DEN HAAG – De Belangenvereniging Schevenings Havengebied (BSH) is totaal niet te spreken over de uitbreiding van de zero-emissiezone in Den Haag, waarmee de gemeenteraad heeft ingestemd. Ook niet nu het plan iets is afgezwakt door een voorstel van het CDA, dat binnen de Haagse minderheidscoalitie tegenstribbelde.
Het Haagse kustgebied is vanaf 1 januari volgend jaar in principe alleen nog toegankelijk voor bestelbussen en vrachtwagens op elektriciteit of waterstof, met uitzondering van de Scheveningse haven.
“Wij zijn niet alleen teleurgesteld in de uitkomst, maar ook in de rol van het CDA, dat op het laatste moment een draai maakte en zich weer achter de coalitie schaarde”, zegt voorzitter Gerrit de Ruiter van BSH. “Lang werd gezegd dat alleen wij de problemen zagen, maar de inspraak van bedrijven uit Duindorp en strandpaviljoens maakte duidelijk dat er brede zorgen zijn. Toch wordt dit genegeerd.”
Volgens BSH blijven de fundamentele problemen onopgelost. De belangenvereniging stelt dat de haven uitzonderlijk hard wordt getroffen, omdat daar een minder strenge milieuzone wordt ingesteld en die via maar één toegangsweg bereikbaar blijft voor nog vervuilend verkeer. “Dit is niet werkbaar, onlogisch en schadelijk voor bedrijven, strandtenten en logistieke partijen die afhankelijk zijn van transport.”