DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) trekt de eerder opgelegde dwangsom aan brandstofoverslagbedrijf in. Het bedrijf is een van de 400 zogenaamde Seveso-bedrijven in ons land. Dit zijn complexe ondernemingen waar gewerkt wordt met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen. De ILT constateert nu dat het bedrijf het afgelopen jaar vele noodzakelijke verbeteringen heeft doorgevoerd.
Als reactie op de opgelegde dwangsom met betrekking tot het vullen van reservoirwagens, heeft het brandstofoverslagbedrijf een uitgebreide evaluatie van zijn activiteiten uitgevoerd. Hieruit vloeiden verschillende corrigerende maatregelen voort. Zo hebben alle medewerkers die betrokken zijn bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor aanvullende trainingen gevolgd. Bestaande procedures zijn herzien en nieuwe procedures zijn ontwikkeld en geïmplementeerd om te voldoen aan alle relevante veiligheidsvoorschriften. Ook is het interne toezicht binnen het bedrijf versterkt om toekomstige incidenten te voorkomen.
Veilig
De ILT blijft de activiteiten van het bedrijf monitoren om ervoor te waken dat veilig en schoon werken de norm blijft, maar vooralsnog is er geen reden om de dwangsom te innen voor het vullen van de reservoirwagens.
Overtredingen
In december 2023 stuitte de ILT tijdens een inspectie op een trein die bestond uit 24 reservoirwagons gevuld met de gevaarlijke stof Methyl-tert-butylether (MTBE, UN 2398). Dit is een licht ontvlambare vloeistof die voornamelijk als toevoeging aan brandstof wordt gebruikt, maar ook als oplosmiddel. Uit nader onderzoek door de ILT bleek dat 22 wagons ruim vijf procent en één wagon ongeveer twee procent waren overvuld. In totaal was de trein overvuld met bijna 100.000 liter MTBE. Bij 16 van de 24 wagons waren de mangaten niet goed afgesloten.
Vanwege de acute gevaarzetting is het transport direct geblokkeerd en is de ILT direct overgegaan tot het opleggen van een last onder dwangsom. Strafrechtelijk is er proces-verbaal opgemaakt.
In maart 2024 zijn bij twee inspecties overtredingen geconstateerd bij het vullen van de reservoirwagens. Hierop is een besluit tot inning van de dwangsom opgesteld voor een bedrag van 20.000 euro. Na maart zijn er acht herinspecties geweest. Daarbij is geconstateerd dat het bedrijf inmiddels voldoet aan de verplichtingen volgens het RID (verdrag voor het vervoeg van gevaarlijke stoffen over het spoor) voor het vullen van reservoirwagens. Daarom trekt de ILT de opgelegde dwangsom in.