In 2024 boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 66,3 miljoen ton, een stijging van 0,7 procent ten opzichte van 2023. De binnenvaart ging er met 4,4 procent meer op vooruit.
Deze lichte stijging biedt continuïteit en houvast voor het komende jaar. Een jaar waarin bedrijven blijvend toekomst zien in North Sea Port en fors investeren, met een verwachte gronduitgifte van meer dan 30 hectare.
Deze stijgingen in de goederenoverslag zijn alvast opbeurend te noemen, zeker gezien de huidige economische en geopolitieke ontwikkelingen. De overslag via zeevaart nam met 0,4 miljoen ton goederen toe ten opzichte van de serieuze dip in 2023. Deze lichte stijging is te danken aan de eigenheid van North Sea Port als bulkhaven: de overslag van droge bulkgoederen en breakbulk (stukgoed) nam beduidend toe. De diversificatie van de activiteiten in onze haven biedt in onzekere tijden vaak een tegengewicht. Omgekeerd, de overslag van vloeibare bulk nam af. De daling van specifieke producten gelinkt aan de industrie (in een zeer uitdagend speelveld) speelt ons als haven hierbij parten.
De overslag via zeevaart met Groot-Brittannië nam met liefst ruim een kwart toe waardoor het de eerste plaats van de belangrijkste handelspartners inneemt. De gevolgen van Brexit inzake tonnen goederenoverslag lijken van de baan. North Sea Port verstevigt hiermee zijn rol als sterk Europees verankerde haven.
De overslag via de binnenvaart blijft het met bijna een handvol procenten groei weer eens erg goed doen. De ideale locatie op het kruispunt van de West-Europese binnenwateren, onze goede haveninfrastructuur en de modal shiftprojecten om meer goederen via de binnenwateren te transporteren, bevorderen dit duurzame transport. En, niet te vergeten, de eigenheid van de soort producten – namelijk bulkgoederen – leent zich perfect voor de binnenvaart.
30 hectare gronduitgifte
De uitdagingen voor de komende jaren blijven legio. Alleszins op geopolitiek vlak met de oorlog Rusland-Oekraïne, de brandhaard in het Midden-Oosten, en de mogelijke handelsbelemmeringen vanuit de Verenigde Staten. Daarnaast kent de energietransitie een vertraging en blijven een gelijk en competitief speelveld binnen Europa en een Europese Industrial Deal broodnodig.
North Sea Port ziet echter de komende jaren heel wat investeringen gerealiseerd worden. De voorziene investeringen voor 2025 in sectoren als energie, offshore, logistiek en circulariteit bieden zicht op extra toegevoegde waarde, meer jobs en bijkomende financiële zekerheid voor het havenbedrijf. North Sea Port voorziet voor 2025 de uitgifte van meer dan 30 hectare grond, net zoveel als in 2024.
De uitdagingen van de industrie laten zich vaak eenvoudig weg in de overslagcijfers weerspiegeld zien – wat duidelijk het geval is met de mindere overslag van vloeibare bulkgoederen. Echter, zodra de industrie zijn elan opnieuw terugvindt – binnen een Europees industrieel en duurzaam beleid – zal het tij keren, waardoor we als Europese tophaven opnieuw op koers komen te zitten.
Bulkhaven bij uitstek
North Sea Port is en blijft een bulkhaven. Maar liefst driekwart van de overslag wordt nog steeds ingenomen door droge en vloeibare bulkgoederen.
De droge bulk nam weer toe (+2,1 procent) en blijft meer dan de helft (54 procent) van de overslag vertegenwoordigen (35,9 miljoen ton). Meer aanvoer van ijzererts, houtpellets, chemische producten en sojabonen zorgen daarvoor. De overslag van bouwmaterialen blijft gelijke tred houden, die van koolzaad nam af.
Breakbulk gaat er ook op vooruit (+7 procent) en blijft 15 procent van de overslag innemen (10,2 miljoen ton). Overslag van cellulose neemt hierbij toe, plaatstaal neemt af.
