De ontwikkeling van het overzichtsbeeld is gestart naar aanleiding van aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Incidenten, zoals een ernstig ongeval bij een brug in Zaandam, benadrukten de noodzaak van beter overzicht bij de bediening van sluizen en bruggen. Samen met operators is onderzocht hoe het werk veiliger kan worden gemaakt, wat resulteerde in het overzichtsbeeld als nieuw bedieningsconcept.
Het overzichtsbeeld combineert camerabeelden tot één bovenaanzicht van de sluiskolk. Schepen worden op een natuurlijke manier weergegeven, zodat operators in één oogopslag het overzicht hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door 180-graden camera’s. Detail- en beweegbare camera’s blijven beschikbaar voor aanvullende informatie, maar het overzichtsbeeld neemt de taak van algemeen overzicht over.
Karin de Jong, projectleider overzichtsbeeld, legt uit: “Het huidige systeem vraagt veel interpretatie van de operator, zoals het bepalen van de voor- en achterkant van een schip. Dat kan afleiden. Met het overzichtsbeeld wordt het werk eenvoudiger, overzichtelijker en veiliger.”
Na vier jaar intensieve ontwikkeling en testen door Smart Patrol blijkt het overzichtsbeeld betrouwbaar en effectief. Operators die met het systeem werkten, rapporteerden verbeterde veiligheid en een efficiënter bedieningsproces.
De implementatie van het overzichtsbeeld gebeurt stapsgewijs via Vervanging en Renovatie (VenR) projecten. Rijkswaterstaat werkt aan de verdere standaardisering en ontwikkeling van de technologie, zodat deze op alle relevante locaties op dezelfde manier gebruikt kan worden. Hoewel het nog even duurt voordat alle operators ermee kunnen werken, markeert deze innovatie een belangrijke stap in de richting van veiligere en gebruiksvriendelijkere sluisbediening.
Met het overzichtsbeeld blijft Rijkswaterstaat investeren in slimme technologieën om de infrastructuur in Nederland veiliger en efficiënter te maken.
© 2005-2024 Transport Online - onderdeel van Doelgroep Media vof