HERZOGENAURACH – De grote Duitse industriële toeleverancier Schaeffler is van plan duizenden banen in Europa te schrappen om zo kosten te besparen en de winstgevendheid te verbeteren. Schaeffler heeft vooral te maken met een zwakkere vraag naar zijn producten vanuit de autosector.
Volgens het bedrijf uit Herzogenaurach gaan er in Europa 4700 arbeidsplaatsen verloren, waarvan 2800 in Duitsland. Door de ingreep worden tien locaties in eigen land geraakt. Verder sluit Schaeffler twee van de vijf locaties elders in Europa. Het kostenbesparingsprogramma moet de komende jaren afgerond worden en tot honderden miljoenen aan jaarlijkse bezuinigingen leiden.
Schaeffler rondde onlangs nog de overname af van het bedrijf Vitesco, dat zich richt op elektrische en hybride aandrijvingen voor voertuigen. Daarmee was 3,6 miljard euro gemoeid. Het nieuwe fusiebedrijf telt nu wereldwijd ongeveer 120.000 werknemers, waaronder ook in China en de Verenigde Staten. Het concern heeft volgens de eigen website ook een kantoor in Barneveld.
Het bedrijf zegt dat tegen het einde van het jaar meer details naar buiten komen over welke locaties gesloten worden. Er worden ook arbeidsplaatsen overgeplaatst. Topman Klaus Rosenfeld stelt dat de herstructurering nodig is om de concurrentiekracht van Schaeffler op de langere termijn veilig te stellen. Zo is Schaeffler een belangrijke toeleverancier aan Volkswagen, waar tienduizenden banen komen te vervallen.
Ook andere bedrijven in Duitsland die actief zijn met toeleveringen aan de industrie en autosector zetten het mes in het personeelsbestand door de zwakke marktomstandigheden. Zo gaan bij Continental, Bosch en ZF Friedrichshafen eveneens duizenden banen verloren.
De Franse bandenfabrikant Michelin maakte dinsdag bekend twee fabrieken in het westen van Frankrijk te sluiten, met het verlies van ruim 1200 banen. Michelin wees daarbij onder meer op toenemende concurrentie van Aziatische merken en hoge energiekosten. Werknemers van die fabrieken gaan demonstreren tegen de sluitingsplannen.
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws