Clicky

zaterdag 23 november 2024 - 14:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSWeer & VerkeerUtrecht ziet onjuistheden in Kamerbrief over tracébesluit A27

Utrecht ziet onjuistheden in Kamerbrief over tracébesluit A27

UTRECHT – De Kamerbrief van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat), waarin hij het plan van de regio Utrecht om de verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen beoordeelt, bevat meerdere onjuistheden. Dat schrijven Gedeputeerde Staten van Utrecht in een memo aan Provinciale Staten.

Madlener schreef vorige maand aan de Tweede Kamer dat het alternatieve plan van de regio Utrecht (provincie en gemeente Utrecht en omliggende gemeenten) om de doorstroming op de A27 te bevorderen zonder daarvoor bomen in de Amelisweerd te kappen op vrijwel alle vlakken slechter scoort dan het tracébesluit van het kabinet.

Zo stelde Madlener onder meer dat het Alternatieve Plan Ring Utrecht wat betreft de verkeersveiligheid niet gelijkwaardig is aan het kabinetsplan. GS van Utrecht spreken dat tegen en stellen dat er naar verwachting tot 20 procent minder ‘slachtoffer-ongevallen’ per jaar zijn op de ring en de aansluitende snelwegen bij het alternatief dan bij het tracébesluit van het kabinet.

Verder plaatst de provincie een kanttekening bij de stelling van Madlener dat de variant van de regio Utrecht te weinig doet om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. GS schrijven dat er op dat punt nauwelijks verschil is tussen het kabinetsplan en de alternatieve variant van de regio Utrecht en dat de reistijden “minder dan een minuut uit elkaar liggen”.

LEES OOK
Vrachtwagen verliest lading op A27, auto geraakt [+foto]

In december vorig jaar presenteerde de regio Utrecht de resultaten van een onderzoek naar het alternatieve plan. Daarin kiest de regio niet voor het verbreden van de snelweg, maar wordt ingezet op het optimaal benutten van de bestaande breedte van de weg. Door de maximumsnelheid aan te passen naar 80 kilometer per uur passen er meer rijstroken op dit deel van de snelweg en zou een kostbare en risicovolle verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt niet nodig zijn.

Deze week behandelt de Raad van State bezwaren van onder meer natuurbeschermingsorganisaties tegen het tracébesluit van het kabinet. Die uitspraak komt naar verwachting op zijn vroegst januari volgend jaar, maar waarschijnlijker wordt het maart of nog later.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

ViaANP
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Noorden wil dat Den Haag doorgaat met Lely- en Nedersaksenlijn

DEN HAAG - Overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit het noorden van het land roepen Den Haag zaterdag in een advertentie in De Telegraaf...