Clicky

woensdag 15 januari 2025 - 22:13 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSSpoorvervoerBAM en VolkerRail installeren camerasystemen voor digitalisering inspecties treinen

BAM en VolkerRail installeren camerasystemen voor digitalisering inspecties treinen

GOUDA – BAM Infra Nederland en VolkerRail Nederland bv zijn samen met Arcadis, CAF Digital Services en Camlin Rail door NS geselecteerd voor het ontwerpen en installeren van tien camerasystemen langs het spoor. Met inzet van de camerasystemen is NS in staat om 48-uurs inspecties aan haar treinen te digitaliseren.

Monteurs kunnen met de camerabeelden de inspecties tijd- en locatieonafhankelijk digitaal uitvoeren wat leidt tot een efficiënter gebruik van de sporen, servicelocaties en opstelterreinen. Op de locaties Hoofddorp, Hekendorp, Zwolle, Hemtunnel en Harderwijk heeft VolkerRail, een VolkerWessels-onderneming, de portalen met de camerasystemen inmiddels gerealiseerd. In 2025 installeren BAM en VolkerRail deze ook op de locaties Halfweg, Woerden, Zwijndrecht, Hilversum en Rosmalen.

Plaats- en tijdonafhankelijk digitaal inspecteren

De innovatie om de 48-uurs inspecties van de vloot te digitaliseren draagt bij aan het doel van NS om een betrouwbare dienstregeling te bieden aan reizigers, nu en in de toekomst. Door op tien locaties verspreid door Nederland camerasystemen te plaatsen, ontstaat een landelijk dekkend netwerk. Waar NS-monteurs nu nog fysiek ’s nachts de 48-uurs inspecties van de stroomafnemers en draaistellen uitvoeren op een servicelocatie, kunnen zij dat met behulp van de camerabeelden die tijdens de reguliere dienstregeling worden gemaakt, straks plaats- en tijdonafhankelijk digitaal doen. Hierdoor ontstaat ruimte voor de monteurs om herstelwerkzaamheden uit te voeren tijdens de (nacht)diensten. Bovendien is het niet meer nodig om treinen elke 48 uur op een servicelocatie te hebben.

Barbara de Jong, projectmanager NS: “Met de camerasystemen kan NS 48-uurs inspecties aan de vloot digitaliseren, wat optimalisatie van het onderhoudsproces mogelijk maakt. NS kan overdag inspecties uitvoeren wat ‘s nachts correctief onderhoud mogelijk maakt. De gewijzigde manier van werken door middel van de camerabeelden maakt vervolgens andere optimalisaties in het onderhoudsproces mogelijk. Na de eerste stap van camera-inspecties zullen nog andere stappen ten behoeve van onderhoudsoptimalisatie volgen.”

LEES OOK
Kamer wil voor de zomer horen hoe NS problemen op spoor tegengaat

Henk de Groot, projectmanager BAM Infra Nederland: “Het digitaliseren van de 48-uurs inspectie van treinen is een enorme innovatie voor de spoorbranche in Nederland en Europa. We zijn als BAM en VolkerRail blij met het vertrouwen van NS dat wij de installatie van de portalen en camerasystemen op de tien locaties kunnen verzorgen. We krijgen veel energie van het samenwerken in het bouwteam samen met NS, Arcadis, CAF en Camlin waardoor we maximaal gebruik maken van elkaars kennis en kunde om deze innovatie samen succesvol te realiseren.”

Bouwteam

Voor het installeren van de portalen en camerasystemen werken BAM, VolkerRail, Arcadis, CAF en Camlin Rail nauw samen in een bouwteam. Op die manier benutten de bedrijven elkaars kennis en expertise optimaal bij het realiseren van deze innovatie. In tegenstelling tot gebruikelijke bovenleiding- of seinportalen langs het spoor kennen deze portalen specifieke eisen voor realisatie en onderhoud om de bruikbaarheid van de camerabeelden te garanderen. De samenwerking in het bouwteam heeft geleid tot een beter begrip van de voor elke betrokken partij geldende eisen.

In het door Arcadis opgestelde 3D-model zijn de onderdelen van de portalen en de camerasystemen geïntegreerd en zijn de raakvlakken geborgd. Vervolgens is de bouwmethode per stap goed afgestemd en opgenomen in een montagehandleiding. Het in elkaar zetten van het ‘bouwpakket’ verliep vervolgens zonder problemen.

De internationale samenwerking van BAM en VolkerRail met de Spaanse leverancier CAF en Noord-Ierse onderleverancier Camlin Rail maakt dit project extra bijzonder. Ook wordt nauw samengewerkt met spoorbeheerder ProRail, omdat de portalen en camerasystemen langs de hoofdbaan worden gebouwd op grond die eigendom is van ProRail.

Stichting VNB Looncheck
MEER NIEUWS
×