TEGELEN – De Europese Unie scherpt de regels aan voor trailer-aerodynamica, en het bedrijfsleven neemt proactieve stappen om aan deze eisen te voldoen en ze zelfs te overtreffen. De aankomende Vecto-regels vereisen dat nieuwe trailers tegen 2030 een CO₂-reductie van 10% realiseren. Hoewel trailers zelf geen CO₂ uitstoten, kan een verbeterde aerodynamica het brandstofverbruik van trekkende vrachtwagens aanzienlijk verlagen en zo de uitstoot verminderen.
Innovatie als sleutel
Om deze uitdaging aan te gaan, is Ewals Cargo Care een pilotprogramma gestart met een trailer die is uitgerust met Aerodymax-zijskirten. Dit proefproject zal de prestaties van de zijskirten testen op verschillende transportmodi, inclusief veerboten en spoorwagons.
Het correct vastzetten van trailers met zijskirten op veerboten en het positioneren ervan in wagons brengt praktische uitdagingen met zich mee. De proef richt zich ook op het monitoren van mogelijke schade of slijtage aan de zijskirten, vooral op veerboten waar kwetsbare zijlopleggers een extra aandachtspunt zijn.
Naar een duurzame toekomst
Met innovatieve oplossingen zoals aerodynamische zijskirten voldoet Ewals niet alleen aan regelgeving, maar worden er ook nieuwe normen gesteld voor duurzame logistiek. Deze inzet voor milieuvriendelijkheid staat centraal in het bedrijfsmodel van Ewals, en het gebruik van innovatieve technologieën bevestigt haar leidende rol in de transformatie van de sector.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!