KOPENHAGEN – Maersk is een langetermijnovereenkomst voor de afname van bio-methanol aangegaan met LONGi Green Energy Technology Co., Ltd. De overeenkomst zal bijdragen aan het verlagen van de broeikasgasemissies van Maersks groeiende vloot van dual-fuel methanol-containerschepen.
Bio- en e-methanol blijven de meestbelovende alternatieve scheepvaartbrandstoffen om op te schalen in dit decennium, en de overeenkomst met LONGi is hiervan een bewijs. De grootste netto-nuluitdaging van de wereldwijde scheepvaart is het prijsverschil tussen fossiele brandstoffen en de alternatieven met lagere broeikasgasemissies.
“We blijven de lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie dringend aansporen om het speelveld gelijk te trekken door een wereldwijde groene brandstofstandaard en een ambitieus prijsmechanisme aan te nemen, die de industrie dringend nodig heeft”, zegt Rabab Raafat Boulos, Chief Operating Officer, AP Moller – Maersk.
Met de toevoeging van de LONGi-volumes boekt Maersk vooruitgang in het veiligstellen van voldoende methanol voor zijn eigen dual-fuel methanolvloot, waarvan er al zeven schepen in bedrijf zijn. De gecombineerde methanol-afnameovereenkomsten van Maersk voldoen nu aan meer dan 50 procent van de vraag van de dual-fuel methanolvloot in 2027.
De overeenkomst is voortgekomen uit Maersks groeiende wereldwijde portfolio van alternatieve brandstoffen, waarvan verschillende andere methanolprojecten zich momenteel in een vergevorderd stadium van ontwikkeling bevinden.
“Hoewel we geloven dat de toekomst van wereldwijde logistiek verschillende paden naar netto-nul zal zien, onderstreept deze overeenkomst het aanhoudende momentum voor methanolprojecten die worden nagestreefd door ambitieuze ontwikkelaars in alle markten. China blijft een pioniersrol spelen en het is bemoedigend om ook sterke marktontwikkelingen in andere regio’s te zien. Een voorbeeld is de VS, waar we nauw samenwerken met verschillende veelbelovende projecten”, Emma Mazhari Hoofd Energiemarkten bij AP Moller – Maersk.
De overeenkomst met LONGi levert bio-methanol geproduceerd in een faciliteit in Xu Chang, Centraal-China. De bio-methanol wordt geproduceerd uit residuen (stro en fruitboomstekken). Het voldoet aan Maersk’s methanolduurzaamheidseisen, waaronder ten minste 65 procent reducties in broeikasgasemissies op basis van de levenscyclus in vergelijking met fossiele brandstoffen.
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws