SCHIPHOL – Op zaterdag 14 december werd de zevende Airbus A321neo in gebruik genomen, die stiller is dan de Boeing 737 die stapsgewijs wordt uitgefaseerd. De investering draagt direct bij aan het doel van 20% vermindering van de geluidsoverlast rondom Schiphol.
De vlootvernieuwing van Transavia is in volle gang. Naast de zeven Airbus A321neo’s, hebben inmiddels de eerste vier Boeing 737-700’s de vloot op circulaire wijze verlaten. De komende jaren worden alle Boeings vervangen door de nieuwe vliegtuigen van Airbus. Daarmee wordt de vloot van Transavia steeds jonger, stiller en zuiniger, passend binnen de ambitie van de luchtvaartsector om de geluidsoverlast met 20% te verminderen.
Een jaar verder
Deze week is het een jaar geleden dat Transavia de eerste Airbus in ontvangst nam. De komst van de Airbus draagt bij aan de doelstellingen uit het Akkoord Duurzame Luchtvaart en levert ook minder geluid voor omwonenden van de luchthavens. De nieuwe Airbus, inclusief gekozen motor, verkleint de zogeheten noise footprint tot 50 procent.
Marcel de Nooijer, ceo Transavia: “Bij Transavia willen we betaalbare vliegvakanties en familiebezoeken voor miljoenen Nederlanders toegankelijk houden. Vermindering van de geluidshinder voor de omgeving van Schiphol vinden we ook belangrijk. We zetten daarin flinke stappen. Daarom investeren we in onze vloot. Dit is een onderdeel van het tienpuntenplan, waarmee we aantonen dat we het gezamenlijke doel van 20% minder geluid kunnen bereiken. Zonder dat Schiphol hoeft te krimpen én met toekomstperspectief voor de hele luchtvaartsector.”
Kabinet kiest voor krimpmaatregel
Ondanks de vooruitgang en investeringen van de luchtvaartsector, kiest het kabinet echter voor een krimpmaatregel. Deze levert volgens eigen berekeningen slechts 15% geluidsreductie op. Het kabinetsbeleid legt momenteel alle nadruk op het verminderen van het aantal vluchten, in plaats van het daadwerkelijk aanpakken van geluidsoverlast. Het kabinetsbesluit negeert de bewezen inspanningen van de sector en dat heeft aanzienlijke gevolgen voor de reisbehoefte van miljoenen Nederlanders.
Transavia vraagt om de inspanningen van de luchtvaartsector te ondersteunen. Het tienpuntenplan van de Nederlandse luchtvaartsector bewijst dat vermindering van geluidsoverlast mogelijk is zonder ingrijpende negatieve gevolgen.