Clicky

donderdag 16 januari 2025 - 14:57 uur
HomeMEER NIEUWSFinancieelING: Omzet supermarkten gaat weer groeien na dip door tabaksverbod

ING: Omzet supermarkten gaat weer groeien na dip door tabaksverbod

AMSTERDAM – ING Research verwacht dat de omzet in de detailhandel in 2025 met 3,5 procent groeit. Consumenten geven meer uit door een verbeterde koopkracht en een zekere gewenning aan de hogere prijzen. Vooral supermarkten en de non-foodsector dragen bij aan deze groei, maar tegelijkertijd blijven de marges in veel sectoren onder druk staan door stijgende kosten en toenemende concurrentie.

Foodretail: lichte groei ondanks tabaksverbod

Na een kleine omzetdaling in de foodsector in 2024 door het tabaksverbod, verwacht ING Research dat de omzet in supermarkten en speciaalzaken dit jaar met 1,5 procent stijgt. Volgens Thijs Geijer, sectoreconoom Food bij ING Research, wordt de omzetontwikkeling in de eerste helft van het jaar nog negatief beïnvloed door het tabaksverbod. In de tweede helft van het jaar zal dit effect echter verdwijnen, waardoor de groei aantrekt.

Non-food detailhandel: omzetgroei van 4 procent

Voor de non-foodsector voorspelt ING Research een omzetgroei van 4 procent in 2025. Consumenten geven vooral meer uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. Ook woonwinkels en het doe-het-zelfsegment profiteren van de aantrekkende woningmarkt. Tegelijkertijd blijven lage prijsaanbieders en buitenlandse online retailers sterke concurrentie vormen.

E-commerce blijft groeien, pure online spelers lopen voorop

De omzet in de e-commerce groeit naar verwachting met 8 procent in 2025. Pure online spelers blijven beter presteren dan multichannel retailers. Vorig jaar realiseerden pure online aanbieders een omzetgroei van 8 procent, terwijl multichannel retailers slechts 1 procent groei zagen. Dit komt doordat consumenten relatief vaker de fysieke winkel verkiezen boven het onlinekanaal van dezelfde retailer. Vooral kledingwinkels merken dit verschil.

LEES OOK
Omzet Sligro onder druk door inflatie en slecht weer

Prijsstijgingen stabiliseren

Hoewel de grootste prijsstijgingen achter de rug lijken, blijven de prijzen in 2025 naar verwachting met een vergelijkbaar tempo als in 2024 stijgen. Vooral persoonlijke verzorgingsproducten (+3,6 procent) en voedingsmiddelen (+1,7 procent) droegen vorig jaar bij aan de prijsstijgingen. Elektronica en kleding werden juist iets goedkoper (-0,5 procent).

Toename faillissementen, vooral in non-food

Het aantal faillissementen in de detailhandel steeg in 2024 met 8 procent tot 364. Vooral fysieke winkels in de non-foodsector, zoals Blokker, Bristol en The Body Shop, werden hard getroffen. Daarnaast beëindigde een groot aantal webwinkels vrijwillig de activiteiten, mede doordat een deel van deze bedrijven minimale omzet realiseert.

Investeren in vernieuwing cruciaal voor overleving

Volgens Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research, blijven veel retailers worstelen met de nasleep van de coronapandemie en de stopgezette overheidssteun. Bedrijven die onvoldoende investeren in personeel, duurzaamheid en innovatie dreigen achterop te raken en uit de winkelstraat te verdwijnen.

Met deze vooruitzichten blijft 2025 voor veel retailers een jaar vol kansen, maar ook met aanzienlijke uitdagingen. Innovatie en kostenbeheersing zullen bepalend zijn voor succes in de detailhandel.

Stichting VNB Looncheck
MEER NIEUWS