SCHIPHOL – Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van de haventarieven die donderdag is aangekondigd. “Die zorgen hebben we niet. We hebben het over 15 euro extra voor een vertrekkende passagier, voor aankomende passagiers geldt dat niet. Overal zie je dat vliegen duurder wordt”, zegt Robert Carsouw, financieel topman van Schiphol over de tariefsverhoging.
De tarieven die Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen rekent om gebruik te maken van de luchthaven stijgen in drie jaar in totaal met 37 procent. Daardoor betalen luchtvaartmaatschappijen Schiphol in 2027 vergeleken met 2024 gemiddeld ongeveer 15 euro meer per vertrekkende passagier.
“We zijn ons ervan bewust dat dit een moeilijke pil is om te slikken voor zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen”, erkent Carsouw. Toch heeft hij geen signalen ontvangen van luchtvaartmaatschappijen die aangeven te vertrekken.
Nachtvluchten
Niet alleen worden passagiersvluchten duurder. Ook de tarieven voor het vrachtvervoer, dat vaak vervuilendere toestellen inzet, gaan omhoog. Tarieven voor stillere vliegtuigen worden voordeliger, terwijl luchtvaartmaatschappijen voor oudere, lawaaiigere toestellen meer moeten betalen. Nachtvluchten worden volgens de financieel directeur ongeveer drie tot zes keer duurder dan een vlucht overdag.
KLM heeft donderdag laten weten dat hogere ticketprijzen voor reizigers onvermijdelijk zijn door de maatregelen van de luchthaven. Volgens de maatschappij schuift Schiphol extra kosten van tegenvallers en budgetoverschrijdingen voor een groot deel af op de reiziger. Carsouw stelt echter dat dit “gewoon niet waar is”.
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws