Clicky

zaterdag 23 november 2024 - 03:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSHavensHavenbedrijf Antwerpen-Brugge stopt met hijsactiviteiten hijsbok Brabo

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge stopt met hijsactiviteiten hijsbok Brabo

ANTWERPEN – Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kondigt aan dat de drijvende hijsbok Brabo per 31 december 2025 buiten dienst wordt gesteld. Met een hefcapaciteit van 800 ton ondersteunde de Brabo sinds 1981 zowel interne afdelingen van het Havenbedrijf als externe klanten in het Antwerpse havengebied.

Na 43 jaar dienst zijn de kosten voor onderhoud en vernieuwing echter niet langer in verhouding tot de afnemende vraag en beperkte inzetbaarheid van de hijsbok. In de toekomst kunnen private ondernemingen hijstaken uitbesteden aan externe partners, wat meer flexibiliteit en keuze biedt.

Met de buitengebruikstelling van de Brabo zet het Havenbedrijf een stap naar een flexibeler en marktgerichter model voor hijsactiviteiten. Hijsbehoeften van private ondernemingen kunnen worden vervuld door samenwerking met gespecialiseerde externe partners. Deze aanpak biedt meer flexibiliteit om in te spelen op de uiteenlopende behoeften van bedrijven in de haven, zonder de aanzienlijke investeringen die de modernisering van de Brabo zou vereisen. Voor private bedrijven binnen de haven ontstaan nieuwe mogelijkheden; waar de exclusieve inzet van de Brabo beperkingen oplegde, kunnen bedrijven nu vrij samenwerken met hijsspecialisten en profiteren van diverse en gespecialiseerde hijsoplossingen op de markt.

Met de verouderde technologie van de Brabo en een certificaat dat in 2026 afloopt, stond het Havenbedrijf voor de keuze: aanzienlijke investeringen doen om de hijsbok te moderniseren, of toekomstgerichte oplossingen zoeken. Het onderhoud van de Brabo zou hoge kosten met zich meebrengen, wat niet in verhouding staat tot de dalende vraag naar hijsactiviteiten. Ter illustratie: tussen 2000 en 2009 voerde de Brabo gemiddeld 200 hijstaken per jaar uit, terwijl dit aantal tussen 2010 en 2019 afnam naar gemiddeld 138 per jaar.

LEES OOK
Jan Waals onderscheiden met Sleepanker vanwege zijn grote inzet voor de haven van Rotterdam

Na uitgebreid onderzoek concludeerde het Havenbedrijf dat een nieuwe investering in een drijvende hijsbok geen haalbare optie is, gezien de hoge kosten en lange levertijden. De markt beschikt al over tal van hijsmogelijkheden vanaf de wal, met multipurpose terminals in de regio die kranen hebben met een capaciteit tot 400 ton.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen in brand op A67 [+foto]

MAASBREE - Vrijdagavond rond 20:15 uur kreeg de brandweer een melding van een voertuigbrand op de A67 ter hoogte van Maasbree. Volgens Rijkswaterstaat gaat het...