ZOETERMEER – Dit jaar zijn al ruim 53.000 mensen tegengehouden bij de Duitse grens. Maar wat betekent dit voor de transport- en logistieke sector?
Bestuursvoorzitter Elisabeth Post waarschuwde in zowel Nieuwsuur als NPO Spraakmakers dat de grenscontroles juist ernstige gevolgen kunnen hebben voor de transport- en logistieke sector.
“Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel €75 miljoen per maand aan directe schade voor de transportsector. En dat is nog zonder de extra kosten als vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de boot in Hoek van Holland”, aldus Elisabeth Post
Wat leveren #grenscontroles concreet op en wat blijft er over van Schengen nu steeds meer Europese landen ze invoeren? #Nieuwsuur pic.twitter.com/gcGC0UBa3b
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) October 27, 2024
Voorrangsregeling voor vrachtverkeer
TLN pleit daarom voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact beperken. We roepen de overheid op om het vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles en samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken.”
Het huidige gebrek aan een lange-termijnoplossing zet het principe van open grenzen op losse schroeven en maakt plannen voor de toekomst complex voor transporteurs en logistieke dienstverleners.
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws