IJSSELMUIDEN – B. Wezenberg B.V. uit IJsselmuiden heeft de eerste van drie volledig elektrische MAN eTGX trekkers in gebruik genomen. Naast de inzet van LNG-trucks zet het bedrijf hiermee de volgende stap op het gebied van duurzaam transport.
Wezenberg Transport zet dagelijks zo’n 250 trekkende eenheden in voor nationale- en internationale transporten vanuit IJsselmuiden, Zwolle, Nieuwegein en Zwaag. Een belangrijke tak van het bedrijf is supermarktdistributie, en dat is ook waar de nieuwe, elektrische MAN-trucks worden ingezet.
Eerste MAN-trucks in de vloot
Rogier Verkley van Wezenberg: “Voor ons is dit een bijzonder moment en bovendien zijn het de eerste MAN-trucks in de vloot. De relatie met Jan Dunnink van Roordink Bedrijfswagens bestaat echter al jaren. Hij heeft ons goed begeleid in deze keuze en in de elektrificatie van onze vloot. Onze klant vraagt om elektrisch transport en faciliteert onder meer met het opladen op locatie. Voor ons een goede reden om nu in te stappen, op weg naar nog duurzamer transport.”
Goedgekeurd voor LZV-inzet
De nieuwe MAN eTGX trekkers zijn voorzien van een lichtbak, luchthoorns en alle luxe. “Het zijn gewoon mooie dikke auto’s geworden en onze chauffeurs zijn enthousiast”, aldus Verkley.
De trucks worden ingezet voor de intensieve winkeldistributie en zijn ook goedgekeurd voor inzet als LZV. Verkley: “Met name de compacte wielbasis van 375 cm van de eTGX is ideaal vanwege de wendbaarheid. Bovendien zorgt die korte wielbasis voor een betere aslastverdeling, wat cruciaal is bij elektrische trucks.”
Leerproces
Wezenberg Transport ziet de stap naar elektrische trucks als een leerproces. “Niemand weet hoe de toekomst er uit gaat zien, maar als dit de toekomst is, dan hebben wij er alvast ervaring mee opgedaan. Zo zijn we ook al geruime tijd bezig met elektrische transportkoeling. Het is voorlopig een kwestie van je nek uitsteken en ervaring opdoen”, aldus Verkley.
De MAN eTGX trekkers worden onderhouden door Roordink Bedrijfswagens in Zwolle.