UTRECHT – GLS Netherlands breidt haar netwerk van Parcel Points aanzienlijk uit door samenwerking met PostNL. PostNL heeft zijn pakketautomaten opengesteld voor andere vervoerders en sinds maart kunnen consumenten voor pakketten van GLS Netherlands en van PostNL bij dezelfde pakketautomaat terecht.
GLS-leveringen kunnen hierdoor niet alleen worden bezorgd bij de 800 GLS Parcel Shops, maar nu ook bij de bijna 1.100 pakketautomaten uit het PostNL-netwerk in Nederland. Dit betekent een ruime verdubbeling van het aantal beschikbare Parcel Points voor GLS-klanten. Met de uitbreiding biedt GLS Netherlands een verbeterde dekking, voor meer flexibiliteit en keuze in bezorgmethoden.
Sinds de aankondiging van de samenwerking in januari heeft GLS achter de schermen hard gewerkt om de integratie van de PostNL-pakketautomaten in de operationele processen te realiseren. Inmiddels is het volledige netwerk operationeel en het voltallige GLS-personeel getraind in het gebruik van de PostNL-pakketautomaten.
“We zijn trots op het bereiken van deze mijlpaal in de samenwerking met PostNL. Het is goed dat we gezamenlijk in zo’n competitieve markt de dienstverlening aan bedrijven en consumenten kunnen verbeteren”, zegt Wouter Baas, Director IT bij GLS Netherlands. “We geloven sterk in de meerwaarde van deze gedeelde netwerken om onze klanten en hun ontvangers een nog uitgebreider netwerk van pakketautomaten aan te bieden. Dit vergroot de flexibiliteit en keuzevrijheid voor de eindontvanger enorm.”
Vanaf begin november kunnen consumenten die bestellen bij GLS-klanten kiezen voor bezorging bij een pakketautomaat. Naar verwachting is het vanaf begin 2025 mogelijk om pakketten te retourneren via de automaten van PostNL. Initieel werden GLS-pakketten alleen bij de PostNL-automaten bezorgd wanneer een ontvanger niet thuis is, en de consument om levering bij een automaat vroeg.
In het kader van de samenwerking werken GLS en PostNL ook samen aan de doorontwikkeling van de technologie achter de pakketautomaten, onder andere om oneigenlijk gebruik tegen te gaan.
“In een competitieve markt als de onze is het belangrijk om samen te werken aan verbetering van de dienstverlening”, voegt Baas toe. “Een gedeeld netwerk van pakketautomaten is een gemakkelijke en efficiënte oplossing, die uiteindelijk alle partijen ten goede komt.”
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws