Clicky

maandag 3 maart 2025 - 23:12 uur
Truckdrivers4you
HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelPacton ontwikkelt winterdienst oplegger met sneeuwploeg voor Zwitserse wegbeheerder

Pacton ontwikkelt winterdienst oplegger met sneeuwploeg voor Zwitserse wegbeheerder

OMMEN – Pacton Trailers uit Ommen ontwikkelt samen met de Zwitserse wegbeheerder NSNW een oplegger zijploeg met een eenvoudig aan te koppelen, hydraulisch bedienbare, sneeuwploeg. De zijploeg wordt aan de oplegger bevestigd, en heeft een lengte van 5,5 Meter. Hierdoor kunnen met de combinatie in één keer twee rijbanen gereinigd worden, in plaats van één. Na de praktijktest van een prototype, afgelopen winter, wordt dit najaar in Zwitserland een tweede winterdienst oplegger met zijploeg in gebruik genomen.

Adrian Aregger, bedrijfsleider van de vestiging Oensingen van NSNW, combineerde de ontwikkeling van de oplegger met een wetenschappelijke afstudeerscriptie. In eerste instantie informeerde hij bij de Franse firma Snow-Kill, maar was met de techniek van het gebodene niet tevreden. En ook de toelating in Zwitserland stuitte op problemen. Vervolgens ging Aregger naar de Zwitserse Pacton-importeur Tony Schürpf van S+S Nutzfahrzeuge in Pratteln. Hij vertelt: “We hebben al vier Pacton-opleggers in gebruik en waren al met de Nederlandse trailerbouwer én zijn Zwitserse agent bekend. Eigenlijk ging het daarna heel snel; na binnen een half jaar tijd viermaal bijeen te zijn gekomen met Pacton en Zaugg, de leverancier van de sneeuwploegen, lag het ontwerp klaar.”

Snelwegen breder van 4 naar 6 sporen

Omdat NSNW kampt met uitdagingen omtrent de beschikbaarheid van medewerkers en het feit dat veel snelwegen steeds breder worden, is de extra aan te koppelen sneeuwploeg een grote uitkomst. Door samen met de Pacton-trailer meer schuifcapaciteit te realiseren aan de motorwagen, die aan de voorzijde reeds is voorzien van een brede sneeuwploeg, ontstaat in éénmaal een sneeuwvrije en gepekelde baan van 8 meter breed. De Zaugg SG50K sneeuwploeg wordt in de wielbasis van de trailer op een gestandaardiseerde montageplaat gemonteerd, waarna de ploeg hydraulisch in- en uitklapbaar is. Door het hydraulische vergrendelingssysteem kan de zijsneeuwploeg in een mum van tijd worden geïnstalleerd en verwijderd.

Tot 40 ton belastbaar

De trailer wordt gebruikt met meerdere pekeltanks. Dat is niet alleen om de pekelstrooier aan de achterzijde te voeden. Aan de voorzijde dient 8 m3 pekel als 8 ton contragewicht, zodat voldoende druk op de trekassen van de motorwagen gewaarborgd blijft. Hierdoor is het niet nodig de trailer tegen te laten sturen om de krachten op de sneeuwploeg te compenseren. De Pacton-oplegger is voorzien van twee tientons BPW-assen en mag een maximale schoteldruk van 16 ton hebben. Dankzij de bevestiging aan de 8,95 meter lange trailer kan een langere sneeuwploeg gebruikt worden, wat een maximaal schuifresultaat oplevert. Als geheel mag de combinatie van drieassige trekker en tweeassige trailer in Zwitserland tot 40 ton belast worden. Aregger legt uit dat hier nu precies de crux ligt. “Alleen de truck, mét 5 meter lange voorploeg, is wettelijk tot slechts 32 ton belastbaar en dan is er wel ruimte voor een zijploeg, maar die kan niet groter worden dan 2,5 meter. Een grotere zijploeg zou het geheel te zwaar maken en er is simpelweg ook geen ruimte voor. Met de Pacton-trailer gebruiken we een zijploeg van 5,5 meter.

LEES OOK
Duitsland verlengt eigen grenscontroles tegen illegale migratie

Verkeersaders beschikbaar houden

De Zwitserse NSNW AG, met het hoofdkantoor in Sissach, zorgt – met 200 medewerkers – voor veilige en beschikbare wegen. Het grondgebied van Nationalstrassen Nordwestschweiz AG omvat de snelwegen A1, A2, A3, A5, A18 en A22 in het noordwesten van Zwitserland. Deze verkeersaders zijn de hartslag van de economie en de mobiliteit van mensen in heel Zwitserland. De NSNW houdt de wegen in goede conditie. Men zorgt ervoor dat wegen, groenvoorzieningen, tunnels en alles eromheen in topconditie zijn, zodat mensen en goederen veilig hun bestemming bereiken. Ook worden kleine schades hersteld die bijvoorbeeld zijn ontstaan door een ongeval of storm. Snelheid is hierbij het allerbelangrijkste, zodat de veiligheid en een optimale doorstroming van het verkeer worden gegarandeerd.

Vooral ook als het stormt en sneeuwt is de NSNW paraat, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Zo’n 45 NSNW-voertuigen zorgen in de winter voor veilige wegen. Gemiddeld worden zo’n 4.000 ton zout en 2,5 miljoen liter pekel verbruikt in een winter.

Twee rijbanen in plaats van één

Inmiddels is de test van het eerste prototype succesvol afgesloten. Afgelopen winter werd de Pacton winterdienst oplegger met sneeuwploeg uitvoerig getest in het bereik van de Gotthard-tunnel, een uitdagende route waar zich veel sneeuw verzameld. Aregger en zijn chauffeurs zijn ronduit enthousiast. “De test verliep eigenlijk prima”, concludeert Aregger. “Met de combinatie van truck en oplegger met zijploeg kunnen we twee complete rijbanen in één keer schoonmaken en pekelen. Voorheen was dat één rijbaan. Het scheelt dus een medewerker en een truck.”

Aregger verwacht dit jaar een tweede trailer in gebruik te nemen, die iets korter moet worden en enkele kleine aanpassingen aan de montageplaat voor de zijploeg moet krijgen. “Afgezien hiervan werkte alles reeds fantastisch. We hebben dan ook vooral standaard apparaten en machines gebruikt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de sneeuwploeg en de pekelstrooier. Het moest alleen in een chassis slim samengebouwd worden. Daar kwam Pacton om de hoek kijken. Uiteindelijk hopen we in totaal zes stuks van deze trailers in te kunnen zetten.”

Aregger en de Zwitserse NSNW kijken terug op een vruchtbare samenwerking in de ontwikkeling van de innoverende trailer. “Het was een moedige stap van alle betrokkenen om deze stap in engineering te nemen; het had ook niet kunnen werken. Maar dankzij de inzet en de samenwerking met Pacton en Zaugg is het resultaat geweldig. Ik hoop van harte dat de resultaten van dit project ook toegankelijk worden voor andere geïnteresseerden.”

MEER NIEUWS
×