keuringsstations (tuev-nord.de). Hiervoor is het kentekenbewijs van de auto nodig. Aan de hand van de gegevens (bouwjaar, gewicht, benzine- of dieselmotor) wordt bepaald welke sticker je krijgt. De sticker krijg je meteen mee. De kosten voor de sticker worden bepaald door het afgiftepunt en kunnen variëren van € 5 tot bijna € 50.

Bevestig de sticker rechtsonder (van binnenuit gezien) op de binnenkant van de voorruit. Het verkeerd aanbrengen van de sticker kan een boete opleveren van circa € 80.

Steden met een milieuzone

Steden met een milieuzone zijn onder andere Berlijn, Bonn, Bremen, Darmstadt, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Frankfurt am Main, Gelsenkirchen, Hannover, Heidelberg, Karlsruhe, Keulen, Krefeld, Leipzig, Maagdenburg, Mainz, Mannheim, Mönchengladbach, München, Münster, Neuss, Neu-Ulm, Oberhausen, Osnabrück, Stuttgart, Wiesbaden, Wuppertal.

Meer informatie is te vinden op de site van de Duitse overheid (Umweltbundesamt) op umweltbundesamt.de/themen/luft/luftschadstoffe/feinstaub/umweltzonen-in-deutschland.

Kijk voor een actueel en compleet overzicht van de plaatsen waar een sticker verplicht is, op gis.uba.de/website/umweltzonen. Klik voor een overzichtskaart op ‘Karte’, voor een lijst met milieuzones op ‘Umweltzonen’, en voor een lijst met dieselverboden op ‘Durchfahrtsbeschränkungen’.

Vrijstelling

Autosnelwegen die door milieuzones lopen, vallen buiten de regeling. Voor een doorreis naar Oostenrijk of Zwitserland is dus geen milieusticker nodig.

Motoren, bromfietsen en snorfietsen vallen buiten de regeling.

Oldtimers met een Duits historisch kenteken hoeven geen milieusticker te hebben. Oldtimers met een buitenlands kenteken zijn ook vrijgesteld. Een oldtimer is volgens de Duitse regels ouder dan 30 jaar en moet in goede staat van onderhoud verkeren. Leg bij het parkeren in een milieuzone een kopie van het kentekenbewijs en bij voorkeur een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit. Informatie over de FIVA Identity Card is te vinden op fiva.org en fehac.nl.

Voertuigen waarin duidelijk zichtbaar een geldige Europese gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit is geplaatst, hebben geen milieusticker nodig.

Het hangt af van de plaatselijke verordeningen of de vrijstelling ook geldt in steden waar een dieselverbod van kracht is, zie de site van de betreffende gemeente.

Dieselverbod – Dieselfahrverbot

Steden mogen niet alleen een milieuzone instellen maar ook verdergaande maatregelen nemen tegen dieselvoertuigen. Steden kunnen zelf bepalen wat de minimaal vereiste euro-emissienorm is en welke voertuigen geweerd worden (bijvoorbeeld alleen vrachtwagens: LKW, Lastkraftwagen).

Dieselfahrverbot

Een dieselverbod geldt ook voor buitenlandse voertuigen.

De milieuclassificatie (emissienorm) van Nederlandse voertuigen is op te vragen via rdw.nl.

Voor een dieselverbod is de milieusticker niet van toepassing.

In sommige steden worden ook sterk vervuilende benzinevoertuigen geweerd in de zone waar een dieselverbod geldt.

Vrijstelling van het dieselverbod kan per geval verschillen, in veel gevallen worden gehandicaptenvoertuigen vrijgesteld. Zie de voorwaarden op de website van de betreffende gemeente.

De wijze van handhaving van het verbod verschilt per stad. Tot nu toe worden steekproefsgewijs voertuigdocumenten gecontroleerd.

Er is in Duitsland veel verzet tegen de invoering van een dieselverbod of een diesel-/benzineverbod, daarom is de invoering in een aantal steden al herhaaldelijk uitgesteld, bijvoorbeeld in Bonn, Essen, Frankfurt, Gelsenkirchen, Keulen en Mainz.

Steden met een dieselverbod

Tot nu toe hebben slechts enkele steden een dieselverbod ingevoerd:

Berlijn: (sinds 1 november 2019) verbod dieselvoertuigen t/m Euro 5 – in een aantal verspreid gelegen straten. Die straten worden met borden aangegeven.

Darmstadt: (sinds 1 juni 2019) verbod dieselvoertuigen t/m Euro 5 en benzinevoertuigen t/m Euro 2 – Hügelstraße en Heinrichstraße.

Hamburg: (sinds 1 juni 2018) verbod dieselvoertuigen t/m Euro 5 – Stresemannstraße tussen Kaltenkircher Platz en Neuer Kamp, en Max-Brauer-Allee in Altona tussen Chemnitzstraße/Gerichtstraße/Julius-Leber-Straße en Holstenstraße. Met borden aangegeven. In de Stresemannstraße geldt het verbod niet voor personenauto’s. Voor actuele informatie zie hamburg.de/luftreinhaltung en hamburg.de/durchfahrtsbeschraenkungen.

Stuttgart: (sinds 1 januari 2019) verbod dieselvoertuigen t/m Euro 4 – binnen de gehele bestaande milieuzone met uitzondering van enkele wegen die met ‘Zufahrt zu … frei’ aangegeven worden. Voor meer informatie en een kaartje van de zone zie stuttgart.de/diesel-verkehrsverbot. Uitbreiding van de maatregelen wordt bestudeerd.

De voorgenomen invoering in Mainz van een verbod op sterk vervuilende diesel- en benzinevoertuigen in enkele straten is voorlopig van de baan. Voor meer informatie zie mainz.de/leben-und-arbeit/mobilitaet-und-verkehr/dieselfahrverbot-mainz.php.

Een overzichtskaart en een lijst van de plaatsen met dieselverboden is te vinden op gis.uba.de/website/umweltzonen. Klik voor de kaart op ‘Karte’, en voor de lijst op ‘Durchfahrtsbeschränkungen’.

Waar een verbod op dieselauto’s van kracht is en voor welke voertuigen het verbod geldt, wordt aangegeven op eerdergenoemde Karte (gis.uba.de/website/umweltzonen, roodomrande witte cirkel) en Liste (gis.uba.de/website/umweltzonen/umweltzonen.php, onder het kopje ‘Lokale Durchfahrtsverbote/-beschränkungen’). Het kan voorkomen dat nog niet alle zones erop staan vermeld. Wij trachten dat zo veel mogelijk hier aan te vullen.

De zones worden in de regel met een verbodsbord aangegeven met daaronder voor welke voertuigen het verbod wel of niet van toepassing is.


Bovenstaande informatie is zorgvuldig samengesteld op basis van informatie verstrekt door de ANWB. Wijzigingen voorbehouden. Uit bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Terug naar het overzicht