NUNSPEET – Stella Fietsen heeft uitstel van betaling aangevraagd na jaren van oplopende verliezen. Dat bevestigt een woordvoerder van het e-bikemerk na berichtgeving van Het Financieele Dagblad.
Door de financiële problemen dreigen ongeveer 450 medewerkers van het e-bikebedrijf hun baan te verliezen. Uitstel van betaling mondt vaak uit in een faillissement, maar niet altijd.
Het in 2011 opgerichte Stella leed dit en vorig jaar miljoenenverliezen. Het bedrijf zelf wijst naar moeilijke omstandigheden op de markt voor elektrische fietsen als oorzaak. Zicht op herstel is er op korte termijn niet, schrijft het bedrijf.
“De vraag neemt af en te grote voorraden en keiharde concurrentie op prijs werken ook fors tegen. Stella heeft zich sinds 2022 met verschillende maatregelen, waaronder een reorganisatie, proberen aan te passen aan deze uitdagingen. Inmiddels zijn de verliezen dusdanig opgelopen dat Stella niet langer aan haar financiële verplichtingen kan voldoen”, meldt de onderneming.
Stella groeide lange tijd hard en noemde zich een van de grootste e-bikefabrikanten in Nederland. Na een investering van het fonds van voormalig keukenverkoper Ben Mandemakers, DM Equity Partners (DMEP), verlegde het Nunspeetse bedrijf in 2018 zijn blik naar de Duitse markt. Maar in de nasleep van de coronacrisis verslechterde de markt voor elektrische fietsen sterk, waardoor eerder branchegenoten VanMoof en Qwic failliet gingen.
DMEP, dat Stella vorig jaar volledig overnam, moest meerdere keren kapitaal bijstorten om het bedrijf overeind te houden. Nu vindt het investeringsfonds dit “niet langer verantwoord”.
Het is niet direct duidelijk wat de gevolgen zijn voor mensen die een aanbetaling voor een e-bike hebben gedaan en die fiets nog niet hebben ontvangen. Stella zegt zich “maximaal in te spannen” om die klanten tegemoet te komen. Of de ongeveer veertig filialen van Stella de komende dagen open blijven is ook niet direct duidelijk.
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws