Clicky

vrijdag 29 november 2024 - 15:12 uur
BAS World
HomeTRANSPORTNIEUWSHavensZes nieuwe energie-efficiënte sleepboten aangekomen in Antwerpen: primeur met eerste elektrische sleepboot...

Zes nieuwe energie-efficiënte sleepboten aangekomen in Antwerpen: primeur met eerste elektrische sleepboot van Europa

ANTWERPEN – Een nieuwe mijlpaal in de vergroening van Port of Antwerp-Bruges: zes energie-efficiënte sleepboten, waaronder de baanbrekende Volta 1, zijn gearriveerd in de haven van Antwerpen. De Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische RSD sleepboot, is een voorbeeld van hoe de haven haar ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, kracht bijzet.

Europese primeur: de Volta 1

De elektrische sleepboot Volta 1 is een Europese primeur. Met een trekkracht van 70 ton en krachtige batterijen die via een 1,5 MW-laadstation in slechts twee uur volledig kunnen worden opgeladen, is deze sleepboot volledig emissievrij. Naast de Volta 1 zijn vandaag ook vijf diesel aangedreven sleepboten gearriveerd in Antwerpen.

Alle zes schepen zijn van het type RSD (Reversed Stern Drive), ontworpen met een dubbel boegprincipe. Dit maakt ze uitzonderlijk wendbaar en inzetbaar als zowel voor- als achtersleepboten. Dankzij een uitlaatgasnabehandelingssysteem en hun energiezuinige ontwerp dragen de nieuwe boten bij aan de reductie van emissies en brandstofverbruik.

Een indrukwekkende reis: van Vietnam naar Antwerpen

Damen Shipyards Group startte na een opdracht van Port of Antwerp-Bruges in 2023 met de bouw van de sleepboten, op de Damen Song Cam Shipyard in Vietnam. Na te waterlatingen tussen april en augustus van dit jaar volgde een uitgebreide commisioning, haventesten en proefvaarten op zee. In oktober werden de boten aan boord van het zwareladingschip Jumbo Kinetic gehesen, een schip dat bekendstaat om zijn capaciteit om uitzonderlijke ladingen te vervoeren. Na een reis van meer dan 10.000 kilometer, met tussenstops in Singapore en Las Palmas, zijn de sleepboten vandaag veilig aangekomen in Antwerpen. De schepen worden in de komende maanden voorbereid voor volledige inzet in de Antwerpse haven. Dit omvat technische opstart, bemanningstraining en een testfase voor de Volta 1 in samenwerking met de nieuwe laadinfrastructuur, die is geïnstalleerd op het NOC (Nautisch Operationele Cluster).

LEES OOK
MAN breidt eTruck-portfolio aanzienlijk uit

Vergroeningstraject van de haven

De zes nieuwe sleepboten maken deel uit van het integrale vergroeningsprogramma van Port of Antwerp-Bruges. Dit programma richt zich op de vernieuwing en verduurzaming van de vloot, die verantwoordelijk is voor bijna 85% van de havengebonden CO₂-uitstoot. Samen met eerdere projecten, zoals de Hydrotug (de eerste sleepboot op waterstof) en de Methatug (aangedreven door methanol), onderstrepen deze nieuwe sleepboten de innovatieve aanpak van de haven.

Rob Smeets, Chief Operations Officer van Port of Antwerp-Bruges: “Met deze nieuwe generatie energiezuinige sleepboten zetten we een grote stap in onze transitie naar een klimaatneutrale vloot. Deze investering toont onze toewijding aan duurzame innovatie. De Volta1 is een baanbrekende toevoeging aan onze vloot en een voorbeeld voor de hele scheepvaartsector.”

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen: “De komst van deze nieuwe sleepboten markeert een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van onze haven en versterkt onze positie als economische motor van Vlaanderen. En net zoals met de Hydrotug en de ​ Methatug, bevestigen we met de Volta 1 nog maar eens onze pioniersrol op het gebied van de energietransitie en milieuvriendelijke scheepvaart.

Vincent Maes, Sales Manager Benelux van Damen: “Ik wil Port of Antwerp-Bruges feliciteren met de levering van hun nieuwe sleepboten, waaronder de eerste volledig elektrische sleepboot van Europa. De pioniersstappen die zij hebben gezet richting meer duurzaamheid zijn lovenswaardig en zullen, daar ben ik zeker van, als inspiratie dienen voor andere havens. Ik kijk ernaar uit om verder te bouwen aan onze relatie, terwijl zowel Damen als Port of Antwerp-Bruges blijven streven naar oplossingen voor een duurzame maritieme toekomst.”

MEER NIEUWS
×