UTRECHT – In de zomer van 2024 heeft Rijkswaterstaat de opdracht voor de nieuwe ‘push-to-talk’-communicatiedienst voor Wegverkeersmanagement definitief gegund aan Airbus. Deze samenwerking betekent een belangrijke stap in de modernisering van de communicatie-infrastructuur voor wegverkeersbeheer en de operatie van Rijkswaterstaat. Het nieuwe communicatiesysteem van Airbus zal het huidige portofoonsysteem vervangen en biedt verbeterde functionaliteiten voor de dagelijkse werkzaamheden van weginspecteurs en verkeersleiders.
Het nieuwe systeem wordt gebruikt door weginspecteurs, medewerkers operationele advisering en wegverkeersleiders binnen Rijkswaterstaat. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van de veiligheid en doorstroming op het Nederlandse hoofdwegennet, enkele provinciale wegen en in grensgebieden. Het nieuwe systeem van Airbus zorgt voor verbeterde communicatie op al deze locaties en biedt een betrouwbaar alternatief bij storingen van het telefoonnetwerk, aangezien het dienstdoet als ‘back-up’ communicatiesysteem. Daarnaast beschikt het systeem over een noodknopfunctionaliteit die medewerkers in noodsituaties extra veiligheid biedt.
Met de komst van de nieuwe smart portofoon van Airbus stapt Rijkswaterstaat over van communicatie via het traditionele Tetra-netwerk naar push-to-talk-communicatie via 4G/5G. De nieuwe portofoon, ook wel ‘smart portofoon’ genoemd, is een robuust apparaat dat de functionaliteiten van een klassieke portofoon combineert met die van een smartphone. Dit betekent dat gebruikers niet alleen spraakcommunicatie hebben, maar ook toegang tot digitale toepassingen die het werk verder kunnen ondersteunen.
De invoering van het nieuwe systeem vindt gefaseerd plaats. Rijkswaterstaat en Airbus richten zich in eerste instantie op de 1-op-1 vervanging van het huidige portofoonsysteem voor 1 januari 2025. In de daaropvolgende jaren, 2025 en 2026, worden verdere mogelijkheden van het nieuwe systeem verkend en beproefd. Er wordt dan ook een praktijkproef uitgevoerd waarin de inzet van het systeem als primair communicatiemiddel wordt getest.
Bij de aanbesteding voor dit project stond de beste prijs-kwaliteitverhouding centraal. De offertes van de inschrijvende partijen werden beoordeeld op verschillende aspecten, waaronder de dekking van de aangeboden netwerken en de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van het systeem. Uit deze beoordeling kwam de aanbieding van Airbus als beste naar voren, waardoor de keuze uiteindelijk op Airbus viel. Dit betekent dat Rijkswaterstaat verzekerd is van een communicatiesysteem dat voldoet aan de hoge eisen van de organisatie, tegen een goede prijs en met ruimte voor toekomstige innovaties.