EINDHOVEN – PACCAR Parts introduceert ultradunne, flexibele zonnepanelen die op het dak van vrijwel elke cabine, trailer en opbouw kunnen worden aangebracht. De cellen laden de accu doorlopend bij met zonne-energie. De lichtgewicht panelen besparen zo brandstof, verlagen de CO2-uitstoot van de truck en verminderen de slijtage van dynamo en accu.
De zonnepanelen van PACCAR Parts zijn verkrijgbaar in twee formaten. De kleinste variant is slechts 3 millimeter dik en ongeveer 110 bij 30 centimeter groot, weegt 700 gram en levert via 16 cellen 55 Wp*. De tweede versie is twee keer zo breed, weegt 1,3 kilo, heeft 32 cellen en levert 110 Wp*. De zelfklevende panelen zijn flexibel genoeg om de rondingen van een dak of spoiler te volgen. Dat maakt montage eenvoudig. De opgewekte energie wordt via een bijgeleverde omvormer direct naar de accu geleid. Daar wordt die opgeslagen of direct ingezet voor gebruik in de cabine.
Op vrijwel elk cabinedak kan ten minste één groot én één klein zonnepaneel worden geplaatst. Meer is vaak ook mogelijk. Op trailers en opbouwen met een vaste, harde bovenzijde kan vanzelfsprekend een veelvoud worden gemonteerd.
Door het gebruik van de panelen is het minder vaak – of zelfs niet – nodig om de motor bij het gebruik van accessoires op parkeerplaatsen te starten. Dat scheelt brandstof, CO2-uitstoot en beperkt de slijtage van bijvoorbeeld de dynamo en accu. Uiteraard bepaalt de beschikbaarheid van daglicht en de hoeveelheid gebruikte elektriciteit in de cabine hoe snel de investering terugverdiend kan worden.
De lichtgewicht zonnepanelen zijn vanaf nu verkrijgbaar bij alle ruim 1.100 DAF-dealers en servicepunten – die de strips desgewenst monteren en aansluiten.
* Wp staat voor Wattpiek en geeft aan hoeveel stroom een zonnepaneel maximaal opwekt. 165 Wp levert omgerekend zo’n 135 Watt vermogen op. Dit is ruim voldoende voor bijvoorbeeld het dagelijks gebruik van een koffiezetapparaat, een magnetron of een TV.