OMMEN – Een thuiswedstrijd voor zowel Pacton Trailers als RWC Logistic Services. Eigenaar Ruerd Wiersma van RWC wandelde op een goede dag gewoon naar binnen bij ‘buurman’ Pacton om eens te praten over de engineering en levering van een nieuwe schuifzeilenoplegger voor zijn multidisciplinaire transportbedrijf. Hij kreeg meteen een rondleiding door het bedrijf van de trailerbouwer en ging met hen om tafel.
“Ik heb niet geshopt”, zegt Wiersma. “Als Ommenaar lag Pacton voor de hand en al kan het altijd goedkoper, qua kwaliteit en service zit je bij Pacton altijd goed.”
Wiersma is een goedlachse, maar serieuze ondernemer, die van aanpakken weet. Hij behaalde het groot rijbewijs in 2021 en startte zijn transportbedrijf tijdens de Corona-periode. Hij vertelt al handsfree bellend dat hij op dit moment met de trailer rijdt en er de eerste vier weken veel gemak van heeft ondervonden.
RWC Logistic Services is gespecialiseerd in onder meer lengtetransport, business to consumer leveringen, stukgoed, FTL-transport, machine-transport en spoedleveringen. De onderneming beschikt over een jong wagenpark en een eigen warehouse in Ommen. Het transportbedrijf van Wiersma heeft inmiddels drie vaste medewerkers en een invalkracht. Met twee trekkers, een bakvrachtwagen en twee grote bestelbussen als wagenpark.
De nieuwe Pacton-schuifzeilenoplegger is ter uitbreiding aangeschaft. De andere schuifzeilenoplegger wordt momenteel nog gehuurd, maar de volgende stap is om ook deze door een nieuwe Pacton te vervangen. Wiersma vertelt: “Ik reed aanvankelijk veel in opdracht, maar ben sinds ruim een jaar zelf vrachten aan gaan nemen. Dan heb je natuurlijk ook goed materieel nodig. Zonder blikken of blozen koos ik vol vertrouwen voor Pacton. Ik werd daarin wel gesteund door mensen uit de buurt, die zeiden ‘een Pacton, dan heb je een goede trailer’.”
Complete uitvoering
Die goede trailer van RWC Logistic Services (www.rwc.nu) bestaat uit een Pacton drieassige, gestuurde schuifzeilenoplegger van het type TBD.342.T-BELP1. Met een koppelingdruk van 15.000 kg en een asdruk totaal van 27.000 kg ontstaat een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg.
De achterzijde van het chassis is aangepast voor montage van de onderschuivende laadklep. De koppelingssectie beschikt over een demontabele 2” kingpin in een 12 mm dikke koppelingsplaat, samen met de stuurwig op een draaikrans gemonteerd. Er is voorzien in Jost mechanische trailersteunen met een capaciteit van 12 ton elk, met 2 snelheden en met schuif/kantelvoeten
Het SAF Intradisc luchtveerstel heeft drie starre assen, met een technisch draagvermogen per as van 9 ton, met Integral schijfremmen. De achteras is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd door een stang vanaf de koppeling. De voorste as is voorzien van een volautomatische aslift via het EBS, met een wipschakelaar aan het chassis voor gedwongen zakken. De aslasten zijn uit te lezen in de truckcabine, mits het trekkende voertuig hiervoor geschikt is.
De trailer is voorzien van zes stalen velgen – 22.5 x 11.75 – met 385/65 R 22.5 banden. De volledig hardhouten vloer – 28 mm – is gerealiseerd in ship-lap uitvoering. Er zijn aan beide zijden drie schuifrongen met vier rijen plankendragers en zijbordaanslagen, in vaste ronghouders in het randprofiel. Aan weerszijden zijn er vier aluminium zijborden van 60 cm hoogte. De vier rijen houten huifplanken zijn te plaatsen op 860 mm, 1.240 mm, 1.620 mm en 2.000 mm vanuit de vloer. Links en rechts in de wielbasis zijn er kunststof gereedschapkisten.
LED en schuifkap
LED-verlichting is er rondom, met onder meer achterlampen, zijlampen onder het randprofiel, een mistlamp, steellampen, breedtelichten, toplichten en achteruitrijd/werklampen. De oplegger is uitgevoerd met een stalen Pacton strongline XL achterportaal met 2 vlakke aluminium opdek-achterdeuren, met dubbelscharnieren en 2 inbouwsluitstangen per deur. De Dhollandia heavy-duty onderschuivende laadklep, type DH-SM.30, heeft een hefvermogen van 2 ton.
De schuifkap van de nieuwe oplegger kan naar voren (met meeschuivende klapbare achterbalk) en naar achteren opengeschoven worden, afgesloten met een wit dakzeil. De schuifzeilen zijn van 2 x 2 dubbeldraads PVC zeildoek, 890 g/m2. De zeilen lopen met nylon rollers in de aluminium dakrails. Ze kunnen aan de achterzijde horizontaal gespannen worden door een ratelspanmechanisme en aan de voorzijde door een snelspansluiting. Pacton leverde de oplegger compleet met beletterde schuifzeilen, volgens huisstijl van RWC.
Het complete chassis is na het laswerk met grit gestraald en geschoopeerd. De afwerking in donkerblauw onstond door te spuiten met een tweecomponenten primer en af te werken tweecomponenten chassislak. Het geheel afgeleverd door Pacton met Ladungssicherung-certificaat type XL voor 27.000 kg. Hiertoe is de trailer uitgevoerd met een versterkte carrosserie (kopschot, achterportaal, achterdeuren, rongen), extra horizontale spanbanden in de schuifzeilen en een versterkt dakzeil.
In beweging
Wiersma vertelt op navraag hoe de C in de bedrijfsnaam RWC belandde. Hij begint al te lachen: “Toen ik me inschreef bij de KvK was ik nog niet geheel zeker welke kant ik op wilde met mijn bedrijf. De medewerker daar stelde voor om dan gewoon ‘consultancy’ te hanteren, want ‘daar kon je alles onder vangen’. Zo is het gekomen. Tegenwoordig grap ik wel eens dat RWC staat voor Ruerd Waterhouse & Coopers.”
Met de uitstraling van zijn nieuwe Pacton-trailer is Wiersma zeer tevreden. “De bedrijfsuiting, kant-en-klaar door Pacton afgeleverd, komt heel goed tot zijn recht. De trailer is echt een visitekaartje geworden.”
De oplegger wordt multifunctioneel ingezet door het jonge transportbedrijf. “We rijden onder meer FTL-zendingen, big bags met kunststof, maar ook machines die gemakkelijk door het schuifdak geladen worden. Ons werkgebied is momenteel Noordoost Nederland, alsook het noordwesten van Duitsland. Maar we zijn letterlijk een bedrijf in beweging en ik sta open voor elke uitdaging en nieuwe ontwikkeling.”