Clicky

dinsdag 25 februari 2025 - 22:12 uur
Truckdrivers4you
HomeTRANSPORTNIEUWSLuchtvaartSchiphol test zelfrijdend bagagevoertuig

Schiphol test zelfrijdend bagagevoertuig [+video]

SCHIPHOL – Op Schiphol is het niet alleen een komen en gaan van passagiers, maar ook van hun bagage. Om dit proces efficiënter in te richten – en hiermee ook de werkdruk te verlagen – doet Schiphol in samenwerking met KLM een test met een elektrisch, zelfrijdend bagagevoertuig. Hierbij wordt de bagage van passagiers met lange overstaptijden gescheiden van bagage die meteen doormoet om een directe aansluiting te halen.

Op een gemiddelde dag worden er zo’n 31.000 bagagestukken van overstappende passagiers afgehandeld op Schiphol. Het grootste deel van deze bagage wordt in de ochtend verwerkt en dat zorgt voor druk op het bagagesysteem en de bagage afhandeling. Samen met Schiphol zorgt KLM Baggage Services ervoor dat alle koffers op tijd de juiste aansluiting halen.

Minder werkdruk en lagere belasting op bagagesysteem

Voor het vervoeren van de bagagestromen test Schiphol met een elektrisch, zelfrijdend bagagevoertuig van leverancier Aurrigo. Dit autonome voertuig gaat bagagestukken van passagiers met een lange overstaptijd vanuit het vliegtuig vervoeren naar een tijdelijke, afgesloten opslaglocatie. Op het juiste moment brengt het voertuig vervolgens de bagage vanuit daar naar de bagagehal, waar het wordt ingevoerd in het bagagesysteem voor verdere afhandeling. Dit nieuwe, deels geautomatiseerde, proces draagt bij aan het verlagen van de werkdruk en zorgt voor minder belasting op het bagagesysteem doordat niet alle bagage tegelijkertijd wordt ingevoerd.

Van bagageopslaglocatie naar bagagehal

De eerste fase van de proef vond plaats vanaf augustus 2024. Er is toen getest op de route van de tijdelijke bagageopslaglocatie naar de bagagehal. Het voertuig heeft daarbij de omgeving van het platform in kaart gebracht met behulp van 3D-camera’s en geleerd hoe het zich kan navigeren. Tijdens de testfase zijn stapsgewijs onderdelen getest, zoals het autonoom op- en afzetten van containers en het rijden in de drukke bagagehal.

LEES OOK
Tientallen geschrapte vluchten op Schiphol door winterse weer

Start vervolg testfases

Tijdens de volgende testfase, die begin deze maand van start is gegaan, rijdt het zelfrijdend voertuig op de pier. Als dit goed verloopt, worden de testroutes uitgebreid en wordt het voertuig uiteindelijk getest op vliegtuigopstelplaatsen. De test duurt tot eind 2025. Het zelfrijdende voertuig is uitgerust met Lidar-sensoren en camera’s met een 360 graden zicht. Dit stelt het in staat om veilig te rijden tussen ander verkeer, op tijd te remmen en voldoende afstand te houden. Voor de veiligheid zit er tijdens de proef altijd een Safety Operator in het zelfrijdende voertuig om in te grijpen, mocht dat nodig zijn.

“Wij streven ernaar om tegen 2050 een van ‘s werelds meest duurzame en toonaangevende luchthavens te exploiteren. Daarom zetten we in op het creëren van een meer duurzame, emissievrije grondoperatie. We vervangen de voertuigvloot door een verbonden netwerk van autonome, emissievrije voertuigen. Daarmee automatiseren we alle gerelateerde processen. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal gevarieerder en meer aansturend zijn”, zegt Jan Zekveld, Senior Manager Innovation bij Royal Schiphol Group.

MEER NIEUWS
×