De overslag van rollend materieel, ro/ro, blijft met 3,7 miljoen ton overslag op hetzelfde peil. Hiermee neemt dit segment hetzelfde aandeel binnen de totale overslag in (6 procent).
De overslag van vloeibare bulk daalde (-3,5 procent) en neemt ruim een vijfde van de totale maritieme overslag in (22 procent, 14,6 miljoen ton). De daling zit hem bij petroleumproducten, biodiesel en de chemische basisproducten; producten kenmerkend voor de industrie.
De overslag van containers kent een verlies in tonnen (-18 procent) en komt op een totaal van 1,8 miljoen ton oftewel 175.000 TEU (-50.000 TEU). Binnen de goederenoverslag via zeevaart blijft het aandeel van containers wel gelijk (3 procent).
Uitgedrukt in goederensoorten zien we een stijging bij landbouwproducten (+4,9 procent, gedeeltelijk herstel na verlies in 2023), ertsen en metaalresiduen (+5,8, door meer ijzerertsen), meststoffen (+5,7 procent), chemische producten (+7 procent), voertuigen en machines, en andere fabricaten (+14,7 procent, waaronder cellulose). Een status quo kan genoteerd worden voor vaste brandstoffen. Een daling stellen we vast bij de voedingsproducten (-13 procent, waaronder minder koolzaad), petroleumproducten (-4 procent), ruwe mineralen en bouwmaterialen (-3 procent) en producten van de metaalindustrie (-11 procent, minder staaloverslag).
De verhouding import/export bij de overslag via zeevaart is 70 procent-30 procent, waarbij het aandeel export over de jaren heen licht toeneemt.
Groot-Brittannië duwt Verenigde Staten van de eerste plaats
Groot-Brittannië neemt met 6,0 miljoen ton goederenoverslag en een stevige groei (+26 procent, +1,2 miljoen ton) prominent de eerste plaats in van de belangrijkste handelspartners van North Sea Port – hiermee is de impact van Brexit (hopelijk) van de baan.
De Verenigde Staten kennen voor het tweede jaar op rij een daling (-6 procent = -300.000 ton) en komen van de eerste op de tweede plaats terecht, met een totaal van 5,1 miljoen ton. De handel met Zweden neemt toe (+8 procent, +300.000 ton) waardoor het land naar de derde plaats stijgt met een overslag van 4,3 miljoen ton.
Canada neemt opnieuw de vierde plaats in, gevolgd door Brazilië, Noorwegen, Spanje, Frankrijk, Rusland en Turkije op de tiende plaats.
Van de totale goederenoverslag via zeevaart neemt Europa 58 procent in (+2 procent aandeel), Noord-Amerika 14 procent (status quo), Zuid-Amerika 14 procent (-1 procent), Afrika 7 procent (status quo), Azië 3 procent (-1 procent). Oceanië, tenslotte, neemt daar 4 procent van in (status quo van dit aandeel).
Ook binnenvaart stijgt
De goederenoverslag via binnenvaart kwam in 2024 uit op 64,2 miljoen ton. Met deze stijging van 4,4 procent is het verlies van 2023 tegenover 2022 (wat een tweede recordjaar op rij was) haast weer goedgemaakt.
De overslag van vloeibare bulk neemt toe met 7 procent tot 34,5 miljoen ton , onder meer bij vloeibare petroleumbrandstoffen en chemische basisproducten. Droge bulk groeit met 5 procent tot 23,3 miljoen ton door extra overslag van veevoeders, zand en grind, en ruwe mineralen.
Containers dalen met 15 procent tot 2,2 miljoen ton. In TEU zien we een daling van 17 procent tot 240.000 TEU.
Ro/ro-binnenvaartschepen zijn goed voor 0,1 miljoen ton (status quo). Breakbulk neemt licht af met 3 procent tot 4,0 miljoen ton.
De verhouding import-export blijft met 41 procent-59 procent ongewijzigd.